Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Det er nok gudstjeneste å oppdrive, men i beste kirketid vil jeg trolig være underveis. Må prioritere å flytte båten mellom de vindkulene Vår Herre sender, og midt på dagen ser det greit ut i morgen.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

I dag gikk ferden et lite hakk videre sørover. Siste natt bød på vind 16 m/sek. målt på Smögen, så det rusket ganske godt i kalesjen. Var spent på hvor mye gammel sjø som ville henge igjen, men det gikk helt fint å sette kursen over det lille, åpne strekket som jeg skulle forsere i dag.

bilde

bilde

Det karakteristiske vanntårnet innbyr vel ikke akkurat til noen gjettekonkurranse om hvor dette er hen i verden. Himmelen er grå, og regnskurene kommer sporadisk. Heftige når de først kommer, men de drar fort avgårde igjen. Og temperaturen er ganske behagelig, kanskje opp i mot en 13-14 grader?

bilde

Passering av Lysekil. Dagens bildekvalitet ble så-som-så, det måtte nemlig holdes konstant utkikk etter bøyer/hummerteiner. I dette området er det noen som bruker SORTE bøyer, de er ikke så enkle å få øye på. Følgelig ble det bare knipset noen bilder på måfå, i håp om at horisonten skulle bli nogenlunde rett og at evt. ubåter ville være i fokus dersom de tilfeldigvis skulle være innenfor området som fotonfanges.

bilde

Trivelig sjøbod-bebyggelse ved innseilingen til Fiskebäckskil.

Fant frem til gjestehavnen, den var mindre enn jeg hadde sett for meg. Svenskene har dette geniale blå/gule(!) skiltet som indikerer gjestehavn - det burde vi kopiere i Norge (i litt vakrere fargekombinasjoner, selvsagt). I Fiskebäckskil benyttes et system med moringer, hvor (synke)tauet til moringene er festet i brygga - slik at man må inntil brygga for å "hente" akterfortøyningen. Sikkert praktisk, men når vinden har en viss påvirkning på båten og jeg ikke har noen kjerring ombord å rope "hopp" til, måtte jeg finne en annen løsning for å være rimelig komfortabel med manøvreringen. La meg longside helt ytterst på brygga, fendret godt og regner med at det går helt fint.

bilde

Nå ligger jeg altså på Lyckans Slip, hvor Brygghuset kunne by på herlig lunsj. Klokken ett inntok jeg Sildebuffet fulgt av en herlig hovedrett. Godt besøk her på en søndag.

bilde

Det viktige, for ikke å si nødvendige, tilbehøret til sildebuffeten. Svenskene kan dette med sild. Ny-y-delig.

bilde

Etter å ha sovet sild (en variant av å sove middag, nødvendig etter sildebuffet med tilbehør) var det dags for en liten vandring. Små, trange gater som kan minne om en blanding av smågatene i Skudeneshavn og Portveien 2. Sjarmerende var det i hvert fall.

bilde

Sannelig har de ikke kirke også, men den var stengt i ettermiddag.

bilde

Utsikten fra - ja, nettopp: kirkegården. Trolig det beste stedet for å få et oversiktsbilde over havneanlegget.

Status er fortsatt "meget bra" på svenskekysten. Fiskebäckskil byr på rennende vann levert pr. slange, samt el-uttak som fungerer. Det er et serviceanlegg med bad-dusj-toalett inne på land, men dette er låst med kode - som man får etter å ha betalt havneavgiften. Problemet er bare at det ikke er noen å betale denne til. Så det blir vel dusj på egen badeplattform i morgen. Vannet her inne i kilen ser ikke så fint og klart ut, så det blir neppe noe morgenbad.

I morgen går turen via diverse kriker og kroker inn til "final destination" Orust. Det er bare sjarmøretappen, dog med heftig rorbruk, som gjenstår.

Redigert av torkelmj (see edit history)

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Var förbi båten din i dag vid 9.30 men ingen att se. Sovmorgon?

Trevligt att du var nöjd med Brygghuset och deras mat. Skapligt sortiment på whisky. Ca 1200 sorter.

Prova med kod 1122. Det var den för 2 veckor sedan. Annars kan du fråga gubbarna på Lyckans slip som är på plats 7.00 i morgon.

God tur vidare.

Ta gärna ett stopp på Bassholmen när du passerar där.

Ja, hadde jeg hatt en natt til å bruke på dette prosjektet, så skulle jeg ha stoppet i SXK-bøyen, det finnes vel noen ved Bassholmen. "Problemet" er logistikk og hjemtransport pr. den kjedelige landevei, som er avtalt for morgendagen.

Svensk: i dag kl. 09.30 stod jeg nok i dusjen. Automaten forsynte meg med fem minutter med varmtvann, men tok betalt for bare to. En slik deal kan man ikke ha det travelt med å løpe fra ... :wink: Synd at du ikke traff meg i båten, jeg skulle gjerne ha bydd på kaffe.

Så var det på tide å avslutte denne bildereportasjen og det uhemmede selvskrytet. :rolleyes:

Det ble 95 nautiske mil, tilbakelagt på fire dager. Kunne fint ha fått gjort det unna på en dag, men det er noe småtrist med å si farvel til båten for denne gang (hva skal jeg bruke fritiden til nå?), derfor ble det en spis-nyt-opplev-tur som punktum for 2014-båtsesongen. Det passet også ganske godt med de vær- og vindforhold som helgen hadde å by på.

Våknet i dag morges til stjerneklar himmel og ganske frisk vind fra sør. Kl. 0815 dro jeg fra Lyckans Slip i Fiskebäckskil.

bilde

Fine farger over Fiskebäckskil - og Kvartsita.

bilde

Ja, en fin morgen - til tross for vind som gjorde det ganske livlig ute på fjorden. Heldigvis var det ikke lenge jeg skulle være der, og etter noen få kabellengder kunne jeg tørne slik at jeg hadde sjøen bakfra. Jada, joda ... det er også en interessant fornøyelse i en halvplaner.

bilde

Fin stemning i morges. Flotte sensomm... eh, høstfarger.

bilde

SXK-bøyene ved Bassholmen. Ingen stor trengsel der i dag. Jeg får stoppe innom øya på turen tilbake i april/mai.

bilde

For en traust nordmann er fenomenet "kabelferge" såpass eksotisk at det må fotograferes.

bilde

Sikk-sakk gjennom Strömmarna. Bilder fra området kan vi beskue hos en annen BP-venn (igjen) - se f.eks. denne linken - eller denne.

bilde

Årets siste fornøyning! Vedmodig, ja - men nå åpner sesongen for å gjøre helt andre ting. F.eks. reise jorda rundt på jakt etter den beste kaffen.

Eller den ultimate chilisausen.

Jeg takker for "følget" her på BP. Det har vært en trivelig tur, og ekstra koselig å få hyggelige tilbakemeldinger her på forumet.

Ønsker dere alle en god høst, og krysser fingrene for at sesongen i 2015 blir minst like bra som i år (det skal vel mye til for det, men ... )

Redigert av torkelmj (see edit history)

• 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...