MajorAndy Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Men så tager man jo bare jollen over, ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Går ikke ferja over der også? Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Og så har du jo Bohus Malmøen hvor Bitteliten og vi treffes hvar sommer!Mye hyggeligere og stillere enn Smøgen (hvis man ikke er 18 år..) Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Endelig fortøyd på perfekt longside-plass langs fjellet på Vassholmerna. Her blir vi til septikktanken er full! og nå kom solen! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 (redigert) Høres deilig ut der ute! Redigert 18.Juli.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Endelig fortøyd på perfekt longside-plass langs fjellet på Vassholmerna. Her blir vi til septikktanken er full! Hadde jeg gjort også om jeg hadde fått longside plass der ute. En herlig øygruppe. Warning: Vet ikke hvordan det er hos dere, men har begynt å blåse en del her på vestfoldkysten, skal opp mot kuling i løpet av kvelden. Hiv ut ett par tamper extra. Kan bli noe sjødrag gjennom sundene på vassholmarna. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
MajorAndy Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Ja, jeg skulle jo efter planen havde været hjemme lørdag, men der kom jo noget i vejen... Jeg mistede styringen i Göta elv og det er noget af det mere stressende jeg har oplevet. Midt i det hele knækkede kablet til rorindikatoren, så jeg ikke kunne se rorpositionen og på grund af det grumsede vand i floden kunne jeg ikke se drevne og dermed om de overhovedet bevægede sig når jeg styrede. Nå, jeg kom sikkert til Marstrand og måtte vente til i dag for at få skiftet kablet. En enkel sag - troede jeg. Men det viser sig, at kablet går bag motoren i en dårlig vinkel og det betyder, at man skal have drevet af og rykke motoren tilbage for at få kablet ind og ud!! Så at skifte et enkelt lille kabel tog timer! Ikke mindst fordi de i første omgang monterede et forkert kabel og måtte gentage det hele en gang til! Så det blev en heldagsforestilling. Vi startede klokken 8 og blev færdige 12 timer senere! Nu ligger Last Boat VI på land og jeg regner med at komme i vandet i morgen for at tage turen hjem. Service er stadig fantastisk her på Ringens Varv. Smilende og dygtige folk, der gør deres bedste. Vejret har været OK - på trods af et fantastiks regnskyl i morges og et lidt mindre i eftermiddags. sol og tiltagende vind i dag, der skulle mindske i løbet af i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Du skal ha honnør for at du er meget positiv Andy, selvom det tar tid Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Det kunne jo have været meget værre. En NW 420 kom ind med to komplet havarerede IPS-drev!! De havde kørt på noget flydende i Norra Elv. "en flytande sten. Eller en mycket stor krabba", som Peter sagde. Det ser ikke godt ud med to sådanne drev, kan jeg sige. To flotte tulipaner. Og dyre. Men nu er begge drev og begge propeller skiftede og båden er nok klar til at søsætte i morgen. Så det har taget lige lang tid at skifte mit kabel som at bytte to komplette IPS-drev Men når bare folk gør deres bedste, så kan man ikke klage. Fx kom der en Nimbus ind, der var gået indenom den grønne stage NE om Bohus Malmøn. Det kan man ikke. Roret og hele ror-beskytteren var ødelagt. Men de fik det hele skiftet på EN dag! Hentet nyt ror, monteret det, malet og søsat! Det er da flot gået! Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Det blåser godt her også. 10-12m/s i følge seilbåtene ved siden av og mere i kastene. 5 trosser mot vinden og to i motsatt retning. God følelse å høre været når man vet at man ligger sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 18.Juli.2011 Del på Facebook Svart 18.Juli.2011 Det virker som om de som kommer innom dette firmaet får proff behandling! Det er godt at det finnes sånne. Jeg får ikke sagt det ofte nok, at disse må brukes, så de ikke forsvinner Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Helt enig Tom, også må vi fortelle andre om at de er bra. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Så er båden i vandet igen med nykalibreret autopilot mm. Klokken 9 i morges var båden søsat, styring luftet, autopilot kalibreret, testet i søen og godkendt. Så var det afsted sydpå. Helt tomt i Albrechtsundskanalen - til en forandring. Mødte måske 3-4 både inden jeg kom til Knippla. Alt gik fint indtil jeg kom til den sydligste del af GBG's skærgård ved Valø. Her mødte jeg åbent hav og søen var med middagstid op mod 2 meter ret imod. Det var trods alt for meget for mig. Så jeg vendte om og gik ind i Donsö hvor jeg ligger nu. Det har løjet en del allrede og jeg forestiller mig at tage afsted herfra ved 18-tiden - subsidært i morgen tidlig. Donsö har opgraderet havnen betydeligt i de sidste par år, kan jeg se. Nu er her cafe og gode pladser og tankstation. Kan bestemt anbefales som et alternativ i syd nu hvor havnen har lagt fra sig sit lidt kedelige, industrielle præg som den havde for et par år siden, da jeg var her senest. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Takk for tipset og god tur hjem! Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Donsø: Jeg snakket med havnekapteinen da jeg var innom der for tre uker siden. De har det siste året investert betydelige summer i bryggeanlegg, el., vann og service. Den beste plassen vi var innom i sommer. Bortsett fra Danmark, naturligvis :-) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Juli.2011 Del på Facebook Svart 19.Juli.2011 Etter en fortreffelig natt på svai bak havstensund så har vi syslet oss ned til hamburgsund, i morgen så blir det vel malmøn tenker jeg (aldri stoppet der før) hadde bare bitteliten kunnet bremse litt så hadde jeg skullet bydd han på en utmerket amarone på flybridgen hans Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Ja, så er vi hjemme igen efter 16 dage på vandet. En herlig ferie hvor det lykkedes at komme helt ned i gear og få set steder, vi ikke tidligere har været. Men der var traditionen tro endnu lidt drama på vejen hjem: Jeg ventede fem timer i Donsö på at vinden skulle lægge sig. Så jeg tænkte, at jeg lige så godt kunne se en lidt kedelig etape af Tour de France mens jeg ventede. Men den blev ikke kedelig. Først gik Contador i udbrud. Så var der to nordmænd, der kæmpede om sejren. Og præcis da rytterne var kommet i mål lød der en sydende boblende lyd fra tv'et og billedet begyndte at forsvinde. Så kom der røg op fra bagsiden og så blev jeg nervøs. Tv'et er fast monteret i forreste kahyt og er et gammelt billedrørs-TV. Det er skruet fast i et skab og er ikke sådan at få ud. Først afbrød jeg landstrømmen og så forsøgte jeg at vurdere om der kun var røg eller om der også var flammer. Det virkede ikke sådan, så jeg tog en skruetrækker og fik tv'et fjernet og op på kajen hvor det stod og røg lidt videre. Jeg havde under alle omstændigheder tænkt at bytte det ud med en fladskærm, så ulykken er ikke stor, men et par minutter var jeg lidt nervøs der. Klokken 1715 stævnede jeg ud fra Donsö. Det første stykke efter Valö var der stadig pæne bølger ret imod og jeg fik en lille sejr: jeg fulgtes ad med en svensk Windy 37 GM. Men da vi mødte søerne kunne han ikke følge med. Han forsøgte at lægge sig i mit kølvand men måtte opgive at følge med. Victory... Jo længere sydpå jeg kom, jo pænere blev søerne. Jeg lå ikke under 20 knob noget sted og de sidste 30 nm lå jeg på 26 og det gik som i olie. Klokken var 2150 da jeg lagde til i Helsingør. Fantastisk tur med mange læriger som jeg vil skrive om i en senere post. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Godt å høre at dere kom hjem med gode minner Sitér dette innlegget Link to post
Zandra Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Major Andy Nå gjør du det tøft for Windymafiaen på Baatplassen! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juli.2011 Del på Facebook Svart 20.Juli.2011 Kom oss endelig løs fra bøya i Stavern. Hadde en fin tur over bedre og bedre for hver time som gikk. Har fortøyd i Kebalviken gjort de nødvendige innkjøp og er klar for å loffe nedover kysten. Har aldri sett så lite båter her og inne i by`n. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
KOB Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Låner denne tråden... Noen som har noe info om hva dette er? Ligger på Musö litt nord for Fjällbacka, litt til høyre for leden sydover. Muligens helt NØ på øya. Har funnet ut at det er fornminner, men ikke noe mer om når fra, historien bak osv. Opplevde det som veldig fasinerende da vi så det, og kunne ikke la være å stikke bortom og se da vi passerte sommeren 2010. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Det kunne jo have været meget værre. En NW 420 kom ind med to komplet havarerede IPS-drev!! De havde kørt på noget flydende i Norra Elv. "en flytande sten. Eller en mycket stor krabba", som Peter sagde. Det ser ikke godt ud med to sådanne drev, kan jeg sige. To flotte tulipaner. Og dyre. I går ble det sjøsatt en nordwest 430 med nytt drev. Den hadde gått på 24 timer tidligere. Peter og hans mekanikere er alle hyperaktive, hyperhyggelige og hypereffektive. Ringens Varv er noen det er verdt å ha et godt forhold til Jeg ventede fem timer i Donsö på at vinden skulle lægge sig. Så jeg tænkte, at jeg lige så godt kunne se en lidt kedelig etape af Tour de France mens jeg ventede. Men den blev ikke kedelig. Først gik Contador i udbrud. Så var der to nordmænd, der kæmpede om sejren. Og præcis da rytterne var kommet i mål lød der en sydende boblende lyd fra tv'et og billedet begyndte at forsvinde. Så kom der røg op fra bagsiden og så blev jeg ..... Klokken 1715 stævnede jeg ud fra Donsö. Det første stykke efter Valö var der stadig pæne bølger ret imod og jeg fik en lille sejr: jeg fulgtes ad med en svensk Windy 37 GM. Men da vi mødte søerne kunne han ikke følge med. Han forsøgte at lægge sig i mit kølvand men måtte opgive at følge med. Victory... Jo længere sydpå jeg kom, jo pænere blev søerne. Jeg lå ikke under 20 knob noget sted og de sidste 30 nm lå jeg på 26 og det gik som i olie. Klokken var 2150 da jeg lagde til i Helsingør. Fantastisk tur med mange læriger som jeg vil skrive om i en senere post. det var nok bare en fysisk reaksjon fra TVen på at den danske sykkelstoltheten ble knust den dagen Vedrørende Windyen så ser vi nå skillet mellom Båt og daycruiser NordWestene er båter man får respekt for jo mer de brukes. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 (redigert) I går ble det sjøsatt en nordwest 430 med nytt drev. Den hadde gått på 24 timer tidligere. Peter og hans mekanikere er alle hyperaktive, hyperhyggelige og hypereffektive. Ringens Varv er noen det er verdt å ha et godt forhold til Lagt til Og Peter er om ord hos Ludde nå. litt oppgradering. Ligger i Marstrand nå Redigert 21.Juli.2011 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Har Ludde også kjørt på store krabber? Sitér dette innlegget Link to post
Ludde Svart 21.Juli.2011 Del på Facebook Svart 21.Juli.2011 Neida, var bare en tur innom Peter når vi først lå her i Marstrand og fikk Peter ombord og byttet reimer på begge sider, til nye, bedre og ikke minst stillegående reimer. Fortsatt er det plasser i havna her, og det synes jeg er forunderlig, for det pleier å være ganske fullt her på denne tiden. Været er så som så, og regnet er vel rett rundt hjørnet, men koselig er det uansett. Nå planlegger Baatsmann og undertegnede med følge en liten bytur, etter at vi har gått den obligatoriske runden rundt øya. Da tenker jeg vi koster på oss en og ser på trafikken i sundet. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.