Bitteliten Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Jeg velger helt å ignorere Koster. For mye folk i for trange havner. Sist jeg var der var vel 2007 Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 På Ekenäs/Korshamn: er det butikk på denne siden? Og er det kabelferge over til nord-koster? Er egentlig ikke interessert å ligge som sild i tønne som båt nummer 4 med 3 andre utenpå... Er det bedre i korshamn enn i sundet? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Legger man seg på Vettnet eller i Kostersundet og er heldig å finne seg en plass med hekk inn og bøye forutt er vi rimelig fornøyd. Sør-Koster har vi ingen erfaring i. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Og så var vi kommet oss til Hunnebostrand hvor det etter hvert begynner å fylles godt opp. Etter en stille og rolig tur fra Tanumstrand, forbi Fjällbacka og gjennom Hamburgsund, "fikk vi det" på Humperna. Der blåste det en del, og med rotet sjø på 1,5m inn på tvers i en snekke, gikk alt løst, PC og annet veggimellom. Men da jeg plukket opp PC'n fra dørken her i havnen og åpnet lokket (det hadde klappet igjen), kom baatplassen.no opp av seg selv som ingenting.Lars H.Webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mario128 Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 KongKing: Veldig fint på Kyrkosund også. Helt syd på Sydkoster. Tror ikke det er "sild i tønne" der nå. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Greit med plasser på Ekenes og tom mulig med plass i Kostersundet... Her stor rekesmörgås til lunsj:-)r Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Vi ligger også i Hunnebostrand og nå har jeg hatt en hyggelig prat med Lars H. Har lest hans reise om svenskekysten i mange år , veldig hyggelig og da endelig møte han. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Ja, det tror jeg også. "Hvem var det," spurte jr. Har forklart i tre uker nå at det er mange som hilser på sjøen selv om man ikke kjenner hverandre. Kjente du igjen vimpelen i antenna. ja så vimpelen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Så har vi först varit på Gullholmen och träffat Sveriges mest inkompetenta hamnkapten. Vi ankom vid 12 tiden och det var gott om plats. Efter att gått en tur och kommer tillbaka till båten har 3 andra båtar brukt vår båt som förtöjningsboje med följd att vår badbrygga och badstege hugger i bryggan. När vi snackar med hamnkapten svarar han att det inte går att ändra. Jag kastar loss och dom som använt min båt som boje får problem och protesterar. Ligger nu i ett stilla Ellös där det är gott om plats och alla har sin egen förtöjning. Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Min Kosterfavoritt er Brevik på Syd-koster. Der ligger du med nesa i land og eget anker akterut. Du kan bade rett fra båten og har utsikt utover havet og hele Kosterskjægården. Og kveldssolen til den går ned i havet. Kyrkosund er også ok. Kostersundet har jeg ikke sansen for. Rotete, for mange båter på for liten plass og upraktisk ift butikken på Syd-Koster. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Det var ille Svensk, hvordan hadde du fortøyd? Lå du med hekken inn mot bryggen og brukte en av de utlagte linene til baugfortøying? Ellers blir vi liggende over en dag her i Hunnebo slik at vi kommer til din plass dagen efter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Svensk Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Det var ille Svensk, hvordan hadde du fortøyd? Lå du med hekken inn mot bryggen og brukte en av de utlagte linene til baugfortøying? Ellers blir vi liggende over en dag her i Hunnebo slik at vi kommer til din plass dagen efter. Jag låg med fören ut på sista platsen där man ligger in o ut. Platserna vid sidan om är för långsida och när man lägger sig in o ut där måste man dra sig ut i något och det blev min båt som då åker in i bryggan. Lite töj blir det alltid i fasta tau och särskilt när de nästan står upp o ner. Ellös är inte kosligaste hamnen men en trygg och bra alternativ bara ca 3 nm no Gullholmen. Ytterligare 3 nm in ligger Kungsviken som har 4-5 gästplatser och kan vara värd ett besök. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Da har vi ankommet Fjällbacka. Gikk den indre leden fra Strömstad. Det var nokså mye sjø midt i mot over Gule Humpen, så vi valgte å gå korteste veien rett fram. Hadde en plan om å gå inn mot Grebbestad så snart som mulig, men da ville jeg fått alt for store bølger rett fra siden. Droppet m.a.o. den planen... @Mariell, jeg tror jeg møtte deg idet du hadde passert den grønne staken litt nordvest for Resö, og var på vei ut i de litt større bølgene? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Gå opp malø strømmar, forbi ferga. Uthavn med sxk bøyer innenfor muren i kanalen der. Elløs er dullt Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Mye trafikk på Käringöen idag med båter, og syntes vi hadde gjort det vi skulle da vi gikk derfra ca kl 14-15. Sjelden jeg har vært i en havn med såpass med action ift tillegging. Det var dog litt vrient der med en del vind fra siden, mest vestfra igår, mer sydvest idag, så helt enkelt var det ikke når man skal fange bøya akterut og treffe ledig plass. Noen kom inn på 10. forsøk, og noen andre var uheldig og hang hjelpeløst i andres bøyefortøyninger med tau i kjøl og propeller. Men alle fikk god hjelp. "Haukene"() begynte å sirkle da det ble observert at vi hadde på vester og ordnet med tau med motorer igang. Ny båt på plassen vi hadde hatt så fort det var mulig å kjøre inn der etter oss. Vi havnet så langt unna som på Gullholmen vi da, og mitt møte med havnevakten var at han henviste oss til en bås med fenderlister som var så trang at jeg ikke trenger å fortøye. Ligger på innsiden. Hang likevel på noen tau sånn for syns skyld Ganske stappa her med båter. Blir vel etter anbefalinger fra dere Fiskebäckskil imorgen, og kanskje også en tur med fergen, evt egen båt, over til akvariumet i Lysekil. Stor interesse for slikt her ombord. Blir vi ikke liggende, så lurer vi på en tur innom Smögen før vi tar Sotekanalen. Litt lyst på Gluppö for natten enda litt lenger nord imorgen. Men jeg erkjenner at vi har hatt litt flaks med plass så langt som drar sent og kommer sent (selv så sent i sesongen), så vi får se Uansett syntes jeg det er mer trafikk i området her enn det var fra grensa ned mot Kungshavn området. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
ohm Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Ja da,masa . Da har jeg fyrt det opp, og du finner det på adressen trudelutt.com/cam Lars H. pt. Tanumstrand med AIS Kult Takker så meget! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Gå opp malø strømmar, forbi ferga. Uthavn med sxk bøyer innenfor muren i kanalen der. Elløs er dullt Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 LarsH - hva tenker du om å kringkaste nærbilde av naboens båt? Er naboen informert? Jeg hadde ikke likt om det var min cockpitt du streama live på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Kameraet er skrudd av nå når det er lys inne i naboens båt. Å vise litt av skroget og kalesjen, ser jeg ikke på som noe problem. Det kan alle som beveger seg rundt i havnen se med det blotte øyet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dennrick Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Er vel mye live kameraer omkring, spesielt i havner og til og med gjestehavner. "Hvor ligger dere"? Spurte havnesjefen i Stavern. "Der"! Sa jeg, og pekte på sjermen hennes inne på havnekontoret. Snurr film, Lars H, og la oss få mer svenskekyst før hysteriet kommer og tar oss... Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
tkpettersen Svart 5.August.2014 Del på Facebook Svart 5.August.2014 Det er spennende å lese om deres erfaringer på "bästkusten". Ble dessverre med et par turer til Koster denne sommeren da vi venter en liten matros i midten av august. Da er det greit å holde seg litt i nærheten ;-) Flere nevner SXK og snakker om publikasjonene de har gitt ut om uthavner på västkusten og egne bøyer som er satt ut. Er dere alle medlemmer av SXK eller er dokumentene deres noe som bare "sprer seg" naturlig.? Hvor stor forskjell er det på utgivelsene til SXK og for eksempel en nyere versjon av Havneguiden? Fortsett å dele fine bilder og historier :-) Tor Kristian Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 (redigert) Kjøret i fellesferien har lagt seg. Har fulgt tråden i sommer og konkluderer med at vår ferie fra st.hans var en innertier også i år. Perfekt vær og sånn passe med båter. Tidligere hadde vi august som feriemåned. Er på ingen måte tilhenger av å måtte gå i kø langs kysten og ligge å vente på å komme til kai pga fulle gjestehavner. Medlemskapet i SXK er vel anvente kroner. De gjør en fantastisk jobb med bolter og bøyer og bøyekart. Denne tråden er god folkeopplysning for oss svenskefarere. Neste båttur til Sverige blir påsken 2015 hvis helsa holder. Redigert 6.August.2014 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mariell Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 @Mariell, jeg tror jeg møtte deg idet du hadde passert den grønne staken litt nordvest for Resö, og var på vei ut i de litt større bølgene? Ikke usanssynlig. Passerte Resø sånn ca ved 13.30 tiden i går. Plan A var Skjærhalden, men fikk så lyst på Sushi på Heat, så vi endte opp med indre lei til Strømstad. Når vi kom var det fullt med Shopping båter. Nå i natt stille og rolig, med god plass mellom båtene. Party sesongen er tydeligvis over. Litt humpete over den berømlige Gule i går, Siden vind og bølger var rett vest kom bølgene inn litt forrenfor tvers, noe som gjørde at vi slingret lite. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Key Freak Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 Ikke usanssynlig. Passerte Resø sånn ca ved 13.30 tiden i går. Stemmer, det var rundt de tider vi kom sørover. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Lars H. Svart 6.August.2014 Del på Facebook Svart 6.August.2014 LarsH - hva tenker du om å kringkaste nærbilde av naboens båt? Er naboen informert? Jeg hadde ikke likt om det var min cockpitt du streama live på nettet. Jo da, jeg snakket med naboen og så lenge jeg ikke rettet kameraet rett inn i cockpitten, var det helt greit. Kameraet er skrudd av nå når det er lys inne i naboens båt. Å vise litt av skroget og kalesjen, ser jeg ikke på som noe problem. Det kan alle som beveger seg rundt i havnen se med det blotte øyet. Nå er kameraet på igjen etter at det er flyttet opp i masten. Så da burde alle være fornøyd. Og adressen til kameraet er fremdeles trudelutt.com/cam. Ellers blir vi liggende over her i Hunnebostrand i dag. Med 4 ukers ferie kan en ikke forflytte seg hver dag, det blir bare stress og mas. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.