Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Takker så mye for all oppmerksomheten rundt skipshunden vår Japp, men skrem nå ikke vettet av en stakkars hundeeier.

 

Noe nytt ellers er det ikke å fortelle om her. Kapteinen har vært på den store polferden med ryggsekk og båret vin for 12kg tilbake til båten.

 

På en senere luftetur med den firbeinte "pasienten" Japp, passerte vi Mariell, og han så svært så konsentrert ut med blikket mot rekkegrillen, eller mot hva?

 

mariell1.jpg

 

Forsøkte så å titte litt nærmnere, og det så ikke ut som om det var i retning grillen blikket var festet.

 

mariell2.jpg

 

Men så var zoomen klar og hva avdekket bildet? Jo, - kapteinen på Mariell var koblet opp på internett og surfet på baatplaassen.no!

 

mariell3.jpg

 

Etter det har det ikke skjedd noe særlig. Jo forresten,- for en stund kom Kustbevakningen innom, lå en halvtime på flytebryggen "vår"

før den tuslet seg sakte sydover. Hva den skulle her aner jeg ikke, de kom i hver fall ikke ombord til oss for å sjekke om vi var terrorister!

 

bevakning.jpg

 

Lars H.

pt. Grebbestad, Sverige

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Feil, jeg satt i en lengre telefonsamtale med en kammerat fra Sandefjord.

Men ja, tilstår gjerne at det blir mye nett surfing nå jeg farter rundt alene, og da er selvfølgelig BP en av de mest brukte.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Da er det bare å takke også dere på "Trudelutt" for tradisjonsrike og underholdende reisebrev fra østerled, og ønske dere en fin "sjarmøretappe" via Hankø og hjem til Son igjen!

Synd med sykdommen i "besetningen" - er bare å håpe det ordner seg til det beste når han nå får fast grunn under potene igjen!

Link to post
Share on other sites

Hei Lars og Japp!

 

Er jo litt OT dette, men skipshundens ve og vel er viktig! Når du er hos vetrinæren spør etter noe som heter ZooLac, dette er som en "Biola" beregnet for dyr, med andre ord naturlig tarm bakterier som hjelper til å stabilisere magen til normalen. Det er en form for "paste" som kommer på en stor "sprøyte", så bare lurer du en liten dash av denne inn i kjeften på han(står på pakka hvor mye de skal ha...) Har brukt dette på mine hunder mange ganger med stort hell... :wink:

 

Angående blod i avføring, dette er ikke nødvendigvis noe farlig, kan rett og slett være at godeste Japp bare er blitt sår der bak etter mange dager med dårlig mage..ikke uvanlig visstnok...men virker jo alltid litt skummelt! En tur til doktor er uansett ikke dumt, går heller dit en gang for mye... :smash:

 

God bedring til Japp og god tur til hjemmehavn! Har vært hyggelig å følge ferden deres!

 

Hilsen Hav

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Så var det bare å takke dere alle som har fulgt oss i østerled. Vi ligger nå i Skjærhalden i strålende solskinn, svak vind og 20gr. Her er det full sommer,

med nesten full havn! Det svenske gjesteflagget er pakket ned, og jeg sitter med en ekte norsk Ringnes pils.

 

Når det gjelder skipshunden, så ser det ut til at han er kommet til hektene igjen. Han har begynt å spise igjen, og det spruter ikke lenger bak! Det som

kommer der har mer normal konsistens (unnskyld detaljene). Samtidig vil jeg takke dere alle som har følt slik omtanke for ham.

 

Turen hit fra Grebbestad var rene drømmeturen. Det var vindstille og ikke en krusning på sjøen. Håper turen til hjemmehavnen i Son imorgen blir like fin.

 

Så avslutter jeg med et bilde tatt idag på Gule Humpen med Väcker fyr i bakgrunnen. Takk for i år, vi kommer tilbake i august 2011 i denne tråden.

 

 

 

gulehumpen.jpg

 

 

 

Takk for oss

Fruen Trude, skipshunden Japp og kapteinen Lars

pt. Skjærhalden, Nore

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bra at Japp føler seg bedre. Når de begynner å ta til seg næring, som ikke går rett igjennom er det ett godt tegn.

Fikk ikke sagt farvell til dere i dag, sier det nå i stedet. Ok takk for i går. Møtes vel her nede i august 2011. Regner med at jeg er på vei opp fra Sydlige DK på denne tiden til neste år.

 

Skjærte seg med Smøgenplanen min i dag. Var ikke ferdig med klesvasken før 1600. Da hadde jeg også kommet i snakk med noen nye båtnaboer. Var noe Systembolag greier jeg måte smake på. Resultat, blir her til i morra. Hvor ferden går da, vil morgendagen vise.

 

I dag har det vært ett fantastiskt vær, ikke mulig å sitte på akterdekket med billig PC'n jeg har alt for mye sol. Kjenner i panna at jeg har sitti i solsteken litt for lenge i dag. Om en drøy time er den sola nede, da blir det bra oppå der igjen.

Åssen var det det var i Juli igjen?????

Kameraet har fortsatt hikke. Derfor 0 photo.

Pr. nå. 3 gjestende båter i Grebbestad.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Da er Hulda på plass i hjemmehavnen i Strömstad.

siste_feriebilde_2010.jpg

 

Vi skulle vært en tur ute på Ursholmen. Byger og dårlig vær fristet ikke til denne turen. Ferien 2010, som var på hele halvannen uke, går allikevel ikke ned som historiens dårligste på grunn av drittværet. Tørr og varm båt uansett vær gjør en stor forskjell fra tidligere båter. Vi tar muligens en tur ut til Holmen til helgen.

 

Regner med at Jap følger oss i flere år enda.

 

Nå er det vel bare Mariell som ligger og padler langs Bohuslän. Hulda blir travende der til isen legger seg. Regner med at tråden kommer opp igjen til neste år, og at Mariell stiller med nytt kamera. Vi har mye å glede oss til!

Link to post
Share on other sites

Ække helt alene da. Nå er det hele 5 gjestebåter i Grebbestad. Hvorav 4 er Norske.

Tror ikke det blir så mange innlegg utover neste uke.

Kun "tørrpreik" uten bildedokumentasjon er vel av begrenset innteresse.

Om det skulle skje noe spesiellt kommer jeg tilbake med en liten historie.

Skal vel innom Shiphol en god del ganger før neste sommer. Da bør jeg vel greie å få tak i ett kamera som ikke sier "turn off and one again the camera".ustanselig, men dereimot ett kamera som tar bilder.

Har forøvrig fått lovnad om at hvis jeg roter meg nedovdr her i løpet av vinteren. Så vil havnefogden ordne med strøm.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Voff, voff.

 

Bare en ekstra hilsen fra skipshunden Japp på Trudelutt. Nå er jeg frisk, men sliten.

Det var utrolig godt å komme hjem og slange seg i sofaen!

 

sofa.jpg

 

Skipshunden Japp

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Slapp av Hulda,

Sommeren kommer tilbake med full tyngde ett par dager før du reiser på ferie.

Mer nøyaktig, fra og med 10.-11. eller muligens ikke før ettermiddag 12. August, blir det bare fine sommer været, frem til i allefall månedskifte.

masse sol, lite vind, 0 maneter, drøye 20 grader i vannet, og nesten hele fjorden for oss sjøl. :cheers::cheers_wine::flag_bp:

 

Siterer meg selv her. Må bare beklage, jeg bommet med 12 dager med vær spådommen min.

Finværet kom ikke før Onsdag 24. August. Har stort sett hatt knall vær fra den datoen og frem til nå. I følge langtidsvarselet skal det vare i en ukes tid til, minst.

Er nå tilbake på Vestfoldkysten. Hadde en fin tur fra Strømstad og over til Verdens ende, hvor det nå ligger 4 båter. Nordavinden var kald, men med sol fra skyfri himmel var det neste T.skjorte tempratur på takterrassen under overfarten.

Etter å ha lagt til her, var det bare å sette seg på akterdekket i shorts og bar overkropp. Sola stekte og det var skikkelig varmt når jeg satt i le.

Møtte 4 Niser vest av Thorbjørnskjær, en dyreart det alltid er morro å observere.

Hadde forøvrig siste morgendukkert på Resø Onsdag morgen, det var IKKE drøye 20 grader, heller noe rundt 15. Kalt men forfriskende. Er det behaglig luft temp. i morgen tidlig, blir det nok til å teste Vestfold vannet også.

 

Det var alt fra meg denne gang fra Bohuslen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Siste tur for i år gikk forrige helg over til søta bror. Været var mildt sagt variert, men med fin temperatur.

 

sote_1.jpg

 

sote_2.jpg

 

Nesten to knops motstrøm i Sotekanalen, hvor vi var en av to båter totalt.

 

gullholmen_1.jpg

 

gullholmen_2.jpg

 

gullholmen_3.jpg

 

Da jeg tok bildet mot Islandsberg blåste det faktisk 11,6 m/s (iflg. min portable gule Silva vindmåler), men det ser ikke sånn

 

ut akkurat. ”Hutiggutta” i tre stk RIB så ut til å nyte situasjonen.

 

framme.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kosterdundet!

ixus_044.jpg

 

Det var 4 store motobåter (45-55') og 12 seilbåter her fredag-lørdag; det blir kanskje like mange i natt.

Det er varslet en del regn og 12 m/s fra SØ i morgen...

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

søndag i Kostersundet: vind fra SØ ble stadig mere vind fra SØ. Enkelte forsvant ved 9-tida. stor forhalingsinnsats før vi skulle gå ved 11-tida. SØ 12-15 ute i fjorden, men det gikk utmerket hjemover med 2 m utrullet fokk pluss motor. Regnværet kom etter hvert.

Det var ti seilbåter og fire motorbåter (3 STORE og en passe stor) på gjestebrygga i natt.

Møtte venner på sydgående i Sekken utafor Herfølrenna. Noen har ferie i skoleferieuka...

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Også en betraktning fra svenskekysten.

 

Tja. Det er vel ikke til å nekte at vi nordmenn setter vårt preg på Bohuslän. Det er jo ikke så innmari lenge siden det egentlig ikke var så sterk nasjonalitetsgrense mellom Norge og Sverige i dette området. Etter hvert ble det en politisk grense, men nå kjøper vi nordmenn landskapet tilbake. Gjør det til 'vårt'. Og jeg må vel si at svenskene har forvaltet sitt landskap langt bedre enn vi i Norge har gjort med vårt kystlandskap. Jeg tenker spesielt på privatisering og avsperring av kyststripen. Her har vi nok et spenningsfelt mot det at vi nordmenn holder flesteparten av Strömstads befolkning i jobb og velstand. Jeg kjenner flere svensker som driver sine affärer. De fleste hevder uoppfordret at hadde det ikke vært for oss nordmenn, kunne de like godt stengt butikken og flyttet til mer sentrale strøk i Sverige. Vi skal huske på at Norra Bohus er et utkantområde i Sverige. Og at broderfolket er mer vendt mot Østersjøen enn mot Kattegat. Hulda med familie har en leilighet i Strömstad, så vi er en av de 'forhatte'. Sett fra et politisk synspunkt. Her forleden kjøpte vi oss en byggeklar tomt. Damen vi hadde med å gjøre under overdragelsen er en strömstadsbor fra flere generasjoner tilbake. Hun kom med følgende uttalse: "Hadde det ikke vært for nordmennen, så ville Strömstad vært en like tråkig plats som Dingle. Til og med Uddevalla börjar dö ut. Etter at de bygde ut shoppingen ved avkjøringen til Ellös, så er sentrum av Uddevalla blitt en spøkelsesby utenom turistsesongen". Så det er vel et hat/elsk-forhold. Og så er det nok slik at en del nordmenn tror at man i Sverige har det samme som i Norge, 'det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse'. Slik er det nok ikke. Derover viser sentralmakten klør nokså kontant. Det var planlagt en opplagt utbygging i utkanten av Strömstad. Sentralmakten i Stockholm fikk oversendt planene. 'Nix' var svaret, 'her blir det ingen utbygging, planer og muligheter for tilstrekkelig logistikk for området er ikke god nok'. Og dett var dett. Kunne skrevet mye om dette, sitter og kjeder meg etter en brokkoperasjon foretatt sist fredag. Paralgin Forte og laptop'en i fanget.

 

Ellers så kan jeg ikke si at jeg føler meg forhatt. Når Hulda glir ut gjennom skjærgården i Strömstad og Koster, så hilses det blidt fra fiskebåter og fra styrehuset til Kosterfergen. Selv når jeg har norsk flagg på hekken.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers så kan jeg ikke si at jeg føler meg forhatt.

 

Kanskje ikke forhatt. Men en motvilje som øker.

NRK hadde et program fra området hvor det kom endel sterke uttalelser. Blant annet fra hun som driver Strandkanten.

Har aldri noe flagg på båten i det området lenger. Prøver å være anonym.

Bare det faktum at Strömstadspartiet eksisterer er godt signal.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strandkanten, jeg kan ikke plassere det etablissementet, hvor ligger det?

 

Ellers så har jeg egentilg ikke kommet så langt at jeg har har hatt flagg tidligere. Det var først nå i høst. Mulig at Hulda ikke er den typen båt som vekker de sterke følelsene. Og så har det vel litt å si hvordan man selv opptrer. 'Typisk norsk å være god'-fremtreden er vel ikke noe som slår an hos broderfolket.

Link to post
Share on other sites

Ahh, naturligvis. Der var vi innom og hadde et meget hyggelig måltid nå i august, vi ble meget vennelig tatt imot.

 

strandkanten.jpg

 

Fiskesuppen var helt super!

 

Hadde det ikke vært for det norske innslaget, er nok dette etablissementet en av dem som kunne lagt ned. At de kan bli overstresset i løpet av den heiteste perioden om sommeren, kan jeg forstå.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Vi gikk fra Vindön til Hunnebostrand i dag. En liten tur innom Gullholmen også. Blåser mye fra vest/sydvest her. Kuling i kastene. Sola skinner, båten skinner og smilene våre stopper ved ørene. Vann og strøm på bryggene. Ca 5 gjestebåter i havna. Snart Bellas Gästis middag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...