Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Hei andy har du noen tips om hvor det lønner seg og kjøre over til danmark fra svenskekysten (gøteborg og nordover). tenkte om det var noen steder med spesielle strømforhold, fergetrafikk og evt hvilke vindretninger er best.

 

Har gått kallo knippla-læsø 24 nm , kallø knippla- sæby 44 nm, kort kryssning. Har krysset Måsekjær- Sæby, Gullholmen- Sæby.

 

Skagen-Lysekil.

 

Hvis været er greit til helgen tar vi Hvaler-Skagen. Beregner rundt 12 timer, nattseilas.

 

Sjekker værmeld. på DMI,SMHI,Farvandsvesnet og YR,hav og kyst. Sjekk om motstrøms,medstrøms som betyr mye på en lengre overfart.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

normalt er det jo nordgående strøm langs Bohuslen. Noen steder opptil 3 knop (ved Måseskär, har jeg hørt). Så jo lengre sør du går innaskjærs før du skjærer over, jo mindre motstrøm får du

 

Ja: Källo Knippla har vi også tatt ut fra; også til Vesterø havn, Læsø.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ligger nå i Naværskilen, rett nord for Grøtø. Siden vi har liten båt m lite dybde har vi funnet en plass vi kan ligge intil land. Akkurat ferdig med enbedre grillmiddag m tilhørende rødvin :) ost o kjeks neste... Kjempefin plass med stor fin sandstrand for Trym, blir her nok en dag eller 2... Middag på Pettersons Krog neste havneannløp. Ellers har det vært en dag med uforutsette småproblemer. Etter avgang Hasseløsund (foresten uten å se havnevakta) gikk d 10 min før temp. alarmen gikk! Ikke kjølevann! Vi har en nesten ny Lombardini (108 timer pr nu!) Denne har en Jabsco kjølevannspumpe. Fatter glemte å åpne kjølevannsinntaket p en tur ifjor o ødela impelleren. Fikk beskjed fra Importør at vi kunne bruke en Volvo penta impeller. FEIL!!! Den er 3 mm for bred. Dette gjør at impellerbladene blir bøyd p midten. Med dårlig gjennomstrømming som resultat. Etter mange forsøk fikk jeg orden på kjølingen så vi kunne komme oss inn til Smøgen. (dette etterat vi først måtte kaste anker for ikke å drive på land, også etterat jeg omsider hadde fått midlertidig orden på kjølingen. Selvsagt hang ankeret seg fast i noe og uansett hvor mye jeg kjørte i alle retninger var d ikke å få løs. Måtte tilslutt kappe ankertauet;( ) kom oss inn til Smøgen og fikk SUPER service hos både Smøgen Marin og olofsssons marinteknikk. De skaffet oss originalimpeller + oljefilter mm. Virkelig kjempeservice!!! Anbefales! Frydenbø båt"service"(som nylig har overtatt agenturet for Lombardini i Norge) skulle ha 600!! kr for impelleren. Jeg betalte 570 kr for 2 impellere + oljefilter. Altså 1/3 av prisen for impelleren!

 

Legger inn oppdatering p Mob. Derfor dårlig med bilder :(

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

den katamaranen har jeg hørt lager store bølger, hvordan er det å møte bølgene fra den.

Stena Carisma - jeg husker ikke hvordan bølgene fra den tér seg (har bare møtt den på nært hold langt innafor Vinga, der den holder lav hastighet), men den har vel en fart mellom Vinga og FrHavn på 35-40 knop. Det er en god idé å holde god avstand, og så ta bølgene forfra. Det burde være lett å beregne når man møter den, når man vet at den bruker 1 time på den strekningen.

Wallona-bølgene er verre å møte (Kosterfjorden i sommersesongen).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Møtte hurtigfergen for noen dager siden, bolgene ikke noe å skryte av. Leden til fergen er merket av i kartet, så det er bar å holde avstand.

 

Har ligget på Keringøn nå i natt, kliss fullt. Vi skal ta oss en tur hit til høsten når de vanlige turistene har reist hjem. Liker ikke slike overfylte havner.

Link to post
Share on other sites

Så er vi sejlet fra Mollösund til Hunnebostrand. Det har været en oplevelse for os, da vi ikke tidligere har været så langt nordpå! Vi gik over Gullholmen, Lysekil og Kungshamn gennem Soten-kanalen. Det var nyt.

 

I nat havde en Maxi fest i Mollösund. Der var råben og skrigen fra båden til klokken 05.00. :headbang: Jeg havde håbet at nogen ville sætte dem på plads, men det var måske kun mig, der var vågen i timevis? Uanset: Det var nogle meget trætte og syge unge, der vågnede i morges.

 

På vej nordover da vi havde passeret Gullholmen tog jeg farten op til de 24 knob. Der er ret god plads forbi Islandsberg og der var ganske vist en del trafik. Jeg holdt god afstand til de fleste både, men blev alligevel udråbt til hæk-sø-general af en noget krakilsk nordmand, der sigende gestikulerede og pegede mod mit kølvand. Jeg holder ikke af både, der sejler hurtigt i trange løb, men på det åbne stykke ud for Islandsberg må man altså være forberedt på lidt bølger.

 

Jeg tror, at jeg kort efter overhalede Hulda. Da havde jeg taget farten af på grund af mere trafik og trangere plads. Det var vel lige nord for indsejligen til Grundsund, tror jeg.

 

Soten-kanalen var en oplevelse. Jeg har som sagt ikke være her før, men der var meget pænt men trangt. Jeg tror ikke, at jeg kommer til at stå i kø for at løse billet til Göta kanal foreløbig.

 

Nu ligger vi i Hunnebostrand og har været rundt i byen. Meget sommerligt med 26-27 grader og noget skyet. Lummert, men megen sommerstemning i gaderne. Stadig plads i havnen. Det er åbenbart ikke fuld højsæson endnu!

 

Tak for tips - jeg ser, at jeg ikke kan få billeder ind på PC'en fodi jeg ikke var Itumes installeret. Jeg synes, at jeg tidlige har kunnet åbne telefonen direkte fra Windows som et eksternt drev? Nå, jeg vil se om jeg har overskud til at se på det nu. Men det er svært når det er både varmt og ferie..

Link to post
Share on other sites

Jeg tror, at jeg kort efter overhalede Hulda. Da havde jeg taget farten af på grund af mere trafik og trangere plads. Det var vel lige nord for indsejligen til Grundsund, tror jeg.

 

Ja, vi var der. La ikke merke til noen flygende dansker, eller hollendere for den saks skyld. Det var faktisk en svenske som passerte oss i >30 knop rett N av Islandsberg ved den grønne staken som gikk av med seieren i dag. Det kan nok virke nervepirrende på enkelte i mindre båter når en 30-foter kommer i en slik fart. MajorAndy må ha passert oss på en meget ansvarsfull måte. Det er alltid noen som må klage uansett.

 

Nå er vi inne i den siste ferieuken. Torsdag er vi tilbake i hjemmehavn Strømstad. Det vi merker oss er den markante økningen i båttrafikken fra og med i går. Dessuten at det virker som om antall seilbåter har øket markant relatert til antall motorbåter. Dessuten virker det som om generell mangel på ansvarsløs seiling er for nedadgående og at sjøveisreglene holdes høyere i hevd nå enn tidligere år.

 

Sist natt lå vi på Keringøn. Det var smekkfult, fullstendig overfylt egentlig, men stort sett stille og rolig. Vi lå ved siden av en Maxi 68 med fire fendere på størrelse med brusflaseker. Vi la ut de største vi hadde. Og de er nokså store. Keringøn virker komplett overfylt. Tok turen til havnekontoret for å betale havneleie. Der var det stengt. Det hang lapp om at man kunne betale i affæren. Den var også stengt. Stakk innom affæren i morges, der hadde man for lengst sluttet å ta imot havneleie, "Det funkade inte". Ga opp og reiste nordover. Seilte for genoa, som vi trolig berget rett før Major Andy tok oss igjen.

 

Ligger i natt utenpå moloen til gjestehavnen Bohus Malmøn. Her ble vi møtt av en hamverd som hjalp med å ta imot tauet. Sterk strøm vekk fra moloen. Fortøyde akterenden og tok baugen inn med baugpropellen, via fjernkonrollen mens jeg sto på land og tok imot båten. "Frekt", sa hamnverden, "mycket frekt". Imponert over både fjernkontrollen og effekten i baugpropellen. Noe må jeg jo ha igjen for SEK 380 i hyra.

 

Ikke full sesongpris før til kommende helg. Slapp med havneleie SEK 380 som inkluderer strøm for lading. Sikringen tåle en kaffekoker. Ikke mange båter her nå. Vanntemperaturen er 19,5 grader, og jeg kan telle 17 brennmanter når jeg står på badeplattformen. Det blir en dukkert i morgen.

Link to post
Share on other sites

Hulda

neste gang du kommer til Bohus M ...gå heller inn i den gamle fiskehavna rett ved siden av......mye koseligere

så kan du ta jolla under broa i kanalen eller gå kyststien ut til Kattsand...deilig sandstrand bare et par hundre meter fra havna

mvh

Leif

Link to post
Share on other sites

Hulda

neste gang du kommer til Bohus M ...gå heller inn i den gamle fiskehavna rett ved siden av......mye koseligere

så kan du ta jolla under broa i kanalen eller gå kyststien ut til Kattsand...deilig sandstrand bare et par hundre meter fra havna

mvh

Leif

 

Takker, den har vi allerede plottet inn! Skal ta med Admiralen på en liten jolletur i morgen tidlig. Da vi ankom i dag, så det allerede fullt ut i fiskehavnen.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som kjenner farvannet syd for Gøteborg? ..... Er det samme skjærgård som lenger nord på svenskekysten, eller er det mer sand/grunner?

Skjærgården er slutt når du har passert Göteborgs søndre skjærgård. Sønnafor der er det land i øst og havet i vest, og du må finne havner å gå inn til.

Anholt er en hyggelig havn. Og du har havnene på (svensk) fastland.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Yes - Hallands kyst er flad som en pandekage. Men der er fine havne hele vejen: Varberg, Båstad, Torekov, Mölle. For ikke at tale om de helt eksotiske steder som Gilleleje, Hornbæk og Helsingør på Sjælland. Bestemt rejsen værd hvis man har tid!

 

Nu fand jeg ud af at lægge billeder ind. Iphonen må ikke være låst når man sætter den til. Ellers dukker den ikke op.

 

img_1449.jpg

 

Halvtomt i Mollösund...

 

Mere kommer senere..faldt i søvn på flybridgen. Og en eller anden idiot i en sjøbod overfor gæsthavnen har besluttet sig for at køre med sin båndhøvl eller andet elværktøj i timevis. Han holder stadig på. Grrrr... :boxing: Nu vil jeg altid huske Hunnebostrand som stedet med støjen...

Link to post
Share on other sites

Ref Hulda

 

Du menar inte att dom tog SEK 380 för att ligga på Bohus Malmön!!?!?!?

 

Med dålig landström...

 

Vad har Dom att erbjuda?? Liten restaurang och några tvättmaskiner. Inte mycket. Tror dom att det är Sant Tropez?

 

Sanslöst! Sätts upp på bojkotta listan åtminstone i Ebonita.

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessant observation: Begrebet "sæsondifferentierede priser" er noget man når når man kommer tættere på Norge.. længere sydpå har jeg aldrig oplevet så store forskelle mellem lav- og højsæson. Her i Hunnebo er priserne over dobbelt så høje i højsæsonen. Jeg mistænker, at der ses en mulighed for at presse penge fra de mange besøgende fra olielandet. :flag:

Link to post
Share on other sites

Vi hadde et par herlige dager i lagunen mellom Ôddö og Edholmen (rett syd for Strömstad) i helga. 18-19 grader i sjøen og ingen brennmaneter å se.

 

Er det noen som kjenner historien bak vraket av seilbåten på bildet under. Den ligger rett vest av småbåthavna ved Ôddö. Etter skadene ombord å dømme, så synes den å ha ligget nedsunket en stund før den må ha blitt snudd på rett kjøl og stroppet inntil bergveggen.

 

p1000952.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte at det fortsatt er fullt i havnen på Kæringøen- kom hit kl. 13 fra Vasholmarna (utenfor Grundsund) og da var det vel en 4-5 plasser igjen på utsiden pluss noen longside andre båter inni vestre havna. Været har vært helt eksepsjonelt-sol med 32 grader i skyggen og utover dagen helt vindstille. Det ble ikke Lande på Peterson i år, men Lysing-svært god den også. Bestilte bord et par dager før, men det var ikke nødvendig da det merklignok ikke var helt fullt. Blir vel Prestegården i morgen-same procedure as always. Deretter går vi sydover. hadde tenkt oss over til Sæby, Læsø, Anholt, men værutsiktenen i Danmark ser dårligere ut enn på Bestkusten-så vi lar været bestemme om vi stikker over eller ikke. De fleste svenskene starter sin ferie nå til fredagen, så da øker det vel på med båter. Får overnatte i naturhavner hvis været er OK. Hvis ikke går vi syd for Marstrand-her har flere av øyene ferge til Gøteborg. Som atspredelse hvis været mot helgen blir regn som meldt.

Link to post
Share on other sites

Gik fra Hunnebo til Fjällbacka i dag. Flot tur i noget tungt vejr. Antydning af regn, men ikke noget alvorligt.

 

Det er utroligt hvor stor forskel der er når man kommer nord for Soten-kanalen. Heroppe er der meget langt mellem afmærkningerne og mere goldt og øde. Byerne ligger mest på fastlandet og der er ikke så meget ø-liv som længere sydpå. Hamburgsund var flot og fyldt op. Fjällbacka er fuldt og der kommer stadig både ind. Hele Norge er åbenbart her nu. Vi ligger yderst på gæstemolen og "nyder" godt af alle halvplanerne, der kommer forbi og giver os rysteture med deres hækbølger. Folk har åbenbart meget travlt med at komme ind og ud af havnen. Selve byen virker hyggelig men MEGET turistet. Som en sydfransk by i højsæsonen. Meget anderledes end Hunnebo.

 

Vi overvejer at blive til i morgen og prøvede at reservere en plads på dockspot. Det kostede 990 kroner for en premium plads!!!!! :eek: Men så var der også gratis internet og morgenmad med i prisen. Altså!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...