Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Det var høy vannstand i Kungshamn også i helgen. Her bilde mottatt fra Svensk.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det var vel akkurat i disse traktene jeg målte 22 m/s på vindmåleren min i romjula, mens værmeldinga på yr ikke gikk høyere enn "frisk bris".

 

Erfaringsmessig:

Yr og vindmeldinger er en dårlig Combi.

Stoler betraktelig mer på DMI og en dog på SMHI, spesielt når det gjelder vind. SMHI melder ofte mer vind en det faktisk blir, Yr veldig ofte mindre. så treffer DMI sånn nogenlunde.

Skal jeg over utsatte områder sjekker jeg alle 3.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Passera här i 22 m/sek i mörker o regn är inget du skall skryta över och med 0 möjlighet att navigera utan plotter

Det står definitivt ikke på lista over ting jeg skal gjøre igjen - dårlig planlagt rutevalg og vi ante ikke helt konturene av været. Fra mitt ståsted gikk det bra så lenge vi var konservative med seilføringen, ikke behøvde å gå skarpt mot vinden og så lenge kartplotteren viste vei, men det var enkelte passasjer da jeg plutselig innså at vi var ubehagelig avhengig av kartplotteren. For resten av familien var det bølgene som var værst; vi søkte ly på baksiden av Brandskär men det rullet fortsatt ganske ille. Vi var blitt advart om at været ville bli litt røft, men at det ville bli mer enn dobbelt så kraftig vind som det ble spådd på yr, det kom helt uforberedt på. Neste gang sjekker jeg DMI.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Man må også forstå værprognosene. De kan skifte vesentlig over kort distanse:

bilde

 

Helt greit å seile ved Melsomvik til morran i dag. Noe mer utfordrende å gå strekningen Strømtangen til Strömstad. Og det er ikke mange timene fra bris til kuling. Og så titter man på kartet og danner seg et bilde av hvordan topografien kan innvirke på sjøen. Det mangler ikke på advarsler.

 

Slike vurderinger er en del av det man kaller sjømannskap.

 

 

bilde

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Man må også forstå værprognosene. De kan skifte vesentlig over kort distanse:

bilde

Melsom målestasjon er jo nesten på innlandet, det er klart det er en forskjell. Når jeg skal ut og sjekker vindprognoser på yr, så pleier jeg å ta utgangspunkt i en fyrlykt som står utsatt til - også da jeg sjekket yr og prøvde å ta snarveien på utsiden av Kornö og Malmöen. Hvilken fyrlykt jeg sjekket husker jeg ikke, men det kan være det samme. Neste gang gjør jeg litt mer grundig research. (Og jeg mener å ha gjort god nok research før vi la ut fra Käringö til Kungshamn til tross for stormvarsel - vinden kom sørfra, og stormen var forventet å treffe Kungshamn lenge etter vår ankomst der)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  • 2 måneder senere...

Mange som har tatt turen til Koster i påsken. Kabelferja er bemannet, Strandkanten er åpen og butikken resturanten på Eknäs åpner i morgen. Har så langt ikke observert noen som har tømt septik på tømmestasjon, kanskje alle gjør som meg og hopper i land når naturen kaller.

 

bilde

 

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...