Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Fint inntil Ystholmen øst for Kalvö-Lindö, bolter. Når sxk-bøyene var opptatte, var dette et bra alternativ. 10 m dyp inntil fjellet.

Forrige natt for anker ved Dannemark. En ledig bøye ble opptatt rett før vi kom fram. Helt stille på natta, og lett bris fra nord til frokost.

Nå på Bohus-Malmön. Passe fullt nå på ettermiddagen. 370,- for under 10 m, med el. Vinden er rett vest, men greitt å ligge med bøye akterut. Ice.net fungerer greitt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Gikk fra Smögen til Lysekil i går. Var innom og kikket på noen holmer og la oss til et par timer på Slättholmarna da det var noen unger som ville bade. Men vi synes vinden tok litt mye der når den dreide mer på vest, så satt kursen mot Lysekil.

Ringte havnebestyreren som sa det var ledig longsideplass i norra hamnen. Den hadde jeg ikke fått med meg før, men det var en positiv overraskelse. 250,- for 10-12 m, nytt sanitæranlegg hvor dusj og klesvask var inkludert.

Norra hamneområdet bar litt preg av industri og forfall, men det virket som om stedet var på vei opp med bl.a ny strandpromenade, nytt bryggeanlegg, restauranter osv. Tror det skulle bygges et spa og konferansehotell etc. Tror det kan bli veldig bra der om noen år :)

Vi fikk plass på kaien rett utenfor en stille restaurant. Var ikke noe problem.

Våknet i 0330 tiden av et lite dunk og noen lyder på fordekket. Kom meg opp i en fart, og det viste seg at det stod 7-8 karer som ikke pratet svensk og fisket etter makrell. Han ene hadde fått senen over min baug og sluken hadde festet seg i en taukveil når han prøvde å dra den tilbake over båten.

Jeg lå utenpå kompis, -så noen meter ut fra kaien. Frigjorde sluken og spurte pent om han kunne kaste en litt annen retning. Null problem og fyren unnskyldte seg masse :)

I dag tidlig kom havnværtene innom og spurte om vi hadde hatt noen problemer. Nei sa vi. Virket som de så det som et problem at det ofte stod folk på kaien om natten og fisket. Prat og gledesrus når 5 makrell biter på samtidig gir jo litt lyd.

Jeg hører ikke slikt når jeg sover, men våkner på et nanosekund av lyder som ikke skal være der. Et svakt dunk i båten for eks.

I dag bunkret vi litt flytende og fast føde og satt kursen mot strommarna.

FF...

Bilder

bilde

bilde

Her på vei inn til Lindholmen. Var urent der inne, og det lå allerede en båt på det beste le-stedet så vi gikk videre.

bilde

bilde

bilde

Ny strandpromenade med restauranter etc.

bilde

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Prat og gledesrus når 5 makrell biter på samtidig gir jo litt lyd.

Jeg hører ikke slikt når jeg sover, men våkner på et nanosekund av lyder som ikke skal være der. Et svakt dunk i båten for eks.

Hahaha :lol:  Sånn har jeg det og. Både i bilen og båten. Ifjor dro minstemann av en promp en gang i bilen - han satt av en eller annen grunn på en avis, noe jeg tror hjalp på akustikken... Jeg trodde seriøst at noe galt hadde skjedd med bilen og ble vettskremt  :smiley:

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hygg deg i Lysekil, sap. Vi kom fra Bohus-Malmön til Bassholmen i Strömmarna i dag. Blir her noen dager.

Passerte der i ettermiddag. Var utrolig gøy og kjøre strommarna for en med en liten fetish for smale sund... Det finnes trangere sund, men denne var i toppklasse pga lengden på leia og slalomen mellom stakene.

Godt merket, så null stress å gå der :-)

Slenger inn noen bilder. Skulle tatt noen bedre men som eneboer ombord for tiden var det best å ha litt fokus på navigeringen... ?

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Tok et lite jafs nordover igjen i dag. Ble observert av Svensk ved smögenbron som lurte på om jeg hadde kjørt feil, hehe :-)

Takk for hyggelig prat på telefon mr Svensk :

På vei inn kosterfjorden nå fra utsiden av Kalvön. Vinden har roet seg betraktelig siste par timene.

Har hatt en fin tur oppover i dag. Stoppet i Hamburgsund og fylte vanntanken og spylte saltet av skuta. Fikk selvfølgelig ny runde med salt på vei over til humparna. Men nå er tanken full, så jeg spyler etterpå. 600 liter vann bør rekke ;-)

Is i Hamburgsund

bilde

Salt og gynging på vei mot Havstensund

bilde

Mvh. SAP

Henger i en SXK-bøye ved Keö øst for Fisketången. Bojflaggan er oppe. Ute i akkurat rett tid, etterpå har to båter vært forbi og snudd igjen.

Her er det åpenbart vannskiområde, to båter med vannskifolk etter lager flotte svinger i akkurat passe avstand fra oss.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...