REM Svart 18.August.2014 Del på Facebook Svart 18.August.2014 Bra jobba Gunga. :-) Trodde du hadde glemt hele spørsmålet i ferieviraken. Gul granitt? Hmm? Er ikke granitten nord av Lysekil rød eller rosa? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Salt Svart 18.August.2014 Del på Facebook Svart 18.August.2014 Det er grader av rød-gul-farging; drar man til Lumparn i Åland ser man at granitten der er veldig mye mere rød enn i Bohuslen/Hvaler Og i området nord for Lysekil er det heller ikke ensfarget, men varierende. Og enkelte forekomster rundt omkring er gulere enn andre, noen steder går det mere i grågult eller grårosa, så disse to holmene i Strömstad-Tanum er antakelig litt gulere enn omgivelsene. Andre avvikende holmer heter f eks "Rødskjær" og "Gråa holmarna" Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Compromise Svart 18.August.2014 Del på Facebook Svart 18.August.2014 (redigert) Jeg søkte litt på "Gula Humpen" og fant en forklaring på navnet: Dette området skal ha fått navnet sitt fordi skjæret som fyret står på er omkranset av en frodig tareskog. I dårlig vær med tung sjø, pumper vannet toppen av denne tareskogen opp til overflaten, så skjæret får en stor gul krans rundt seg. Forklaringen ble funnet her: http://home.online.no/~jensjens/baat/ferieparadis/sommerparadis.html (Kun for å gjøre forvirringen total:) ) Redigert 18.August.2014 av Skipet 5 (see edit history) Sitér dette innlegget /per Link to post
REM Svart 18.August.2014 Del på Facebook Svart 18.August.2014 Tja? Vet ikke om jeg helt skal tro på forklaringen i en reiseskildring som denne. Virker noe søkt. Men la gå, så langt har vi ingen bedre forklaring. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Gunga Din Svart 18.August.2014 Del på Facebook Svart 18.August.2014 still confused, but on a higher level Skjæret der fyren står, heter ju Väcker, og innenfor ligger grundet Väckersten, ved Gule Humpen finnes forresten en naturhavn, for de som kommer inn....... (og hvis man er heldig og været tillater....kommer man også ut !! ) http://www.seniorseglaren.se/tjurpannan-filer/tjurpannan.htm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
olews Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Jeg kjørte nedom Tjurpannan nasjonalpark mens vi var på Harryhandel forleden og la merke til den naturhavnen. Tok noen bilder av en mindre seilbåt som lå der. Har man først kommet inn ligger man nok ganske trygt, men det kan nok stå sin prøve å komme ut hvis været er ikke rolig. Litt grunt for mange seilbåter, men noen kan jo trekke opp kjølen! Selv ikke referanseverket til Ted Knapp forteller om navnet Gule Humpen, det meste annet står i boka hans. Den er jo skrevet for å gi svar på alle mulige ting man lurer på om kysten. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 letede bla i den boken.....der står ikke noe om navnet nei. såg også i disse bl a + ett par til Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Her noen bilder fra Fjällbacka i dag formiddag tirsdag 19. august 2014 båtens webcam Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
guddal Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Så fredelig ut der nede, Lars. Vi lurer på tur nedover kysten, jeg har sommerferien min fra i morgen. Ser på yr at det er meldt litt vind og regn der nede, generelt, i tiden fremover. Fruen mener det ikke frister med tur dit. Erfaringer med yr sine varsler der nede, feks Fjällbacka? Det så jo vindstille ut nå i alle fall.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Nå er det vel et typisk annenhver dag vær her nede. Og at det er stille her inne i havnen, betyr ikke at det ikke er bølger utpå. Men mesteparten av veien nedover her er jo innaskjærs. Noen åpne strekk er det nok, som Gule Humpen før Grebbestad, og Humparne syd for her og før Hunnebostrand. Vi har i de siste 20 årene hatt ferie nedover her mot Göteborg. Noen ganger kommer vi ned mot G¨teborg, men andre ganger snur vi tidligere som i år ved Fiskebäckskil. Det jeg har lært i løpet av disse 20 årene, er at en må ikke stresse. En får ta alt som det kommer. Lars H. webcam Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BOBO II Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 http://www.yr.no/sted/Sverige/V%C3%A4stra_G%C3%B6taland/Gule_Humpen/ I følge yr så er det ikke mye vind i dagene fremover over gula humpen Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Roger jo Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Helt rett lite vind 5-7ms , ,men bra med dønninger, en bør ha hvert ut en vinternatt før. Ligger nå ved Kalvøn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 (redigert) Ligger du på svai, eller inne i havnen ved bryggen? Kalvön hadde vi glemt over mulige havner hjemover. Vel forbi Gule Humpen er jo det et så absolutt alternativ. Det er et av våre "smultron ställe" fra tidligere år da det kostet 30 kroner i havneavgift der. Redigert 19.August.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ebonita Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 (redigert) Tack för fina bilder från Fjällbacka Lars. Gott om plats och lugnt och stilla, men jag får nog erkänna att jag inte helt ogillar det sommerliga folklivet. And my wife likes... :rolleyes: Redigert 19.August.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Vel, i dag har det vært 20gr. og en god del med folk rundt i gatene. I nabobåten med små barn har det tydeligvis vært klesvask. Godt å ha mange klesklyper! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ebonita Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Jag/vi gillar den typen av klesklyper. Är det någon som kan tipsa om vem som selger dem? Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Jag/vi gillar den typen av klesklyper. Är det någon som kan tipsa om vem som selger dem? Köpte mina på Maritim i Tönsberg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Hjertmans har ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Roger jo Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 (redigert) Slik som vindretningen er nu er nordøst rette plassen 21 gr, i vannet sol og i le. Redigert 19.August.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
ebonita Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 (redigert) Tack Gunga Din, men åtminstone Hjertmans i Helsingborg hade bara en spretig klenare kopia. För övrigt samma resultat i andra båt-tillbehörs-affärer jag kollat de senaste veckorna. Roger, jag kollade lite på vädret. Är inte morgondagen någorlunda passelig för 'crossing'? Redigert 19.August.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 De der værmeldingene tror jeg etter hvert null og nix på. I dag skulle det blåst hatter og høy her, men det har vært en aldeles herlig og rolig dag her i Fjällbacka. Nå er planen å gå til Grebbestad i morgen for blant annet å hamstre litt mer hvit vin etter at Svensk forsynte oss med mengder av reker i Hunnebostrand. Så går turen til Kalvön, enten samme dag eller senere. Det blir alt efter hva meteorolygene bestemmer seg for. Lars H. webcam Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 (redigert) Tv 2 sier SV 5 i morgen, det samme antydet de når vi lå i Hunnebostrand. Så det ser ok ut, vi får se i morgen. YR har mindre på Havprognosen. Redigert 19.August.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Pequod Svart 19.August.2014 Del på Facebook Svart 19.August.2014 Den planlagte svensketuren i sommer gikk jo i vasken, men jeg og de to døtrene mine var en tredagerstur torsdag-lørdag der vi rakk ned til Moss/Bastøy/Horten før vi snudde. Denne uka har det vært skolestart for jentene og i helgen leverer vi guttungen på folkehøgskole. Da har jeg én uke til med ferie, og har veldig lyst til å prøve å ta meg ned til svenskekysten og se hvor langt jeg kommer før jeg må snu! Da blir det en alenetur, men jeg trives godt i eget selskap, og fordelen er jo at jeg kan kjøre litt lengre strekker hvis jeg vil, og ikke ta hensyn til ungdommer som måtte begynne å kjede seg. Skulle tro jeg kunne rekke Koster hvis været holder? Ser jo at ifølge Yr så blir det pent med vind og fine temperaturer i alle fall halvveis inn i neste uke, så jeg er veldig fristet til å prøve! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bidevind Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 De der værmeldingene tror jeg etter hvert null og nix på. ..... Så går turen til Kalvön, enten samme dag eller senere. Det blir alt efter hva meteorolygene bestemmer seg for. Lars H. Konklusjonen av dette må vel bli at du skal gjøre motsatt ut fra hva "meteorolygene" bestemmer seg for? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 20.August.2014 Del på Facebook Svart 20.August.2014 Skulle tro jeg kunne rekke Koster hvis været holder? ..!. Ser du bor på Nesodden, og da er det omlag 60nm til Strømstad/Koster. Går du da i 6kn, som ikke er så urealistisk kanskje med en Nidelv 24, går du ned på 10 timer. En grei dagsetappe hvis du starter tidlig og været (vinden) ikke er for hissig. Værutsatte strekk ved SW er strekket S av Moss før du kommer i le av småøyene nedover, videre Strømtangen og strekket opp til Kjøkøysund, og Sekken/Kosterfjorden. Gå Mossekanalen og rund Strømtangen opp gjennom Kjøkøysund. Gå videre ned på vestsiden av N/S Sandøy og gjennom sundet N av Hærføl. Derifra kan du velge og gå rett S, direkte til Koster, eller å krysse sekken og inn Norskerenna opp mot Strømstad. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.