tobixen
10 hours ago, Bidevind said:Herlig Pinse på Koster. Veldig få båter å se både på vannet og i havnene.
Herlig! Det var der man skulle vært i Pinsen. Vi har vært i indre Oslofjord, som alle andre. Jeg føler meg fristet til å konkludere med at det er for mange båter ifht tilgjengelig areal i indre Oslofjord nå.
Sandvika gjestehavn/Kadettangen, lørdagen: tilgangen omtrent sperret av politibåt, RS med baugen mot brygga og propellene i gang og ambulansebiler på land, med en gang RS var ferdige der måtte de berge en båt som hadde satt seg fast på grunna rett utenfor. Jeg ville helst ikke presse meg forbi, tenkte å legge meg på utsiden av badstua som ligger utfor, men det var så mange andre båter bak meg og ved siden av meg at jeg ikke hadde sjans til å snu eller bakke. Lengre opp var det én ledig plass til en båt av min størrelse, mens jeg snudde meg rundt og forberedte meg til å legge til med babord side var det en liten båt som nesten tok plassen "min". Båtfører så meg ikke i det hele tatt, barna hennes måtte hyle og hoie at hun var på kollisjonskurs. (hvorfor er over halvparten av plassen der tatt av mindre båter, som fint kan fortøye på andre siden av bruene? der er det masse ledig plass, og langt mindre klatring for å komme seg opp på land)
Middagsbukta lørdagen: vi kom oss igjennom, men jeg var litt i tvil på om det i det hele tatt var mulig, det så ut som at det var tett nok der til å komme seg tørrskodd over sundet.
Sandspollen ... 19. mai 2018 telte jeg 101 båter der, og trodde det var mye. Aftenposten brukte drone og telte 220 båter der lørdagen. Vi kom dit søndag, da var det fortsatt så mange båter at jeg ikke gadd telle. Jeg brukte radaren til å finne det punktet hvor det var best avstand til naboene, men med vindstille og varierende vindretninger (samt nabobåter i en klynge med flere ankre ute - mao ikke samme dynamikk som oss i vinden) ble det allikevel konflikter med nabobåter, så jeg måtte trekke inn ankertau. Det var ikke mye ekstra å gå på da jeg trakk opp ankertauet, litt vind og vi ville nok ha dregd ankeret med oss og laget kaos. Det slår meg at vi neppe var de eneste som hadde kort ankertau denne natta ...
Tur tilbake til Sandvika sent mandag, i rolig tempo med seilene ute: det var full fres hele tiden av hurtiggående båter frem og tilbake, ekstremt mye bråk og eksos.
But I digress, dette dreide seg om Sverige ikke Norge. Vi er dessverre forhindret til å ta turen før mot slutten av juni. Og med destinasjon Danmark, får man vurdere om det er etisk og juridisk forsvarlig å ta turen innom Sverige sammenlignet med å gå rett til Skagen.