Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Her på Springet (Svensk sin hjemmehavn innenfor Fisketången) er det dønn stille nå. Vi har hatt et par lette regnbyger, men koser oss storligen. For noen timer siden fikk vi besøk ombord av herr og fru fra roger-jo som ligger på fiskebryggen rett ovenfor oss. Takk for hyggelig besøk, alltidtrivelig å treffe andre BP-medlemmer ansikt til ansikt over en øl. Og som sagt, så går vi en kort tur opp Sotekanalen til Hunnebo i morgen etter frokost og lufting av skipshunden. Og så må jeg ta de 6 minuttene opp til Systembolaget for å handle litt hvitvin som jeg glemte da jeg var der i dag og handlet røtt. Ha som videre skjer, er avhengig av vind og vær. Så langt ser det ut til at vi går videre fra Hunnebo på mandag.

Lars H.

bilde

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Går man nordover, så dukker det opp et par "busslommer" på styrbord ganske langt syd i kanalen. Må man legge til et sted, så må man jo, og der er det mulig uten å forstyrre trafikken. Ellers enig med Lars H. Har aldri sett noen som ligger der. Men de gangene jeg har gått igjenom, så har det sittet noen der i campingstoler. Kan sikkert spørre de. Svensker er hyggelige :-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Og så etter en tur på en og en halv time i 2 - 3m/s vind, var vi tilbake i Hunnebostrand. Her blir vi noen dager.

bilde

Lars H.

bilde

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vi ligger fremdeles her i Hunnebostrand. Nå kom det nettopp inn en litt større seilbåt med et merkelig "flagg" på hekken. Noen som vet hva slags "flagg" dette er? Båten har forøvrig svensk gjesteflagg. Ellers la jeg merke til plasseringen av radaren, litt spesielt?

bilde

Lars H.

bilde

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Malteserkorset i hekken. Burde ikke være noen tvil

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Sotekanalen er et sted man bare går gjennom, har aldri hørt at noen legger seg til der annet enn de som har privat havn der.

Overnattet i Sotekanalen rett syd for broa 30. mai i fjor. Ankom 22:15 og brovakten hadde gått hjem for 5 min siden.

Veldig mye mygg så det var bare å stenge alle luker og holde seg inne.

Fremdeles Hunnebo. I dag venter vi på besøk fra Svensk som kommer bortom med bil om ikke så lenge. Her noen bilder fra havnen horisonten rundt. kanskje ikke slik dere kjenner det fra fellesferien?

bilde

mitt webcam

Ikke akkurat som fellesferien nei, blir nesten litt trist av å se nesten helt tomme havner, klart tegn på at denne sommeren strax er forbi...

Er glad for ferien i år ble 3uker i Juli med det fantastiske været, realativt greit med plasser likevel :smiley: spes mot slutten av juli.

Neste år skal jeg feriere siste i Juli og 2 første ukene i August, blir vel slike havner som møter meg da..

Sånn generelt, hvor lenge utover sensommeren holder de forskjellieg "in-stedene" åpent, dvs. fra og med når må man regne med at småbutikker, cafeer, m.m. holder stengt eller har redusert åpningstid?

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Mye er stengt allerede. "In-steder" aner jeg ingenting om, men krimskrams og klesbutikker har hatt "rea" lenge. Nå fredag var det 50 - 70% rabatt i en finere klesbutikk i Hunnebostrand, og på lørdag var det fast pris, kr.100,- på alt. Da var det kø utenfor. Matbutikker har ingen begrensning ennå, åpent 7 dager i uken. Kaféen EAT i Hunnebo fjernet uteserveringen i går.

Her i Fjällbäcka fungerer forresten ICE utmerket. Og det har det forsåvidt gjort hele turen.

bilde

Lars H.

bilde

båtens webkamera her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Jeg tror det har litt med været å gjøre også. Har opplevd at det har vært fullt i slutten på August i helger med fint vær. Skal man tro dette så kunne man kanskje fått plass i Marstrand om man var tidlig ute. Sommeren er over og båten er lagt ut for salg

(Finn kode 50527634) det er høst på alle måter.

Ole
S/Y Algol

Ja, det er noe annet med helger. Vi har opplevet stapp full havn på Kärringön en helg i slutten av august. Da kommer alle de lokale helgebåtene ut om det er fint vær.

Lars H.

webcam

Du som sitter inne med en imponerende detaljkunskap om Båhuslenkysten Gunga. Vet de også bakgrunnen for navnet Gule Humpen. "Humpen" kan jeg gjette meg til, men Gule?

Gul granitt, tenker jeg.

Det er en holme til med det navnet, ikke langt unna. En av stenane der man seiler inn mot Gråa holmarna, Kyrkosund, mv, fra Kosterfjorden.

Hei REM

har søkt i flere bøker 6-7stk, men finner ikke noe om selve navnet.

jeg håller en pils på gul granitt.....

så Salt -JanP's forklaring gjelder, tils noe annet er bevist :thumbsup:

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...