Lars H. Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 (redigert) Hei. Fikk nettopp en seilbåt med navn "Cavatina" opp på siden av oss her i Skärhamn. Han kom fra Pilgrimen og hadde observert Ojda liggend trygt fortøyd der med kapteinen joggende rundt med kamera og røde plastikksko!. Nå blåser det godt her, med opp til 12m/s i kastene målt på båten 3m over "havet". Men solen skinner og det er 24oC. Etter hva den norske og danske værmeldingen sier, skal det løye godt utover dagen imorgen. Svensk værmelding er litt mer pesimistisk. Så vi får se, løyer det går vi nordover, - kanskje til Gullholmen imorgen. Lars H. Redigert 20.August.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ojda Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Hei. Han kom fra Pilgrimen og hadde observert Ojda liggend trygt fortøyd der med kapteinen joggende rundt med kamera og røde plastikksko!. Lars H. Det der hørtes ut som noen jeg har truffet. Seilbåten må vel være den 4? fots Najaden det? Ordentlig møkkabåt (jeg kommer aldrig til å få råd til noe sånt). Å jada, jeg blir liggende, har fått en Nimbus 320 på Vestsiden. Han la ut landtau mot Vest, så jeg haket meg på. Vinden dreier vist utpå natten, men nå ligger jeg for storm. (jeg vet hva det er). Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Mulligan Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 På Koster er det sommer. 26 grader og skyfritt. Blåser 8-11 dog. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 (redigert) Hei. Hvilken type seilbåt vi snakker om Ojda, aner jeg ikke noe om. Jeg har null greie på slikt. Men det var den båten med ekstra stang bak for radar og vindmølle bakerst på dette bildet ditt. Ombord er det et hyggelig ektepar som "utvandret" til sveariket fra Bodø for 49 år siden. Her båten ved siden av Trudelutt. I og med at du nå også er på vei nordover, kunne det kanskje tenkes at vi møttes i en havn der du vel av og til må innom for å proviantere? Lars H. Redigert 20.August.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
REM Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Måtte selvfølgelig ut og titte i havneguiden, er det du som står å svaier på flyen? Ja, det stemmer. Vi ligger sammen med an nabo i båthavna hjemme. Pleier å gå til Pilgrimen, så slipper vi maset med å krangle oss til plass på den alltid overfyllte Gullholmen. Tar heller jolla opp og ser på folkelivet om kvelden. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ojda Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Ok Lars, den båten jeg tenkte på var den som lå nærmest meg. Det er en Najad, pris og kvalitetsmessig som H.R. I disse størrelser er det KOSTBART!! Den du prater om vet jeg ikke hva er, men det forundrer meg ikke om det er nettop en eldre H.R. Det paret du snakket med lå på en liten øy, så de fikk jeg ikke snakket med. Tok flere bilder med mobilkamera av egne føtter med de røde plasttøfler. Men hadde selvfølgelig ikke med kabel til mobilen, så det får bli en annen gang. Men en ting er sikkert. Ser du en som flyr over fjellknausene, med kamera og røde plasttøfler er det ikke usansynlig at det er meg. Snakker vi Strømstad? (med han som ikke setter sine bein der om han ikke må (MEG)). Skal inrømme at jeg var en tur innom på vei nedover for å bunkre, men jeg betalte pokker ikke noen dagavgift! Men ellers hadde det vært hyggelig å hilse på igjen, det er jo en stund siden. Men du er jo så flink til å legge igjen midlertidige adresser her på tråden, så det bør jo ordne seg. Lemper med noen flere bilder tatt i alle himmelretninger her fra denne øya, uten kommentarer. Dissa jentene er faan ikke riktig navla, i vær jeg forholder meg passiv padler de freidig på Sundet sett Sørover. Hadde meg en gåtur for å nå sørenden av øya, det var langt og kupert, tror jeg brukte ca 2 1/2 time på turen "SLITEN" Hegre. Ikke akurat lett å få bilde av, er utrolig sky. Etter Håøyas havørn, er vel dette den flotteste storfuglen jeg vet. Ble ganske fornøyd med bildene tatt etter metoden gå skvett og knips. Min nye nabo, Hyggelige! Ok jeg vet jeg sa BILDER UTEN KOMMENTARER. Det ække så lett. Kveld på dere, hilsen M/S-Ojda, med kaptein og besetning. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Gunga Din Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Det er en Najad, pris og kvalitetsmessig som H.R. ser ut som en Najad 391 pris som en HR: Ja........kvalitetsmessig som HR , minst ett par hakk bedre Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ojda Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 pris som en HR: Ja........kvalitetsmessig som HR , minst ett par hakk bedre For oss som har begrenset kunnskap om seglbåt plasseres denne i samme skuff som HR. Kvalitet meget bra og pris høy. Dere med nærmere kjennskap har flere skuffer. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Enzo Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Det der er ikke noen HR eller najad , det er en comfort 32 med ettermontert vindruta Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 Helt korrekt, og vinduene er ettermontert. Nå er det ikke et vindpust her og vi er ferdig med kveldens opprivende Ludo-spill. Temperaturen er fremdeles 20gr., men nå er det tid for byan lullan. Takk for i dag! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Hei. Kort rapport: sted: Gullholmen vær: blikk stille, fløyelskveld! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ojda Svart 21.August.2009 Link til dette innlegget Svart 21.August.2009 Idag blir det dårlig med bildestoff fra Vestkysten. Satte meg til for å laste opp bilder nå, men det går så tregt at jeg får bare utsette det til imorgen. Ligger ganske tett opptil en høy fjellvegg, så det er antagelig grunnen. I hvertfall! Jeg lurte på om jeg skulle ta en tur inn til båtutstillingen øpna varv, men der var det ikke muligheter for å få lagt ifra seg båten. Heller ikke på gjestehavna. Litt skuffet reiste jeg videre til Grundsund "sånn vil jeg bo når jeg blir gammel". Bilder kommer! La meg til for kvelden på Porsholmen, midt i et flott øyrike. Jaja, jeg får ta kvelden med nesten uforrettet sak, men lover bot og bedring. Mvh Ojda som snart går inn i siste ferieuke. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Ojda Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Jeg skrev igår at jeg skulle komme tilbake med bildene jeg hadde tatt pga svak internettdekning, og her er jeg. Fortsatt ligger jeg på samme plassen, men nå fyker bildene mine opp i eteren??? Øppna varv på Orust, Dette var omtrent det eneste jeg fikk se. Ikke noen katastrofe, men det hadde vært artig å titte. Et lite bilde av Gullholmen ide jeg fyker forbi i 6 knop. Var en tur innom Grundsund, for å fylle en pose med kolonivarer, men mest for å se! Stort mere idyllisk er det vel vanskelig å få det i et "tettsted" Båten min er for høy til å gå under broa, så det blir en tur retur i kanalen. En flott trekirke omgitt av store gravsteder, flere av dem 2x3 meter. Minnesten over fiskere falne på havet, av disse var også en håndfull kvinner. Stenen er reist av Grundsunds innbyggere i ny tid. Skal man først ha en parkeringsplass kan den jo se respektabel ut. Dekk til dette bildet diagonalt fra øvre venstre hjørne til nedre høyre. Start fantasien. Denne plassen ligger et par steinkast fra Grundsund, det er helg og jeg ligger alene her! dække mulig. Det var det, liker å holde løfter og nå er det gjort. Da blir det vel til å tusle litt videre imorgen, hvor vites ikke. Ha en fin kveld hilsen Ojda. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Fenix Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Det er forunderlig at så få norske båtfolk stopper i Grundsund. En av de virkelige perler på kysten, med en ganske god restaurant (Smultron och tång), og en gourmetrestaurant (Pelles Røkeri). Og Ojda har vel gitt god bildedokumentasjon... Sitér dette innlegget Link to post
pesseen Svart 22.August.2009 Link til dette innlegget Svart 22.August.2009 Du har många fina webbkameror på webbkameror.se ! Hilsning pesseen! Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 (redigert) Det er ikke uten grunn av den svenske feel good-serien Saltø ble tatt opp i Grundsund. Horder av svenske TV-tittere busses hver sommer til stedet for å finne igjen TV-idyllen. Ikke bare er stedet en perle, men skjærgården utenfor er kanskje den beste på hele Vestkysten. Du leverer noen feiende flotte reisebrev, Ojda! Redigert 23.August.2009 av wave (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Det er hyggelig med tilbakemeldinger Wave,og vi får jo dekket havnene nedover ganske bra etterhvert synes nå jeg. Etpar år til nå, så blir dette en riktig så bra tråd. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Mariell Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Det er forunderlig at så få norske båtfolk stopper i Grundsund. En av de virkelige perler på kysten, med en ganske god restaurant (Smultron och tång), og en gourmetrestaurant (Pelles Røkeri). Og Ojda har vel gitt god bildedokumentasjon... :lipseal: Er vel litt ego. Ikke snakk for mye om Grundsund.La den forbli en stille og rolig havn. Så kan vi som har oppdaget plassen, ha den i fred. La resten ligge i Lysekil eller på Gullholmen. Neida ikke, ikke ta meg for bokstavlig . Har aldri overnatet i Grundsund kun vært innom på dagsbesøk. Men vi likte plassen så godt, at neste gang blir det overnatting. Du leverer noen feiende flotte reisebrev, Ojda! :yesnod: Fint om du legger alle disse holmene du beskriver inn i Havneforumet. I allefall for meg er ganske mange av dem ukjente. Har selv en tendens for det meste å gå til kjente plasser. Dine reisebrev innspirer til å forsøke litt utenfor alfarvei. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Lars H. Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Jo, Grundsund er en flott plass. Då er det mange år siden vi lå der og da var det fortøying med eget anker og baugen inn mot en høy brygge. Slike høye brygger er lite ideelt med en hund på over 40 kilo som skal i land. Å få han til å hoppe opp på en høy brygge går ikke. Så hvordan er det der nå? Nå er det like før vi går nordover fra Gullholmen, venter bare på at butikken åpner så vi får proviantert litt. Har nemlig tenkt å gå til Stora Kornön og der er det ikke butikk. Lars H. webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mariell Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Det er nok de samme bryggene ennå LarsH. Har kun vært i den Nordre havnen. På vestsiden av sundet, så er det eget anker og baug inn mot fast brygge som gjelder. På Østsiden er det noen få longside plasser. PS. Er butikk i Grundsund også. Bedre utvalg og rimeligere enn på Gullholmen. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ojda Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Ja så ble det noen nm idag også, gikk innaskjærs og la til på hållø. Lå her ifjord også så jeg legger bare inn en link til fjorårets post, istedefor å løpe rundt og knipse alle bildene påny (litt lat i sensommersola). Side 44 post 1311 Link til side 44 Fint om du legger alle disse holmene du beskriver inn i Havneforumet. I allefall for meg er ganske mange av dem ukjente. Har selv en tendens for det meste å gå til kjente plasser. Dine reisebrev innspirer til å forsøke litt utenfor alfarvei. Har tenkt tanken noen ganger, skal se hva jeg får til etterhvert Då er det mange år siden vi lå der og da var det fortøying med eget anker og baugen inn mot en høy brygge. Slike høye brygger er lite ideelt med en hund på over 40 kilo som skal i land. Å få han til å hoppe opp på en høy brygge går ikke. Så hvordan er det der nå? Lars H. webcam fra båten her Jeg vet bare så alt for godt hva du snakker om, den forrige rasen vi hadde var Newfounlandshund. Han veide 76 kilo så å løfte fra et ustødig båtdekk var ikke et alternativ, men ellers fungerte det greit. Som tidligere nevnt er det samme fortøyning på den ytterste plassen på styrbord side (v restauranten). Men alle lå longside når jeg var der, pga lite båter uten at det gjør noen stor forskjell i ditt tilfelle. Nei, nå skal jeg ut å ta en spasertur i gammelt kjent terreng. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Lars H. Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Hei. Du ligger stadig et hestehode fremfor oss i løypa Ojda. Vi forlot Gullholmen i formiddag, og ligger nå på Malmön. Så langt jeg kan forstå er vi eneste gjestebåten her. Turen gikk helt greit, men å ligge lunt på Gullholmen kan en fort bli lurt av. Makan til rotete og grov sjø til vi var forbi Islandsberg, skal en lete lenge etter. Bølgene var nok ikke over 1,5 meter, men de kom fra alle kanter selv før selve Islandsberg. Og vinden var ikke sterkere enn 8m/s. Alt løst seilte, men ingenting ble skadet. PC'n som sto på bordet i salongen havnet på sittebenken, men forbindelsen med webkamera og ICE internett holdt. Fra Lysekil gikk vi godt nordover og dreide mot Kornön gjennom det smale sundet nord av Saltö. Tenkte å gå inn til Stora Kornön, men fortsatte like godt hit til Malmön. Imorgen går vi videre nordover. Muligens blir det Kungshavn slik at fruen får frekventert litt butikker, men det er avhengig av værmeldingen. YR melder lite østlig vind, mens SMHI sier sydvest og adskillig friskere. Kanskje vi like godt går til Bovallstrand? Vi får se. Hilsen oss på Trudelutt webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Walter_S Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Det skal ikke rare fantasien til heller.... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Ojda Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Det skal ikke rare fantasien til heller.... Haha! Å det sier du etter at du nå har sitti å klødd deg i hue og rivi deg i håret i de20 timene det er siden jeg la ut bildet. Jeg kommer også til å ta en tur til Kungshamn i morgen, må ha litt å fylle magen med. Etter det er meningen å nå Fjellbacka, Må jo titte litt nærmere på byen etter å ha slukt Camilla Leckbergs bøker. Glemte forresten å nevne at jeg på Porsholmen fant den største jettegryta jeg noengang har sett, Godt over 170 i diameter og dybde ned til bunnfallet på over 2 meter. Det rare var at den var tomm for vann, turte ikke å hoppe nedi da jeg ikke var sikker på å komme opp igjen. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Ojda Svart 23.August.2009 Link til dette innlegget Svart 23.August.2009 Det skal ikke rare fantasien til heller.... Haha! Å det sier du etter at du nå har sitti å klødd deg i hue og rivi deg i håret i de 20 timene det er siden jeg la ut bildet. Jeg kommer også til å ta en tur til Kungshamn i morgen, må ha litt å fylle magen med. Etter det er meningen å nå Fjellbacka, Må jo titte litt nærmere på byen etter å ha slukt Camilla Leckbergs bøker. Glemte forresten å nevne at jeg på Porsholmen fant den største jettegryta jeg noengang har sett, Godt over 170 i diameter og dybde ned til bunnfallet på over 2 meter. Det rare var at den var tomm for vann, turte ikke å hoppe nedi da jeg ikke var sikker på å komme opp igjen. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.