Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Vi ankom til Marstrand ved 14-tiden i dag. Her var til min store overraskelse halvtomt. Stena Match race begynder i morgen og jeg havde forventet det store rykind, men her var mange pladser. 320 SEK for en nat men måske stiger det i næste uge?

Mange nordmænd, tyskere og hollændere. Og solen kiggede også frem! Her er en dejlig natursti der går øen rundt. Godt afmærket og nydelig at gå på. Den starter (eller slutter) helt nede bag societetshuset. Kan varmt anbefales!

bilde

bilde

Op klokken 07 i dag og båden til helbredstjek på Ringens Varv. Mistanke om tæret eksosbend (igen) men Mirsad frikendte den. Ferien god igen...

Marstrand til Bohus Malmön i middel trafik, en del sol og frisk vind fra nord. Køligt men flot.

Her på Malmön er her flot. Første gang her, men næppe sidste. Måske bliver vi et par dage og udforsker øen. Næsten tomt i havnen!

For de som ikke er helt bevandret i historien er Mirsad tidligere produksjonsformann på NordWest. Han er den mest kunnskapsrike og gode båtbygger jeg har møtt noen gang. Nå arbeider han på Ringens Varv. Også broren hans jobber der - og han er visstnok enda bedre. Når man da legger til noen av de beste VP mekanikere så er Ringens Varvn et bra sted som jeg gjerne anbefaler.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Bitteliten har ret.

Et lille eksempel: jeg tjekkede maskinerne efter turen op fra Helsingør. Og opdagede lidt hvide saltstriber på det sb eksosbend.

Vi lå i Marstrand søndag aften og jeg skrev så til Pernilla på Ringens Varv om de havde tid til at se på det inden vi drog videre. En time senere fil jeg svaret: Ni er välkomna klokkan 7:15 i morgon. Klokken 08:00 var vi videre.

Op klokken 07 i dag og båden til helbredstjek på Ringens Varv. Mistanke om tæret eksosbend (igen) men Mirsad frikendte den. Ferien god igen...

Marstrand til Bohus Malmön i middel trafik, en del sol og frisk vind fra nord. Køligt men flot.

Her på Malmön er her flot. Første gang her, men næppe sidste. Måske bliver vi et par dage og udforsker øen. Næsten tomt i havnen!

Har Du nu kommit till Malmön och tycker om att se dig omkring så skall du absolut stanna några dagar.

Om du går på sydsidan på ön förbi tennisbanan och kyrkogården mot Kattesand badplats så kommer du så småningom till Kärleksstigen. Fortsätt denna stig till Draget så får du en fin tur Det gåt att välja på samma väg tillbaka eller vägen. Turen är ca 5,5 km. Ca 200 m sv om marinan där du ligger startar även kuststigen och då går du lite mera krinhelikrok väg till Draget och får se ännu mera (rekomenderas) och då blir turen ca 6,5 km.

http://granitkusten.se/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=15&Itemid=171 och på sidan http://granitkusten.se/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=14&app_id=2&Itemid=171 hittar du lite kuriosa om ön.

God tur

bilde

Vi kom fra Bovallsund i går etter et godt tips fra "Svensk" som vi møtte på Malmøen. Her var det tyst om natten og alt vi trengte fra ICA på bryggan. Topp syntes vi. Koslige små veier å gå tur var det også.

bilde

Her på svai ved Dannemark ligger vi perfekt til i morgen. Vi har E6 på perfekt avstand og kan følge ferietrafikken ut og inn til Hamburgsund.

bilde

Late herlige dager.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Fine stemningsbilder Bidevind.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Fantastiske bilder, det med steinen i forgrunnen hadde et magisk lys !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Flotte billeder! Her på Malmön er der stille og mørke skyer. Et par tordenbrag har rullet over sundet og det regner svagt. Inspireret af Astor har jeg gjort fiskeudstyret klar og tænker at fange en makrel eller to. Er det pilkning eller dørgning der gælder her?

Når regnen har lagt sig planlægger vi en tur ad de stier som Svensk anbefalede.

Sommer- roen har sænket sig og vi skal ikke nå noget...

Nej da, Svensk. Vi skulle bare vente til tordenbyger var over.

Stien starter i byen og hurtigt kommer man til en stor og fin badeplads:

bilde

Stien er fin, men ikke altid godt afmærket og man har til tider svært ved at se hvor den går. Her fx:

bilde

Her fører den langs en stejl skrænt...

bilde

Med en fin lille strand:

bilde

Så går det ind i skoven hvor vi også så et rådyr. (Ikke med på billedet)

bilde

Langs en lille sø med guldfisk i:

bilde

Og så kommer man til den lille by Draget. Herefter hjem ad vejen, hvor man har en fascinerende udsigt over det store område med sten, sten og atter sten:

bilde

For første gang i land i Hamburgsund.

Ja, det er et fint sted. Her har vi ligget mange ganger (en gang med 4 båter utenpå i avvente at stormen utpå skulle gi seg). Men etter 10 - 15 passeringer, går vi nå alltid i den flotte leien på utsiden av Hamburgö.Er det en Saga 27 innenfor dere? I så tilfelle får dere hilse fra Trudelutt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, det er et fint sted. Her har vi ligget mange ganger (en gang med 4 båter utenpå i avvente at stormen utpå skulle gi seg). Men etter 10 - 15 passeringer, går vi nå alltid i den flotte leien på utsiden av Hamburgö.Er det en Saga 27 innenfor dere? I så tilfelle får dere hilse fra Trudelutt.

Lars H.

Lars H när är det dags att dra på Sverige tur i år?

Du vet var det finns kajplats som väntar på dig.

Lars H.

Ingen Saga, Lars. Trivelig sted. Ryddig og pent samhelle. Vi har enda ikke vært på Hamburgøen. Vi får se i morgen. Har enda til gode å gå den andre leia på ytre, da jeg alltid ser noe nytt her i indre. Med det fine været vi har om dagen er det lite trafikk her i indre lei.

I morgen blir det trolig Gluppø eller der omkring. Vi har det ikke travelt.

Astor fungerer prikkfritt. Gjennomsnittfart hittil er 7 mil.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...