Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Nå er det over for i år. Matrosen reiser tilbake til Marinen til helga. Derfor går turen hjem i dag. Overrasket over hvor lite båt det har vært på denne lille rundturen. Har ikke hatt problem med å få bra plasser. Selv i Skagen og i Vesterø Havn, Lesø i slutten på Juli var det rett til kai uten problemer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Her i Hunnebo er det tiden for den store utskiftingen av båter, noen kommer og noen går. Det var mye båter her i natt, men også en god del ledige plasser.

Her webkamera forover og bakover fra Trudelutt. (de får endret retning alt etter så jeg ikke "filmer" rett inn i båter)

trudelutt.com/web

trudelutt.com/cam

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her i Hunnebo er det tiden for den store utskiftingen av båter, noen kommer og noen går. Det var mye båter her i natt, men også en god del ledige plasser.

Her webkamera forover og bakover fra Trudelutt. (de får endret retning alt etter så jeg ikke "filmer" rett inn i båter)

trudelutt.com/web

trudelutt.com/cam

Lars H.

Dit Microsoft cam er ikke aktivt? Viser bare "No device selected"

Nå har jeg rotet så mye med det kameraet for å få det på luften i dag, så nå tar jeg en pause. Det ser ut til at det er programmet jeg kjører, YawCam som trøbler. Jeg får heller ikke et Logitech kamera på luften med det programmet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

ebonita, skrev den 06 Aug 2014 - 12:10:snapback.png

Vi ligger longside på bästa platsen med naturlig 'kaj' bredvid till grillen.

Solen skiner och det är lugnt och fint här.

22 grader i det fina vattnet.

Så vi stannar en natt till.

Takk for sist, veldig hyggelig å møte deg. Vi er igang med jobb igjen, men vi skulle gjerne vært der du er, ser fantastisk ut ebonita. :smiley:

Hilsen Ludde

Nå har jeg rotet så mye med det kameraet for å få det på luften i dag, så nå tar jeg en pause. Det ser ut til at det er programmet jeg kjører, YawCam som trøbler. Jeg får heller ikke et Logitech kamera på luften med det programmet.

Noen som vet om et annet program jeg kan laste ned (gratis)? Det må kunne lese et webkamera koblet til en USB-port og vha. ftp sende bilder med feks. 2 minutters mellomrum til en server, i dette tilfellet min hjemmeside.

Tack för hälsning Ludde, trevligt att ses irl...

Har rört mig i vattnen kring Fjällbacka de senaste dagarna, men varken MarineTraffic eller VesselFinder daterar upp min position.

Ser att Du ligger i Hunnebostrand, men så vitt jag kan se dateras inte Din position heller upp LarsH.

Kan det vara så dålig täckning här?

Det er ingen basestasjon mellom Tanumshede og Lysekil. Jeg skal slå på min "basestasjon", så kanskje det dukker opp flere båter rundt Hunnebostrand.

Så har vi äntligen kommit till Edsundshall gästhamn. Vad finns då här?

3-4 gästplatser fungerande el o vatten. Toalett och sopcontainer. Bra bad o grill plats. 10 km till närmaste butik,kiosk o restaurang. Med andra ord en fantastisk semester plats. Lägg till detta en av bästkustens bästa och hjälpsammaste hamnkaptene så få du en plats för den som vill ha lugn o ro. Perfekt att gå och "russla" runt och slappa av. Detta var vår sista obesökta gästhamn på vår bästkust men vi kommer tillbaka.

Ca 1.5 nm norrut ligger Hellsvik Youtclub som både är fantastiskt och förfärligt.

Fin gästhamn med trygg och säker hamn med alla moderna faciliteter till mycket bra priser men samtidigt en hamn utan skäl och känsla. Ändå ett bra alternativ i dåligt väder.

Redigert av Svensk (see edit history)

Hvor i verden er dette Svensk? Edsundshall har jeg aldri hørt om, men derimot gudsforlatte Edshultshall, hjemmehavn til seilbåten Vestkust.

I morgen går vi til din hjemmehavn.

bilde

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Da er det blitt bedre der. Da vi var der for neste 20 år siden, var den en spinkel dass, og en vask på utsiden av boden med kalt vann! Og det var alt. Men det var godt å komme i havn etter nesten å ha blitt blåst inn Kråksundgapet. Og på bryggen sto det en eldre kar, pensjonist som hjalp til med fortøyingen. Og etter 5 minutt var vi bedt hjem til ham og fruen i deres sommerstuga på småkaker og kaffe. Det viste seg at han var en ekte norgesvenn og i sine yngre år hadde han vært på omtrent alt som finnes av norske fjelltopper! Senere på dagen ble jeg bedt ombord på Westkust for omvisning.

Fantastisk bilde!

Donsötankern Crudo efter stormen den 7 februari 1973. Foto: Göteborgs-Posten

(man kan forstsatt se rust på på svaberget!, hele båten blev lyftet opp av en våg :eek: )

Den 7 februari 1973 rapporterade M/S Crudo maskinhaveri strax öster om Käringön väster om Orust. Det blåste 25 m/s västlig storm när TV-102 avgick från Käringön och TV-254 från Hälleviksstrand. När haveristen siktades stod hon redan uppe på klippan vid Kråksundsgap, alldeles intill fyren. För att rädda besättningen hade man gått rakt upp på land. Man fick över två man till räddningsfartygen med hjälp av linor. Kurt Warås tog bilden stående på hyttaket till TV-254. Crudo skars senare ner med svetsbrännare.

S/Y Gunga Din

Bilder av kjøleskapet Lars!

Det har vi allerede fått oversendt. Slik ser det ut før vi har gått løs på det. Nå er vi en rask tur innom gjestehavnen. Der er det kortere vei til butikken slik at Trude ikke trenger å gå så langt med tunge 6-pack med øl til meg.

bilde

Lars H.

webcam

Det har vi allerede fått oversendt. Slik ser det ut før vi har gått løs på det. Nå er vi en rask tur innom gjestehavnen. Der er det kortere vei til butikken slik at Trude ikke trenger å gå så langt med tunge 6-pack med øl til meg.

bilde

Lars H.

webcam

Drick upp de kalla ölen i kylen först.

Finns några vanliga och några ovanliga.

Goda och mindre goda.Bara att ta.

I skåpet på väggen finns lite starkare varor och det är bara att fyrsyna sig.

Om jag inte minns fel står det en liter Farmors Gås den är det bara att öppna och ta vad du vill.

Tror att det står snapps där också.

Donsötankern Crudo efter stormen den 7 februari 1973. Foto: Göteborgs-Posten

(man kan forstsatt se rust på på svaberget!, hele båten blev lyftet opp av en våg :eek: )

Den 7 februari 1973 rapporterade M/S Crudo maskinhaveri strax öster om Käringön väster om Orust. Det blåste 25 m/s västlig storm när TV-102 avgick från Käringön och TV-254 från Hälleviksstrand. När haveristen siktades stod hon redan uppe på klippan vid Kråksundsgap, alldeles intill fyren. För att rädda besättningen hade man gått rakt upp på land. Man fick över två man till räddningsfartygen med hjälp av linor. Kurt Warås tog bilden stående på hyttaket till TV-254. Crudo skars senare ner med svetsbrännare.

I sannhet en dramatisk redningsaksjon. Historien forteller at TV-102 faktisk ble styrt opp på skjæret, i le av Crudos. På dette viset klarte de å redde to av besettningsmedlemmene som var blitt skyllt på land.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...