Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Turens næstsidste etape idag: Långedrag til Torekov. 80 nm med en del gamle dønninger i starten ned mod Nidingen, men efterhånden blev det helt vindstille og solen kom helt frem. Det endte med endnu en fantastisk sommerdag her i. Torekov hvor vi ankom i tide til at få en plads ved 1330-tiden. Fire timer tog det fra Långedrag incl et stop på Donsö for at tanke 300 liter diesel.

Hele eftermiddagen har det været forrygende sommer her. 24 grader, sol, badning, is og en million både, der næsten allesammen fik plads i den diminutive havn takket været en kæderygende, tyskfødt effektiv havnechef i neongrønne Crocs.

bilde

Vi sluttede dagen med en god flaske hvidvin, en is og en tur ud til det karakteristiske gule hus for at se solnedgangen med et par hundrede andre sommergæster.

bilde

Torekov er et herligt sted med virkelig sommerstemning. Lige nu er her dog havefest og et billigt kopiband spiller Abba i et telt. Højt. Så er I advarede hvis I vil her forbi...

Idag har vinden løyet mye og det er lite bølger. Dro først til Kallø Knippla og pauset der. Det er litt nordvest for Gøteborg. Fin havn og sted.

bilde

Dro så nordover og er på en øya Vaxholmen rett sør for Marstrand. Ligger veldig fint her. Takk for tips om øy! Her var det bra med ledige plasser og det var fint å legge til. Nå har vind og bølger løyet. Konahar padlet kajakk. Vi andre har også prøvd, jeg også! Det var moro!

I SXK sin bok 3 veckor i Bohuslän er den indre leden fra Strömstad og sydover godt beskrevet. Vi fikk ingen overraskelser da vi fulgte flyfotoene med inntegnet led en gang for mange år siden. Jeg kan scannet bildene, så hadde du sagt fra før du dro nedover, kunne jeg funnet de frem og lagt de ut her.

Her to skisser (også fra SXK) over en del av leden.

bilde

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takker Lars og Gunga :-)

Vi greide oss fint i dag og var veldig forsiktige :-) tok ikke sjansen på subbe borti noe da jeg garantert hadde hørt de neste 30 årene fra "vennene" som lå bak med orkesterplass, hehe :-)

Opphavet var medlem i SXK i mange år og har mye liggende fortsatt. Jeg takket nei til å ta det med, men neste gang så blir det med i båten :-)

Lastet ned SXK-V nå i kveld.

Gunga: har mange ganger undret meg over hvorfor det er så lite merking utenfor E6an i Bohuslän på tross av ekstremt mye fritidsbåttrafikk. Samme med Koster. Er det økonomiske grunner til at det er slik?

Det må gå med mye propeller og drev på et år. Endel av grunnene hadde det nok svart seg for forsikringsselskapene og merke.

I lignende leder i norge er det ikke uvanlig at noen har satt opp en stang eller plankebit på privat initativ om kystverket ikke har merket.

Ofte hytteeiere i området.

Det hadde jeg gjort om jeg holdt til i området.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Nå ligger vi innenfor Havstensund på noe som heter Langön.

Fikk klort oss fast på baksiden av en holme i le for vinden som er i dag. Mye båter på de fine plassene i fjorden her, men her var det ingen som hadde lagt seg, så vi fikk alle plass :-)

Hadde dere gått litt lenger inn, til Alevikkilen, kunne dere ligget fortøyd i et krabbesnøre (lett overdrevet). Der inne merker man fint lite til verden utenfor... :cheers:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Dro så nordover og er på en øya Vaxholmen rett sør for Marstrand. Ligger veldig fint her. Takk for tips om øy! Her var det bra med ledige plasser og det var fint å legge til. Nå har vind og bølger løyet. Konahar padlet kajakk. Vi andre har også prøvd, jeg også! Det var moro!

bare hyggelig o kunne hjelpe......dette er mine hjemmefarvann

som kuriosa...på naboøya...Vannholmen (på norsketiden hette øya Vandholmen, for her fanns ferskvann!)

men der bodde folk og deler av grunnmurer finnes kvar.

her bodde Vannholmstøserna ( tøs på svensk betyder jente eller dotter.....og har ikke als den negative betydning som i norske språket !)

Vannholmstöserne Julia og Augusta (född 1839) ærvde av sin far, tjensten att tende å slokke fyrarna i området så to ganger per døgn rodde tøserne rundt i ur og skur !

de rodde også inn til Marstrand for salg av ejderdun og hummer / fisk til badgestene

Augusta dog 1918, og bare ett par dager tidl så sågs hun, som 79-åring ro inn til Marstrand

http://blueskagerrak.bohusmus.se/22/2253.htm

S/Y Gunga Din

Gunga: har mange ganger undret meg over hvorfor det er så lite merking utenfor E6an i Bohuslän på tross av ekstremt mye fritidsbåttrafikk. Samme med Koster. Er det økonomiske grunner til at det er slik?

det er for att vi ønsker å ha alle turister samlede i leie........så vi kan ha resten av Bohuslän for oss selv :lol:

nei jeg vet ikke, formodligen økonomiske, sen bør ju en lei ha ett visst vattendyp, for komersiell trafikk og vare kvalitetsikret/sjømålt nøye......mange av disse som vi skriver om her ligger ju på kanskje 3m. hvilket er tilstrekklig for oss.

S/Y Gunga Din

Så har till slut även Ebonita anlagt semestermodus. Detta året har vi tänkt oss norrut mot ´svenskekysten´.

Startade tidigt och njöt av 55 nm i glidarväder under förmiddagen. Första stopp i Torekov eftersom det sports att det var hamnfest där. Alltid kul med lite liv och rörelse. Trodde att vi skulle träffat på MA och Last Boat här, men han hann smita iväg. Efter vad jag kan se av AIS-spåren så möttes vi strax söder om Kullen.

Anlöpte Torekov vid 11:45 och fick en plats i ett innerhörn av inre hamnen. A-läge ser det ut som - får se vad vi tycker i kväll....

bilde

Ebonita jeg så dig lige på AIS'en men for sent, da var du lige rundet Kullen. Prøvede på K16 og via DSC men fik ikke svar. Havde nok Kullen imellem os.

Nyd Torekov. Fruen var vældig bitter på mig da vi ikke fik plads helt inde i bunden, men da cirkus havnefest tog fart i går aftes var hun dog glad for at vi lå udenpå den norske sejler i indløbet i stedet.

I morgen er der Jas Gripen opvisning i Torekov.

Nu er vi hjemme efter tre fulde uger. Ny rekord for sommertur og det bedste vejr nogensinde. Og der er oven i købet vejr tilbage til jer, der først starter nu. .:-)

Vi tenker å seile over i morgen tidlig mot Strømstad. Siden jeg ikke orker å lese alle ørten sidene..spør jeg svenskekystseilere om følgende:

1. Er det greit å få plass i Strømstad?

2. Er det mye båter i uthavner dvs i den grad det er vanskelig å finne plass?

3. Videre i havnene nedover kysten..må man være tidlig ute for å finne en plass å ligge?

Takkar så mye for svar og innspill ?

Vi ble visst liggende på Vaxholmen idag også... Været så fantastisk bra og vi ligger så fint også. Vi har padlet kajakk, vært på jolletur, laget flåte av alle fenderne og badet. Vi var i veldig kose-oss-glugg-ihjel-modus idag!

Men i morgen-ja da skal vi videre. Marstrand og opp mot Kjærringøy.

Alltid litt interessant å se på alle de som skal legge til da. En tysker i seilbåt igår la ut dreggen "midtfjords" og manglet en god del meter på å komme iland da.... Og akkurat nå holder en seilbåt-familie på å banke bolter i fjellet. De har nok holdt på en 15-20min. Vet selv hvor vanskelig det kan være å få feste noen ganger....er meldt vindstille omtrent i natt heldigvis for de.

Nå er vår største bekymring veldig dårlig ICE-dekning. Helt ikke-eksisterende omtrent. Var også det i Gøteborg. Har restartet men uten forbedring. Nærmeste systembolag???

Vi tenker å seile over i morgen tidlig mot Strømstad. Siden jeg ikke orker å lese alle ørten sidene..spør jeg svenskekystseilere om følgende:

1. Er det greit å få plass i Strømstad?

2. Er det mye båter i uthavner dvs i den grad det er vanskelig å finne plass?

3. Videre i havnene nedover kysten..må man være tidlig ute for å finne en plass å ligge?

Takkar så mye for svar og innspill ?

1. Hvis Strømstad er som de andre havnene vi har vært i (Koster, Resö, Grebbestad) så er et trangt. Vær tidlig ute. Det var plasser i Havstensund da vi passerte, men den havna er utsatt ved sørvestlig vind.

2. Det fylles utover dagen i uthavnene. Vi har ligget ved Kalvön og nå Gluppö. Har ikke hatt problemer med å få plass på svai, men ikke kom for sent. Det fylles, og de dårligste plassene er de som går sist naturlig nok.

3. Kom før kl 1200 (helst 1100), så får du en plass.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...