Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Ikke langt fra Gottskär ligger Onsala kirke.......den er litt interessant....der ligger Lasse i Gatan begravd eller Lars Gatenhielm, som han kom att hete som adlad.

Han var kapare eller sjørøver og hadde kongens tillatelse til kapervirksomhet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lars_Gathenhielm

http://no.wikipedia.org/wiki/Lars_Gathe

enl sægen ligger han og hans fru begravd i danske kongen og dronningens kister, men dette er formodligen ikke helt sant, men en bra historie

bilde

S/Y Gunga Din

Jepp, har sjekket, Jönson (konditoriet) er i full fart. Det så bare så nedplukket ut i går kveld. Nå er det fullt av kaker! Det er fullt av kaker ombord her også, så innkjøp får være til en annen gang.

Ellers så snakket jeg nettopp med havnesjefen. Kaien på utsiden: Der har det begynt å rase ut stener, den blir ikke brukt som gjestebrygge lenger. Ut over det så er gjesteplasser her de som til en hver tid er ledige. Hulda er for stor. Men det er fullt mulig å legge seg til ankers på utsiden. Og vi ble tilbudt å benytte toa og dusj, om vi hadde behov. Han kunne låse opp for oss. Tror nok vi kommer tilbake hit. Flott utgangspunkt for Danmark, blant annet.

• 2 uker senere...

Kan melde om ganske labert med båter her i korshavn på sydkoster ikveld, oss i scand tropicen og 1 seilebåt i gjestebrygga. Tar turen hit fra skjebergkilen rett som det er, og her er det som regel smekk fullt hele båtsesesongen. Alikevel en deilig kveld rolig kveld. Kjørte over sent ettermiddag fra skjebergkilen i sol og omtrent havblikk. Har tatt med sykler, så i morgen blir det sykkeltur frem til regnet kommer.

Vi har i alle år frekventert svenskekysten i august, men nå når også fruen er plitt pensjonist, har vi også tenkt å ta turen i den perioden Hulda nevner., pluss kanskje noen uker litt uti august også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 3 uker senere...

Hiver meg på denne tråden. Det er tid for opplagstur, og da går turen et stykke nedover svenskekysten.

Var i utgangspunktet ikke topp motivert for å dra denne fredagen, men varsler om enda mer vind de nærmeste dagene gjorde likevel at jeg noe motvillig la ut på tur. Peilet olje, startet dieselvarmer og dro fra kai. +4C og øs-pøs-regnvær.

bilde

Lot Bastø dra fra kai, la meg bak og deretter på kryssende kurs.

Ferden gikk nedover Østfoldkysten. Ettersom jeg var alene ombord, benyttet jeg meg som vanlig av tjenesten "meld fra hvor du drar" fra Telenor Maritim Radio. Meldte inn ETA kl. 17.00 i Hunnebostrand, ga fra meg nødvendige kontaktdetaljer - og følte meg med ett litt tryggere. Frisk vind fra øst, men jeg holdt meg nær land og sjøen var egentlig ikke plagsom før jeg kom til krysning av Lera. Også det gikk greit nok, men sjøgangen var merkbar. Fortsatte ned mot Kosterfjorden og gikk i 10-15 knop, avhengig av sjøforholdene.

Et stykke sør av Koster virket det som om sjøen ble krappere, og vinden var tilsynelatende også mere ØSØ. Litt nord for Väderöarna hadde jeg fått nok av å stampe i sidesjø, og valgte å tørne østover for å gå innaskjærs. Ingen dum ide, der var det i hvert fall lite sjø, til tross for ganske frisk vind.

Hadde planlagt denne turen som "årets siste overnattingstur", med overnatting i Hunnebostrand. Som sagt, så gjort (etter å ha ringt Tjøme Radio kl. 16.43 og meldt om at jeg var trygt fremme):

bilde

Tok meg den uhørte frihet å legge meg longside.

Alle el-uttakene var inntullet i plast/gaffa-tape, som en stille indikasjon på at sesongen var over ... og vel så det. Jeg gikk pliktskyldigst opp til betalingsautomaten/havnekontoret og dro kortet, huket av for el-avgift og fikk en halvmeter kvittering.

Men ... ingen av el-uttakene var tilgjengelige, så jeg ringte "jourhavande för hamnen", en telefon som ble viderekoblet til Sotenäs kommuns alarmsentral. Fremførte mitt ærend om at jeg gjerne ville ha strøm, hadde betalt for dette ... og jammen kom det ikke en kar i kommunal bil etter en halvtimes tid, som skar løs gaffatape og søplesekk fra den nærmeste el-stolpen. Super serivce, og gubben var blid som bare det. Selv etter kontortid!

bilde

Litt tidlig med ankerdram kl. 17.30, så det ble heller medbragte sør-europeiske jordbær og en god kopp te.

bilde

Ingen grunn til å ikke ligge longside dersom man ønsker det ...

bilde

Stille og rolig, ingen trengsel ... i det hele tatt få tegn til liv. Helt greit!

bilde

Beskrivende nok for Hunnebostrand pr. 17. oktober. Ikke mye som er åpent her, og få folk å se.

bilde

Sånn på tampen av dagen kunne jeg tenke meg noe godt å spise, og Bellas Gästis holdt heldigvis åpent. Der falt valget på en tre-retters med tilhørende "drikkepakke". Anbefales!

Ellers viser termometeret oppunder 14 grader i sjøen her nede (i Moss rundt 10 grader, regner med at det skyldes de store mengdene med ferskvann som nå ligger i toppskiktet) , så det blir garantert morgenbad etter joggeturen i morgen tidlig. Eller ... tidlig og tidlig. Rettere sagt morgen/formiddag. Man er på båttur, og da er det ikke politisk korrekt å forhaste seg med å se på klokka (enkelte vil nok hevde at det er like lite politisk korrekt å legge ut på joggetur, men korpus trenger det).

I morgen er det hummerfest på Hummerkroa her i Hunnebostrand. Mulig at jeg blir liggende her for å få med meg det, evt. går jeg til Kungshamn og nyter en stille natt der. ...før ferden går videre til sesongens "final destination". Men jeg har egentlig ingen hast. Har med litt kontorarbeid, PC og Mac - og i motsetning til i sommersesongen, så legger jeg meg nå i gjestehavnene og får tilgang på WLAN. Sammen med siste rest av sesongens skipsbar, et godt utvalgt av musikk og div. medbragte kulinariske fristelser, iblandet et og annet svensk vertshus - så er det ingen grunn til å forhaste seg.

Summa summarum: en del sjø på turen nedover i dag, mange hummerteiner både på norsk og svensk side, fin innaskjærs tur fra Hamburgsund eller sånn ca. deromkring. Her i Hunnebostrand finnes det fortsatt vann i bryggeslangene, og de "rykker ut" for å fjerne plasten på vinterstengte el-uttak. Jeg hadde strengt tatt klart meg fint uten, men uten andre båter i nærheten så jeg en fin anledning til å få toppet batteriene, kanskje uten signifikant galvanisk tæring ...

Redigert av torkelmj (see edit history)

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Ikke annet å forvente enn at gjestehavnen pakker inn el-stativene for vinteren, for å unngå vanninntrengning/skade. Her om dagen hadde vi +2C like sør av Oslo - sommeren ER på hell. Ikke desto mindre imponerende av "jourhavande" som kom ned til gjestehavnen og pakket ut det nærmeste el-stativet. Klokken var da rundt 18, godt etter vanlig arbeidstid. Slikt står det respekt av - og jeg betaler min havne- og el-avgift med glede!

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Ikke annet å forvente enn at gjestehavnen pakker inn el-stativene for vinteren, for å unngå vanninntrengning/skade. Her om dagen hadde vi +2C like sør av Oslo - sommeren ER på hell. Ikke desto mindre imponerende av "jourhavande" som kom ned til gjestehavnen og pakket ut det nærmeste el-stativet. Klokken var da rundt 18, godt etter vanlig arbeidstid. Slikt står det respekt av - og jeg betaler min havne- og el-avgift med glede!

Är du på väg till vinterupplag i Sverige?

Ja, og jeg tar det med ro - stopper der jeg har lyst til å stoppe, og gleder meg over at det finnes steder som har åpent utenfor sesongen! Det er få ting som slår god mat og godt drikke - når dette toppes med god service og fornuftige priser. Gleder meg allerede til morgendagens middag (hvor enn det blir).

Ja, jeg var innom fiskebutikken. Dagens middag blir ... i båten. Aiaiai.

Noen bilder som viser dagens status på deler av svenskekysten (så ingen tegn til ubåt her):

bilde

Hunnebostrand. Her kan man problemfritt velge og vrake blant ledige plasser.

bilde

Fra den lokale skulpturparken i Hunnebostrand. Fin liten rusletur.

bilde

Upåklagelig utsikt fra Höga Berg, med sine mektige 67 meters høyde over havet.

bilde

Sørover gjennom Sotenkanalen. Det står på kartet at man skal kalle opp broen på kanal 6 når man går inn i kanalen. Som sagt så gjort. Intet svar, så jeg sendte blindt og satset på at det var godt nok varsel om at jeg var på sørgående. Ved broen lå det to seilbåter og ventet, en norsk båt på vei sørover - og en svensk på vei nordover.

bilde

Vel fortøyd i Kungshamn. Det regner og blåser...

bilde

...men komforten holdes på et helt greit nivå takket være de elektronene som knuffer hverandre gjennom den gule ledningen.

Får finne fram regnjakka og gå en liten runde her. I kveld blir det sjøkreps fra Fiskaffären i Hunnebostrand. Det er helt, helt greit å være på oktobertur.

Redigert av torkelmj (see edit history)

Ja, jeg var innom fiskebutikken. Dagens middag blir ... i båten. Aiaiai.

Noen bilder som viser dagens status på deler av svenskekysten (så ingen tegn til ubåt her):

bilde

Hunnebostrand. Her kan man problemfritt velge og vrake blant ledige plasser.

bilde

Fra den lokale skulpturparken i Hunnebostrand. Fin liten rusletur.

bilde

Upåklagelig utsikt fra Höga Berg, med sine mektige 67 meters høyde over havet.

bilde

Sørover gjennom Sotenkanalen. Det står på kartet at man skal kalle opp broen på kanal 6 når man går inn i kanalen. Som sagt så gjort. Intet svar, så jeg sendte blindt og satset på at det var godt nok varsel om at jeg var på sørgående. Ved broen lå det to seilbåter og ventet, en norsk båt på vei sørover - og en svensk på vei nordover.

bilde

Vel fortøyd i Kungshamn. Det regner og blåser...

bilde

...men komforten holdes på et helt greit nivå takket være de elektronene som knuffer hverandre gjennom den gule ledningen.

Får finne fram regnjakka og gå en liten runde her. I kveld blir det sjøkreps fra Fiskaffären i Hunnebostrand. Det er helt, helt greit å være på oktobertur.

Trevligt med gäsbåtar så här års i min hemby. Tyvärr är det inte så mycket öppet nu men ström vatten och matbutik finns det. Vart bär det av vidare på turen?

Det er bare å legge inn ekstra stopp når de lokale fristelsene nærmest står i kø. Da gjør det ikke så mye at vind og regn pisker mot vinduene, så lenge det også er godt, varmt og tørt inne. Har i dag støttet det lokale næringslivet i Sotenäs kommune ved å kjøpe inn diverse julegaver samt et passe behagelig forråd av mat og drikke.

bilde

Det er bare å legge inn ekstra stopp når de lokale fristelsene nærmest står i kø. Da gjør det ikke så mye at vind og regn pisker mot vinduene, så lenge det også er godt, varmt og tørt inne. Har i dag støttet det lokale næringslivet i Sotenäs kommune ved å kjøpe inn diverse julegaver samt et passe behagelig forråd av mat og drikke.

bilde

Kjenner at jeg er en smule misunnelig nå, vår båt på land.

Det er bare å fortsette postingen med masse bilder[emoji106]

bilde

Kjenner at jeg er en smule misunnelig nå, vår båt på land.

Det er bare å fortsette postingen med masse bilder[emoji106]

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...