Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Nei, det er tre gule staker jeg har sett. Ca 50 m mellom hver

Rett ut for hotellet på Ekenes på Sydkoster er det 1 gul kost. Det samme tvers over mot fastlandet Syd for Strømstad, her er det muligens 2 stykker.

På Koster tror jeg dette er vanninntaket til Østersproduksjonen der ute.

Syd for Strømstad kan dette være vanninntaket til havforskningsstasjonen som er inne på fastlandet, husker ikke navnet i farta...

sid 75 og fremover står alt om hvordan du merker dine garn......

http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf

vedr strøm i Bohuslän

Jutska strømmen (en del av golfstrømmen, ½ - 1 miljon kubikmeter vatten/sekund )

Enheten for havstrøm er oppkalt etter Nordmannen Sverdup, "Havstrømmenes styrke oppgis i Sverdrup (Sv), oppkalt etter den norske oseanografen og meteorologen Harald Ulrik Sverdrup. 1 Sv tilsvarer en havstrøm på 1 million kubikkmeter vann pr. sekund."

Altså er strømmen ut gjennom Kattegatt 1/2 til 1 Sverdrup.

Ikke mange enheter som er oppkalt etter Nordmenn.

Ole
S/Y Algol

• 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hei begge. Nydelige bilder, men starten, den gikk tidligere i år. Påsken var fantastisk. Sett bort i fra at temperaturen i havet var 7-8 grader, var været tilsvarende de beste sommerdager. Vinteropplaget blir kortere og kortere for hvert år, snart praktiserer jeg vel som Astor - helårsbruk :-).

Julepressang fra familien dette kameraet :-) Hero 3+black wifi tror jeg den heter. Har ekstra batteri. Hvert batteri varer ca et par timer med filming. Jeg har satt ned filmkvaliteten litt for ikke å fylle minnekortet helt, 32 GB micro sd kort. Kjører 720superview nå. Det gir 2-3 timers filmkapasitet. Filmene som er lagt ut her er betydelig redusert kvalitet for ikke å fylle ipaden helt :-) det er ca 10 ulike kvaliteter. Standard er 1080 superview. Via appen overfører man trådløst filmer til mobil/ipad

Det fine med dette kameraet er wifi funksjonen. Kameraet lager et eget wifi som man kobler seg på med iphone/ipad. Da kan kameraet helt styres fra mobilen, inkludert at man ser hva man filmer, hvilket man jo ikke gjør rett på kameraet.

Det følger med fjernkontroll med kameraet, men den bruker jeg ikke. Bedre å bruke appen. Akkurat nå oppfateres software i kameraet trådløst via appen

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hvilke fester følger med? Ser for meg at jeg vil montere kameraet på targa, muligens i radartårnet. Evt. også på rekka i baugen, ønsker fleksibilitet, så jeg ønsker nok ikke å benytte de limte festene tror jeg. Følger det med et feste som griper rundt syrefaste rør i ulike dimensjoner?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 3 uker senere...

Hvordan trur dere status blir i Sverige fra onsdag kveld tom søndag ?

Jeg har kun vært over til Strømstad og syd koster med båt tidligere og har planlagt en sverigetur i ferien i år, men vil gjerne nedover og se litt nå før sommeren tar til å har sett meg ut himmelsprett helgen til en fin anledning:)

Planen er da Avreise langesund onsdag sen ettermiddag. Og antakelig Strømstad/koster første dag. Så nedover mot grebbestad og smøgen!

Er det noen flotte Uthavner som skiller seg ut på den veien mtp småbarn? 3-5 år!?

Eller har dere noen andre anbefalinger enn grebbestad og kungshamn/smøgen?

Hørt en del fint om

Disse stedene og ser frem til langhelg og utforskning nå:)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Hvilke fester følger med? Ser for meg at jeg vil montere kameraet på targa, muligens i radartårnet. Evt. også på rekka i baugen, ønsker fleksibilitet, så jeg ønsker nok ikke å benytte de limte festene tror jeg. Følger det med et feste som griper rundt syrefaste rør i ulike dimensjoner?

Jeg fikk også gopro fra familien i vinter. Av fester følger det kunn med lim-fester. Det gjelder på silver hvertfall. Silver og black er samme kamera, men med litt flere funksjoner på black og fjernkontroll.

Fester kjøpes billig på ebay. Jeg har Bl. A rekkefeste, som funker bra! Anbefaler også en liten sånn oppblåsbar flytesak. Kamera er vanntett men flyter ikke!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...