Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Da får vi ta Klova først. Det heter Klåva, mulig et eller annet kart jeg har brukt som ikke har oppfunnet ÆØÅ, gidder ikke å forske mer i det.

Surrete seilas: Diverse publikasjoner forteller forskjellig om hvor denne diesestasjonen ligger. Og så hadde vi tenkt å legge oss på Tången, der ICA ligger. Men en kille kom galloperenede ut over brygga og fortalte at dette var en møkkaplass å ligge, mye bedre inne i fiskehavnen. Og så er vi hele to mennesker om bord, der forhandlinger pågår. Men ellers er det bra.

Stakk ut fra Klåva søndre led på formiddagen. Den søndre leden er som en trakt og fanger bølgene. Vi slo baugen under en rekke ganger før vi kunne brekke E og kom i le bak N Vinga. Våknet til morran i dag, fy rakkern så mørkt. Så på klokken og den var 03:30. Nå er jeg trøtt som en sokk.

Neste story, diesel take two: Vi skal på eskader med Kryssarklubben. I våres hadde vi et treff. En göteborgare fortalte meg den offisielle hemmeligheten at man burde kjøpe diesel på Styrsö. De var ikke så nogranne om man fylte grønn diesel uten bio. Dessuten var polisen aldri der, ingen tjans for å bli tatt med brallarna på knærna. Derfor.

Så, på veien til Varberg, stakk vi innom for en skvett av det forjettede produkt. 'Jag vill ha grön diesel, er norsk'. 'Fyll hva du vill'. Så vi fylte grønn diesel. Mens jeg lå på alle fire med pistolen i røret:

1433944158.jpg

Tittet på pumpene, og der står at all diesel er uten bio. 'Trodde dere var så hissige på BIO her i Sverige'. 'Det er inne i stan, her ute selger vi ikke BIO-diesel'. Sånn er det. Kanskje de snart krabber til korset når det gjelder septik også.

Så nå ligger vi her:

1433944402.jpg

Tången fiskerihavn. Har betalt SEK 270 i havneleie. Vet ikke hva der er her ute som er SEK 50 bedre enn Klåva. Trolig ingen ting. Det er to turister her, Inne i en krok ligger det en liten tysk seiler, uten folk om bord.

Denne havnen her har en fordel, rett rundt hjørnet er Skagerrak:

1433944681.jpg

Hullet i molobrystningen er artig. Rett under det hvite skiltet, som på to språk forkynner at øvrigheten tar dem som ikke betaler havneavgift, ligger det en stabel med 4x4 inch boks. Disse kan tres ned i kanaljern som er støpt inn i muren. Vil tro det kan bli guffent her når det står på fra W NW.

Så vi blir liggende til i morgen. Litt avhengig av været, så drar vi til Varberg eller Anholt, eller et annet sted. Time will show. Er tom for pils og rødvin. Nøden presser nok på til å komme et eller annet sivilisert sted. Hvis ikke Lars H slenger innom med et par dunker han har til overs. Nå er vi rikelig ekvipert både med diesel og seil.

Redigert av Hulda (see edit history)

Da har vi forlatt Styrsö, som er et besøk verd. I den ene enden (Tången) er de gamle husene og veiene fra den gangen dette var et lite 'fiskevær'. Her er mange fine hus i tradisjonell utførelse. Noen flott vedlikeholdt, mens andre har kastet inn håndklæet og spikret på nordlandspanel. I andre enden er mange flotte hus oppført av velstående göteborgare i år 1900, +/- 20 år.

Da vi stod opp på morgene hadde det i løpet av natten glidd inn et flygel:

1434050450.jpg

1434050267.jpg

En studie i flygelbygging, lakk og edelt treverk. Det er ikke bare i Norge man kan spikke båter.

Har så mye trøbbel med baatplassen i dag at det får bli mer i morgen.

Da gikk alt i dass igjen. Må være et eller annet feil på maskinne min.

Da starter vi for tredje gang. Ser ut til at jeg må lage meget små innlegg og starte nytt innlegg.

Som skrevet, favoritthavnen er Varberg. Her er det fungerende do, dusj, vann på brygga, tvettstuga, strøm, butikker og det hele. Da vi dro fra et ikke helt rent og pent Styrsjö var vi pliktskyldigst innom dusugen. Den fungerte ikke. Mulig man forutsatte at bruker skulle ringe et eller annet sted for å få en eller annen til å komme med endestussen for tilkobling til dekket. Vi hadde ikke tid til forskingsprosessen, brukte naturmetoden. I Varberg, og nå i Bua, fungerer det utmerket. Det kan virke som om servicen er omvendt proporsjonalt med havneavgiften. Styrsjö SEK 270, Varberg SEK 220, Bua SEK 180. Og Bua er slett ingen dum plass. Nå skal jeg legge inn et par bilder. Slutter og kommer tilbake.

Bua, take two:

Infotavlen er ikke oppdatert i forhold til slik havenen egentlig har utviklet seg. Det er bøyer med akterfortøyning for så der 10 båter. Det er lagt ut et slakt av en betongbrygge der Hulda nå ligger. Den er belagt med tre båter som virker å ha grodd fast i bånn. Var plass til en lengde Hulda. Bøyene ligger så nærme kaikanten at det ikke er rimelig å anta båter med lengde mer enn ca. 12 meter. Bøyene nærmest kaikranen kan se ut som tar 12 meter, de andre noe kortere. Skulle 16 tonn Hulda lagt seg der, ville nok bøyen dunket i skroget. Og for sikkerhets skyld ville det vært nødvendig med en bøye på hver side. Nå ligger vi her og avventer en kulig før vi skal over til Danmark. I Bua er strøm og vann inkludert i havneleien. På den brygga vi ligger nå er det ikke vann, men strøm. Dusjer, toaletter og tvettstuga nye, pene og rene. En god marsj til butikken. SEK 30 for tvettstuga, resten inkludert. Det kan virke som om Bua er mer parkeringsplass for bobiler en gjestehavn. I kveld er det over 30 bobiler her, men det er plass til det dobbelte.

bilde

Da funka det igjen. Bildet over er betongklossene som ikke er på infotavlen. Og den er pr i dag begrenset til en gjestebåt av Hulda-størrelse.

Nå drar vi over til Danmark når varslede kulig har lagt seg. Slutt fra Hulda.

bilde

Ingen gjetter vel hvor dette er? Det er nærmere enn du tror og ikke Taj Mahal.

Kom i går etter ett pass fra Strand Marina og Østfoldtreffet. Ingen trengsel akkurat. Skal proviantere i dag før vi legger oss på Koster noen dager, inkludert Midtsommarafton på fredag. Sjekket litt igår og fant mye tomme hyller på Systemet. Betjeningen har ikke giddet å fylle opp igjen etter helga, eller var det etter Påske? Tomt for all Tuborg og Sofiero som er stort sett den eneste vi drikker utenom Ringnes. Sukk.

Havneavgift SEK 250, som havneverten refunderte med kr 10 en time senere. Det samme skjedde i fjor? Gudene vet hvorfor?

Dasstømmerbrygga ha vært besøkt av kun en båt som vi har sett. De dro igjen etter kort tid med uforrettet sak. Funka ikke?

Ellers registrerer jeg at NRK TV er sensurert. Senest i fjord kunne vi se NRK helt ned mot Lysekilområdet. I dag får vi ikke inn NRK ens i Strømstad. Nok et sukk.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ligger i Strømstad etter ei uke på Koster/Vettnet. Freden og roden rår fortsatt og det er usedvanlig godt om plasser. Går vel over til Verdens Ende ila. dagen, men måtte innom Strømstad for å avmaske Teddy. Om det skulle tettne til her ila helga, ikke gjør bommerten med å ta de ledige plassene på hjørnet bortenfor Skagerack. Det er nemlig en grunn til at disse plassene er ledige. Kl.10 hver morgen dukker det her opp en rumener med trekkspill, og han holder det gående i innpå 12 stive timer med høy og ilter avspilling av Summertime, Dr. Chivago og 3 andre 50-tallssvisker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Ligger på öckerö nå, er vel ikke direkte vindfast, men lite lyst til å gå til Læsø før vinden både løyer og dreier, så nå er vi igang med reparasjoner, har ødelagt "halyard lead" til fokefallet(den som lager vinkel inn mot rulleforstaget).. Noen som vet hvor jeg kunne fått tak i en ny en her ute?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

..... har ødelagt "halyard lead" til fokefallet(den som lager vinkel inn mot rulleforstaget).. Noen som vet hvor jeg kunne fått tak i en ny en her ute?

En trinse som festet med snor i rekkelist  og pushpit kan justeres slik at den kan lede snora riktig inn i snella.

En slik reparasjon har fungert godt for meg i mange år.

Redigert av Bidevind (see edit history)

Ligger på öckerö nå, er vel ikke direkte vindfast, men lite lyst til å gå til Læsø før vinden både løyer og dreier, så nå er vi igang med reparasjoner, har ødelagt "halyard lead" til fokefallet(den som lager vinkel inn mot rulleforstaget).. Noen som vet hvor jeg kunne fått tak i en ny en her ute?

Dersom du ligger i Öckerö havn går du bare rundt havnen til nordøst siden - Björnhuvudsvegen - der finner du Öckerö båtvarv. De har mye greier og kan eventuelt guide deg videre.

En trinse som festet med snor i rekkelist  og pushpit kan justeres slik at den kan lede snora riktig inn i snella.

En slik reparasjon har fungert godt for meg i mange år.

det er vel der fallet kommer ut i toppen av masten du har problemet?....

I såfall misforstod jeg. Da vil nok ikke min foreslåtte løsning hjelpe....

Korrekt, Framtia, denne her:

Blir vanskelig å få tilsendt, seiler videre når vinden løyer i natt/morgen tidlig.. Er vel neppe noen sjans til å få tak i den på Læsø, men vi får gjøre som i gamledager og heise seilet opp og ned :)

Du kan seile ned til Fiskebäck....Viking Yachting har garantert den delen

heter

Falledare komplett Furlex C/D (508-128-03)

eller

Falledare komplett Furlex A/B (508-159-03)

beroende på størelse

ta en telefon først for sikkerhets skull +46(0)31- 69 61 60

snakk med Janne eller Joel

S/Y Gunga Din

Båden er pakket med tøj, mad, drikke, vand og hvad ved jeg. Køleskabene kører, internet og tv- kort er ladet op.

Afgang mod Bohuslän når vinden lægger sig. Forhåbentlig i morgen ved 12-tiden :-)

Lige nu er der start på kapsejladsen Sjælland Rundt. Cirka 50 både på vej rundt. Kun en brøkdel af de mange der deltog for tyve år siden.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...