Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Ja, nå er det brukbart vær, dønn stille her i Skärhamn også, men tidligere i dag målte jeg 12m/s fra NW i kastene her inne i havnen flere ganger!

Lars H.

mitt webcam

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fint vær på Knipla i dag også Lars. Vinden har dreiet til NØ. Vi venter på en anledning til å gå over til Læsø...

Er-ente det bare å dra av gårde, da? sett kursen først mot bøye 2 på rute T, og derfra mot Østerby, eller nord for Nordre Rønner og deretter Vesterø havn! God tur :smiley:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Vel, det blåste godt i går, så det er jo greit å vente til sjøen legger seg. En er jo ute på sjøen for å ha det godt, ikke slite med elementene!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Salt-JanP og Lars....

Joda, rett ut fra Knipla, kurs mot Vestmerket ved Nordre Rønner. Nø vind og bølgene med oss for en gang skyld. Fin overfart. Drøye to timer over til Vesterø.

I vår hjemlige Oslofjord tar det litt tid før sjøen legger seg etter en kuling. I Kattegat virker det som om det er litt andre forhold.....

I går startet Hulda langsom seilas fra Strömstad med ankomst Hermanö kl. 00:05. Snitt fart 4,2 knop og utseilt distanse 54 nm utaskjærs.Kom inn S om Islandsberg. Hadde nærkontakt med en tråler i Brofjorden. Han passerte 20 meter aktenfor oss. Kom ut og vinket blidt, ville nok bare titte på Hulda. Vi gjorde ikke mer enn 3 knop, og var et lett bytte, selv om han hadde trålen ute. På Hermanö er nattes havneleie SEK 100 for alle båter, inkl. el.

Det begynner å krible nå, om to dager kaster jeg loss fra Nesodden, plukker opp rederinnen underveis og starter med Østfoldtreffet før vi putrer videre mot Sverige.

Kjenner at jeg begynner å glede meg nå, overveier å lage en egen Bergtatt på tokt-tur hvis det er interesse for det. I dag skal jeg inn til byen og plukke om en ny midtmadrass til båten - den originale manglet - og jeg har i tillegg fått laget en som strekker seg like langt bak som de andre madrassene i kabinen - har endel å fikse om bord før jeg er klar til avgang!

Gullholmen er en egen, liten øy, forbundet til Hermanö med gangbro. Har vært der mange ganger, og oppdager stadig noe nytt. Morgenens promenad i solen var på 40 minutter, med tre stopp for å prate med fastboende. Seilskuten Atlantica kom i går og la til på Gullholmen. Det er som å være satt et par hundre år tilbake i tid.

Egentlig ligger vi også på en øy, som er forbundet til Hermanö med flytebrygger. Hva som er det eksakte navnet på denne holmen, vet jeg ikke.

Redigert av Hulda (see edit history)

Og for å være ekstra pirkete: Selve Gulholmen består av to deler, hoveddelen som en kommer til når en går over broen fra lille Härmanö, og lille Gullholmen lengst syd. her er det også et smalt sund med bro. Og Härmanö er altså også delt opp i lille og store Härmanö, delt med et gjengrodd sund. Hva den lille holmen med moloen der Hulda ligger heter, har jeg aldri hørt noe om. Noen som vet?

Korrekt, Lars. Jeg er nå på verdens treigeste laptop. Skal se om jeg kan  laste ned noen bilder:

img_20160614_100746.jpg

Nå står jeg på 'Lille Gullholmen' og tar bilde av Hulda til venstre på utsiden av den faste kaien. Denne holmen er ikke fast til Hermanö, men linket til Hermanö med flytebrygger.

Det var visst det siste bildet i denne omgangen, hele bildeopplastingen har konket. I hvert fall på denne PC'en. Må finne meg et eller annet renseprogram, slik at jeg får den til å gå rundt igjen. Eller laste inn Linux.

Kanskje hvis jeg prøver med et nytt innelgg: Nix, stendød.

Her er 'Lille Gullholmen' tatt fra Hulda. 'Atlantica' som linselus.

sam_3225.jpg

Og her er Hermanö:

sam_3232.jpg

Og der inne er Hermanö. Gangbroen ut til Gullholmen starter i venstre bildekant. Igjen 'Atlantica' som linselus. Dame er så der 23 meter lang og har lagt beslag på samtlige Blogspot-plasser, så nær som en. Det er ikke veldig trøkk i havnen her nå.

Vi ankom Hermanö dato 13. juni 2016 kl. 00:05. Tar med et stemningsbilde i bukten før innseilingen mot Hasselö fyr. Da vi ankom fyret, var det å ta første til venstre mot fyret på Islandsberg og rundkjøringen mot høyre ned mot Gullholmen (den store).

sam_3217.jpg

På søkortet hedder den lille holme "Skottaren". Men det er jo også navnet på restauranten. Hmmm.. 

Men om havnen hedder Härmanö eller Gullholmen er jo lige meget, så længe vi alle ved hvad vi taler om :-)

Den lilla ön heter Skottaren och skrives även Skottarn . Här fanns hermetikk fabrik fram till 1980 talets början.

Läs även lite om Tvestjärten som ligger öster om där Hulda nu ligger

http://www.gullholmen.info/wp-content/uploads/2015/03/Tvestjärten-En-liten-holme-i-mellersta-Bohuslän.pdf

Ser i mitt tidligere innlegg at jeg skriver broen over til Gullholmen 'i venstre bildekant'. Det skal være i høyre bildekant. Edru som alltid. I morges gikk til og med en halv kartong rødvin i søpla, hadde blitt for gammel. Det skal ikke skje med den flasken jeg sitter og sutter på nå. Og så til realitetene.

Lars H: Helt fra Käringön til Hermanö på tre dager!! Vi ligger nå i Marstrand. I morgen blir det nok 'Trudelutt-fart', halvannen time til Hönö-Klova. Må innom der for å titte på en stakkar som i fjor hadde startet jobben på et røverkjøp av en jernbåt. Ikke sarkastisk, virkelig et røverkjøp. Nok om det: Gullholmen: Jeg må ut og trimme hver morgen. Jeg fikk bladet 'Vi over 60' for 10 år siden, sjokkartet. Avbestilte fluksens blekka. Altså, Gullholmen. Tok en runde der i dag. Trodde jeg fikk med det meste forrige gang vi var der i høst. 40 minutter i dag, der jeg aldri hadde vært før. Snakket med tre hyggelige svensker. På Gullholmen finner man ikke annet enn hyggelige svensker. Kunne godt tenkt meg å sittet på Gullholmen og glodd utover når jeg blir gammel. Det må være etter 13. juli 2016. Det er ikke lenge før jeg tar igjen Lars H.

Egentlig skulle vi til Hönö-Klova i dag. Men da vi hadde motret helt fra Hermanö til Marstrand, sa Admiralen stopp. Vi hadde et flott restaurantbesøk, utsøkt, her i høst. I dag serverte de bare suppe. Ikke helt innertier, men prisen var egentlig grei. Så vi gikk til et nytt sted, 'xx.xx.Krog'. Betjening stod utenfor. 'Hej'et', og vi gikk inn. Stekt torsk stod på menyen. Satte oss ned. Etter oss kom seks svensker, Ble omgående betjent, gamle kjente. Så kom noen fler, ble betjent. Vi ble oversett, satt der. Betjeningen så på oss, fikk ikke menyen. Ble forbannet, forulempet, furten og gikk. Er det slik at man må være kompis med betjeningen, så får det heller være. Admiralen er en kunstner når det gjelder mat, uansett.

Betalte havneleie. Den er så intelligent innrettet at skillet går fra 10- til 13 meter. Og fra 13- til 14 meter. Gjeldende fra spissen på baugen til hekken. Hulda er 13 meter, og det har jeg målekontroll på (Skipskontrollen). Så da kan man tenke seg hvilken '13-meter' jeg velger. For det er en hundrings å spare. Om man er den ene, eller den andre 13-meter'n. Så i dag var det SEK 230 for å overnatte. I morgen er det tydeligvis en bedre dag, og Hulda ville blitt avkrevd SEK 500. Vi er ikke her en natt til. Da jeg stod og kranglet med betalingsautomaten lengst vekk, for den nærmeste funker ikke (det gjorde den heller ikke i fjor høst), kom det en franskmann med dårlig engelsk og lurte på dette med internett. Prisen skal inkludere blant annet WiFi, koden for dass og WiFi er den samme, 4334. Koden virker på dassen, men ikke på WiFi (fatal error). Så jeg anbefalte franskmannen å ta med seg PC'en å sitte på dass. Det ble en del 'oui, dakør, terrible'-og-greier, før han med et glis tok poenget. Skiten funker ikke i år heller. Så anbefalingen for Marstrand er, bra sted hvert år etter 15. september. Eller før 15. mai. Mellom dette, kun for folk som aksepterer bånn service til topp priser. Dog, det er en kolonialforretning som greier hele vinteren her ute. Vanvittig utvalg i liten sjappe, helt topp!

Da har vi, for det meste med seil, ankommet Hönö-Klova. Vanligvis ligger vi kailangs i indre havn. Nå er plassene stort sett opptatt av fartøyer som ikke skal være der, i følge havneverten. Vi ligger nå med bøye heist klar av vannet akter, og baugen stangende i kaikanten. Når det nå og da kommer en vindrosse. I ettermiddag satt vi og stekte i cockpit mens cumulusen bygget seg opp over land og tordenen begynte å rulle. Senere kom det en iskald kulingbyge etterfulgt av en regnskur. Nå skinner solen igjen, inn over land er det blåsvart. Ellers har vi hatt oss en fiskesuppe på restaurant 'Tullhuset', kan anbefales! Alltid hyggelig å komme til Hönö-Klova. Været fremover er meldt nokså ustadig. Mulig vi blir liggende å rote rundt nedi her til over helgen. Donsö er en mulighet, der har vi ikke vært på flere år.

Akkurat nå har vi 27 grader i salongen md RF på 45 %. Levelige forhold.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...