Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Jeg har kun 2 ganger hatt noen utenpå meg når jeg har ligget longside. En gang i Hamburgsund da båter søkte nødhavn pga. storm, og en gang på Dyrön da jeg glemte at det var Tjörn rundt da jeg lå der. Første gangen var greit, men på Dyrön kom det en kar på 120kg fra et par seilebåter utenfor oss og hoppet ned på dollbordet vårt slik at alt løst gikk veggimellom! Han var på vei inn i salongen, men jeg fikk loset ham ut på fordekket der han med møkkede sko trampet over solcellepanelene våre! Så å legge oss longside, gjør vi nå kun der vi er garantert ikke er slike tullete folk fra seilebåter!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå var jeg vel litt skarp mot seilebåter, men det står jeg for. Uttrykke "tullinger" var nok imidlertid ikke ment for alle med seilebåt.

Dere er stort sett noen som kommer inn i en full havn langt ut på kvelden og FORLANGER plass! Bruksmønsteret er vel kanskje litt forskjellig fra deg og dine og meg. Jeg koser meg innadskjærs på formiddagen, og finner meg en trivelig gjestehavn som jeg kan utforske og ligge i et par dager.

Du og dine har det sikkert fint ute i kulingen og bølgene til langt ut på kvelden og skal kun ha et sted å sove før neste dag. Men da må dere også forstå at når en havn er FULL, er den FULL. Og båten langs bryggen ligger ikke der plassert for å være en komfortabel landgang for deg og dine.

Men er det uvær, ja da legger jeg ut fendere dersom jeg mot formodning skulle ligge kailangs slik at de båtene som trenger det får en plass. Ellers legger jeg meg ikke KAILANGS slik at jeg slipper konfrontasjoner med SEILEBÅTER og en eller annen med motorbåt, - om det skulle skje.

Lars H.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Motorbåtfolk ligger alltid longside selv om det er meningen at de skal ligge med baugen eller hekken inn mot brygga, dessuten spiller de alltid høy musikk og bråker til langt på natt! Ser du selv hvor dumt og generaliserende dette blir? I de fleste havner er det regler for hvor mange båter som kan ligge utenpå hverandre og det er faktisk havnesjefene som bestemmer hvordan havnen skal pakkes. Hvis du sitter der som en sur gammel gubbe som ikke vil ha båter på utsiden, så risikere du å bli tvangsflyttet. Du eier ikke havna selv om du kom først. Har ligget mange steder med både motorbåter og seilbåter på utsiden uten å kalle noen av dem tullinger. Tullinger kommer i alle farger, fasonger og båttyper, så slutt med det seilbåt-vrøvlet!

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Hei Stjerneglimt.

Nå skal jeg gå en tur med skipshunden her hjemme, men så skal jeg pille innlegget ditt i småbiter! At du eller andre seilebåteiere skulle reagere så negativt, var jeg forberedt på!

Lars H.

bilde

Til seilebåten Stjerneglimt

Motorbåtfolk ligger alltid longside selv om det er meningen at de skal ligge med baugen eller hekken inn mot brygga

Å ja? kan du dokumentere det? Kanskje du finner et bilde av oss liggende slik, men da er det i slutten av august når vi kun ligger 5 - 6båter i en havn når det er plass til 200 - 300 båter som feks. i Hunnebostrand i Sverige

dessuten spiller de alltid høy musikk og bråker til langt på natt!

Slikt forekommer nok blandt alle båter. Vi lå på Lilla Kornön i Sverige der en gjeng med en seilebåt koblet ut vår landstrømkabel for å få strøm til sitt discotek utover natten.

Ser du selv hvor dumt og generaliserende dette blir?

Men det forstår vel ikke du?

I de fleste havner er det regler for hvor mange båter som kan ligge utenpå hverandre og det er faktisk havnesjefene som bestemmer hvordan havnen skal pakkes.

Helt riktig, og de pakker båter for å få mest mulig kroner, uansett sikkerhet. Men som allerede nevnt, vi holder oss unna havner i den tiden slike sikkerhetsproblemer er aktuellle.

Hvis du sitter der som en sur gammel gubbe som ikke vil ha båter på utsiden, så risikere du å bli tvangsflyttet.

Sur, har jeg aldri blitt kalt før av deg, men en gammel gubbe på snart 71 år, - ja det er jeg nok. Tvangsvflyttet?? Med hundrevis av ledige plasser, kailangs eller med baugen/hekken inn?

Du eier ikke havna selv om du kom først

Men du kan ikke tvinge deg inn om havnen er FULL!

Har ligget mange steder med både motorbåter og seilbåter på utsiden uten å kalle noen av dem tullinger

Og takk for det!!.

Tullinger kommer i alle farger, fasonger og båttyper, så slutt med det seilbåt-vrøvlet!

Helt enig at det er tullinger i alle valører, men at selebåter FORLANGER å få plass i en havn, uansett hvor sent de komme, står jeg på. Det er ikke vrøvl!

Lars H.
bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Var det alt? Trodde du skjønte at det jeg skrev om motorbåter var for at du skulle skjønne hvor dumme dine egne utsagn var, men der tok jeg feil. Du skjønte overhodet ingenting. Du kan ikke generalisere på den måten du gjør, vi er forskjellige vi som seiler og forskjellige dere som kjører motorbåt. Hvis det var sånn at alle som seiler er tullinger ville det stått skilter i alle havner med "seilere uønsket". Mulig du ikke er en sur gammel gubbe, men du argumenterer som en. Har aldri skjønt hvorfor det er viktig for noen motorbåtfolk å skrive så mye tøv om seilere og seilbåter. Og jeg skriver "noen" fordi det ikke gjelder alle. Det er nemlig mange muligheter mellom av og på, noe jeg tror det er for sent for deg å lære....

Redigert av Stjerneglimt (see edit history)

Tusen takk for at du Stjerneglimt trakk tilbake (nesten)? den personifiserte uttalelsen om at jeg skulle være en "sur gammel gubbe". At du synes mine svar er "dumme", tar jeg ikke alvorlig Det får jeg tåle. Og som du avslutter med at: "noe jeg tror det er for sent for deg å lære....", tror jeg IKKE på. Jeg har lært mye i løpet av over 70 år og kan lære mye mer i de neste 10 - 20 årene. Kanskje noe å tenke på for deg som er noen år yngre??

Ellers har jeg vel like mange gode venner blant motorbåtfolket som blant dem med seilebåter.

Lars H.

Kanskje noe å tenke på for deg som er noen år yngre??

Ellers har jeg vel like mange gode venner blant motorbåtfolket som blant dem med seilebåter.

Lars H.

Jeg prøver å unngå nettopp det du provoserer meg med: Generalisering! Hverken seilbåtfolk eller motorbåtfolk er sånn eller sånn, jeg har mer tro på å gi folk en sjanse, uansett farge, religion eller båt for den saks skyld. Hvis det er noe som skaper mye faenskap i verden er det urettferdighet og fordommer. Og når det gjelder læring så er jeg rimelig ydmyk, det skjer hele tiden.

Jeg prøver å unngå nettopp det du provoserer meg med: Generalisering! Hverken seilbåtfolk eller motorbåtfolk er sånn eller sånn, jeg har mer tro på å gi folk en sjanse, uansett farge, religion eller båt for den saks skyld. Hvis det er noe som skaper mye faenskap i verden er det urettferdighet og fordommer. Og når det gjelder læring så er jeg rimelig ydmyk, det skjer hele tiden.

Jeg håper inderlig jeg ikke har drevet med noen særlig annen generalisering enn at det er forskjell på å ankomme havner sent og at seilebåter FORLANGER plass. Det står jeg for. etter å ha frekventere gjestehavner i snart 30 år. Og hold nå for all del hudfarge og religion ute fra denne tråden. Slikt er det andre forum for. Å snakke om "faenskap i verden" har ingenting med forholdene i havner her i Norden å gjøre. Skjerp deg! Hadde det vært "faenskap" i båtmiljøet, hadde jeg tatt ferien på terrassen hjemme og solgt båten.

Ha en god kveld, og sov godt!

Lars H.

Så lenge du ikke skjønner din egen argumentasjon og hva du selv skriver, må jeg blande inn andre begreper i håp om at du våkner, det gjør du åpenbart ikke. Jeg har frekventert gjestehavner i 35 år, frem til 2012 i motorbåt, etter 2012 i seilbåt. Jeg kjenner overhodet ikke igjen tullpratet ditt.

Hadde jeg ikke trodd på min egen argumentasjon og hva jeg skriver, hadde jeg holdt kjeft. At du kaller det "tullprat", får stå for din egen misforståtte forståelse av hva jeg skriver. Etter at du sluttet med personangrep som at jeg skulle være en "sur gammel gubbe", er det greit.

Men hvor er det egentlig du vil med diskusjonen? Jeg synes det er utrivelig med andre som skal tråkke over min båt og holder meg derfor utenfor fellesferien og unngår å legge meg longside dersom det ikke er et utall andre slike plasser å legge seg på for andre også.

Lars H.

Jeg beklager hvis jeg har gått til personangrep, det er ikke meningen, så unnskyld! Det jeg prøver gjentatte ganger å si, er at det er like mange (eller få) tullinger i seilbåt som det er i motorbåt. Det er noen få på Båtplassen som elsker å slenge med leppa på bekostning av seilbåtfolk, noe jeg synes er unødvendig og litt barnslig. Jeg har truffet en drøss med båtfolk og folk i båt opp gjennom årene, og har erfart at det er liten forskjell på båttyper VS oppførsel. Det er uansett lite trivelig å få folk tråkkene gjennom cockpiten, enten de kommer fra en seilbåt eller motorbåt, det er i utgangspunktet helt irrelevant.

Hei; Innlegg som er direkte knyttet til trådens betegnelse; Jeg skal seile en 42 fots Risør-skøyte til Latvia nå i høst, via svenskekysten. Har fått litt forskjellige råd / vink - noen fraråder dette så sent på høsten, andre ikke så skeptiske. Det skal bemerkes at båten er i status "som et prosjekt" - innredning revet ut, skal pusses opp i løpet av vinter / vår. Om det er noen her som har synspunkter, gode råd, erfaring med svenskekysten, både vestkysten og rundt Skåne og opp i Østersjøen, så tar jeg i mot med glede !!! mvh. Bjørn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...