Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Hvad?? Ingen kanaltur? Jeg havde ellers set frem til en fyldig billedreportage. Jeg var en tur ude i gummibåden lige nu. Her ligger en flot og ny NW 430 der hedder det samme som vores båd hed da den var ny. Jeg tog kontakt til dem og ja, det var dem der i sin tid havde vores båd fra ny. De havde et langt synderegister: NW 330, 390, 420 og nu 430. Snak om tilfredse kunder.

 

Her ligger også en sejlbåd for svaj med navnet Enzo. Kunne det være...?

Link to post
Share on other sites

Bra med båter i Strømstad i dag, men ikke helt fullt. Tok en biltur dit og lunchet på Skagerak. Lå en Windy 58 Zephyros bakket inn til brygga med hekken inntil og ankeret i baugen ute. Stilig båt, men utseendemessig liker jeg 52`n bedre.

Kom en liten regnskvett, men eller overskyet oppholdsvær.

Link to post
Share on other sites

Med nyinnkjøpt Kosterkart gikk vi i går gjennom Kostersundet og ut på sydsiden av SydKoster, tråkla oss imellom noen lure skjær og fant oss et lite sund mellom Jutholmen og noen skjær, helt stille, havblikk og oppunder 20 i vannet!! Helt herlig!!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Er det en vakker fransk dame med radar på hekken. Ganske ny og stor, så stemmer det.

 

Er nok ikke oss dessverre, jeg er i Litauen og setter oppover med en 62fots flybridgedoning så snart den er klar (deliveryoppdrag) men når jeg er hjemme fra dette oppdraget se setter vi nedover mot danmark med noen svenske stopp regner jeg med

Link to post
Share on other sites

Er nok ikke oss dessverre,

 

Møtte denne båten ved innseilingen til Havstensund, han vinket så blidt, så jeg trodde det var en av 'oss'. Noen har rappa navnet ditt, Enzo.

 

Ellers så er Hulda tilbake i Strømstad hjemmehavn etter en tur som har gått sydover til Hønø (rett syd for Gøteborg), over til Danmark og et par havner der, tilbake til Sverige og nordover. Damen på 15 tonn seiler forbausende bra. Med en dieselslukhals på 140 hk, så har vi konsumert sånn ca. 110 liter på turen. Da har også MASE 8000 raset og gått omtrent 10 timer. Absolutt alt fra for til akter har fungert knirkefritt. Det er et unntak. Vi kjøpte oss en Lawrance HDS7 Combo i Smøgen. Den ser ut til å gå tom for minne uten evne til å resette seg etter ca. tre timer. Så får vi se hvordan den reklamasjonssaken utvikler seg. Dingsen er livsfarlig slik den er nå. Vi støtter oss til elgammelt TELchart på PC og papirkart. Lawrance er et hyggelig bekjentskap når den funker. Livsfarlig når den begynner å vise kartdetaljer fra en annen kyst enn der Hulda fysisk befinner seg. Eller når eksempelvis zoom-funksjonen plutslig låser seg.

Link to post
Share on other sites

Hulda

 

Hvor mange nm fra Høno til Strømstad. Tenker utaskjærs kontra innaskjærs.

 

Rettlinjet 36,3 nm. Det er to dagsreiser for Hulda. Vi kommer på et slikt strekk noe over 40 nm i COG (kurs over grunnen). Det ser ut til at vi i snitt snirkler rundt 5- til 6 knop når vi går for seil. Om vi ikke skal tømme feriekontoen i diesel, så ser det ut til at vi ligger i det fartsområdet uansett om vi går for motor eller seil. Til min tilfredshet, det Admiralen har absorbert, er hvor innmari flott det er å sige langs kysten å ha tid til å dvele ved detaljer, høre naturens lyder. Det kan man ikke få med seg i 30 knop. Derfor kommer det for oss i fremtiden til å bli mindre og mindre støyende lystbåthavner. Og, en ting til, vi snakket med et svensk ektepar som vi traff nedpå kysten her. De har hjemmehavn rett syd for Lysekil. Ifølge dem går det en slags unsynlig grense i Lysekilfjorden. Syd er det rimelig og vennelig. Nord er det gribber og støy. Vi har i sommer opplevd det samme. Det er med en viss motvilje jeg må innrømme at jeg har lyst til å skifte flagget på Hulda til svensk. Det er jo noe skitt om vi kommer til Tyskland med svensk flagg, norsk forsikring, og tankene fulle av grønn diesel.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og, en ting til, vi snakket med et svensk ektepar som vi traff nedpå kysten her. De har hjemmehavn rett syd for Lysekil. Ifølge dem går det en slags unsynlig grense i Lysekilfjorden. Syd er det rimelig og vennelig. Nord er det gribber og støy. Vi har i sommer opplevd det samme.

 

Efter snart ti år med ferier syd for Lysekil og nu lidt flere erfaringer med området nord for Smögen må jeg give dig ret, der er alvorlig forskel. Mere "fancy" nord for, flere nordmænd, meget dyrere og noget mere uroligt.

Link to post
Share on other sites

Det er med en viss motvilje jeg må innrømme at jeg har lyst til å skifte flagget på Hulda til svensk. Det er jo noe skitt om vi kommer til Tyskland med svensk flagg, norsk forsikring, og tankene fulle av grønn diesel.

 

Uten å spore av for mye...:

Er det noen juridiske hindringer for at en norsk fritidsbåt kan føre et svensk flagg, i alle fall i Sverige?

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Efter snart ti år med ferier syd for Lysekil og nu lidt flere erfaringer med området nord for Smögen må jeg give dig ret, der er alvorlig forskel. Mere "fancy" nord for, flere nordmænd, meget dyrere og noget mere uroligt.

 

Megt vakkert uttrykt MajorAndy, strikt mellom oss, jobber du innenfor diplomatiet? :-)

Link to post
Share on other sites

Uten å spore av for mye...:

Er det noen juridiske hindringer for at en norsk fritidsbåt kan føre et svensk flagg, i alle fall i Sverige?

 

Ikke for meg. Men nå har jeg drekki så mye rødvin at jeg må ut på fordekket å jobbe. Admiralen forventer resultater. Dessuten begynner det å bli varmt her inne: 25,9 grader og RF 49 prosent. OK, en liten skvett til, men da må jeg også ut å jobbe!!! Ahhh, jeg kommer til å bli flådd!

 

NB! Grønn diesel fylt på tanker til EU båt risikerer å bli bøtlagt. Les vår alles roaldbj sine eskapader med tysk toll. I grensetraktene mot Norge er man mer pragmatiske, men ikke lenger syd.

Link to post
Share on other sites

..NB! Grønn diesel fylt på tanker til EU båt risikerer å bli bøtlagt. ...

 

Håper ikke dette skaper problemer for meg.

Da jeg flyttet fra Norge til Sverige høsten 2009 så hadde jeg full tank (60 ltr) med grønn diesel.

Tok med båten som flyttegods.

Nå er tanken 3/4 full av den samme grønne dieselen!!!

Link to post
Share on other sites

Håper ikke dette skaper problemer for meg.

Da jeg flyttet fra Norge til Sverige høsten 2009 så hadde jeg full tank (60 ltr) med grønn diesel.

Tok med båten som flyttegods.

Nå er tanken 3/4 full av den samme grønne dieselen!!!

 

Ta det med ro. Hulda kommer til å bli flyttegods innen tre år. De blir ingen problemer. Vi med hyppig grensepassering ligger vi i en behagelig gråsone. Vi bringer inn for mye penger til at noen gidder å bry seg. Man prøvde fra Svenska Tullen for 10- til 15 år siden å yppe seg, men ble kontant satt på plass fra sentralt hold i Stockholm. Siden har det vært tystnad. Men hvis du nå er svensk statsborger (skriven i Sveriege), så skal du være meget observant om du lar båten din bli for lenge i Norge. Det er der drittsekkene innen tollvesenet holder til. Det er der byråkratiet ikke tillater normale mellomfolkelige avvik. Men nå får jeg langt større problemer om jeg ikke kommer meg opp på fordekket og jobber!

Link to post
Share on other sites

Ta det med ro. ...

Takk! Det skal jeg ikke ha problemer med !

 

.. Men hvis du nå er svensk statsborger (skriven i Sveriege), så skal du være meget observant om du lar båten din bli for lenge i Norge. ...

 

Min båt er jo innført fra Norge (hvor alt er skattet og tollet) så jeg går ut fra at det er greit at båten fortsatt kan oppholde seg i Norge. Men det er jo noen utrolige tull toll-historier man hører fra tid til annen så det er ikke godt å vite...

Link to post
Share on other sites

Tenker faktisk og hoppe over nordre del av Bohuslen. Enten å seile til Skagen og hvile ut, så dra videre. Eller ned mot Kallo knippla. Regner med en 12 timers tur som starter 02. søndag morgen. Været er meldt ustabilt med mye vind og lite vind. men tenker å seile utaskjærs.

 

Og da bør jeg ha muligheter på kunne komme et stykke. Men motstrøms samt RIB dinglende etter, gjør betraktelig redusert fart.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tenker faktisk og hoppe over nordre del av Bohuslen. Enten å seile til Skagen og hvile ut, så dra videre. Eller ned mot Kallo knippla. Regner med en 12 timers tur som starter 02. søndag morgen. Været er meldt ustabilt med mye vind og lite vind. men tenker å seile utaskjærs.

 

Og da bør jeg ha muligheter på kunne komme et stykke. Men motstrøms samt RIB dinglende etter, gjør betraktelig redusert fart.

 

Hvile ut i Sodoma og Gomorra?? Glem det, ta et par timer til og gå til Strandby. Se tidligere tråd, tog går til Fredrikshavn og Skagen annenhver time. Helt uproblematisk. Til og med jeg fikk det til! Koster nesten ingenting, for en halvblakk nordmann.

Link to post
Share on other sites

Regnen siler også ned i Fjällbacka. Tidligere inden regnen begyndte ankom to norske motorbåde som lagde sig her ved siden af. Den ene var en flot NW-390 fra Nittedal (jeg vidste ikke at Nittedal lå ved vandet..?). Vi fik en god bådsnak og blev gæstfrit tilbudt en ankerdram, som vi tog imod.

 

I Danmark behøver vi ikke en undskyldning for at drikke snaps, så begrebet ankerdram er ret ukendt. Men jeg må sige, at det var et godt bekendskab. Både Fruen og jeg var 42% mere lykkelige da vi satte os til lunchbordet :drink: .

 

Siden klokken 14 har det regnet. Vi har tændt varmen på lavt blus og hygger os inde med kaffe, TV, computer og hvad to voksne nu ellers kan finde på at lave når det regner ude...

 

Eneste udfording er at vi må til Coop for at handle middag, men jeg har da regntøj med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...