Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Hyggelig det MaSa.

Pussig at båten var tom i Arendal. Var stort sett i havna hele tiden. Var jeg ikke der, så lå jeg nok med hodet ned i en vennebåt tipper jeg.

"Vennene" mine mobber forøvrig livet av meg for alt mulig, inkl at jeg ikke er borte fra båten mange minuttene av gangen, hehe ;-)

Muligens i kjølevannet på en Fairline :wink:

Strålende lesning og bilder MA! jeg også synes det har vært litt tregt i denne tråden i år. :smiley:

Vi sitter og følger med, og sitrer etter å kaste loss på fredag. Går først til Hankø på fredag, og blir 3 båter i følge ned til Tanumstrand på lørdag. Gleder oss!

Er det mer båter i havnene i år? Har inntrykk av det...

bilde

Gullholmen. Vi har ruslet rundt her flere ganger tidligere, men hver gang slås vi av undring over det livet fiskeribefolkningen her må ha levet. Historien skriver seg helt tilbake til 1200-tallet da området lå under Norge, og Kong Håkon Haakonson initierte samfunnet her ute

På 1600-tallet tildelte den svenske Kronan området til Båhuslens fiskere og loser og tillot disse "at fritt bebygga øen"

Det gikk for seg slik at når man fant en ledig plass, la men ut byggemateriele for å markere det arealet man trengte. Hvis ingen hadde fjernet plankene etter noen uker kunne man fritt starte byggingen.

På slutten av 1800-tallet, da fiskt var på sitt høyeste la det 250 bygninger her ute, herav 14 handelsboder og et 20-talls kroger. Gullholmen var da Sveriges største fiskesamfunn med et 50-talls registrerte seilkuttere. Tidlig på 1900-tallet bodde det nærmere 900 personer på øya

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Stenstugan ble oppført midt på 1800-tallet og var øyas fattighus. Bakgrunnen var faktisk en overdimensjonert kirke. Når sildefiske og økonomien var på det høyeste og pengene fløt på øya, besluttet man å bygge et prektig kirkebygg. Befolkningen tegnet glatt andeler i kirka, og når sildefisket tok slutt noen år etter satt man der med en gjeld man ikke klarte å betjene. Nødløsningen for mange ble å selge huset sitt og flytte inn i Stenstugen. Stenstugan bød på lite luksus med sitt enslige store fellesrom, og dobble gråsteinsvegger med skjell imellom som isolasjon.

Ref. Fritt etter Ted Knapp "langs kusten i Båhuslen"

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hei alle sammen. Takk for en flott tråd for oss som ikke er lommekjent.

Jeg er nytt medlem, i går faktisk. Har vært på vannet i mange år, men første sesongen med egen "større" båt. Vi skal gå fra fredrikstad og til Strømstad nå i dag. Også får vi se hva vi gjør utover i uka, men sett mange fine plasser her i denne tråden så vi gleder oss masse :) er det noen som har tips på hvor vi kan starte i nærheten av Strømstad, hvor de ikke er så "kronglete" og få lagt til :) Kanskje vi sees :)

Min erfaring med plass i gjestehavnene er at uansett hvor fullt det er så er det bestandig plass til en til, folk er hyggelige å gir plass utenpå sin egen båt og smiler å ønsker en velkommen. De mest populære kan nok fylles opp på ettermiddagen men er du ikke altfor sen så får du plass.

Status Strømstad;

Da vi annkom Strømstad var det stappfullt. Det siger inn ti ganger flere båter hele tiden enn de som forlater havna.

bilde

Vi var heldige og fikk låne en privat plass til i morgen. I indre havn er det lite lufting. Det er klamt og varmt akkurat nå. ( Det kunne vært værre :)

bilde

Her blir vi til i morgen. Da er det meldt knallvær, igjen....

God sommer!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Muligens i kjølevannet på en Fairline :wink:

Strålende lesning og bilder MA! jeg også synes det har vært litt tregt i denne tråden i år. :smiley:

Vi sitter og følger med, og sitrer etter å kaste loss på fredag. Går først til Hankø på fredag, og blir 3 båter i følge ned til Tanumstrand på lørdag. Gleder oss!

Er det mer båter i havnene i år? Har inntrykk av det...

Ja det var der jeg traff dere i Arendal, hehe. (Motorrommet til Julie)

Julie, har du reservert plass på Tanumstrand? Starter ferien i morgen, tenker også Hankø eller Bolærne, dagen deretter blir det tanking og reising til Koster. Ligger der ett par dager for å så gå inn til Tanumstrand rundt den tiden du skal dit. Har med to 15-åringer, så må nok innom en del havner så de kan slå i hjel tiden der. Jr. begynner og synes 4 uker ute er for lenge, så vi har startet på i år med muligheter for å forlenge (les forhandle for far, hehe)

Hei Jori

Ja vi har bestilt plass alle sammen. Tok ikke sjansen på annet da planen er å bruke god tid fra Hankø og derfor sen ankomst:)

Hadde vært hyggelig å hilst på deg igjen. Skal dere langt nedover? Vi tenkte å bruke Marstrand som snuplass, med en visitt på Liseberg. Min JR har blitt stor nok til å få utbytte av det nå:)

Booket meg inn på Tanumstrand nå fra fredag til mandag. Utrolige værprognoser i gang for resten av denne uken. Julie, veldig usikker på hvor langt ned vi også går, egentlig tenkt å kjøre litt etter vær og vind. Blir det veldig bra vær og mannskapet er i godt humør har jeg lust å krysse fra Lysekil til Skagen også ta med meg Lesø noen dager, men blir vel helst en drøm i år er jeg redd for.

Edit: Min første booking på Dockspot, gikk jo veldig greit det der :smiley:

Gode tips til fin uthavn på Koster? Har gummibåt som vi kan frakte oss på land med

Min erfaring med plass i gjestehavner er at det er lettest å få plass når det er godvær. Da vil alle til uthavn. Men ved ruskevær eller meldt ruskevær, søker folket til gjestehavnene. men i fellesferien er det vel fullt uansett.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I dag fikk båter plass i gjestehavna i Tønsberg hvis man var tolmodig nok. Noen gled rett inn på ledig plass andre forsvant videre sørover. Det har vært et jevnt sig inn til Strømstad i dag. Vi bommet på åpningstiden på Systemet. Klart som kom denne helgen skulle fylle opp med godsaker før de gikk videre.

Vi var heldige tross alt. Gode venner lånte bort privat plass midt i innseilinga til gjestehavna. Det er bare å hilse når dere glir forbi! Kanskje det blir et båtbilde til Båtens Verden også?

Booket meg inn på Tanumstrand nå fra fredag til mandag. Utrolige værprognoser i gang for resten av denne uken. Julie, veldig usikker på hvor langt ned vi også går, egentlig tenkt å kjøre litt etter vær og vind. Blir det veldig bra vær og mannskapet er i godt humør har jeg lust å krysse fra Lysekil til Skagen også ta med meg Lesø noen dager, men blir vel helst en drøm i år er jeg redd for.

Edit: Min første booking på Dockspot, gikk jo veldig greit det der :smiley:.

Gode tips til fin uthavn på Koster? Har gummibåt som vi kan frakte oss på land med

Hei Jori,

vi siger nok nedover lørdag (eller søndag), blir vel å kjøre om kapp med SAP_2000 konvoien :-) - gir deg en lyd når vi nærmer oss. Sannsynligvis omr Koster og sørover fra mandag av. Skal uansett en stopp i området Grebbestad / Tanum. Kanskje vi sees. :-)

Silver Viking 15, SeaRay Sundancer 250, Princess 366 Riviera

Jori, veldig fint å ligge på svai utenfor sandstranda på Vettnet om barna foretrekker sandstrand fremfor svaberg.

Takker BårdK, er jo meldt så flott vær :smiley: at det å ligge på svai blir jo bare kos

Hei Jori,

vi siger nok nedover lørdag (eller søndag), blir vel å kjøre om kapp med SAP_2000 konvoien :-) - gir deg en lyd når vi nærmer oss. Sannsynligvis omr Koster og sørover fra mandag av. Skal uansett en stopp i området Grebbestad / Tanum. Kanskje vi sees. :-)

Bateman, ja veldig koselig. Pling på, kanskje vi kan finne en havn/område sammen til mandag/tirsdag da vi begge er i de samme områdene

Sandstranda på Vettnet er populær. Ikke umulig å komme seg inn til flytebrygga heller. Her er det strøm. Husk at det ikke finnes ferskvann til drikkevann eller til bunkring på Koster.

Astor, god påminnelse det der. 2 dager på anker ved Koster, tærer jo litt på forsyningene.

I dag fikk båter plass i gjestehavna i Tønsberg hvis man var tolmodig nok. Noen gled rett inn på ledig plass andre forsvant videre sørover. Det har vært et jevnt sig inn til Strømstad i dag. Vi bommet på åpningstiden på Systemet. Klart som kom denne helgen skulle fylle opp med godsaker før de gikk videre.

Vi var heldige tross alt. Gode venner lånte bort privat plass midt i innseilinga til gjestehavna. Det er bare å hilse når dere glir forbi! Kanskje det blir et båtbilde til Båtens Verden også?

Her har rettestaven gått amok. Jeg skriver Tønsberg og mener selvsagt Strømstad. Alderen. Jepp

Tønsberg Strømstad - tomato tomato ;-)

Her på Käringön går livet sin stille gang.

Lige så fantastisk vejret var i går aftes, lige så anderledes var det i dag. Det startede ellers pænt med sol og varme, men ved middagstid drog en front ind over Västkusten. Først regnede det en smule og jeg benyttede lejligheden til at vaske båden. Men så tog det fat og så skal jeg love for at der kom vand ned til de hungrende haver og plæner. Regulært skybrud med 20-30 mm på en halv time.

bilde

Midt i det hele kom der stadig både ind og det var nogle gennemblødte sejlere der ankom!

Et højdepunkt på dagen er jo altid måltiderne, og her på Käringön er den lokale delikatesse friskefangede jomfruhummere. De lokale står i kø i fiskebutikken for at reservere en portion og man skal være tidligt ude. I dag havde fiskeret faget 25 kilo og de var væk på en halv time! Jeg sikrede mig seks stykker til den astronomiske pris af 190 sek hvilket er dyrt med alle målestokke.

Fiskebutikken er i øvrigt bekvindet med to ældre medborgere der ikke besidder nogen form for simultankapacitet og som ikke lader sig stresse af noget. Resultatet er ar der er kø ud på kajen og det kan tage op til en time at blive betjent. Sidst på dagen er der dog ingen kø, men heller ingen hummere..

bilde

Og heller ikke meget andet, for det er ikke en særlig velassorteret fiskebutik. Rejer, krabber, sjøkreps, lidt salater og en ensom torsk var der i dag. Men det spiller ingen rolle, for her SKAL man have skaldyr. Som os:

bilde

En god flaske hvidvin senere må jeg konstatere, at dette er livet! Og ja, det er dyrt. Men det er der en grund til...

Mye ledig plass i Strømstad i morgentimene i dag. Vannet ligger flatt og det siste av regnet drypper fra seg. Astor tusler nordover mot Sandspollen i dag. Den siste overnattingen blir der vi alltid koser oss. På svai et sted hvor vi kan se fotball i kveld.

Nesten tre uker har gått fort. Grand Bsnks treffet på Malmøen ble en sikker vinner. Mange nye vennskap ble etablert. Astor har fungert prikkfritt. Snitthastighet i år ligger på rundt syv mil i timen. Vi får ya det eksakt når bi er i hjemmehavn. Det skulle bli et forbruk på ca 14-15 liter i timen på begge motorene.

Tror faktisk jeg kunne vendt meg til dette ferielivet.....

Du omtaler sjøkreps og jumfruhummer MA. Er ikke det det samme skaldyret?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Må nevne en "liten" ting. Det er fortsatt høy musikk fra stedets etablisimenter også på hverdagene. De holdt på i hvertfall til over 03.00 i natt. I ytterhavna er det stille for dette. Men selvsagt hver sin smak....

Dette gjelder Strømstad.

Bare for å feie en hver tvil til side, Tønsberg er til høyre når du kjører nedover fjorden, Strømstad til venstre, ikke sannt?

ad. planlegging:

Bare for å feie en hver tvil til side, Tønsberg er til høyre når du kjører nedover fjorden, Strømstad til venstre, ikke sannt?

Det var slik det var ja .. Greit å vite :giggle:

En liten historie som viser at lykken ofte er bedre enn forstanden;

Har noen venner som hadde båt før. Nå har de kjøpt seg hytte. For noen år siden kom de med båten (fra Moss) og besøkte oss da vi lå i en liten havn rett utenfor Grebbestad. De kom fram rimelig sent på kvelden, men hadde hatt en flott tur. Da jeg spurte om de navigerte på kartplotteren, svarte de at den streiket faktisk i forrige uke, men de hadde jo selvfølgelig papirkart! Dagen etter kikket jeg tilfeldigvis på dette kartet; A3 format papirkart med en målestokk som gjorde at Oslo - Kristiansand og Gøteborg var vist på kartet :lol:

Redigert av Bonus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...