Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Ser dere på Gluppø Tom Rør. Funnet gokroken der. Litt utsattfor N- trekken kanskje?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Takk Diax:-) Vi også sitter fast i moder svea, om enn litt på en annen måte. Svigers kom på besøk med fergen til Koster idag, og de har tatt inn på Hotel Koster. Har kastet båtnøklene inn i et kratt, og leier sykler imorgen. Er tross alt "svigerfast".

(Har det superkoselig) :-)

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Fin tur over. Gikk langsomt (8 knop) første timen og nøt soloppgangen. Spiste god frokost som fru Bonus tilberedte. Øket etterhvert hastigheten til ca. 23 knop. Ble litt mere sjø etterhvert, men helt greit. Hadde tenkt oss til Dyrön, men endret mål til Klädesholmen. Litt mere å se på om det skulle være gråvær. Fikk fin plass og ble veldig hyggelig tatt imot av gode båtfolk på brygga .

bilde

Men der er det vel ikke egentlig gjesteplasser? Vi legger oss alltid i båsene oppe til venstre i bildet. Der er det gjesteplasser med strøm og vann, pluss at en kan fortøye videre innover med baug/hekk inn og liner for hekk/baug mot den faste bryggen.

bilde

Ellers må jeg bare si meg enig at Klädesholmen er et herlig sted. Vi ligger der stort sett hver gang vi er nedover. I august er det en fantastisk plass for å overvære "Tjörn Rundt" seilasen. Da går alle seilebåtene gjennom det smale sundet på utsiden.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men der er det vel ikke egentlig gjesteplasser? Vi legger oss alltid i båsene oppe til venstre i bildet. Der er det gjesteplasser med strøm og vann, pluss at en kan fortøye videre innover med baug/hekk inn og liner for hekk/baug mot den faste bryggen.

Uttrykte meg kanskje litt utydelig, Lars. Vi ligger akkurat der du ligger på bildet ditt. Med baugen inn som du.

Redigert av Bonus (see edit history)

bilde

det er riktig LarsH !

du kan også ligge ved krogen tværs over ! (utenfor din bilde til høyre)

fann att Bonus har med krogen på sin bilde

bilde

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Får håpe ikke værmeldingene slår til neste helg MaSa.. iallefall når det gjelder vind, kan få en tøff tur over fjorden :(

Foreløpig ser det ok ut torsdag fredag , vi reiser fra Langesund fredag kl 16 ca!

Og det skal blåse godt om vi ikke skal dra over da:)

Ser det er meldt mer vind lørdag og søndag.

Men lenge til ennå så mye kan skje?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Ikke ille på Resø i kveld :-)

Vi var en liten tur rundt Herføl, Skjærhalden, Kostersund, Ursholmen, Kyrkosund (Sydkoster) i går. Da vi kom inn i Kyrkosund, gikk den lille seileren foran dere ut av den forholdsvis tettpakkede havnen for bare fokka. Rett på utsiden kom storseilet opp. Altså bare seil, uten bruk av motor. Ikke ofte man ser slikt nå til dags. Men dagsetappen var jo ikke veldig lang. For vinden var god. For å sitere en av våre avdøde poeter. Vet du om de i det hele tatt har motor?

i 1982 sejlede jeg fra København, Sørlandet rundt og retur i en International 806 også uden motor så det kan man godt,,,,

noget af en kontrast man nu daglig bliver vækket af knurrende baugpropeller kl 06.00 am

der findes endda flere fejlkonstruerede både der ikke kan dreje ved rettets hjælp,,,,,,,ligesom der findes både uden navn og som ikke er hjemhørende nogen steder.

Times are a change,,,,

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Husker en i fjor som skulle forlate Halden Gjestehavn for seil. Kraftig vind rett i mot så han krysset i en halvtimes tid før han var ute. Flere ganger mistet han distanse og havnet lenger bak når han slo enn hva han klarte seile på krysset.

Hadde to mann i baugen som sparket i fra på andre båter når de kom for nærme. Men det er vel en viss sjarm i dette og kanskje :smiley: Så en ved Havstenssund på torsdag som ankret opp for seil.

Carmen IV, 44 fots treseiler (8 mR) seiler rundt uten motor. Det går vanligvis greit, men ved kraftig pålandsvind hender det at vi må bruke en jolle til å trekke oss ut. Og man seiler jo ikke langt inn i en "blindgate" i en gjestehavn, eller andre steder man ikke kan snu og seile ut igjen på en enkel måte.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Jeg kjøpte min første seiler den sommeren jeg fylte 14 år og startet å jobbe. Båten var en 25 kvadratmeter spissgatter, sannsynligvis bygget rundt år 1900. Den var uten motor. Vi seilte hit og dit, la til ved strender og brygger. Til vanlig lå båten i bøye. Men vi ville nok ikke kunne seile ut og inn av dagens trange havner med en slik langkjølet båt. 25 kvadratmeteren hadde egentlig fasong som en seilskøyte, men utstyrt med bermuda brøkdelsrigg. I motsetning til gaffelrigg.

Noen steder er havnene så trange at jeg har problemer med å få vridd Hulda rundt om det blåser litt fra gal vei. Med motor og baugpropell. Holdt på å gå galt et par ganger i sommer.

Ingen av mine båter har noen gang hatt påklistret navn eller hjemmehavn. Noe jeg sikkert bør gjøre noe med. Som registrert i NOR er det vel strengt tatt et krav.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...