Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

......Innseilingen til Hamburgsund. Jeg tror aldri jeg kommer til å venne meg til kabelfergene, er nesten litt skummelt med vaierne som spretter opp av vannet rett forran båten.....

Enig, og med vind aktenfra og flere båter like akterut som presser på er ikke dette noen spesiell hyggelig opplevelse. Det er ikke sikkert båtene aktenfor ser vaieren som strekkes kraftig før ferja når "kaien". Jeg har anslått at seilingsstrekningen til ferja er mindre enn 100 meter - lurer på hva som er korrekt seilingsdistanse. Ferja er vel 30 meter lang så dette må også vurderes i forhold til strekningen.

Håper at du får inspisert båten under med det første. Fint at den er tett. Nærkontakt med fjellet kan gnage fort og mye.

Link to post
svk1august2009d.jpg

Like etter at vi kom ut av sundet så vi dette beltet - lurer på hva det kan være?

svk1august2009h.jpg

Jeg har ikke klart å få frem et meget spesielt fenomen vi obersverte mellom utløpet av Hamburgsund og mot Fjällbacka.

Vannet var nærmest helt rødt - kan dette bero på spesielle alger?

Informasjonen fra Kustbevakningen har trolig gitt svar på det første spørsmålet:

Ett oljeliknande skum rapporteras vid Södra Väderöarna. <LI>KBV 487 går till platsen och konstaterar att det inte rör sig om olja utan att det troligen är protein från döda plankton.

Spørsmålet om den røde fargen på sjøen nær Fjällbacka har jeg ikke sett noe svar på enda.

 

 

 

Link to post
Spørsmålet om den røde fargen på sjøen nær Fjällbacka har jeg ikke sett noe svar på enda.

Er ikke det Moriler, disse algene som lyser i mørket pga sitt fosforinnhold? Har sett disse ansamlingene av dette røde når det nærmer seg høst omtrent hvert år.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

Vi ligger i Kungshavn etter å ha kommet hit i går , en av gjengen har mistet propellbladene (bosset er revet i filler) så vi blir her til i morgen til han får lagd en påhengsmotorløsning på båten , er kjedelig å bare velge havner der man trygt man seile inn.

 

Forresten så testet jeg ICE nettet for første gang i år her etter å ha fått slik magnetantenne gratis fra ICE , alle strekene kommer opp og den prøver å logge på , så forsvinner alle strekene i noen sekunder og kommer tilbake igjen osv , får ikke logget på. Har prøvd med flere PCer så det er ihvertfall ikke der feilen ligger.

Er det noen som vet om det generelt er dårlige forhold her ?

Link to post

Da er båten inspisert "etter ordre roaldbj".

Det så ut omtrent som som jeg hadde forventet, bortsett fra at "avslipningen"

var helt fremst i baugen, og ikke 1,5 meter lenger bak som jeg hadde trodd.

Iallefall var det kun slipt inn til glassfiber i et knyttnevestort område, uten

dype hakk eller riper. :flag:

Tenker jeg lar det være som det er til jeg tar opp båten for sesongen

og lar den tørke over vinteren før jeg primer den opp påny, eventuellt

sparkler opp om det trengs.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post

Da jeg lå i Kungshavn i fjor var det veldig dårlig dekning der, men ikke værre

en at det lot seg gjøre og laste opp bilder til B.P.

Men det kommer jo også an på hvor mange og hvor mye som blir lastet ned i området.

Det du sier høres ut som dårlig kontakt i antenna.

Sjekk at adapteren som er skrudd på antenneledningen er sjikkelig skrudd til.

Bruker selv, og har brukt magnetantenne på båten i tre år og det fungerer utmerket.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Innseilingen til Hamburgsund.

Jeg tror aldri jeg kommer til å venne meg til kabelfergene,

er nesten litt skummelt med vaierne som spretter opp av vannet rett forran båten.

 

Fergen ved Hamburgsund "bor" på Hamburgø. Rutetidene starter derfra og fergen vil sette bil/passasjer i land på fastlandsiden, ta ombord eventuelle passasjerer der og gå umiddelbart tilbake. Så vil den ligge på øya og vente på neste avgangstid. Så kommer du inn sundet og ser at den går mot land, så vet du at den kommer til å returnere straks. Det kommer bakpå mange som tror den blir liggende der. Er den først kommet til øya blir den liggende lenge.

Link to post

Ferja tenner forskrevne tre røde lanterner i masta over styrehuset før avgang, og når skipperen ser trafikk, tenner han også kraftige orange/gule hurtigblink på alle fire hjørner og en roterende orange blink i masta.

Avganger fra Hamburgön hvert kvarter, og retur nesten umiddelbart fra fastlandssida, som The Gannet skriver. Er det mye trafikk går ferja oftere.

Ofte venter ferja med å gå når en etternøler er kommet litt for nær, men vi observerte en motorbåt som gikk over lina aktenfor ferja like før den skulle inn på Hamburgön, og den fikk sikkert skrapt seg litt under.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Ha! Lærte noe nytt idag også. Lysende lanterner skal jeg klare å forholde meg til.

Har aldri hatt tid til å studere fergene, men kun som en forskremt hare tittet etter

tagn til at den kunne tenke seg til å bli liggende nok etpar minutter :sweat:

Liker nemlig ikke å balansere på line.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Jeg har observert det samme. Det er forbausende få som bruker denne teknikken til å komme seg ut ved vind mot brygga. Selv har jeg alltid et spring liggende klart, også når jeg skal legge til med vinden fra brygga. Jeg har faktisk opplevd at tilskuere har ristet oppgitt på hodet når jeg fester baugspringet ved tillegging, men når de ser hvor effektivt det er, blir det stille

 

Å gå ut i spring funker fint ja.

Men skal jeg legge til med vind ut fra brygga, fester jeg helst akter først og presser båten inn ved å gå fremover med sving mot kai. Men baugspring funker jo det og, og det kan være letter å sette for "personen som hopper i land

Link to post
Et lite spørsmål.

På klaverøn rett etter marstrand på tur syd så er det en liten brygge med en dieselfyllings , der holder det til en "skrotnisse" som har endel brukte båtdeler , er det noen som har telefonnummeret dit , firmanavn osv ?

 

Regner med at du mener Knippla, her finner du en med brukte deler.

Vi sees!

Link to post
Knippla nei , jeg snakker om noen hundre meter fra man seiler syd ut fra havnen i marstrand ikke helt nede på knippla

prøv eniro.se, søk på Klåverön, så ser du en link til billig bensin.

Redigert: Men det er ikke noe mere å finne om Klåverön der heller. Du må nok rett og slett dra dit igjen....

Redigert av 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post

Hei.

 

Da er vi i hvert fall to båter fra BP her i Hunnebostrand roger-jo. Vi kom i formiddag og ligger på den vestre flytebryggen med linefortøying i regnværet. Kanskje vi prates?

 

Lars H.

webkamera fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vi er nok flere her. Vi kom inn kl 13 på den østre brygga. Har vasket båten utvendig i regnet. Fint å vaske teak når den er gjenombløt. Fikk høst følelse oppover i dag. Nesten ikke båter og enkelte steder så ut som det norske høy fjellet om man løftet blikket litt. Vi kledde på oss godt og satt ute og kjørte. Fin tur i dag. Noen som vet diesel priser nå? Sjekket i fiske havnen i Smögen men de hadde bare grønn fiske diesel.

Link to post

Jeg tanket altså grønn diesel på Källö-Knippla for to uker siden, og for tre uker siden. Ingen vansker med den.

Forrige torsdag fylte jeg på Skjærhallen for noe sånt som ti kroner literen. Det er billigere i Fredrikstad - Østerelva ved Kråkerøy båtforening. Har du store drivstofftanker kan det nok lønne seg å ta vegen om byen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Noen som vet hva prisene er på Hvaler?

7,40 inkl. BP-rabatten på 50 øre på Hærføl for 14d siden.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...