MajorAndy
Så har jeg vinket fordel fil Svenskekysten for denne gang. Ti dage blev det til i det, der på mange måder var en jomfrutur for den båd, vi købte sidste år og slet ikke fik brugt i 2017 på grund af den ringe sommer.
Det kan man ikke beskylde denne sommer for. Der var været sol fran morgen til aften stort set hver eneste dag og uniformen har været T-shirt og shorts hver dag.
Som altid skal jeg finde et hul i vinden når jeg skal hjem til Helsingør. Denne gang var det tidligt i morges, hvor vinden ville lægge sig i løbet af natten og blive svag hele dagen. Derfor stod jeg op klokken 04 og gjorde los.
Solen stod op lige før halv fem.
Turen gik egentlig glat, men der var en tung dønning fra nord hele vejes til Kullen, på trods af stort set ingen vind. Det må være effekten af kulingen i Skagerrak, der trækker dønninger hele vejen ned. Utroligt så meget energi der er i den slags!
Forskellen på en helplaner og halvplaner viser sig tydeligt sådanne forhold: Sejladsen var helt uden slag og bump men til gengæld kunne jeg kun holde 18-19 knob i snit, og der betyder, at turen ikke tager fire timer som i Nord Westen men 5.5 time. Men sådan må det jo være.
Hele turen blev på lige godt 300 nm og vi brugte ret præcist en tankfuld diesel (640 liter)
God tur til alle, der nu overtager havne og natur!