Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Går vel over til Verdens Ende ila. dagen, men måtte innom Strømstad for å avmaske Teddy.

Hei.

Ser på AIS'n at dere har kommet dere over fjorden, - mye sjø?

Men det var det med "avmasking" jeg lurte på. Vi har nå vært ute i 5 uker (dro hjemmefra 18.mai!), og regner med å komme til Strömstad i begynnelsen av neste uke. Nå ligger vi i Hunnebostrand. Var det hos veterinæren rett oppenfor Systembolaget dere var med Teddy? Var det bare å stikke innom på dagtid, eller ringte dere og bestilte tid? Slik var det i hvert fall sist år da vi var der i slutten av august, da droppet vi bare inn.

Lars H.

pt. Hunnebostrand

båtens webcam.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lite sjø Lars når vi gikk over til Bolerne ved 14 tiden. Tiltok en del og var ganske heftig sønna da vi ankom VE ved 16 tiden. Nå ligger vi strategisk fortøyd for å få med oss H.K.H Dronning Sonjas åpning av det nye havneanlegget på lørdag. Samme dag ankommer en rekke veteranbåter, deriblant selveste Oseberg.

Ad. Teddy. Rett ovenfor Systemet ja. Bare drop innom. Åpningstider hverdager 10-1300, mandager også 17-1900. Må vente 24t for tidligst avreise, og ut av Sverige innen max. 5 døgn.

Vov-vov.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Så er jeg ankommet til Svenskekysten efter en lidt hård tur. DMI mente at vinden ville lægge sig ved 11-tiden i dag, men da blæste det stadig 7-8 m/s i Helsingør. Vi tog afsted alligevel og kæmpede os til Mölle i 1.5 meter søer med sprøjt ind over båden. Her var det nok for skipper og vi holdt to timers pause mens redningstjenesten i Halmstad var ude for at lede efter nogle havarister.

Ved 15-tiden gik vi fra Mölle og vinden var løjet lidt men ikke meget.. De første mange sømil indtil Varberg var det noget rodet og vi holdt lun 17 knob, men efter Varberg faldt det til ro og vi kunne gå 22-26 knob.

Nu ligger vi i Donsö og har spist en bedre middag . I morgen er der afslutning på VOR og feriestart. Ikke dårligt!

I morgens var det som at vågne inde i en sky. Enorm luftfugtighed men ingen regn. Fugten silede ned af ruder og presenningen. Dårlig sigt men ikke koldt og ikke noget vind.

Jeg gik en meget stille tur fra Långedrag til Källö-Knippla, hvor her er meget stille! Her er måske 10 gæstebåde og masser af ledig plads. Vejret klarede lidt op ved middagstid og vinden tog til, men nu er det igen mere gråt.

En hel del trafik på E6 lige udenfor døren. Om folk er på vej ud eller hjem kan jeg ikke gennemskue.

Gik en lang tur rundt om hele øen/øerne. Her er gjort en masse arbejde de senere år med at lave gode stier, grillpladser og udsigtsbænke. Billeder kommer når BP får en mere elegant oplastningsløsning...

I mellemtiden er her et billede fra i går, hvor vi lå i en hob af både og så Volvo Ocean Race In-port race:

bilde

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Nei, sjøtemperaturen er vel fremdeles ikke kommet over 16 gr? Her i Tanumstrand er den rigtignok nå 18gr, men det er inne i havnebasenget der det ikke frister å ta seg en dukkert!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dagens sidste update fra Knippla. Jeg lover...

Dagen startede trist og mørk med lave skyer og støvregn som i går. Et kig på satellitbilledet afslørede, at der lå en tunge af havgus ind over Kattegat og over Bohuslän-kysten.

bilde

Formiddagen var kun til bådvask, støvsugning, tv og læsning. Men ved tre-tiden lettede skyerne og siden har det været den eftertragtede sommer her. I formiddags var der måske 10-12 gæstebåde her, men efter solen kom, så myldrer de frem. Boulebanen er bemandet og jeg har spist is og solet på fordækket!

bilde

Hvilken forskel på formiddag og eftermiddag. Da solen kom steg temperaturen 3-4 grader og humøret 5-10 grader. Jeg gik så langt at jeg købte et badetermometer. 17 grader, så en uges tid med sol, så skulle det være badeklart!

Det overrasker meg. Men kanskje det har med å gjøre litt vindfult vær og at det skal bli bedre om en dag eller to? Selv har vi tenkt å gå fra Tanumstrand i morgen for å ta en tur til veterinæren i Strömstad for at skipshunden skal få pillen sin for "avmasking" før Norge. Vi har nå startet på vå 7. uke her nede. Kanskje vi bør gå inn til havnen litt lenger nord, Marieholm? Hvordan er det i ytre havn, må en ligge utenp åhverandre?

Lars  H.

Starter ferie nå til fredag. Satser på at de "værfaste" er lei av å ligge i havner og flytter seg nedover langs kysten. Har det vært noe båtaktivitet nedover mens du har vært der Lars. 1. pit blir vel som alltid 2-3 dager på Koster før det rusles nedover. Håper på værgudene. De skal jo skifte ham til mandag igjen sier "profetene" :-)

Vi ankom Strömstad kl.1200 i dag og fikk fin plass i bås i indre havn. Nå begynner det å fylles opp. jeg rakk heldigvis veterinæren slik at vi ikke trenger å ligge lenger her enn til imorgen formiddag.

En dag her på Västkusten uden en sky på himlen. Bogstavelig talt. Jeg har ikke set en sky noget sted i dag. Bare sol og blå himmel, en svalende brise fra sydøst og sommer!

Takket være lidt motorudfordringer (se anden tråd) er vi havnet på Vrångö hvor vi ikke har været før. Vi er sejlet forbi et utal af gange på vej nordpå, men her er meget fint! I lighed med de øvrige øer her i GBG's sydlige skærgård er der ingen biler. Kun knallerter (mopeder) med lad og cykler. Her er lille supermarked, fiskebutik, dimsebutikker i nogle sjöbodar og masser af natur. Både den nordlige og sydlige del af øen er naturreservat. Havneafgift 200 kroner op til 13 meter incl. el. Her køber man en plastspand med sjökräftor og noget aioli og spiser dem på havnekanten.

Den indre havn er fuld - vi fik en af de sidste pladser her klokken 11 da vi kom. Den ydre havn har endnu et par pladser, tror jeg. Ellers har den stået på solfaktor 30 og is, så nu ER det sommer.

1435850973.jpg

1435850999.jpg

Vi er stadig på Vrångö. Vi skal være i Långedrag mandag morgen, så det giver ikke mening at gå længere væk.

Men det giver heller i mening på en anden front, for Vrångö har på alle måder været et skønt bekendtskab. Her er skove, krat og klipper. Lange, mennesketomme sandstrande, butik, fiskeboa og alt hvad man har brug for, så hvorfor flytte sig? Desuden er her hurtigfærge til Saltholmen og herfra sporvogn til Göteborg, så hvis man vil kan man være i Nordstan på 45 minutter.

Vejret er jo helt fantastisk. Lidt til den varme side, men det kan man ikke være bekendt at klage over. I dag kom der noget havgus her ved 11-tiden som har sænket temperaturen noget, men mon ikke den blæser væk om lidt.

Lidt billeder fra de seneste dage:

Sandstrand med lavt vand langt ud. Meget børnevenlig!

bilde

Skærgårdsstemning

bilde

Færgen fra fastlandet kommer med sommergæster

bilde

Små aften

bilde

Ligger nå i Smögen i kanonvær. Har aldri vært her før siden man har hørt "så mye rart" men; det første som møter oss i innløpet er en havnevert som tar i mot oss og forteller hvor vi skal? lengre inne er det jaggu en til som peker mot plassen, hvor det står en disippel i uniform og tar oss i mot, all kredit for dette, altså en enorm positiv opplevelse av havnemottakelsen. Nå gjenstår selvsagt resten av dagen og kvelden? med det hva som kommer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...