Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Vi dro fra Smögen i morges i flott vær

naturstein.jpg

 

I denne hytta bodde det en gammel dame på 1800-tallet, nord i Sotenkanalen

steinhytta.jpg

 

Siste broåpning for i år, muligens.

sotenbroen.jpg

 

Det var en hel del båter utpå i dag for å forflytte seg i godværet. Skuta som Lars H fikk tatt bilde av, så jeg så vidt riggen av i tranga nord for Dannemark. Hadde vi vært 20 minutter senere, ville vi møtt den midt i hølet.

marinen_paa_tur.jpg

 

At det blir drittvær behøver ingen å betvile, fra sundet mellom N- og Sydkoster.

ring_rundt_solen.jpg

 

Her er Hulda fortøyd Nordkoster, for storm. Og det ligger en bp-"kollega" fortøyd på samme måte rett aktenfor oss.

fortoeyd_koster.jpg

Link to post
Share on other sites

Se det! Når du først fant ut at du ville til mer hjemlige trakter, så gikk det jaggu unna! :cool::flag:

Der bør du i hvertfall ligge trygt for den sønnavinds-kulingen som er varslet utover dagen i dag.

 

Takk igjen for fine reisebrev fra utlandet!

- og god tur videre nordover fjorden etter hvert!

(i flg yr.no ser det ut for at torsdagen kan passe bra til videre ferd).

Link to post
Share on other sites

Ligger i Kostersund, har Hulda rett akter for oss. Nå er det friskt, er meldt opp mot 18 utover dagen og natta. Har ikke vindmåler, men tror at det allerede er opp mot de 18 som meldt om ikke mer. Skulle liksom inn til Strømstad i dag, men glem det. Her blir vi minst 1 døygn til.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg er glad vi kom oss fra Käringön igår og til trygge Hunnebostrand. Selv om jeg måler 14m/s i kastene

her, ligger vi nok mye bedre her for sydvesten. Her har vi mye land mellom oss og Skagerak, mens det var

kort avstand og lite le på Käringön.

 

vindstatus24082010.png

Status 24/8 2010 kl.1100

 

 

 

karingonkart.jpg

 

hunnebokart.jpg

 

Lars H.

pt. Hunnebostrand, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

"Ligger du der ennå?"

 

Nei. jeg flyttet meg.

Jeg fikk ikke lagt meg slik jeg ville, og tror nok jeg hadde fått vinden inn mer fra siden en jeg setter pris på når m/s-styrkene stiger over 20 tallet.

Så jeg satte klokka på 05.00 da vinden skulle ha en roligere periode, og forflyttet meg til Edholmen marina. Her ligger jeg iallfall godt.

Skal se om det ikke blir noen bilder herfra også etterhvert.

Hilsen Ojda, tjora med strikk og tau til betongbrygge. :flag:

Redigert av Ojda (see edit history)
Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Ja, i indre havn skal det mye til at en i det hele tatt merker at det blåser fra den retningen. Men hadde vi ligget kailangs på en av flytebryggene langt inne, hadde det vært helt sikkert og trygt det og, men vinden hadde tatt godt. Men nå er jo vi på vei hjem (skal være hjemme om en uke idag), så å forbli ytterlige dager på Käringön var uaktuelt. Dessuten ville vi i indre havn fått store problemer med å få skipshunden på 40kg inn og ut av båten. Og hadde vi måttet ligge utenpå en seilbåt, hadde det ikke gått med ham i det hele tatt.

 

Lars H.

pt. Hunnebostrand, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå har vi det nok på det friskeste her. Var ute og tok noen bilder i min nye garantert vanntette dress fra Westcoast, Swedish Sailing Wear, klissblaut tvers gjennom. Vannet blåste rett og slett tvers gjennom stoffet.

 

Da vi kom i går, regnet jeg med at vinden ville dreie vest etter hvert. Det stemte, og nå i de hardeste rossene driver Hulda ut fra brygga. Til tider er det så regn i sjø går i ett. Naboen på motsatt side av brygga, tok et tak da kan måtte fikse fortøyningene, hadde just 24 m/s på måleren.

ut_fra_kaia.jpg

 

Det er også høyvann her ute på Koster. De som skal ut til bodene må nå vasse, og Cafe Strandkanten får et stadig nærmere forhold til navnet.

vei_under_vann.jpg

strandkanten.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja dette blir en fin avslutning på ferien Hulda.

Talende bilder som forklarer seg selv.

Var ute en tur selv ista for å plugge inn 220vèn,

iført regntøy m ditto støvler, måtte fåreta klesskift

da jeg var tilbake i båten.

Og som bonus var ikke landstrømmen på. :confused:

Hva skal jeg gjøre? :giggle:

Har blitt en jævel på å mekke rekesandwitch, og med etpar glass hvitvin får dagen verdi lell. :cheers_wine:

Å husk! Høyvann er det først når vannet står over flytebryggene. :diving:

Hilsen Ojda Edholmen.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Også her i Hunnebostrand er det ganske heftig nå, har målt 20m/s på båten (3moh), men har kun bilde der det vises vel 15m/s.

 

15ms.jpg

 

Jeg trodde at alle hadde kommet seg i havn, men for en time kom det en Nauticat inn med spjæret fokk!

Han forsøkte gjentatte ganger å legge til på den andre flytebryggen, men ga opp og kom seg til slutt

inn til kaien ved torget der det svenske, danske og norske flagget vaier. Men vel, det norske har for

lengst blåst ned og ligger ved foten av flaggstangen. Også her er det høy vannstand. Fortøyingsbøyene

stikker så vidt opp av vannet.

 

Her noen bilder, og en video av det mislykkede tilleggingsforsøket.

 

nauticat1.jpg

 

nauticat2.jpg

 

nauticat3.jpg

 

 

Lars H.

Godt fortøyd i Hunnebostrand, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og nå begynner det å bli realt høyvann her. Fortøyingsbøyene stikker så vidt opp av vannet, og langs land nærmer vannet seg de laveste bryggene, Men det gjør ingenting. Ingen kommer inn her nå og legger seg med akterfortøying i bøye og tamp til bryggen, vi som er ligger longside!

 

boyer.jpg

 

Lars H.

Godt fortøyd longside i Hunnebostrand, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De som skal ut til bodene må nå vasse, og Cafe Strandkanten får et stadig nærmere forhold til navnet.

strandkanten.jpg

Da kan det kanskje komme noe godt ut av dette også, nemlig at resaurant Strandkanten fikk vaska gulva sine. Det er ihvertfall lenge siden sist.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Som skrevet tidligere: Højvande og vind kulminererede nok ved 16-tiden og aftager nu meget langsomt. Ved 20-tiden er vandet sunket med cirka 20 cm. i forhold til nu og ved 232-tiden er vinden under 18 m/s.

 

I morgen blæser det stadig med 10-12 m/s langs kysten, men i løbet af aftermiddagen passerer selve lavtrykkets centrum forbi Oslofjorden/Koster-området, og det bliver helt vindstille!

 

Sikke en sommer! August har bestemt ikke været noget at fejre.

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Nå har vi det nok på det friskeste her. Var ute og tok noen bilder i min nye garantert vanntette dress fra Westcoast, Swedish Sailing Wear, klissblaut tvers gjennom. Vannet blåste rett og slett tvers gjennom stoffet.

 

Fikk hetta, vann på dørken!!! Det regner, blåser og er spennende... Vannet kommer imidlertid fra regndressen som henger og tømmer seg for vann. Den tørker ikke, den tømmer seg! Dressen inneholder nok en desiliter eller to som nå renner langsomt ut. Og denne betalte jeg SEK 5000 for, føler meg lurt. Det får nok bli Helly Hansen eller Henry Loyd i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Har en meget gammel Musto som henger hjemme i kjelleren. Prøvde å bli mer trendy med Westcoast. Musto'en har utholdt mye drittvær uten å feile vesentlig, har blitt litt lekk etter hvert. Må nok bite i eplet å kjøpe meg en ny. Altså: Musto, Helly Hansen eller Henry Loyd. Hadde en urgammel jakke fra Henry som også var meget bra. Men en av de forannevnte tre blir det.

 

Rastløs ligger litt lenger øst enn meg, omtrent 10 meter. Tre bp på denne bryggen akkurat nå. Tror neppe det kommer fler nå i kveld.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det er jobb nok å sjekke båten på hjemmebrygga, om en ikke skal rote seg utpå Sekken og Kosterfjorden også...

på radioen (NRK Østfold) kom det en melding om at Horn Flyer måtte ut tidligere i dag og berge en liten seilbåt som hadde lagt ut i retning Sørlandet....

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hei, og håper dere ikke blir lei mine rapporter her fra Hunnebostrand.

 

Slik været er nå, har jeg ikke annet å bedrive tiden med enn å sitte ved PC'n. Trodde ikke det skulle komme inn flere båter her etter Nauticat'n

med spjæret seil, men for ikke lenge siden kom det sannelig inn en til. Men den tror jeg ikke har hatt noe særlig problemer utpå. Men å finne

plass for en slik sværing, var nok ikke lett. Egentlig burde han vel lagt seg på dampskipsbryggen nord i havnen ved innløpet, men han la seg på

vindsiden av den vestre flytebryggen mot Sankt Görans Ø. Nå er vinden SW men skal dreie mot W. Da kan det bli bra press mot flytebryggen med

det vindfanget en slik båt har. Hører vi et dunk i natt, er det nok hele flytebryggen med båter som har kommet på besøk over til oss.

 

bigboat1.jpg

Tui fra Cowes på Isle of Wight ikke så langt fra Southampton

 

 

bigboat2.jpg

Hva slags båtmerke er dette?

 

 

bigboat3.jpg

Najaden på 34 fot blir ganske så liten fremfor sværingen.

 

 

bigboat4.jpg

Fra webkameraet i havnen

 

 

Lars H.

Godt fortøyd i Hunnebostrand, Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...