Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Er det noen som tør å komme med et estimat for båt- og folkemengden i Strømstad på torsdag? Vi går til Østre Bolærne på onsdag (høyst sannsynlig), og så lurer vi på å gå til Strømstad på torsdag.

Og apropos Strømstad: Yttre havn, er det den som går ut fra "parkeringsplassen" til ferga? Hvordan er det å ligge der?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Status i syd-delen af skærgården: Over 30 grader i skyggen i dag og stort set ikke en sky på himmelen. Frisk vind fra øst og nordøst med 8-10 m/s hvilket har været som at opholde sig i en stor hårtørrer hele dagen.

Fyldt på badepladserne og på klipperne med solbrune unge og gamle. Var oven i købet selv i vandet - første gang i år. Vandet er nu over 20 grader og super dejligt på en dag som idag.

Har haft stor glæde af bruseren på badeplatformen til afkøling.

Ellers er her roligt og dejligt - bortset fra at vinden hyler i masterne og især i en stor 55 + fods sejlbåds mast. Ikke med den sædvanlige højfrekvente hylen men med en dyb, gennemtrængende tone, der lyder som dommedagsbasunerne når orkerne indleder angrebet på Helm's Deep i filmen om Ringenes Herre. Hele dagen. Fra klokken seks i morges....

Ellers er her roligt og dejligt - bortset fra at vinden hyler i masterne og især i en stor 55 + fods sejlbåds mast. Ikke med den sædvanlige højfrekvente hylen men med en dyb, gennemtrængende tone, der lyder som dommedagsbasunerne når orkerne indleder angrebet på Helm's Deep i filmen om Ringenes Herre. Hele dagen. Fra klokken seks i morges....

Høres ut som uling i en rullemast. Klassisk problem når vindretning og styrke blir riktig (eller feil, avhengig av hva man mener).

Yes, det er helt rigtigt en rullemast på et par og tyve meter i højden. Kæmpe skib! Vinden er dog taget af nu, så der er endelig ro i havnen.

bilde

Nu klokken lidt over ni er det stadig så varmt at jeg måtte tage en dusj under bruseren og sidde i de våde badebukser for at køle ned.

Med alt åbent i båden, der kan åbnes, er der stadig over 30 grader i salonen.

bilde

Nu klokken lidt over ni er det stadig så varmt at jeg måtte tage en dusj under bruseren og sidde i de våde badebukser for at køle ned.

Med alt åbent i båden, der kan åbnes, er der stadig over 30 grader i salonen.

bilde

Det skal visst bli 28 på kvelden/natten i et par døgn på Koster også. Vet ikke helt om jeg gleder meg til det...

Annkom Otterøen utenfor Tanum i går kveld etter en utrolig fin tur innaskjærs fra Gullholmen. Temp 29 grader og en svalende østa gjorde det levelig på fly i varmen. La oss på svai i bukta på sørsiden. Klart deilig vann å bade i med temperatur på drøye 22 grader.

bilde

Nabobåten åpnet jollegarasjen og slapp ut jolla som dere ser for en kveldstur til Tanum eller kanskje var det Grebbis?

Sjøl tok jeg jolla til lands og samlet raskt opp ei bøtte av de her. Ble fortært på fly på kvelden sammen med et glass hvitvin.

bilde

Livet er ikke det værste man har.......

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Annkom Otterøen utenfor Tanum i går kveld etter en utrolig fin tur innaskjærs fra Gullholmen. Temp 29 grader og en svalende østa gjorde det levelig på fly i varmen. La oss på svai i bukta på sørsiden. Klart deilig vann å bade i med temperatur på drøye 22 grader.

bilde

Nabobåten åpnet jollegarasjen og slapp ut jolla som dere ser for en kveldstur til Tanum eller kanskje var det Grebbis?

Sjøl tok jeg jolla til lands og samlet raskt opp ei bøtte av de her. Ble fortært på fly på kvelden sammen med et glass hvitvin.

bilde

Livet er ikke det værste man har.......

Såg du hadde det travelt söder om Smögenbron i går.Går inte att vara anonym med AIS.

Fortsatt god ferie.

Ja, kikk i 7 kn. og fikk påtale av polisen med radar. Greit nok.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Østersen fant jeg langs land på en snau meters dybde. De lå tett i tett og jeg plukket bøtta fulll på 5 minutter. Tok forøvrig jolla opp til Grebbis idag, og der var det østrondagar ifølge fiskebutikken. Små oppdrettsøsters til 495,- pr kilo. Jeg tok jolla ned igjen og plukket raskt ei bøtte til til kvelds. Stoore kjøttfulle østers av prima kvalitet, secunda ikke. ;-)

Pleier også å plukke østers når jeg er i yttre Oslofjord. Finnes i store mengder enkelte steder, men aldrig sett de så store som her.

Redigert av REM (see edit history)

ad. planlegging:

Østersen fant jeg langs land på en snau meters dybde. De lå tett i tett og jeg plukket bøtta fulll på 5 minutter. Tok forøvrig jolla opp til Grebbis idag, og der var det østrondagar ifølge fiskebutikken. Små oppdrettsøsters til 495,- pr kilo. Jeg tok jolla ned igjen og plukket raskt ei bøtte til til kvelds. Stoore kjøttfulle østers av prima kvalitet, secunda ikke. ;-)

Pleier også å plukke østers når jeg er i yttre Oslofjord. Finnes i store mengder enkelte steder, men aldrig sett de så store som her.

Östers är privat egendom och kan bli mycket dyra att plocka.

Om man gör det är upp till var och en och böterna samma som att fånga hummer på olovlig tid. Gäller inte Japanska varianten.

Guest Avmønstret#

Hvor finder du østers, REM? Skal man ikke dykke for at finde dem? Og er de kun at finde nordpå?

Også i bøtter og spann i plukkedybde på Nord-koster. Lot ungene plukke noen tomme skall. Tok egentlig for gitt at jeg ikke kunne sanke. Da vil de være borte på et blunk.

Ok, lyder godt, men aspirerer ikke til at blive østerstyv :-)

Sidder lige nu i skyggen nede i salonen mens Fruen styrer båden op ad Göta elv mod Lilla Bommen.

bilde

Lidt modkørende trafik:

bilde

Planen var ellers naturhavn i dag, men jeg fik kolde fødder...vender tilbage med et par spørgsmål og en rapport når vi er trygt i havn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...