Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Det var slik det var ja .. Greit å vite :giggle: l:

Da tipser du sikkert Astor på det om han skulle komme rekende forbi? :-)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg trodde at jomfruhummer var det samme som languster. Slo opp i Store Norske: Europeiske languster, Palinurus vulgaris, er noen få ganger tatt ved Norges vestkyst. Den hører hjemme i Middelhavet og de østlige deler av Atlanterhavet i Afrika og Europa. Den kan bli opptil en halv meter lang.

Nu har sommaren kommit till Kungshamn.

För oss som fortfarande inte har semester (ferie) är det ganska intressant att beskåda det som händer.

Gubbar iklädda endast ett par för små shorts med olika kroppsformer i bilar och båtar från olika länder som försöker parkera sina transportmedel till varje pris.

Kvinnor högröda i ansiktet av sol och värmen som nu passerat 25 grader försöker att organisera någon form av shopping samtidigt som barnen skriker efter glass (is).

Några har förstått vad semestern handlar och sitter på en uteservering och dricker något kallt och tar något gott att äta.

En del klagar hur dyrt det är med skaldjur och har inte förstått att var och en kan välja om man skall köpa eller avstå.

Trottoaren från Systembolaget ner till hamnen är väl frekventerad av Norska medborgare som både bär kör på ädla drycker.

Båtar i olika storlekar från olika länder passerar under Smögenbron. En del i stilla mak andra skall tydligen hinna till Marstrand på en timma.

Detta är med andra ord en riktig sommardag här i Bohuslän.

Lätta att klaga men om vi satt här utan turister hur skulle det vara då? Ganska tråkigt.

Med önskan om en god och fin sommar till Er alla och ett gott tips är att dra ner på tempot. Andas in och andas ut och fånga dagen.

Svensk :yesnod::thumbsup::diving::blush:

bilde

Passerte Strømtangen på silkeføre. Herlig.

bilde

Sekken.

Nå går vi nordover i Larkollsundet. Hver dag vi har beveget oss fra sted til sted har vi sittet oppe på soldekket. Passerte akkurat 200 nm på ferieturen. Bevegelsestid 30.07 timer.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Min første langferie noen sinne. Herlig men uvant. Det ble nesten tre uker. Ikke værst det?

Til min fordel; er ombord nesten 365 dager i året og pensjpnistjobber med et båtblad. Kvalitetstid.

Det er blitt noen minnebrikker med bilder og film.

Siste overnatting i Sandspollen.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Det er ikke ille å være pensjonist, men så var det det med de yngre fruene våre som fortsatt er i jobb. Men neste år er heldigvis også Trude ute av arbeidslivet. Og da skulle det ikke forundre meg om det blir 3 - 4 uker i båten på Sørlandet før fellesferien, og like lenge på Svenskekysten etterpå. Sørlandet frister litt, brukte det området til båtferie fra 1988 til 1995 og etter det har det blitt Svenskekysten. Blir det Sørlandet neste år, må jeg få meg nye kart!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kom til Stenungsund i går kveld, etter en fuktig overfart fra Skagen. Siste timen inn Marstrandsfjorden ved Pater Noster var det skybrudd av bibelske dimensjoner. I natt likeså. Vi fikk en god plass i gjestehavnen og torget med kjøpesenter lå like ved. I dag forhalte vi til Wallhams Marina, der vi fikk hjelp med et "vanskelig" rulle storseil. Vi blir liggende her i natt og fortsetter nordover imorgen.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

6u5yba5u.jpg

Dagens etape sydpå gik fra Käringön til Kallö-Knippla. En flot, flot tur i strålende og varmt vejr. Kun iført solcreme og minimalt med tekstiler på fly'en. Vi gik ind forbi Mollosund men herefter gik vi uden om Kyrkesund og herefter ind igen ved Klädesholmen. Det er et godt alternativ hvis man vil undgå E6 på en trafikeret dag. Det var virkelig hedt med 28-30 grader og høj luftfugtighed, så en behagelig brise fra fartvinden var også dejlig.

Fra Klädesholmen gik vi uden om Marstrand via Sillesund og videre sydpå. Vi havde egentlig tænkt os lidt længere i dag, men truende skyer tårnede sig op og vi gik ind her. Det var en klog beslutning for kort efter lynede og tordnede det, det blæste op og himlens sluser åbnede sig i et par timer. Der må være faldet 30-40 mm regn og det var mørkt som natten. To sejlbåde gik på grund forskellige steder og der var aktivitet på K16 og 67.

Nu klokken lidt i syv er solen på vej frem igen og vi har været rundt på øen. Her er opgraderet de senere år med vandresti øen rundt, ny asfalt og i det hele taget fint og pænt. Det er dejligt til en afveksling at komme til et sted hvor tempoet er lavere og roen falder over os.

Er det mange båter i indre havnen? Jeg ser at du ligger kailangs(?) like før innløpet? Og skal du ha diesel, er det rette stedet å tanke opp. Her har de ikke "svensk shitdiesel om gubben ved pumpene fortalte meg sist år:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fortsatt Gullholmen, faktisk på 4. døgnet. Nå i etterm. ligger det 5 båter utenpå hverandre, og enda kommer det til båter som vil legge seg som no. 6 osv.

Vi tok ferja til Kjærringø idag. På turen ned lå det en seilbåt på grunn ved staken der man vender Østøver mot Kråksund. Sjøredningen forsøkte å dra båten av grunn. Lenger ned drev en seilbåt inn mot grunnene bak Nordmerket ved innløpet til Kjærringøy. Hadde vistnok gått på og lå og drev uten styring. Også her var sjøredningen på pletten, og klarte å få en trosse over til havaristen. På Kjærringøy kolapset en kvinne og ble lagt i sjokkstilling. Sjøredningen ble tilkalt og fraktet henne til lege på land. Alt ved det normale altså en ettermiddag i juli måned her nede.

Ellers var det masse ledige plasser på utsiden av moloen da vi ankom kl 11:30. på innsiden telte jeg 8 bøyer som ikke var i bruk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ohh, jeg er glad jeg ikke er der dere er nå i sememstern! Jeg kjenner meg ikke igjen fra våre utallige besøk på stedet. Jeg blir bare mer og mer sikker på at juli ar måneden da det er bedre å ta turer til Sandspollen eller Oscarsborg.

Ohh, jeg er glad jeg ikke er der dere er nå i sememstern! Jeg kjenner meg ikke igjen fra våre utallige besøk på stedet. Jeg blir bare mer og mer sikker på at juli ar måneden da det er bedre å ta turer til Sandspollen eller Oscarsborg.

Er langt fra svenskekysten selv nå, men etter hva jeg leser virker det som det er mindre båt enn hva som er vanlig I Juli. Muligens litt tidlig?

Fortsatt drøye14 dager til jeg skal avgårde I snaue 2 uker, Vet fortsatt ikke hvor. Nord, Sørøst, Sørvest eller Rett sør? Lar matrosen(e) og været bestemme.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...