Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Hei.

 

Årsaken til at jeg filmet og ikke kledde meg i fullt regntøy og løp rundt hele havnen til den ande bryggen, var at det kom nok folk fra de båtene som lå der. Når ikke 5-6 man klarte å holde igjen trossen, hadde ikke en ekstra pensjonist betydd det døyt i tillegg. Ved bryggen ved torget var det også allerede folk klar lenge før han kom inn dit, og der gikk det helt greit. Og jeg skal si deg, det er ikke få båter som jeg har hjulpet til med fortøying i denne blåsete ferien.

 

Og til Hulda, du er inne på noe der. På Käringön for noen år siden var det en familie i en seilbåt som ikke fikk festet akterfortøyningen i bøyen. Da stupte jeg uti, svømte til bøyen og gjorde fast, - til stor jubel fra nabobåtene.

 

Selv har jeg også fått slik hjelp. En gang på Smögholmarne la jeg ut ankeret med kjetting og gikk langsomt mot land ved siden av en seilbåt. Men jeg kunne ikke komme helt inn pga. en stein, så jeg stoppet og dro meg ut med vinsjen. Plutselig bråstoppet båtmotoren, jeg hadde fått den i "revers", og kjørte propellen i kjettingen. Da jeg da holdt jeg på å drive sideveis på et skjær, så svensken i seilbåten det og ba meg kaste en trosse til ham så kunne han feste det i sin båt. men jeg klarte ikke å kaste så langt. Dermed tok han av seg solbrillene, stupte uti og svømte ut til trossen, tok den mellom tennene og svømte tilbake til egen båt og strammet opp. Så var det min tur til å bade og få kjettingen ut av propellen (som ikke ble skadet).

 

Men begge de gangene var det nydelig vær og ikke 20m/s vind i kastene.

 

Lars H.

Godt fortøyd i Hunnebostrand, Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Apropos hjelp til fortøyning.

 

Kom til Strømstad for drøyt to uker siden. En luke åpenbarte seg ved kaien, og jeg svingte inntil. Når man seiler alene, krever det litt planlegging å få hyssingen med seg i land uten at båten forsvinner, så jeg sier sjelden nei takk til hjelp. Men i stille vær er det jo ganske uproblematisk. Det forunderlige var paret i båten foran, som satt og kikket interessert på mine øvelser. Da jeg sto på bryggen og gjorde fast tampene, spurte herren i båten foran: Trenger du hjelp?

 

Det fleste menn har trolig en velutviklet timing når det gjelder å spørre fruen om å ta et tak med oppvasken. Det gjelder å vente til hun er kommet så langt at hun sier ellers takk, men nå er jeg snart ferdig. Poenget er å vise god vilje, uten å risikere å måtte gjøre noe. Interessant at noen tar med seg denne teknikken til sjøs.

 

- Jeg tror nok jeg skal klare det nå, sa jeg til mannen. Men jeg har en mistanke om at ironien var bortkastet.

Link to post
Share on other sites

Ellers så opprant dagen på Koster med nord vind, som dabber betraktelig av etter hvert.Solen som har glimret med sitt fravær dukker nå opp. Vi tar en tur inn til Strömstad for å få en dusj etc., og stikker ut til Koster igjen i morgen.

 

Iflølge Mariell, så målte værstasjonen på Koster opp til 29 m/s i går. Stasjonen er et kvartes gangen unna der vi ligger fortøyd.

vaerstasjon_maalt_29_ms_i_kastene.jpg

 

Halvtam måke, i serien Gakkgakkbilder: Krabbeskjellet er mitt, Du Måke komme her og komme her!

du_maake_komme_her_og_komme_her.jpg

 

Som kjent finnes det ikke biler på Koster. Det går stor sett i mindre greier.

Tungtransport på Koster

tungtransport_ala_koster.jpg

 

Persontransport på Koster

persontransport_ala_koster.jpg

 

Etter anbefaling fra Mariell spiste vi fiskesuppe på restaurant Strandkanten. Gulvet er møkkete, den er grei. Men ellers er interiøret som et maritimt- og litt-av-hvert museum. Vil anta at denne dingsen her ville fått Sailormenigheten til å sikle. Lars H ville strukket seg langt for å få klemt denne inn i Trudelutt, antar jeg. Fiskesuppen var noe av det bedre vi har smakt. Angrer på at jeg lot den akkompagneres av en skvett Mariestad'are og ikke et glass hvitvin.

strandkanten_restaurant_sailor.jpg

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

I dag er det en helt annen og behagelig dag, sol, lite vind og båten ligger i ro! Men vi blir liggende her til sjøen legger seg,

det er tross alt Humperna, Gule Humpen og Kosterfjorden vi har fremfor oss. Og vi trenger ikke å være hjemme før tirsdag til uken.

 

 

Så det er blitt en trend med å legge ut gakkgakk bilder? OK, her har i hvert fall måsene inntatt bryggen!

 

maaser.jpg

 

 

Det var litt av et Sailor klenodium du la ut bilde av Hulda. Nå er jeg ikke noen fantast på Sailor VHF'er, men er kjempefornøyd

med min Sailor RT2048 som har tjent oss 100% problemfritt i 20 år nå.

 

rt2048.jpg

 

 

Så mye annet er det ikke å berette, men legger ved et bilde av en sorgtung og bedende skipshund. De siste dagene har han

stadig satt opp det blikket, og da gjelder det å få båndet på ham og komme seg i land snarest mulig. Han har nå hatt

"rennemage" i flere dager. Det er greit nok på dagtid, men behovet melder seg også nattestid. I natt var jeg i land i regnet

og blæsten 2 ganger, og forrige natt 1 gang. Så nå får han fiskeboller og kokt ris til middag til magen ordner seg.

 

sorgtung.jpg

 

Lars H.

pt. Hunnebostrand, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg går mot strømmeen. De fleste båter jeg møter på Nordgående er Norske båter, de jeg ser på sørgående er Svensker. Jeg er ikke helt A4, derfor går jeg også sydover.

Etter ett døgn i Strømstad, grunnet at min far, skogsmatrosen på 77år måtte mønstre av. Han fikke seg litt av en opplevelse i det ruskeværet på Tirsdag. Han har ikke vært i en fritidsbåt på 20 År.

Jeg dro med Bohus over til Sandefjord med han i går ettermiddag.

 

Tuslet ned til Grebbestad i dag. Møtte 2 BP båter på vei nordover ved Havstensund.

Lars H, vet ikke om du er gått nordover, Gule Humpen var i dag som vanlig, noe gammel sjø men ikke noe problem å gå over.

Værutsiktene for de neste dagene, er ubetydlig vind, noe regn og mye sol. For satse på at meldingene for en gang skyld stemmer.

Jeg blir i uansett liggende her ett par dager. Pr. nå er vi 2 gjestende båter her. Regner med at det blir noen flere fra i morgen av.

Sorry, men bilder glemmer jeg å ta.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nei da, vi ligger i Hunnebostrand. Vi kunne gått idag, men skipshunden er ikke helt i form. Han har rennemage og må stadig i land. I natt måtte jeg stå opp 4 ganger så han kom seg i land. Jeg er litt sliten nå etter lite søvn. Så håper han blir bedre til imorgen. Da drar vi uansett nordover. Her i havnen er det invasjon av norske båter, 5 seilbåter og 2 motorbåter. Og så er det 3 svenske båter og 1 engelsk. And that's it.

 

Retelse: Nå kom det enda en norsk seiler inn, så nå er vi 8 norske båter her

Lars H.

pt. Hunnebostrand, Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men Lars, det er vel ikke så mange som griller der du har fartet den siste tiden, for jeg antar det er passering av grillende som får magan til Japp til å slå seg vrang?

Tenkte å foreslå litt hundemat, men det kan vel være han er litt kresen på det. Det er fort gjort at bikjene blir litt løse i magan på båttur, det blir liksom ikke helt den samme maten og de samme måltidene som hjemme.

 

For øvrig veldig god terapi å lese denne tråden all den tid man selv har brukt opp ferien sin :wink:

 

God tur videre og lykke til med diarèen :flag_sw:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva som har gitt Japp mageproblemer er ikke godt å si. Han får akkurat samme maten (oppbløtt tørfor) og til samme tid som hjemme. Men den siste uken (selv om vi har ligget i havner), har ikke båten vært i ro et minutt pga. vinden. Og det har ult og slått i kalesjen. Så kanskje det er årsaken? Tviler på at han har slafset i seg noe på tur, pleier å passe på at han ikke gjør det. Han er sær i matveien og tåler lite utenom det vanlige. Og så er leveren hans dårlig slik at han ikke tåler for mye fet mat.

 

Og ps. nå kom det fordundre meg ennå en norsk seilbåt inn her, så nå er vi 9 norske båter!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så er leveren hans dårlig slik at han ikke tåler for mye fet mat.

 

Litt OT siden du nevner dette med leveren.

Jeg hadde en Berner Sennen som var født med "lever-shunt". I følge ekspertene var dette i klartekst en tykk blodåre som gikk rett gjennom leveren med de følger at blodet ikke ble renset på noen god måte. Dette medførte at hunden måtte ha spesialdiett. Dietten ga seg selv da bikja rett og slett "viste" hva den tålte selv. La jeg frem er kjøttstykke ble det ikke rørt, men kokt kålrot, blomkål, gulrot, broccoly og kokt fisk, ris og kylling gikk ned på høykant. Det finnes også hundefor spesielt tilpasset hunder med svak lever, men vi opplevde at bikja ble mer glad for grønsaker og fisk.

 

Nå var denne Berneren sterkt hemmet og hadde en god og en dårlig dag og det resulterte ofte i oppkast den dårlige dagen. Hunden ble tatt gjevnlig til vetrinær for oppsyn og den skulle etter sigende ikke ha det spesielt vondt. Det som gjorde susen var i hvert fall kokte grønsaker, ris, fisk og kylling. Slik sett er nok ikke kokt ris og fiskeboller noen dum løsning heller Lars :smash:

(du må gjerne forsøke med de andre variantene jeg har nevnt her, de er lettfordøyelige og skåner leveren og ble anbefalt av veterinærhøyskolen ved vårt tilfelle)

 

 

Også må jeg bare legge inn denne linken siden jeg synes Berner Sennen er verdens flotteste hund da: Bilder av Berner Sennen

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Risavkok er jo et sikkert stikk. Mye benyttet på gårdene rundt omkring på dyr med løs mage. Til og med hester :flag_bp:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Nå går det mot slutten med innlegg fra oss ombord på Trudelutt i denne tråden. Nå ligger vi i Grebbestad, imorgen går turen til Skjærhallen, og så "raka vegen" til hjemmehavnen i Son. Turen i dag via Humperna fra Hunnebostrand var en ordentlig kosetur i sol og litt småskyet vær uten noe som helst sjø over Humperna som vi forserte mutters alene. Temperaturen var kun 15-17gr., men inne i en motorbåt er det rett hyfsat likevel. Her i Grebbestad er det rimelig tomt for båter. Det er ikke en båt på bøyene, her på flytebryggen er vi to båter og langs moloen er det 3 båter, hvorav en av dem er baatplassen.no båten Mariell.

 

I dag har ikke skipshunden Japp hverken diare eller oppkast, men nå er det snart tredje dagen uten at han vil spise. Fikk imidlertid i ham en håndfull kjøttdeig nå nylig. Men han drikker heldigvis litt vann. Ellers sover han for det meste. Mandag morgen blir det tur rett til dyrlegen for full sjekk. Frykter det verste, diaréen bar spor av blod.

 

grebbestad2010_a.jpg

 

grebbestad2010_b.jpg

 

Lars H.

pt. Grebbestad, Sverige

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Uff Lars. Sånt er ikke hyggelig i ferien.

Har hatt noen hunder nå etterhvert, og har også fått min del av både langvarig diare med blod,

oppkast og også kroniske mageproblemer oppigjennom årene. Selvfølgelig tar man til veterinær med sånt,

(kansje en telefon til din vet fra Sverige) for spesifikke råd.

Blod i avføringen er veldig ofte "bare magesår" men det er selvfølgelig vondt (matvegringen)?

Og vetrinæren bruker ofte syrenøytraliserende i tilleg til annen behandling. (synes du skal ringe i morgen jeg).

Du får klø han i panna fra meg, og ønske lykke til/god bedring.

Skulle også hilse fra mor og ønske lykke til,og si han var en sjeldent pen Labrador.

 

Da har jeg fått båten i havn, og sitter selv på rommet mitt, med ordentlig skjerm og sjikkelig bredbånd igjen.

Har vært litt lat med bilder de siste dagene, så jeg tar den siste oppdateringa nå.

Så da vil jeg takke for følget i år, og ser ikke bortfra at det blir ny tur neste år.

Hilsen M/S-Ojda.

 

 

En solid sak jeg traffpå utenfor Grebbestad.

imgp3299.jpg

 

 

Så var det inn til Grebbestad og handle.

De hadde alt jeg skulle ha i en enesta butikk. :cheers_wine:

imgp3304.jpg

 

 

Nok en gang Havstensund. Var innom og fylte bittelitt diesel til 14,39 kr/litern. "Lenge leve Norge". :flag:

imgp3307.jpg

 

 

 

imgp3314.jpg

 

 

 

imgp3316.jpg

 

 

 

imgp3317.jpg

 

 

 

imgp3325.jpg

 

 

Strømstad indre lei.

imgp3328.jpg

 

 

 

imgp3330b.jpg

 

 

Bidrag Gakkgakkbilder. Her til tørk.

imgp3332.jpg

 

 

 

imgp3335.jpg

 

 

 

imgp3336.jpg

 

 

 

imgp3337.jpg

 

 

Det ble vist ingen bilder fra Tordenskioldsbukta denne gangen,

men her er havnen jeg valgte å tilbringe uveret i.

Vet ikke helt hva som skjer her, men servicebyggene var revet og

jeg så aldrig tegn til noen havnevakter.

imgp3342.jpg

 

 

 

imgp3345.jpg

 

 

 

imgp3346.jpg

 

 

Så var det inn til Fredrikstad for å fylle tanken sjikkelig.

imgp3349.jpg

 

 

Var der kl 15.30 ?? Det er andre året jeg kjører bomtur dit. :lol:

imgp3350.jpg

 

 

Runder fyret, og legger kursen mot Hankø.

imgp3354.jpg

 

 

Endel gammel sjø, men helt greit.

imgp3355.jpg

 

 

La meg på en øy litt Sor for Hankø, kommer ifarta ikke på hva øya hette.

imgp3361.jpg

 

 

 

imgp3363.jpg

 

 

 

imgp3371.jpg

 

 

I tilfelle du lengter hjem Lars, her erdet. :seeya:

imgp3382.jpg

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Vi får håpe at det ikke er noe alvorlig med Japp. Trudelutt ligger rett akkter for meg her i Grebestad. Snakket med Japp tidligere i dag og han virket da ok, men om mulig enda sløvere og "sorry" enn tidligere.

Nevnte i mitt siste innlegg i denne tråden, at jeg glemte å ta bilder. Forsøkte meg på en skerpings i går. Gikk dritt. Ett bilde så sa kameraet takk for seg. Vet a pokker hva som er feil. Batteriet er toppladet, men det nekter å forvigie bilder.

Uansett bilder fra kysten her nede har andre lagt inn i 100vis tidligere.

Tok en Admiral avgjørelse tidligere i kveld. I morgen etter at jeg har fått vasket noe klær og sengetøy, setter jeg kursen ned mot Smøgen/Kungshavn. Kommer til å snu der og bruke en uke tilbake tilbake til Vestfold.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

La meg på en øy litt Sor for Hankø, kommer ifarta ikke på hva øya hette.

Lyngholmen?

Tror jeg så deg passere Moss ved 17:30, tror det var i går? Takk for flott "reisebrev". Føles som en forlengelse av ferien å følge dere som har sen ferie, og de som hadde tidlig.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...