OT-flyktning Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Ligger nå i Sandspollen og skal videre ned mot Strömstad imorgen (om jeg rekker det - neppe). Ble ikke single-handed så langt, siden min yngste sønn er med - men jeg later som. Så skal han ta bussen fra Strömstad (eller Skjærhalden) hjem, så i alle fall tilbaketuren blir single-handed. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Hei. Da høres jo både Fotö og Hönö forlokkende ut. Ekte liv med fiskebåter og "innfødte" en kan slå av en prat med er midt i blinken for oss. Her skjer det i hvert fall lite. Det vil si, i formiddag kom det en delegasjon med mapper og papirer under armene rundt og inspiserte havnen sammen med den lokale gjengen for driften av havnen. Det ble pratet og diskutert. Selv slo jeg av en prat med en fra havnen som håpet de ikke fant for mye å utsette på enten det gjaldt toaletter eller brannvernutstyr. Den gummibåten MajorAndy, har du et forslag på hvor jeg kan rappe en slik? I Fotö forstår jeg det slik at en ligger kailangs. Er det en høy brygge en ligger langs? Hvordan en legger til er noe vi alltid må tenke på med en hund på 44kg som må iland. Men kjenner jeg meg selv og Trude godt, blir det vel at vi "freser" over til Björkö i en liten glippe i været kun for å bytte havn. Der kjenner vi tilleggingen (båser), og så har butikken litt bedre utvalg i mat enn her. På "minilivs" butikken her hadde de kun to kotteletter som ferskmat, så det ble noen tørre frosne fiskepinner til middag. Jeg spanderte ikke engang vin til slikt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Enzo Svart 14.August.2009 Del på Facebook Svart 14.August.2009 Da er vi hjemme fra Sverige , det ble 13dager til slutt. Ruta ble som følger: Tønsberg-Grebbestad Grebbestad-Kungshavn Kungshavn-Gullholmen Gullholmen-kjerringø Kjerringø-Stenungsund Stenungsund-Nordover innenfor Orust og i uthavn på svai Deretter til uthavn på svai rett nedenfor kungshavn Så ble det Smøgen forrige Søndag var det vel og da begynte det å tynnes ut i havnene. Så seilte vi til Hamburgsund. Hamburgsund-Resø Resø-Ekenes (Koster) Ekenes-Skjærhalden og i dag seilte vi hjem. Ble 8 motortimer, fraseilt 2ggr og masse fin seiling , snitthastighet nede i under 2kn et par av dagene men det var helt topp. Bilder: En kompis mistet propellen og måtte lage et påhengerfeste på badeplattformen i kungshavn , ble både lekkert og funksjonelt Påtur mellom gullholmen og kjerringø Igor das shipshund Kveld på kjerringø Her lå vi på svai innimellom orust en plass (rørbackekil Så lå vi på svai rett nedenfor kungshavn Nàverkàrrskilen Smøgen by night Når det regner i Hamburgsund , ja da REGNER det Eyecandy i Hamburgsund Resø Relativt god plass på koster God plass i skjærhalden også , første gang vi var der , veldig fin havn Denne lå og ventet på los ? da vi seilte ut fra skjærhalden Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Hei. Så var det en ny dag og mer vind. På Hälsö lå vi godt, men med stor sansynlighet for mange dagers landligge og en minilivsbutikk med elendig middagsutvalg, kastet vi loss og forflyttet oss 0,5Nm over sundet til Björkö! Her ligger vi i bås med baugen mot været (8 - 10m/s nå). Det var jo fristende med de andre stedene som ble nevnt, men her er vi kjent med havnen og ligger godt. Her værmeldingen fremover: Hilsen fra inneblåste Trudelutt pt. Björkö, Sverige webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
OT-flyktning Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Ble ikke noe harry-tur for meg. Ved Hankø gadd jeg ikke lenger å slite meg i striregn videre sørover. Været var jo tross alt bare begynnelsen. Ligger nå trygg fortøyd i Horten gjestehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 "Gale Warning" tonight...SW 14-18m/s Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Salt Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Bra å ha reist hjem de 9 milene fra Kostersundet i formiddag, da. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Lars H. Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Hei igjen. Nå har regnet gitt seg, og vi bare venter på "Gale Warningen" til Gunga Din. Ellers er alt som det alltid har vært her, bortsett fra den kjente fisk og skalldyrbutikken som er borte. Den brant ned en natt i mai, og etter hva rn "innfødt" jeg snakket med fortalte (han bor rett over veien fra butikken), var det heroisk innsats fra det lokale brannvesenet og heldig vindretning som hindret at alle bodene på fiskebryggen gikk med. Nå selges det fisk i midlertidige lokaler fredager og lørdager. Veggen på den nærmeste boden er helt svart! Lars H. webcam fra båten Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
baatsman Svart 15.August.2009 Del på Facebook Svart 15.August.2009 Vi lå som skrevet tidligere i Strømstad. Og grunnet meldt dårlig vær dro vi tilbake til båtplassen. Ellers like fasinerende å se venneparet til Svenning(her) kaste loss med sin P 21M. Full kontroll uansett. Havnen ble rimelig fort tom. Ellers Svenning, vi tar kaffen litt senere. Vi får håpe at været er bedre neste helg. Da er Koster målet. Hvor vites ikke, for det er utrolig mange plasser og velge mellom. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Ojda Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Jeg får vel høre fra meg så jeg ikke blir meldt savnet igjen. Hadde tengt meg videre sørover på Lørdag, men først var det en tur innom Stenungsund for å tanke litt til eget legeme. Det begynte å regne og blåse ganske bra etterhvert, og da den ene båten etter den andre kom i havn etter at de hadde brutt Tjørn runt pga vind og bølger fant jeg det fornuftig og bli liggende. Så her har jeg ligget i to dager nå, en hyggelig havn med stort kjøpesenter 50 meter unna. Et glimrende sted å slippe iland konene etter noen dager til sjøs når de begynner å gå litt lei. Min egen er somsagt hjemme, så da sparte vi litt penger der og. Hadde egentlig tenkt å gå rett sørover herfra, men jeg tror jeg tar en tur på nordsiden av tjørn så de værste bølgene får lagt seg etter kulingen før jeg går ut i åpent farvann. Stikker vel ut om etpar timer. Jeg vet at dette ikke akurat er paradis for oss som elsker akterdregg og bergkiler, men vi må jo også iland iblant. Ved Nordre innseiling til Stenungsund ligger oljeraffineriet. Stenungsundbron. Nordsiden av Stenungsund, her er også bensin/diesel Gjestehavnen, bra beskyttet hyggelig betjening. Vil tippe plass til ca 40 båter. Kjøpesenter med 60 butikker i bakgrunn. Bak senteret er det en pizzaresturant med nydelig pizza (65 Sek). Servicebygget, hyppig renhold og hyggelig betjening. Trivelig strandpromenade. Senteret en Søndag ettermiddag, Matbutikken (Coop) åpent til 20.00 også i helgen. Hilsen Ojda. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Lars H. Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Hei. Og her kommer det rapport fra den andre langveisfarende båtfanten. Etter en liggedag på Hälsö og så en tur på 0,5Nm over sundet til Björkö hvor vi også lå over en dag, har vi nå snudd nesen nordover. Men det ble kort tur også idag, kun 1Nm til Källö Knippla for å bytte havn. Her ligger vi alene i bås med to tyskere langs bryggen. Men det blåser friskt ennå. Her inne i indre havn slipper vi imidlertid bølgeskvalpet fra sjøen som sto inn moloåpningen på Björkö. Etter hva jeg kan finne ut av værmeldingene, skal det bli en liten glippe i "ovädret" på onsdag, så da er planen å komme oss nord for Marstrandfjorden og kanskje til Skärhamn eller ennå lenger nordover. Her som på Björkö er ICE tregt (men god signalstyrke), men her tilbyr havnen gratis WLAN. Og det funker som et skudd med høyere hastighet enn jeg har med ADSL hjemme! Hilsen oss på Trudelutt webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Salt Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Her som på Björkö er ICE tregt (men god signalstyrke), men her tilbyr havnen gratisWLAN. Og det funker som et skudd med høyere hastighet enn jeg har med ADSL hjemme! Å!? Det så jeg ikke noe til da vi lå i Knippla-havna. Så det gikk med megabytevis over mobiltelefon før jeg oppdaget at PCen hadde automatisk oppdatering av Norton og Windows og fikk PCen til å holde opp med det der (jeg ser det nok i kvartalsregninga når den kommer). Hva heter WiFi-nettet der? Men da vi var der, ble vi involvert i å ta det norske flagget på moloen i nord; andre farende fanter tok andre flagg, og havnesjefens fru tok det svenske. Alt til tappenstrek-signal fra trompet. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Lars H. Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Hei. Nettet her er http://Knipplahamn.se Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
At-le Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Hei. Vi har ikke glemt dramatisk i Knippla 3 år siden. Kom fra Dalslandskanal og på vei hjem. http://www.deafboatclubnorway.com/konvoi/uflaks.htm Skyld på tørr-kjøring. ikke biltema impeller? Men aldri mer kjøpe uorginal..... Følger dere hele tid. Forsett god tur. Lars H. At-le Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Det var en dramatisk historie At-le, med flotte bilder. Her skjer det ikke mye, men har du Jan gjort om Poseidon til fiskebåt? Lars H. pt. Källö Knippla, Sverige webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arvid_A Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Stå på, utenlandsfarere, og send hyppige rapporter! Dette er hyggelig lesning for oss som nå har fått på "arbeidstøyet" igjen! Morgenkaffe og svenskekyst-nytt er fast rituale! Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Den gummibåten MajorAndy, har du et forslag på hvor jeg kan rappe en slik? I Fotö forstår jeg det slik at en ligger kailangs. Er det en høy brygge en ligger langs? Hvordan en legger til er noe vi alltid må tenke på med en hund på 44kg som må iland. UPS - denne fik jeg ikke med mig - og nu er det jo nok lidt sent at svare. Det med gummibåden må du selv klare På Fotö er der frit valg mellem lav og ret høj brygge som jeg husker det. De faste pladser er lave mens gæstebryggen nok ville passe fint i forhold til at løfte en hund fra borde. Men hvis det ikke bliver denne gang, så er der jo altid næste gang...og næste år bliver vejret jo bedre. Som vi siger hvert år... Andy Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 (redigert) Jo da MajorAndy, det blir nok både Fotö og Hönö Klova senere år. Her på Källö Knippla er det i hvert fall enkelt for skipshunden (og fruen) å komme iland, her er det trapp på flytebryggen! Dette er forøvrig en svært god og trygg havn, spesielt dersom en får plass i den indre del i havnen, kailangs, på bøye eller i bås. Gjesteplassene er innringet på bildet under, og vi ligger der det er et rødt kryss. Lars H. vårt webkamera Redigert 17.August.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bonus Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Det er noen gjesteplasser på nordsiden av havnebassenget også Lars. Disse ligger rimelig godt beskyttet av en liten molo. Vi lå der tidligere i sommer. Likte oss godt i denne havna. Tiden sto "litt stille ..." Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 (redigert) Jeg holder rigtig meget af Kallö-Knippla. Lå her i tre dage tidligere på sommeren og nød vejret. Lå også inderst i bassinet denne gang og det er noget mindre uroligt end ude i det andet bassig, hvor bølger fra passerende både godt kan give lidt uro. Lidt billeder i dette indlæg: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=780201 Andy Redigert 17.August.2009 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Hei igjen. De plassene du nevnte Svenning, er det området jeg har markert med rød pil? Og hvordan er det med akterfortøyingen der? Ellers så jeg at det var noen ledige steder på de faste plassene med grønn pil som hadde grønt merke for "ledig for besøkende" da vi kom. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ojda Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 I dag ble turen ganske nøyaktig slik som planlagt. Etter en times tur ligger jeg nå på øya Norra bjørnholmen. Det er en relativt liten øy på Mjørn`s Nord-Vestre side. Det blåser fortsatt ganske friskt, men her jeg ligger nå er det stille som i et badekar. Det er litt koselig å se slike som er nymalte og godt tatt vare på. Jeg har vel forresten aldrig presentert "lille OJ", ny av året. Med den har jeg "rodd meg ut av " flere kjinkige situasjoner. Og ikke minst rodd meg til bedre bilder til dere som har "trukket i arbeidstøyet igjen" (tog du an Arvid) Også her er det porsjonert ut noen små sandstrender. Men helt klart at nordvesten får tak her også. Har ofte tenkt på å finne meg noen sikre sopper og kjenne igjen, men hittil har jeg ikke kommet igang med det. Kansje i vinter. En riktig god kvell hilsen meg her på Vestkysten. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Arvid_A Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Bra, Ojda! Vi setter stor pris på dine oppofrende anstrengelser for å skaffe frem gode reportasjer! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Hvor er Mjørn? Er det Mjörn, utstikkeren like nord for Tjörn? Ca N 58-03-640 / E 11-40-000? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 17.August.2009 Del på Facebook Svart 17.August.2009 Hei igjen.De plassene du nevnte Svenning, er det området jeg har markert med rød pil? Og hvordan er det med akterfortøyingen der? Helt riktig Lars, vi lå der du har markert med rød pil. Utriggerne stakk ca. 3/4 av båtens lengde, så vi hadde ikke noe problem med feste. Hadde det vært vind fra Nordøst så hadde vi nok ligget litt utsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.