Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

SMHI er i hvert fall ikke enig i den prognosen, men de melder mer vind, opp mot 15m/s på kysten senere i uken.

 

smhi15052011.jpg

Lars H. :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Årets andre tur til Bohuslän startet med mye vær i går. Vi humpet oss nedover i rundt 18-25 knop avhengig av le. Da vi hadde passert Larkollen kl 1330 mottok vi Mayday relay melding fra Tjøme Radio. Båt med 6 pers ombord utenfor Larkollen som synker. Avstand fra oss ca ti mnutter. Ikke tid til å tenke seg om da. Vi fikk repetert posisjonen fra TR, snudd skuta og gått med maks fart ut mellom Sletterøyene. En båt til som lå rett bak oss meldte seg også og fulgte etter oss.

 

Vi hørte på K16 at RS Stormbull hadde ETA 1400, og Seaking på Rygge var scramblet. Så vi forstod at vi var førstemann på vei. Vi kjørte hardere enn jeg har kjørt noen gang med denne båten. Har ikke mye valg ved slike meldinger som dette. Båten tok et par smeller som vi ikke har fått før, sjøen var krapp.

 

I første båt vi kom til stod det folk og fiska, så vi kjørte vide vestover. Fikk øye på mulig havarist. Ankomst ca 1340. Fikk kontakt med havarist og lekkasjen var under kontroll. Avtalte at om de synker så går de i lettbåten og vi plukker de opp. TR meddelt at Seaking ikke trengs, og at vi ligger standby sammen med den andre båten til RS Stormbull kommer frem. Situasjonen var under kontroll. Seakingen var allerede i lufta,så de kom over oss et par ganger. De hadde behov for å lufta skuta sa de på VHFen :smiley: etter at Stormbull ankom dimiterte vi og gikk videre sydover. I smult farvann sjekket vi egen båt for skader. Fant ingemting, og takket nok en gang Benny for at han bygger solid :thumbsup:

 

Planen var å gå til Koster eller Resø, men sjøen var krapp og vi tok den lange, stille veien via Hankø, Kjøkøysundet og videre til Skjærhalden. Jeg gikk en ekstra gang over båten og fant ut at kreftene fra da vi gikk maks i krapp sjø hadde gått ut i targaen. Topplanterna og lyskasten hadde fått litt juling, men var enkle å fikse. Den dyre LED pæra på ankerlanterna var ødelagt i sokkelen, men det var alt.

 

I dag har vi gått alle mulige kriker og kroker. Via Hærfølrenna, der vi nesten gikk på grunn. OBS OBS de røde, private merkene er ute av posisjon. Hold langt mot øst i leden. Vi hadde ca 1/2 meter vann under propellene. Seilbåten bakoss gikk på. Vi gikk videre over til Tjurdholmen og leden mot Strømstad, videre innom Råssøhamn, indre led til Resø, gjennom Munksund, forbi Tanumstrand og til Fjällbacka der vi nåligger. Litt dårlig med bilder fra turen da jeg glemte photo kit til padda hjemme, men et par fra i kveld fikk vi til

 

5b952f58-37f3-9d94.jpg

5b952f58-39eb-ecf2.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott jobba og spennende lesning, Bitteliten! Det er nok ikke drømmesituasjon med flat spak i sånn sjø nei, men må man så må man. Og da er det greit at redskapen tåler en trøkk! En halvmeter vann under propellene var kanskje litt mer spenning enn strengt tatt nødvendig, hehe. Godt det gikk bra!

Link to post
Share on other sites

Ligger i Kostersundet. Her har det gått en jevn strøm av (norske) båter inn sundet i hele dag, rimelig fullt her nå, men strålende vær og god stemning :-)

Sa jeg norske? Jo, det kom en svensk seilbåt også. Han skulle seile gjennom sundet, krysset og gikk på grunn nesten inne på Syd Koster. Redningstjenesten fikk han bokstavelig talt på rett kjøl igjen, tilsynelatende uten skade på båten.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Vi fikk besøk i går på Hvaler av kompis med NW 420 og han hadde en våt tur. Idag gikk vi sammen og ligger på Ekenes,Koster. Ellers, kan bare si at NW har gode sjøegenskaper. Nesten på høyde med tyske

kvalitetsprodukter :thumbsup:

 

Ellers Bitteliten, bra at noen tar ansvar!

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hulda ligger nå i Strømstad, som er hjemmehavnen. Stille og rolig, solen skinner og vi har det bra. I kveldingen starter vi to og en halv ukes tur sydover kysten av Bohuslen. Og akkurat nå funker ICE knallbra. Må være en antenne rett borti hogget her, eksempelvis på taket spa-hotellet, der ser jeg at det er noen nye installasjoner i antenneveien. Har pumpet opp jolla og hektet på Mariner 4 hk. Den har ikke vært ute av skuret på 3 år nå. Hektet den på jolla, skrudde opp bensikranen og alt det der. På tredje draget så startet den. Den motoren imponerer, antar 10 år gammel, svært lite brukt, starter som et skudd. Gammel bensin eller ikke. Bensinen er sikkert fem år gammel.

 

Men som sagt, Strømstad stille og rolig. Hvis vi har mye rur på propellen, så tar vi inn til Gribbestad og får dykkeren der til å ta en tur under båten og grave frem baug- og fremdriftspropellere. Hvis ikke skal vi rett til Smøgen, snakke med en fyr der. Så videre til Elløs for å ta ombord en spinnakerbom. Deretter bestemmer vær og vind.

Link to post
Share on other sites

Da dro vi fra hjemmehavn Strømstad 21. juni, startet motoren kl. 06:00 og tuslet i vindstille sydover E6'an.

 

hamburgsund.jpg

 

Havstensund og Hamburgsund har ikke våknet til feriejaget enda. Men det spikres, males og restaureres over en lav sko. Mange eiendomer skifter over til norsk eierskap stadig lenger sydover. Noen bygger ut til det mer prangende, for å vise at de har penger. Andre steder, og de fleste, kjører et mer pietetsfull restaurerning og vedlikehold. Denne Riva'en som er av det beste, både eiendom og båt, har vært avbildet her før.

 

valn_og_vind.jpg

 

Da har kulingen kommet. Her W av Valøn. Det er pent og drittkaldt, ikke mer enn 14 grader.

 

gammelt_moete_soten_n.jpg

 

Fra Havstensund og til nordenden av Sotenkanalen møtte vi fire av disse gamle damene for seil. Det ser ut til at svenskene er bedre enn oss til å ta vare på disse gamle båtene. De fire vi møtte var fylt opp med ungdommer på tur.

 

en_og_annen_manet.jpg

 

Om ikke turistsesongen helt har tatt av enda, så er manetsesongen på full opplading.

 

parkert_smgen.jpg

 

Her ligger Hulda parkert i Smøgen havn. Seilingstid innaskjærs drøye åtte timer, mest for motor. Det er stille og rolig nå før Midtsommar. Det blåser stikker og strå. Havnebetjenten melder om 15 m/s i havnen. Mariell stakk da vi ankom. Vi ligger her på tredje døgnet nå. I følge DMI skal det bre seg et vindfelt med NW vind av noe mer folkelig styrke fra i kveld. Nå har vi ligget så lenge i havna her at vi fikk SEK 30 i rabatt på havneavgiften. Mye flir og spøk med betjentene. Var innom Nordens Skeppshandel og kjøpte en Lowrance GPS med kart over hele Skandinavia. Mye flir og spetakkel der også. Prisene de kjører på denslags utstyr er det samme som Hjertmans. Den dingsen vi kjøpte betalte vi SEK 16 000 for inkludert kart.

 

mer_enn_party.jpg

 

Midtsommar har en del fyll med seg. En del bråk og hoing på bryggene utover natta. Men Smøgen havn har tatt grep. Fire velvoksne Securitas har patruljert hele natten. Ingen form for pøbelstreker eller herværk observert. Og vi ligger sideveis i på den travleste plassen. Dog, Smøgen er mye mer enn partay og fyll. En virkelig flott plass der forfallet ser ut til å ha stanset opp og restaureringen av den gamle Smøgen har skutt fart.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger på Gullholmen, her er det nesten fullt. Kun 4-5 Norskebåter.

gullholmen_23.06.11.jpg

 

"Norrbaggarna" har vel blåstfast lenger nord.

Som Hulda skriver, det har vært MYE vind de siste dagene.

Blir liggende her å feire mittsommarafton i dag. Blir vel med vindjakke og stilongs oppe ved maistången.

Imorgen var planen en tur til Kjæringøn, hvor vi har bestilt bord hos Peterson på Søndag. Mandag tilbake til Lysekil, hvor matrosen mønstrer av og vennebåten setter kursen nordover. Hvor Mariell går bestemmer vær og føreforholdene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Så kom bråket, og vi som trodde det var over, og kunne ikke skjønne hva folk klager for, utdrag fra loggen:

"Fant ut at vi ikke ville reise videre i dag. Flyttet over til andre siden av sundet for å komme unna pøbelen som har samlet seg i et stort antall rundt Smögen. Nå i kveld er det noen som spiller drittmusikk øredøvende høyt på Smögensiden. Havnekapteinen var borte og snakket med dem, men ble buet ut. Så kom politibåten, og det dempet seg da den var inne i bukten her. Nå er det like jævelig høyt igjen. Og ungdommene er stup fulle. At myndighetene ikke greier å hanskes med pøbelen er ikke bra for omdømmet til Smögen. Det er vel uansett noe tynnslitt fra tidligere av. Etter hvert kom politiet fra landsiden og tauet inn noen av de som var mest forfylla. Fire redningspersoner gikk rundt og sjekket dem som ikke kunne gjøre rede for seg. En artig sak var et par damer, godt voksne fjortiser, som skulle inn på nattklubben. Hvitbleket hår, hotpants, skokrembrune, stolprende på høye hæler. Etter å ha køet en times tid, så kom de frem til en to meter Securitasvakt. Der ble de prompte avvist. Damene knikset med nakken og slingret avgårde med med bøyde knær på sine litt for høye hæler.

 

Men havneavgiften øket til SEK 300 uten strøm ”mellansesongøking” ble det kalt. Det er dyrt, uten adgang til verken dass, dusj, vann, strøm eller kunne bli kvitt søppel".

 

Men på lørdag morgen startet vi videre nedover kysten. Vi satte genoaen rett utenfor innløpet til Smøgen. Farten var vel rundt 3 knop, sånn passe feriefart. Dette med bygg i strandkanten er noe svenskene har fraveket etter hvert. Denne brakka med gitterport a la Holywood og stenlagt til minste detalj ligger på sydsiden av Kungshavn.

 

praktbygg_i_strandkanten.jpg

 

Her passerer vi linfergen på nordsiden av Malmøn. Jeg har misstanke om at den ventet til vi skulle passere. Motoren drønnet til rett etter at vi var ute av skuddlinjen. På Malmøn var det stenindustri helt frem til slutten av syttitallet. Her er det også marina med god løftekapasitet.

 

linfergen_malmoen_torsvik.jpg

 

Noe av det vi liker med Norra Bohus er den røde granitten. Den dukker opp av jordskorpen i Vestfold (Nevlunghavn) og fortsetter rundt bukten og slutter brått rett etter Lysekil. Ser man nøye etter, så sitter det en badegjest og tørker vingene på toppen av holmen

 

skarv.jpg

 

Gullholmen passeres. Rett utenfor havnen lå det et par joller og seilte frem og tilbake. I den ene var rormannen en jentunge på rundt fem år. Fullstendig uten trafikkforståelse eller peiling på sjøveisregler. Men vi regnet med at farten vår var så lav at om hun skulle seile inn i oss, så ville hun komme fra det med skrekken. Legg merke til kjølvannet etter en hurtig-fjomp så absolutt måtte passere foran baugen på oss og på gal side.

 

gullholmen.jpg

 

Videre på østsiden av Hermannø og ut i fjorden der man kan skimte Keringøn på høyre hand (styrbord for dem som vil ha det maritimt. Videre seilte vi til Moløn. Der er det en naturhavn, lagune med trangt innløp, der vi parkerte. Her har Kryssarklubben lagt ut tre bøyer. Nå er vi to svensker og en nordmann her inne. Vanntemperaturen er 15 grader. Lufttemperaturen er 11 grader. Jeg bader ikke. Ellers kan man si om denne perlen at den ligger dårlig skjermet og det skal ikke mye vind til før det blir umulig å komme ut herfra. Innløpet er i retning øst- vest. I løpet av hele dagen klokket motoren 0,6 timer. Og vi rundet 7 knop for bare genoaen på det beste.

 

kerringoen_til_venstre.jpg

 

I dag tusler vi vel sydover til Marstrand for å ta en titt der. Men jeg tror at vi kommer til å gå videre. Vi får se, det er ferie nesten to uker til.

Link to post
Share on other sites

Gidder ikke bilder nå i kveld, utdrag fra loggen, vi dro fra lagunen i Molløn:

 

26.06.11

Temperaturen i vannet er 15 grader og i luften er det 11 grader. Vinden, som er W en lett bris, gjør at det virker kjøligere. Man skal passe seg her inne, det skal ikke mye vind til før innløpet blir sperret av brenninger. Tåkeskyene jager lavt over himmelen og bunker seg opp over land. Ellers er det klarvær. Nå er klokken 08:30, det er på tide å fikse kaffe og steke egg. Morgenpilsen, som er en 2,8 % Mariestadare, er på plass.

 

10:20 avgang. Sjøene utenfor utløpet var av en slik karakter at baugen slo under et par ganger. Og det har ikke blåst veldig hardt. Måtte gå langt ut for å klarere grunnene før vi kunne sette seil. Enorm skvalpesjø, rene sportsprestasjonen å sette storseilet.

 

12:50 Går kurs 180 grader, har akkurat passert Pater Noster Skären. Snitt 4,5 knop, skvalpesjø. Det er meget kjølig, solskinn. Forut ligger det en front som strekker seg fra Danmark og over til Sverige. Går på utsiden av Hätteberget før vi legger kursen mot Vinga.

 

Vinden døde hen. Skvalpesjøen gjorde at seilene slo forferdelig og jeg berget dem. Samme sportsprestasjonen nå som før i dag. Etter endt jobb, oppdaget jeg at solen brant gjennom seildressen. Temperaturen hadde steget god sommertemperatur på noen minutter.

 

18:40, Fortøyd langsetter kai i Donsö. Lang dag i dag. Telchart hevder 37 nm i dag.

 

Donsö er en meget positiv overraskelse. Lite biler, slik som på Koster. Rent, pent og fritt for pøbel. Havneavgiften for båt 12- til 15 meter er SEK 230. Da kan man gå på do så mye man vil. Det er dusj og klesvask med tørketrommel rett bortenfor båten. Internett er tilstede. Strøm kan man bare plugge inn. Og alt er inkludert i havneavgiften. I Smögen koster det SEK 300, og da må man betale SEK 5 for å komme på do, om man kan finne en. Resten av bekvemmelighetene finnes ikke.

 

Vi spiste hver vår pizza rett borte på kaien her, rimelig det også. Donsø kan anbefales på det varmeste.

Link to post
Share on other sites

Så blev det tid til at Last Boat VI skal en tur til Svenskekysten. Første stop er Marstrand, hvor Ringens Varv lige skal fikset nogle småting, der udestår fra sidste år hvor jeg overtog båden. Derfor skulle båden transporteres til Marstrand i går så de kan have den kommende uge til at ordne småtingene inden vi efter planen begynder ferien i næste weekend.

 

Jeg havde derfor arrangeret "herre-tur" i denne weekend med et par venner. Planen var, at vi ville sejle op fredag og fejre midsommar i skærgården hvorefter vi ville blive hentet i Marstrand søndag af konen, der til gengæld fik mulighed for at søndags-shoppe i Nordstan... :worry:

 

Men vejret ville ikke det samme som vi og der var som bekendt op til kuling i Kattegat både fredag og lørdag, så turen blev til sidst til en søndagstur med afgang og hjemkomst samme dag.

 

Jeg overnattede i båden og stod op tidligt søndag. Vi havde planlagt afgang klokken 07:00 og vejret var helt perfekt:

 

ssk1.jpg

 

Vi lagde fra og mens motorerne varmede op, spiste vi morgenmad på flybridgen. Ved 8:45-tiden satte vi farten op og snart forsvandt Kullen i det fjerne. Varmfronten som Hulda beskriver var tydeligt synlig på himlen:

 

ssk2.jpg

 

På tidligere ture har vi sejlet langs kysten hele vejen op. Forbi Hallands Väderö og Falkenberg, Varberg mm. Men denne gang valgte vi at gå direkte fra Kullen til Nidingen - en strækning på 60 nm ganske langt fra land. Jeg havde to erfarne sejlere med, så det hjalp på modet. Vejret blev bare bedre og bedre jo længere vi kom nordpå, men søen var ganske rodet efter den megen vind dagene inden. I det nordlige Øresund var søen komprimeret til korte rodede søer fra Nord men længere oppe faldt det til ro. Vinden var ganske svag fra vest på måske 3-5 m/s.

 

Vi holdt 26 knob det meste af vejen indtil vi kom til Nidingen, men stykket langs Hallands Svarteskär og Kungen var præget af tiltagende vind og søer. Et par gange fik vi vand op på fly'en og måtte tage farten af til mere rolige 22 knob. Mine gaster var sejlere med stort "S" som i "med sejl". Så de var både fascinerede og urolige ved at tage turen til Sverige med 26 knob. At tage de stykke, de havde sejle så mange gange på to-tre timer i stedet for på to tre dage var grænseoverskridende for dem.

 

Endelig nåede vi til indsejlingen til den rigtige skærgård i syd: Valö. Altid en fryd at nå til:

 

ssk3.jpg

 

 

Nu gik det i mere langsomt tempo langs øerne. Vi nød solen på fly'en og gik forbi Donsö og gennem den smalle passage mellem Donsö og Styrsö:

 

ssk4.jpg

 

Vi krydsede Rïvö-fjorden (indsejlingen til Göteborg) og fortsatte via Kalvsund til Kallö-Knippla, hvor kaptajnen gav gaste-lunch på Brygghusets terasse. Ikke et øjeblik for tidligt for de sultne gaster:

 

ssk5.jpg

 

Efter er herlig lunch med en enkelt øl og med udsigt til et mylder af både på E6'an gik vi videre til Marstrand via Albrechtsundskanalen. Jeg havde nok ventet, at der ville være en del både på vandet, men der var ikke bare en del, der var MANGE både: Fuld højsæson, men det er nok på grund af midsommar-helgen. Kallö havn var halvtom, men lederne var FULDE af både. Og vejret...det var pragtfuldt!

 

ssk6.jpg

 

 

 

Nu ligger båden i Marstrand og venter til vi har tid til at komme derop igen. at forlade et sommer-smykket Marstrand i går eftermiddags for at tage hjem og arbejde endnu en uge var næsten mere end jeg kunne bære...men nedtællingen er da i gang...

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og i august når de fleste av dere er ferdig med ferien og bare har en sur høst og en kald vinter å se frem til, lover jeg å komme med fristende bilder fra svenskekysten som vanlig jeg også! :tongue:

Lars H. :flag_sw: :flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og i august når de fleste av dere er ferdig med ferien og bare har en sur høst og en kald vinter å se frem til,

Lars H. :flag_sw: :flag_sw:

 

Da tar jeg runde no2 Lars. Regner med ca 20. August som start for høst cruiset

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi møtes i år også da? Kom du deg forresten til Käringön og fikk deg noe mat på Krogen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Yep, spiste grillede blåskjell. Lange og Rabarberamousse i går.Terningskast5.

Frister til gjentagelse.

Men nu er jeg i Danmark og holder meg vekk fra Svenskekysten intil ferie rushet er over.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Etter et hyggelig treff i Horten, tuslet vi oss sydøstover, lå i Strømstad fra igår til idag, lite båt og mange ledige plasser, observerte Rem og Escada og slo av en liten prat før vi gikk videre. Vi har alltid likt oss på Rossø og hadde tenkt oss dit, men de har LAGT ned gjesteplassene!! Nå har de bygget om brygga og etablert fergekai istedet! :confused: Så nå ligger vi på Resø istedet. Naturhavn i morgen.

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...