MajorAndy Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Flot vejr og flot billede! Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 8.Mai.2015 Del på Facebook Svart 8.Mai.2015 Kuling 16 med 20 i kastena på Malmön Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 På tide å få igang denne tråden igjen, nå som flere er på vei nedover svenske kysten. Hørte at båter uten septik tank og muligheter til å pumpe ut via dekk tilkobling ikke får legge til i Strømstad lenger. Er dette riktig eller er det litt overdrivelse. Fikk og høre at pris på overnatting er steget betraktelig siden ifjor. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Sequoia Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 På tide å få igang denne tråden igjen, nå som flere er på vei nedover svenske kysten. Hørte at båter uten septik tank og muligheter til å pumpe ut via dekk tilkobling ikke får legge til i Strømstad lenger. Er dette riktig eller er det litt overdrivelse. Dette er bare tull. Jeg bor i Halden og har vært i Strömstad sikkert 6-8 ganger hittil i år. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Da er det bare fryd og gammen. Tydelig at forbudet mot tømming i sjø har skremt mange. Har vært i Strømstad flere ganger jeg og, men det er med bil, så har ikke fått sjekket med båt ennå. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Sequoia Svart 4.Juni.2015 Del på Facebook Svart 4.Juni.2015 Da er det bare fryd og gammen. Tydelig at forbudet mot tømming i sjø har skremt mange. Har vært i Strømstad flere ganger jeg og, men det er med bil, så har ikke fått sjekket med båt ennå. Har snakket med en håndfull svensker om dette tømmeforbudet. Ingen virker å bry seg nevneverdig med det, foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Da har Hulda ankommet Kungshamn. Her er det 1 turist så langt, Hulda, ikke mye å ta bilde av. Forresten forbausende stor trafikk i Sotenkanalen.. Ligger kailangs og ser om Skipskontrollen dukker opp, har kald pils i kjøleboksen. Som vanlig fungerer ikke betalingsautomaten for havneleie. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Hvordan var sjøen på vei ned Hulda? Mye gammel sjø fra været de siste dagene? Har sett deg liggende i Strömstad på AIS når jeg har vært forbi. Vurderte en tur ut i helgen, men hus og hage tror jeg vinner akkurat nå. Så også det var meldt 17 m/s ved Koster lørdag kveld. Ha en fortsatt god tur! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Trudelutt har forflyttet seg fra Källö Knipla til Björkö, mer i egen tråd etter hvert. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Helt grei sjø, gikk innaskjærs. Regner med å ta en bit til i morgen. Ser av DMI at det kommer inn kraftig vind som treffer nord i Kattegatt. Nede ved Göteborg er det greit. Kunne tenkt meg forbi Islandsberg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 (redigert) Ved Islandsberg er det nå 0,2m bølger, link til målestasjonen her. Redigert 5.Juni.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 6.Juni.2015 Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Da forsvant alt jeg hadde lagt inn. Som sagt, vi ligger i Kungshamn og venter på en kuling. En sort rygg bygger seg opp ute i horisonten. Så får vi se hvor alvorlig det blir. Dagen i dag er Sveriges nasjonaldag, Flaggans Dag. ICA er oppe som vanlig. 'Nogot för Silvia och Konungen, vi andre jobbar som vanligt', var en kommentar. Vi blir liggende og avventer været, vi er slitne. Dagen før vi dro, så det slik ut om bord i Hulda: Det ser meget bedre ut nå. Et stemningsbilde fra havnen for noen minutter siden, før den sorte fronten lot det bøtte ned: Det er to gjestende båter. Har prøvd å finne septiktømmingen, men den vises ikke på informasjonsplakaten ved betalingsterminalen for havneavgiften: Et par ting å merke seg. På relementet, slått opp ved siden av, så slås det kategorisk fast at det er totalforbud mot bruk av åpen ild i havnen og om bord i båtene. Noe å ta inn over seg for dere som koker på propan og andre brennbare væsker. Nå funker ikke betalingsterminalen, har fremdeles ikke kommet ut av vinterdvalen. Da er det heller ikke mulig å bruke dusjen. Vi har et kort til automaten som det var penger igjen på fra i fjor, det kortet virker heller ikke. Søpla er åpen, man har ikke aktivert kodelåsene enda. Så det er greit. Toalettsugestasjonen er heller ikke aktiv, antar jeg. For på plansjen er den ikke avmerket, så vi vet ikke hvor den er. Merk også prisingen. Om Hulda skulle vært her i juli, ville det med strøm kostet SEK 500 å overnatte. Da tar jeg heller med fruen på ferie til Italia. Men Kungshamn er et flott sted, ICA og andre butikker rett over havna. Systembolag en bra trimtur opp bakkene. Vennlige svensker i masser. Veien på andre siden av kaia er en rett strekke på et par hundre meter. Her viser grabbarna frem muskelbilene sine. Det er mange flotte, vanvittig bra lyd, var virkelig et show her i går ettermiddag. Men nå bøtter det ned så vi kan høre vannet renner i avløpene fra dekket. Men det er ikke svenskenes skyld. Det er danskenes skyld, for været kommer derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Juni.2015 Del på Facebook Svart 7.Juni.2015 Da ligger vi inneblåst for andre døgnet i Kungshamn. Hadde forresten en Chevrolet 1955 med samme farger som den i venstre kant i bildet fra MajorAndy. 4-dørs med stolpe. Ble regnet mer som en gubbebil når man hadde 'stolpe'. V8 med to-trinns automat. Sparebluss på landeveien om sommeren, 1,8 liter på mila. I morgen er det meldt synkende vind, og vi kommer til å kaste loss tidlig for å ta et skikkelig jafs ned mot Göteborg. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 (redigert) Da har vi to netter i Klova. Dette har etter hvert blitt en av våre absolutte favoritthavner. Slik trenden vår har utviklet seg, virker det som om vi lander først i Kungshamn, venter på vær, og tar resten av Bohuslän i ett jafs. Da vi la til i forrigårs kveld ble vi møtt av en hyggelig pensjonist som har jobb som havnevert. Han kunne opplyse om at vi var havnens eneste gjestebåt: Redigert 10.Juni.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Krøll med både nettleser og baatplassen.no nå på morran. Men på bildet over ligger vi parkert ved siden av vann og strøm. Det kan skimtes et lite, grått bygg foran baugen på Hulda. Her er kan det kastes søppel. Bygget inneholder rene og velstelte toaletter og dusjer. Med så mye varmt vann som man bare måtte øske. Kodelåser på dørene. Der koden blir oppgitt når man med glede betaler havneavgift. Båter 12- til 18 meter SEK 22i0 i lavsesong, høysesong SEK 250. Dette er vettuge priser til utmerket service. Verft rett borti bukten her. Løfter båter opp til 20 tonn med gaffeltruck. Hönö Klova er et sted jeg egentilg godt kunne tenkt meg å bodd. Den vanlige turen til Aleks, påfyll av tomme kalorier: I dag går ferden videre, antar vi, først må vi innom en av de andre øyene for å se om vi kan få hanket et par hundre liter MGO, vi har aversjon mot biodiesel, som er det vanlige for lystbåter på denne kysten. Får vi ikke diesel her, eksempelvis Styrsö eller Donsö, får vi stikke innom Gottskär på veien sydover. Men som skrevet, vi er trolig snart på vei ut av sundet for denne gangen: Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Nydelige skildringer Hulda Sitér dette innlegget Link to post
Nikk Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 (redigert) Hönö Klova er et sted jeg egentilg godt kunne tenkt meg å bodd. Det fant også vi ut. Etter å ha besøkt Hönö Klova med båt jevnlig siden tidlig på 90 tallet endte vi opp med å kjøpe oss et fritidshus 50 meter fra havnen i Klova for et par år siden. Til forskjell fra flere av de andre stedene langs kysten er dette et samfunn som holder "åpent" hele året og ikke bare i noen hektiske sommeruker. Mange flotte restauranter og flott skjærgård. Redigert 10.Juni.2015 av Nikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Prøver å søke opp Hönö Klova på kartet men får ikke napp....... Hvor omtrent? Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Shiny Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Ytterst i innseilingen mot Gøteborg. Like innenfor Vinga fyr. Charmerende og fint sted. Sitér dette innlegget Sjøblid og ubetinget positiv! Link to post
MajorAndy Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Det hedder vel rettelig Hönö Klåva - med "å". Er man på de kanter, så synes jeg stadig at Fotö er et lille besøg værd. Fotö ligger lige syd for Hönö og er en lille men hyggelig havn med café og ikke så meget andet. Den er forbundet med en bro til Hönö, så man kan også tage cyklen frem eller tilbage. Den betyder nok noget særligt for mig, for det var den første havn vi var i på den første tur til Bohuslän. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 I dag går ferden videre, antar vi, først må vi innom en av de andre øyene for å se om vi kan få hanket et par hundre liter MGO, vi har aversjon mot biodiesel, som er det vanlige for lystbåter på denne kysten. Får vi ikke diesel her, eksempelvis Styrsö eller Donsö, får vi stikke innom Gottskär på veien sydover. Hvordan gikk det, har du funnet brukbar diesel? Synes du virret mye frem og tilbake før du la til på Styrsö Sandvik. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MajorAndy Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Donsö har fin, farvet diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Skal på en litt lengre svensketur i år enn vanlig og det blir kanskje nødvendig å fylle underveis. Kan noen forklare litt hva som er problemet med svensk diesel og ikke minst hva man bør fylle og ikke fylle. Skal tur retur Gøteborg over en 3 ukers periode. Må kanskje fylle rundt Lysekil-Smøgen. Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 (redigert) ... Redigert 10.Juni.2015 av Terje_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.