Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Ankom Marstrand kl.11.00,kaos pga.Stena Match Cup, men fikk plass i en bås som det sto VIP på. Viste seg at en stor del av gjesteplassene var opptatt pga dette arrangementet. Heldigvis slutt i dag, så vi kunne bare bli liggende på denne plassen

Må prøve å få tak i kart for sørlige vestkysten, hvis jeg finner en butikk som selger det på en søndag( går helt i surr på dagene i ferien :sailing:

Link to post
Share on other sites

Er nok lurere å ta turen innom Strandby.

Pumpa i Skagen sa Dkr. 12,- for en uke siden

Ok men er det slik fiskebåt/yrkesfartørypumpe i Stradby ? vi vil helst slippe en slik pumpe som stopper på hver 1000kr eller 100liter og så må man styre og orge for å få startet igjen, vi skal ha et stykke over 2000liter.

 

Mener det har en slik skikkelig pumpe i skagen som det er litt trykk i og du kan fylle alt uten stopp

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok men er det slik fiskebåt/yrkesfartørypumpe i Stradby ? vi vil helst slippe en slik pumpe som stopper på hver 1000kr eller 100liter og så må man styre og orge for å få startet igjen, vi skal ha et stykke over 2000liter.

 

Hakke peiling, det må nesten Hulda svare på. Var prisdifferansen jeg tenkte på-

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Gikk fra hvaler kl 03. Seilte raskt til Hunnebostrand. Hadde ca 10-11ms hele veien. Tok en kjapp hvil før vi bestemte oss for å gå til Gullholmen. Ble oppringt av våre venner som startet noen dager tid. De lå i Sæby. Gikk ut ved Hatteberget og seile til Sæby hvor vi nå ligger. En lang dag. Det blir roligere dager fremover. Om det blir s,v,øn vet vi ikke, men noe blir det.

 

Ferien har startet. Akkurat nå. Er det bare helt herlig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Ligger i Tanumstrand etter en huskete tur over fra Lyngør i natt. Her er det faktisk mange ledige plasser, og ingen støy fra hverken Norske Princess eller ungdommer. Ferien har startet for oss. Det har også blitt ordentlige pølse øyer å fortøye i mellom de to ytterste bryggene. (eller er det lenge siden vi har vært her?....)

Link to post
Share on other sites

De pølsene må være nye. Kan ikke huske at de var der i påsken. Da var det fortsatt synketau i en alt for grunn havn. Resultat som det alltid har vært i Tanumstrand. Flere båter med fortøyningstau rund drev eller propell og ett sant kaos.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ligger på lilla bommen i Gøteborg, og her er det fremdeles noen plasser ledig. Dro fra Gullholmen kl.07.45, og fikk en rolig tur i en 7-8 knop inn til byen. Skal gjøre ting for vesla, før vi enten drar til Læsø, eller fortsetter nedover svenskekysten med kurs for København. Vær og vind får bestemme :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Kort status. Fiskebäckskil er fuld. Utrolig fin by, i øvrigt!! Vejret vekslende men rigtig fint når solen er fremme. Havde en flot tur fra Kungshamn i dag. Vi tog inden om Stora Kornö hvor vi ikke har været før. Lidt urolig sø ved Stangehuved. Kylling i ovnen og en rigtig god Pinot Gris fra Alsace...

Link to post
Share on other sites

Bohus Malmøn nå! Det regner bra, og reker er fortært, så livet er ikke SÅ ille :thumbsup:

Møtte Lady M på vei inn til havnen :flag_bp:

Bohus Malmön er en fin havn og alltid godt med plass når vi har vært der. Var på svenskekysten en drøy uke, snudde på Käringön. Er hjemme nå men tar turen sydover i morgen formiddag til Risør/Kragerø-området noen dager. God tur videre Tomrør.

mvh

Lady M.

Link to post
Share on other sites

Ligger godt fortøyd i Varberg nå. Sitter på terrassen og ser på livet i havna. Kom akkurat inn et beist ved navn Scandia, med noen bøyer og saker på dekk. Etter at den hadde fortøyd, løftet den av en godt voksen båt fra dekk, som var minst like stor som den vi er på ferie med :giggle:

Godt vær, og god stemning.( mor vasker tøy, så da er ihverfall jeg i god stemning) :thumbsup:

Så kom Stena Nautica sigende inn på havna etter overfarten fra Grenaa.

Dette kan jeg like!

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dagen i går gik med at sejle en laaaang tur fra Fiskebäckskil til Lilla Bommen. Turen gik indenskærs og vejret var meget flot! Sol fra morgen til aften og udstrakt brug af solcreme faktor 30 på fly'en.

 

Det meste af turen gik i 6 knob og vejret var som sagt fint. Men turen var alligevel anstrengende. Årsagen var alle de idio'''!! :headbang: der var ude og sejle. Sejlbåde, der gik for sejl i trange løb med meget trafik. Sejlbåde, der pludselig mistede vinden og gik med 1 knob så alle 15 både bag dem måtte kæmpe med at holde styrefart og undgå at ramme ind i hinanden og klipperne. Motorbåde, der kom brusende med 25-25 knob mod karavanen, norske halvplanere, der konsekvent gik med 9 knob og trak meterhøje dønninger efter sig alle steder.

 

De få steder hvor jeg gik op i +20 knob (Sälöfjorden fx) blev jeg mødt af fordømmede blikke og udstrakte langefingre fra mindre motorbåde selv om der var god plads, ingen trafik og jeg gik flere hundrede meter uden om dem. Jeg vil vove den påstand at min NW trækker mindre sø i 25 knob end en Westfjord gør i 9 knob. Men det er åbenbart provokerende at se en stor og hurtig motorbåd når man selv sejler rundt i en ramponeret snekke fra 1978. Nå - jeg er bare gammelmands-sur. Det går over. :smiley:

 

Nu ligger vi i Lilla Bommen. Vejrudsigterne siger regn og hårde vinde fra i eftermiddag og siden morgenstunden er der kommet både ind, der nu forgæves leder efter plads. Vi kom af samme grund i går og fik en af de sidste pladser. Jeg tror at der kommer mange skuffede både herinde i dag for at finde plads. Det blæser godt fra øst og det har allerede givet et par stresede situationer for dem, der prøver at finde et ledigt hul. Nu står den på shopping og restaurantbesøg inden vi efter planen stikker over Kattegat i "vindhullet" lørdag.

 

Vores nabo-båd er en hyggelig familie fra Son med en Maxi 108. En af deres venner har også lige købt en 390'er. "Fin båt!", var udsagnet. "Vi har drukket mange ankerdramme på det agterdæk..."

Link to post
Share on other sites

Ligger på Kallø Knippla nå, og det er stille og rolig her også! København ble droppet pga. dårlige værutsikter, men kan hende vi klarer å komme oss over til Læsø i morgen hvis det ikke blir for mye vind. Får ha København og tilliggende områder til gode :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Klokken 11:30 gik en Windy 32 Scirocco med navnet "Hannah II" herfra og sydpå. Det er vel KOB's gamle båd? Jeg kan sige, at de nye ejere så ud som om de trivedes ombord!

Mye som tyder på at det er min tidligere båt, ja. Jeg byttet den inn da jeg kjøpte hannah III (W37), og Norsk Båtsenter solgte den ganske umiddelbart videre, noe du kan lese om her. Året etter ble den solgt igjen, etter hva jeg fikk forlydener om, og da tilbake til østlandsområdet, tror jeg. Morsomt at de har beholdt navnet, som er preget i syrefaste bokstaver, samme logo som "Scirocco". :yesnod:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det går ikke altid som præsten prædiker...

 

Alt var klar til afgang fra Lilla Bommen her til morgen. Jeg vinkede farvel til Fruen, der skulle tage bilen hjem. Så sejlede jeg ud i Göta elv for at tage hjem. Troede jeg...

 

For da jeg gik op på fly'e for at overtage styringen der, så var der ingen styrning! Jeg gik ned for at tage roret der, men her var der næsten heller ikke nogen styring. Nu var gode dyr rådne! Jeg lå midt i elven med trafik til højre og venstre og det blæste 10 m/s og jeg havde ikke nogen styring. Ved et mirakel kom jeg ind til kajen, hvor jeg fik gjort fast og lå og bankede i kajen hver gang der kom en "Padddan" turbåd forbi med 9 knob. :boxing:

 

Jeg fik ringet til Ringens Varv, der som altid har utrolig hjælpsomme. Fruen fik hentet ATF-olie i Långedrag og jeg fik fyldt på styrningen. Så sejlede jeg op til Marstrand hvor Peter ventede og fik løftet båden. Ingen utæthed konstateret, men det viste sig, at kablet til rorindikatoren var knækket så jeg ikke kunne se at roret bevægede sig. Peter mente, at det var lidt luft i systemet, men der gik en halv liter ATF på styringen.

 

Desuden viste det sig, at jeg havde mistet den ene af de to propeller i bovpropellen :headbang:

 

Så nu ligger jeg IGEN i Marstrand og venter på reservedele, der måske kommer mandag. Heldigvis er vejret perfekt og der er Tour de France i TV. Så jeg klager ikke...men en stresset morgen, det var det!!

Link to post
Share on other sites

Er det fullt i Kungshamn er det også fullt i Smøgen. Da går du til Hasseløsund, rett under brua. Der finner du alltid plass. Alternativet kan være havna ytterst på sørsia av Smøgenkanalen. Der er det ofte ledig fordi det blir et stykke å gå når du skal til handlebrygga på Smøgen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...