Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Ellers, så ved gjennomlesing av min egen epistel om Mölle, ser jeg at stedet i seg selv kommer i et lite flaterende lys. Mölle i seg selv er et sted med påkostet og velholdt bebyggelse i forskjellige stilarter. Og landskapet utover på Kullen er fasinerende. Vi planlegger å ta en biltur nedover her sent høst/tidlig vår.

Vi tok strekket fra Mölle til Varberg innerhavn i går. 53 nm med vind fra E og SE opp til omtrent 10 m/s. Ubehalgelig strømsjø N av Kullen som krenget oss ned 32 grader. Nå ligger vi med fergen Varberg- Grenå som nærmeste nabo, helt uproblematisk.

Men i dag skal Varberg utforskes. Her i innerhavnen er det nå 4 gjestebåter spredd over noen hundre kaimeter.Vann og strøm ved siden av båten. Problemer å få lastet opp bilder, ICE er grønn her. Hjelper lite når upload er 0,34 Mbps og down er 0,29 Mbps. Antennen henger 7 meter oppe i masten. Det er rett og slett ikke godt nok til 200 kroner måneden. Må nok finnne på noe annet.

Redigert av Hulda (see edit history)

Hei; Innlegg som er direkte knyttet til trådens betegnelse; Jeg skal seile en 42 fots Risør-skøyte til Latvia nå i høst, via svenskekysten. Har fått litt forskjellige råd / vink - noen fraråder dette så sent på høsten, andre ikke så skeptiske. Det skal bemerkes at båten er i status "som et prosjekt" - innredning revet ut, skal pusses opp i løpet av vinter / vår. Om det er noen her som har synspunkter, gode råd, erfaring med svenskekysten, både vestkysten og rundt Skåne og opp i Østersjøen, så tar jeg i mot med glede !!! mvh. Bjørn

Ser inte detta som något problem bara du planerar. Följer noga med på alla sjörapporter och har god tid för att vänta in "rätt" väder.

Går du nära kusten eller inomskärs är den största faran alla 10000 tals hummertinor som ligger överallt. Gå därför bara i dagsljus dessa sträckor. Antal hummertinor minskar från Göteborgs skärgård och söderut.

Se till att Du har god kontroll över vilka hamnalternativ som finns mellan Göteborgs södra skärgård och Ystad så kommer detta att bli en fin tur.

Om vi går över till väderstatistik så är det många veckor sedan det blåste kulingar här och det är ett tecken på att vi närmar oss en längre period med blåsande. Vattentemperaturen är mellan 16 och 18 grader i hela området och även detta är ett tecken på att vi närmar oss en blåsig period. Bemärk att vattentemperaturen på 35 m djup är 17 grader så här finns mycket energi som kommer att frigöras under hösten/vintern.

Önskar en fin tur.

Hei; Innlegg som er direkte knyttet til trådens betegnelse; Jeg skal seile en 42 fots Risør-skøyte til Latvia nå i høst, via svenskekysten. Har fått litt forskjellige råd / vink - noen fraråder dette så sent på høsten, andre ikke så skeptiske. Det skal bemerkes at båten er i status "som et prosjekt" - innredning revet ut, skal pusses opp i løpet av vinter / vår. Om det er noen her som har synspunkter, gode råd, erfaring med svenskekysten, både vestkysten og rundt Skåne og opp i Østersjøen, så tar jeg i mot med glede !!! mvh. Bjørn

Bare en tanke.

Hvorfor ikke gå Gøtakanal over til Stocholm så slipper du å gå rundt I åpent og værutsatt område, på høsten.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Nå stenger Gøtakanal 28 september, og det er kun ei drøy uke til.. Spørs om han han rekker og se på båten, kjøpe den og seile den hjem innen den tid

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har ikke gjestehavnen i Varberg wifi da Hulda?

Her er det WiFi som heter 'Hamnen'. Når man betaler havneavgift skal man på strimelen som kommer ut av maskinen motta brukernavn og passord. Det er kun passord som kommer ut på strimelen. Så da er man jo like langt. Havnekontoret har åpningstid, men der er det ingen. Det blir oppgitt to telefonnummere, men det ser ikke ut til at noen av dem mottar utenlandske samtaler. Så sett er det umulig å komme i kontakt med havnen. SEK 230.

Men ellers må jeg si at Varberg seiler opp som favoritthavn. Prydelige doer, dusjer, tøyvask, strøm, vann, alt inkludert i havneleien. Også internett er inkludert. Vi har vært og besett festningen og vært i byen og spist lunch. Helt topp alt sammen. Flott bysentrum der man har greid å ta vare på en del gamle saker. Eksempelvis kaldbadanlegget, parken, paveliongen. Hudstruen er fra Larvik. Der var det noe av det samme, ble revet på 50- 60-tallet. Badestranden har den fineste sanden jeg kan huske å ha sett.

Men i dag skal Varberg utforskes. Her i innerhavnen er det nå 4 gjestebåter spredd over noen hundre kaimeter.Vann og strøm ved siden av båten. Problemer å få lastet opp bilder, ICE er grønn her. Hjelper lite når upload er 0,34 Mbps og down er 0,29 Mbps. Antennen henger 7 meter oppe i masten. Det er rett og slett ikke godt nok til 200 kroner måneden. Må nok finnne på noe annet.

Gjør som jeg (og flere andre) har gjort: Kjøp en 4G ruter uten operatørlås, og kontantkort fra f.eks. www.tre.se. Jeg kjøpte ruter til kr. 860+frakt i nettbutikken til Telenor, og kontantkort og ekstra påfyll hos Audio Video i Strömstad. Fungerte helt strålende i sommer. 50 Gb som gjelder i 30 dager kostet SEK 299,-

Her er ruteren:

https://nettbutikk.telenor.no/mobilt-bredband/huawei-ruter-4g-e5372-telenor-b2c/#!sid=0

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Merker meg den der Key Freak. Forholdet med den teknologien er at den virker så lenge det er mobildekning. Og det er ikke langt utenfor strandkanten. ICE lover dekning nokså langt ut fra kysten, altså lover. Vi hadde grønn visning på routeren midt mellom Anholt og svenskekysten. Dog, så langsomt at vi ikke fikk sparket igang nettleseren, den gikk ut på dato. Og da er mobildekning å foretrekke, tross alt.

Jeg er klar over at jeg kan bytte til Net1, bytte router fra ICE, kjøpe antenner som ikke leveres av ICE osv. Forholdet er imidlertid at jeg er lei foretak som skal ha betaling for tjenester de ikke evner å levere.

En ekstern 2/3/4G antenne montert fritt og høyt kan gjøre dekningen mye bedre langt fra land ref en god kompis i telenor. Feks denne https://www.komplett.no/poynting-4g-rundstrleantenne-6dbi/793050 eller denne https://www.komplett.no/poynting-xpol-a001-2-dbi-antenne/776066

Kjøpte sistnevnte i fjor, men har ikke montert den forløpig da jeg har vært svært fornøyd dekningen stort sett overalt der vi har vært så langt.

Virker som det er sterke sendere ut over havet i Skagerak og Kattegat. Mellom Kärringön og Læsø var det ikke lange stykket uten dekning. Synes også jeg beholdt dekning langt ut fra Skagen og Færder på andre siden. Det hjalp betydelig å legge routeren høyt opp på dashen på FB når signalene er svake.

Mvh. SAP

Gjør som jeg (og flere andre) har gjort: Kjøp en 4G ruter uten operatørlås, og kontantkort fra f.eks. www.tre.se. Jeg kjøpte ruter til kr. 860+frakt i nettbutikken til Telenor, og kontantkort og ekstra påfyll hos Audio Video i Strömstad. Fungerte helt strålende i sommer. 50 Gb som gjelder i 30 dager kostet SEK 299,-

Her er ruteren:

https://nettbutikk.telenor.no/mobilt-bredband/huawei-ruter-4g-e5372-telenor-b2c/#!sid=0

Funker denne routeren over hel verden. Kjøp kontantkort hvor du måtte være og du er på net?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Funker denne routeren over hel verden. Kjøp kontantkort hvor du måtte være og du er på net?

Hele verden, tja, det vet jeg ikke. Men den er som nevnt ikke låst til operatør. Så jeg vil jo tro at du kan bruke den overalt. Det kan hende at man må endre APN til den aktuelle tilbyderen, men dette gjøres enkelt fra PC eller nettbrett. Jeg vet at SAP_2000 måtte gjøre det med sin ruter i fjor sommer. Men jeg husker faktisk ikke om jeg måtte gjøre det samme nå i sommer da jeg satt inn SIM-kortet fra tre.se, eller om ruteren automatisk endret dette. Men jeg husker at da jeg kom tilbake til Norge og satt i det norske SIM-kortet (Telenor), da ble APN endret automatisk.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Prøvde alle muligheter i Varberg når det gjelder brukernavn. Som gammel hacker, kjenner jeg de fleste vanlige.

Neste stopp på turen er Gottskär. Gammelt fikskesamfunn, i hht. en heller kostbar havnebeskrivelse vi kjøpte før vi dro. Nå ligger det en sjark på under 30 fot her som har plukket ut motoren. Bryggene er kliss fulle av vanlige båter. Et par stykker som viser 'grønt skilt'. Men for Hulda som måler 13 ganger 4 meter, så begrenser gjesteplassene seg til ca. 2 stk. Vi ligger nå under krana som blir brukt til å heise båter på land med. Vet ikke hvor man gjør av disse båtene.

Det store plusset med denne havnen er den meget lokale charmen. Dessuten har de dieselpumpe med ordentlig MGO. Prisen her relatert til samme på Grenå er NOK 50 øre literen dyrere her. I praksis det samme. I tillegg er det null dusj, null dass, null mulighet til å tømme søppel på denne tiden av året. Spiller ingen rolle, vi fikk ordnet alt det der i Varberg.

Nå ser det ut til at hele fiskesamfunnet har blitt kjøpt opp av folk med adskillig flere millioner i lomma enn en fisker noen gang vil kunne drømme om. Hele strandsonen er PRIVAT, ikke mulig å komme nedtil. Selv ikke Bygdø har flere luksusbiler bak hydraulisk oppererte jerngrinder enn denne plassen her. Hus, plener, oppkjørsler, alt er kliss nytt. Og ikke alt vitner om at kulturforståelsen matcher lommeboken, eller omvendt. Artig å se.

ICE funker forbausende godt her. Nesten så jeg kan tenke på å laste opp bilder.

Ferden fra Varberg til Gottskär gikk for motor, tildels havblikk, satt i undertrøya og svettet midt ute i havet. Selve havnen her ligger perfekt til for aftensol i cockpit med ankerdram. Denne plassen her er vel også den plassen på svenskekysten som gir kjappest tur over til Læsø Østerby, ca. 30 nm.

I morgen går ferden videre til Knipla.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...