Hulda Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 (redigert) Det blir langt ute i bushen. Vi trenger å handle mat og fylle vann. Snakker om vann. Flyttet båten for å komme bort til vannslangen. På slangen er det en tekstiltape. Dog, slangen er så gammel og sprukken at spruten sto helt bot til fergeterminalen gjennom tape-reparasjonen og diverse nyere hull da jeg fylte. Spaserende puddelmennesker i matchende kortos sendte meg irettesettende blikk. Vi hadde et mindre uhell, DET VAR IKKE MIN SKYLD. Så vi blir liggende til i morgen tidlig, går rett over til Gilleleje, Admiralkaien. Nå må vi ha noen frikadeller. Redigert 22.Juni.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Veldig gode beskrivelser Hulda! Du skriver meget godt og levende! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Man takker, har nesten blitt tilbudt skrivestue på Gullholmen :-) Litt avhengig av værtjenesten, så går muligens ferden over til Sjælland i morgen tidlig. I dag skulle det vært sol, men det har plaskregnet i flere timer. Så er det meldt torden og lynild, da vil jeg helst ikke være utpå. Vi får se. Det er Systembolag i Varberg, lider ingen øyeblikkelig nød. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Det høres ut som fryd og gammen nedover, folkens? Det ser ut til å bli stille og fint noen dager og fruen vil så langt ned som mulig. Vi går trolig forbi Strømstad på lørdag morgen og ser hvor vi lander etter hvert. Går fra Sætre fredag ved 15-tiden. Hankø eller et stred på Hvaler ankrer vi opp. I dag ble kjøleskapet tinet av. Så er det gjort. Spylte gjennom lufteslangen til septiken så slipper vi å plundre med det i ferien. Den virket grei i og med at vi til stadighet bruker eddik i doen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tom Rør Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 (redigert) Vi har alltid ligget i privathavnen på grønne merker, når vi har besøkt Varberg. Stille og rolig, med vannslange rett ved båten. Dere burde vurdere det neste gang Redigert 22.Juni.2016 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Hmm, tenker jeg tar med meg diverse vannslanger nedover! Legger i vei på fredag, så får vi se hvor langt vi kommer! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Det høres ut som fryd og gammen nedover, folkens? Det ser ut til å bli stille og fint noen dager og fruen vil så langt ned som mulig. Vi går trolig forbi Strømstad på lørdag morgen og ser hvor vi lander etter hvert. Går fra Sætre fredag ved 15-tiden. Hankø eller et stred på Hvaler ankrer vi opp. I dag ble kjøleskapet tinet av. Så er det gjort. Spylte gjennom lufteslangen til septiken så slipper vi å plundre med det i ferien. Den virket grei i og med at vi til stadighet bruker eddik i doen. Slett ikke umulig at vi sees underveis! Skal passe på å la kameraet jobbe flittig!!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
atletico1 Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Vi har alltid ligget i privathavnen på grønne merker, når vi har besøkt Varberg. Stille og rolig, med vannslange rett ved båten. Dere burde vurdere det neste gang Prøvde det selv for noen år siden, men kilte meg fast. Var for brei (3.8 m) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 22.Juni.2016 Del på Facebook Svart 22.Juni.2016 Vi er 4,14, så man må sjekke at den plassen som er ledig passer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Fint besök i Springet Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Og der dro Svensk med frue ut på midtsommerfeiring i skjærene. Lars H. pt. Springet (Kungshamn) vårt webcam Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
baatsman Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Fått fin plass Lars. Ligger godt beskyttet der Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Gunga Din Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Midsommar i morrn o det øsregner i Marstrand, alt ligger tilrette for ett tradisjonellt Midsommarfeirende Vi har bunkret, så det går ingen nød på oss !! :-) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Arvid_A Svart 23.Juni.2016 Del på Facebook Svart 23.Juni.2016 Fuktig (nedbør..!) også her på Ramsø i kveld! Vi har imidlertid et visst berettiget håp om opphold i morgen! Ganske fullt i havna, kun noen 'utenpå-plasser' igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Da forlot Hulda Sverige i går, men har lyst til å dra en liten en om overfarten fra Varberg til Gilleleje. Litt om radar og trafikk. Og artenes utbredelse, noen lurer vel på hvordan det har gått for seg. Hulda har løsningen. Altså fra Varberg i går kl. 04:15. Ikke flatt hav, men blikk stille. Ut fra Varberg er det som regel dønninger inn over grunnene: Værmeldinge anga disig med tåkebanker, slik ser det ut. Da solen stod opp, var vi inne i en 'trakt' av sol, mens sikten ut til horisonten var relativ kort. Eller 'måttlig til god sikt'. Hulda er slik innrettet at vi gidder ikke å sitte ute i cockpit hvis vi ikke må. Og når vi ikke er for seil, så er radaren og autopiloten i sving. Uansett om vi er for seil eller motor, ute eller inne, er fiskredskaper i sjøen et problem å få øye på. Og i områdene mellom Halland og Danmark er dypbdene slik at disse /&/&¤&%¤ redskapene kan være hvor som helst. Nå har vi en Garmin 18 et-eller-annet radar. Rett etter at vi kjøpte, kom neste generasjon. Som skal være mye bedre. Men den er virkelig ikke verst denne heller: En liten forklaring. Radaren er nå på 1,5 nautiske mil, hver ring er på 1/2 nm. Starten på den hvite streken er plasseringen av radaren på båten. Streken til høyre er ruten jeg har lagt opp. Prikkene man ser på skjermen er fiskebøyer, av typen med stang på en meter med flagg. Den runde prikken er en av bøyene som er utstyrt med en liten radarreflektor. Oppe til høyre er lykten på Morups Bank. Altså, selv med en radar som har gått ut på dato, er det helt greit. Litt lenger på turen måtte vi en motrende svensk seiler på kollisjonskurs. Rett før det smalt, ga vi autoiloten 5 grader SB. Damen som satt og halvsov til rors hos svensken fikk sjokk. Hang over rekka og så om det over hode var noen til rors hos den galne norrmannen. Hun kunne naturligvis ikke se at vi satt inne i salongen og hadde full kontroll. Når man nærmer seg Danmark, skal man krysse separasjonssonen. Det skal gjøres 90 grader på, slik: Kartprogrammet vi kjører på PC'en er OpenCPN. Så slik ser det ut med kryssende skip. Det kan til tider være ganske tett med fartøyer som går mellom 8- og 12 knop. Enkelte går hurtigere, ingen langsommere. Og her nytter det ikke å være seilfartøy og stå på krava. For uansett har man ingen rettigheter når man krysser en separasjonssone. Slik er det detaljerte radarbildet da vi krysset: Her ser man også nytten av AIS. Tre skip er satt under 'spesiell bevakning'. Da får jeg opp navn, fart, kurs og om de endrer kurs. Her er radaren satt på 6 nautiske mil. Det er viktig å bruke radaren aktivt. Og være klar over at det kan være blindsoner, spesielt på en seilbåt. Artenes utbredelse: Saken er løst, de haiket med Hulda. Varberg er sandfluenes hjemland. Det ble med en hel sverm da vi forlot Sverige. De var ute på dekk, inne i salongen, over alt. De hadde skamløs sex på salongvinduene. Halvparten var sikker gravide da de stakk fra borde, ankomst Gilleleje. I skrivende stund er det ikke en flue igjen om bord. Uansett, radar og AIS er nyttige verktøy. Særlig de to forannevnte i kombinasjon. Og det kan virke som at om man opptrer profesjonelt, så gir det ofte en posetiv reaksjon fra rorgjengere i yrkesfartøyene. "Ternvik", med destinasjon Göteborg, dreide pent SB og gikk klar av oss med ekstra god klaring. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 (redigert) Flott skildring, Huldra! Jeg støtter ditt kandidatur til skrivestue på Gullholmen (tror jeg det var ..). Ser at AIS symbolene dine ikke helt matcher radarekkoene. Har du gjort deg noen tanker om hvorfor? - Tidsdelay på AIS telegrammene? - Ikke helt nøyaktig kalibrert senterlinje for radaren? Redigert 24.Juni.2016 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juni.2016 Del på Facebook Svart 24.Juni.2016 Neida, senterlinjen er spot on. Men radarsignalet kommer umiddelbart, mens AIS er litt i etterkant, og med antenne som sitter i mastetoppn og svinger hit og dit. Om et stort radarobjekt er veldig nært, drar imaget seg ut over skjermen. Nå er dette en radar til NOK 18 000. Antar at eksempelvis en radar til NOK 180 000 vil gi et helt annet bilde. Hos meg danser alt sammen litt hit og dit. En av grunnene til at jeg ikke akkurat elsker min utgave av Garmin. Nyere modeller er visst mye bedre. Dog, jeg er imponert over den radaren jeg har. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Fint på Vettnet idag, men blåser en del. Ligget her siden midtsommar, men går vel hjemover i morgen etter å ha gransket langtidsvarslet? Kjølig, regn og vind frister ikke. Tar da heller en pause og fortsetter når været snur. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Arvid_A Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Tilsvarende vurderinger gjorde vi også, REM. Etter en ukes tid på Ramsö - inkludert hyggelig midsommarfeiring - gjorde rotete værprognoser at vi tusla oss hjemover i stille og fint vær allerede sist lørdag. Nå er det regelmessig sjekk av yr.no i jakten på tendenser til en ny, litt mer stabil godværsperiode! Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Passerat många Norska båtar söderut i dag. Är fellesferien delad i Norge nu för tiden eller är det bara pentionister som är ute och åker båt nu? Har nog aldrig sett så många Norska båtar vid denna tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Har nog aldrig sett så många Norska båtar vid denna tiden. Kanskje er Islendinger på veg ned til Frankrike Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MaSa Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Fellesferien er stort sett oppdelt i 2 puljer bestandig . Siste uken i juni og 2 første i juli. Så andre pulje 2 siste i juli og 1 uke august. Slik er det stort sett i de større bedrifter og offentlig. Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Tom Rør Svart 28.Juni.2016 Del på Facebook Svart 28.Juni.2016 Passerat många Norska båtar söderut i dag. Är fellesferien delad i Norge nu för tiden eller är det bara pentionister som är ute och åker båt nu? Har nog aldrig sett så många Norska båtar vid denna tiden. Det er nesten ingen som jobber i Norge lenger:-) Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 29.Juni.2016 Del på Facebook Svart 29.Juni.2016 Det er nesten ingen som jobber i Norge lenger:-) Det var du som skrev detta Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 29.Juni.2016 Del på Facebook Svart 29.Juni.2016 Svensk rigmand forsvundet ud for Marstrand: http://ekstrabladet.dk/112/svensk-milliardaer-forsvundet-til-soes/6163273 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.