Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Vi satser på morgendagen, og da går vi nok et godt stykke nordover, kanskje til Hunnebostrand eller Bovallstrand, - vi får se.

Etter prognosene fra DMI, kan det nok lønne seg å forflytte seg i morgen. På tirsdag ser det ikke bra ut med hensyn på vind. Da skal det blåse enda mere enn nå i helgen. Og da har det vært oppe i rundt 15 m/s på Strømtangen ved Fredrikstad. Men jeg mistenker at det var en del mere i kastene. For det hylte skikkelig noen ganger.

Link to post
Share on other sites

Nei, vi har en uteligger som holder oss klar av brygga. Vi ligger ved den brygga som går ut fra toalettet. Havneverten har gått i dvale. Ett toalett er åpent, det blir ikke gjort rent. Søppelcontaineren er låst, folk setter søppelet inne på toalettet slik at måkene ikke skal få fatt i det. Upside er at ingen kommer og krever inn havneleie.

 

Ellers så har vi studert værprognosene. DMI og Yr prediker et saftig drittvær nedover på disse kanter. SMHI og en annen mener været skal bli bra. Den femhundrekroners værvarsleren som henger på skotte her inne, ser at lufttrykket detter, og varsler regn. Vi får helle satse på å komme litt lenger sydover til neste års ferie. Da planlegger vi de to siste ukene i juni, og to i slutten av august. Til neste uke ser det ut til å bli bra, men da er jeg på jobb i Stavanger. I morgen snur vi nesa nordover mot Koster. Padler heller litt rundt der den siste ferieuken. Har fått det for meg at kona må se Ursholmen.

 

LarsH: Det er nok bare å pelle seg nordover, ser ut til at det tyngste drittværet kommer inn der du er, og nordover til i hvertfall Smögen.

Link to post
Share on other sites

Ja da, vi skal nordover og utnytte de gleppene vi får i været. Hvor langt vi kommer imorgen, får vi se. Første bøygen blir nok Islandsberg nord for Gullholmen. Nå ligger vi to båter på innsiden av den originale flytebryggen, begge med akterfortøying i bøye og 10-12m/s inn på tvers. Båten er ikke i ro et øyeblikk! Det napper og røsker og vinden uler i de få mastene som er i nærheten. Tenkte å forhale slik at vi kunne ligge kailangs med baugen mot vinden på den nye flytebryggen, men i denne vinden hadde vi vel vært helt inne i kroken eller oppi den andre båten før vi var på plass.

 

Lars H.

pt. Inneblåst på Käringön Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enig Lars. Islandsberg er ekkel. Værst på vei Sørover synes jeg når du får bølgene forfra. Bedre på vei opp, og så står det jo ikke på så lenge da.

Ellers kan du ta Stb ved Gullholmen og gå kanalen. Da kommer du ut Øst av Fiskbacksil. Fin tur og alltid flatt vann.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ja en ting er helt sikkert, i år har vi ikke vært kjempeheldige med været. :headbang:

Jeg lovte og komme tilbake med flere bilder fra Fjellbacka,og her kommer de, det er litt mange men dokk tåle det. Nesten uten kommentarer.

 

 

imgp3177.jpg

 

 

 

imgp3180.jpg

 

 

 

imgp3181.jpg

 

 

 

imgp3189.jpg

 

 

 

imgp3193.jpg

 

 

 

imgp3195.jpg

 

 

 

imgp3197.jpg

 

 

 

imgp3200.jpg

 

 

 

imgp3207.jpg

 

 

 

imgp3210.jpg

 

 

 

imgp3213.jpg

 

 

 

imgp3218.jpg

 

 

 

imgp3232.jpg

 

 

 

imgp3236.jpg

 

 

 

imgp3239.jpg

 

 

 

imgp3242.jpg

 

 

 

imgp3246.jpg

 

 

 

imgp3250.jpg

 

 

 

imgp3257.jpg

 

 

 

imgp3260.jpg

 

 

 

imgp3271.jpg

 

 

 

imgp3278.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

redigert inn:Etter å ha lest hele utredelsen fra ledelsen i Sjöredningen har jeg fått svar på mine spørsmål om ulykken.

 

Er Islandsberg "skrekken" langs svenskekysten? Jeg har seilt der noen ganger og gått med motorbåt der noen ganger. Har blitt fortalt at det er det farligste stedet langs hele kysten. Har aldri opplevd det slik Jeg synes Humparna N for Hunnebostrand er værre fordi det her er så veldig kort avstand til skjærene om noe skjer.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

skrekk o skrekk.......

 

det finnes 4 områden i Bohuslæn som er litt mer utsatt....

 

fra sør

1 Kråkesund.

2 Islandberg

3 Humparne o Bina

4 Gule Humpen

 

 

både Kråkesund og Islandsberg der finnes det alternativ, man kan gå i hårt vær

Humparna o Gule H, der finnes det inget alternativ(annet enn gå den yttre farleden)......(det var/er ett forslag til kanal på Gule H, men det kommer nok aldrig til utførelse i vartfall ikke i min levetid !)

 

Har passert alle disse i tufft vær, men ikke med noen skrekk.

 

personligen så var jeg nog mer 'skrekkslagen' en ettermiddag/kveld i begynnelsen på 70-talen da vi passerte Rakke i storm, det var ett minne for livet og noe jeg ikke vill vare med om igjen :smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så har vi hatt nok en fin tur, og vi kom oss fra Käringön til Hunnebostrand uten noen problemer.Vinden hadde løyet fra igår, og jeg målte max 6m/s underveis. Islandsberg var der det sjøet mest. Når jeg sier at det var minst 1,5 meter og opp mot 2 meter, tar jeg ikke for hart i. Her forsvant vi liksom ned i noen store hull pga. tilbakeslaget fra fjellet. Fra Lysekil over mot Kornön og fra Kornnö opp mot Bohus Malmön, var det også en god del sjø, men her litt mer forutsigbar. Resten av turen som totalt tok 4 timer var det bare å cruise på autopilot.

 

Idag var det faktisk en del båter ute (seilbåter). Mange har nok ligget i ro og har villet forflytte seg og finne en god havn før ruskeværet kommer.

 

I Sote Kanal, møtte vi denne mektige skuten fra London.

 

sotekanal2010.jpg

 

I Hunnebostrand ligger båtene kailangs nå, men det er plass til mange. Jeg har fortøyd for storm!

 

hunnebo2010_a.jpg

Lars H.

pt. Hunnebostrand, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gå på innsiden av Islandsberg er jo en mulighet Lars. Inn ved Elløs - så opp mot Bassholmen. Koselig led det.

men det er høydebegrensning 16,8 meter (til info for andre enn Trudelutt og Bitteliten - de går jo greit under Getevikssundbron, akkurat som jeg)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Kråksundgapet Bitteliten, ligger i hovedleia sørover fra Gullhlmn. og rett før du kommer til Pipeskjær, Møllesund og Kyrkosund. På vei sørover må du her gå rett mot åpne havet, før du dreier 90 grader Babord og får SW rett inn fra sida. Fått mye juling her, sjøl om det ikke står på så lang tid.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå heter ikke jeg Gunga, men jeg kan jo svare for det. Kråksund med Kråksundgap ligger litt syd for Gullholmen og nord for Mollösund, litt inn fra Käringön. Og rett syd for gapet befinner den meget beskrevne baatplassen.no sin varde Pipeskär seg.

 

kraksundkart.jpg

 

Lars H.

pt Hunnebostrand, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På vei sørover må du her gå rett mot åpne havet, før du dreier 90 grader Babord og får SW rett inn fra sida.

Hvorfor det da? Det er da en helt grei og merket lei på innsiden av Bråtö. Jeg har da aldri gått ut Kråksundgapet i dårlig vær på vei sydover selv.

 

kraksundkart2.jpg

 

Lars H.

pt Hunnebostrand, Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Nå ligger vi her, fortøyd for storm og det er dønn stille! Så legger ved værmeldingen og noen bilder hvordan det er her akkurat nå.

 

vaer_hunnebo_23082010.png

 

stille_for_storm1.jpg

 

stille_for_storm2.jpg

 

stille_for_storm3.jpg

 

Lars H.

pt Hunnebostrand, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da vet jeg vet dere mener. Det heter også Kråksundsgapet. Der sveller det godt ja. For oss er det et par minutter i halvplanerfart - så er vi over. Men for dere i deplasementsfart ruller og stamper det nok godt der. Men jeg synes ikke det er guffent - Humparna står øverst på min liste over gufne steder. Har erfart at det er betydelig roligere (ikke svenskt roligt :wink:) i leia utenfor Humparna. Går da ut rett S for Dannemark og inn ved Hunnebostrand

Link to post
Share on other sites

kraksundsgap.jpg

 

Donsötankern Crudo efter stormen den 7 februari 1973. Foto: Göteborgs-Posten

(man kan forstsatt se rust på på svaberget!, hele båten blev lyftet opp av en våg

:eek: )

Den 7 februari 1973 rapporterade M/S Crudo maskinhaveri strax öster om Käringön väster om Orust. Det blåste 25 m/s västlig storm när TV-102 avgick från Käringön och TV-254 från Hälleviksstrand. När haveristen siktades stod hon redan uppe på klippan vid Kråksundsgap, alldeles intill fyren. För att rädda besättningen hade man gått rakt upp på land. Man fick över två man till räddningsfartygen med hjälp av linor. Kurt Warås tog bilden stående på hyttaket till TV-254. Crudo skars senare ner med svetsbrännare.

 

eller Kråkesunds gap, somde fleste siger her nede

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...