Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Endelig fortøyd på perfekt longside-plass langs fjellet på Vassholmerna. Her blir vi til septikktanken er full!

 

Hadde jeg gjort også om jeg hadde fått longside plass der ute. En herlig øygruppe.

Warning:

Vet ikke hvordan det er hos dere, men har begynt å blåse en del her på vestfoldkysten, skal opp mot kuling i løpet av kvelden.

Hiv ut ett par tamper extra. Kan bli noe sjødrag gjennom sundene på vassholmarna.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg skulle jo efter planen havde været hjemme lørdag, men der kom jo noget i vejen...

 

Jeg mistede styringen i Göta elv og det er noget af det mere stressende jeg har oplevet. Midt i det hele knækkede kablet til rorindikatoren, så jeg ikke kunne se rorpositionen og på grund af det grumsede vand i floden kunne jeg ikke se drevne og dermed om de overhovedet bevægede sig når jeg styrede.

 

Nå, jeg kom sikkert til Marstrand og måtte vente til i dag for at få skiftet kablet. En enkel sag - troede jeg. Men det viser sig, at kablet går bag motoren i en dårlig vinkel og det betyder, at man skal have drevet af og rykke motoren tilbage for at få kablet ind og ud!! Så at skifte et enkelt lille kabel tog timer! Ikke mindst fordi de i første omgang monterede et forkert kabel og måtte gentage det hele en gang til! Så det blev en heldagsforestilling. Vi startede klokken 8 og blev færdige 12 timer senere! Nu ligger Last Boat VI på land og jeg regner med at komme i vandet i morgen for at tage turen hjem.

 

Service er stadig fantastisk her på Ringens Varv. Smilende og dygtige folk, der gør deres bedste. Vejret har været OK - på trods af et fantastiks regnskyl i morges og et lidt mindre i eftermiddags. sol og tiltagende vind i dag, der skulle mindske i løbet af i morgen.

Link to post
Share on other sites

Det kunne jo have været meget værre. En NW 420 kom ind med to komplet havarerede IPS-drev!! De havde kørt på noget flydende i Norra Elv. "en flytande sten. Eller en mycket stor krabba", som Peter sagde. :wink: Det ser ikke godt ud med to sådanne drev, kan jeg sige. To flotte tulipaner. Og dyre.

 

Men nu er begge drev og begge propeller skiftede og båden er nok klar til at søsætte i morgen. Så det har taget lige lang tid at skifte mit kabel som at bytte to komplette IPS-drev :eek:

 

Men når bare folk gør deres bedste, så kan man ikke klage. Fx kom der en Nimbus ind, der var gået indenom den grønne stage NE om Bohus Malmøn. Det kan man ikke. Roret og hele ror-beskytteren var ødelagt. Men de fik det hele skiftet på EN dag! Hentet nyt ror, monteret det, malet og søsat! Det er da flot gået!

Link to post
Share on other sites

Så er båden i vandet igen med nykalibreret autopilot mm. Klokken 9 i morges var båden søsat, styring luftet, autopilot kalibreret, testet i søen og godkendt. Så var det afsted sydpå. Helt tomt i Albrechtsundskanalen - til en forandring. Mødte måske 3-4 både inden jeg kom til Knippla.

 

Alt gik fint indtil jeg kom til den sydligste del af GBG's skærgård ved Valø. Her mødte jeg åbent hav og søen var med middagstid op mod 2 meter ret imod. Det var trods alt for meget for mig. Så jeg vendte om og gik ind i Donsö hvor jeg ligger nu. Det har løjet en del allrede og jeg forestiller mig at tage afsted herfra ved 18-tiden - subsidært i morgen tidlig.

 

Donsö har opgraderet havnen betydeligt i de sidste par år, kan jeg se. Nu er her cafe og gode pladser og tankstation. Kan bestemt anbefales som et alternativ i syd nu hvor havnen har lagt fra sig sit lidt kedelige, industrielle præg som den havde for et par år siden, da jeg var her senest.

Link to post
Share on other sites

Etter en fortreffelig natt på svai bak havstensund så har vi syslet oss ned til hamburgsund, i morgen så blir det vel malmøn tenker jeg (aldri stoppet der før) hadde bare bitteliten kunnet bremse litt så hadde jeg skullet bydd han på en utmerket amarone på flybridgen hans

Link to post
Share on other sites

Ja, så er vi hjemme igen efter 16 dage på vandet. En herlig ferie hvor det lykkedes at komme helt ned i gear og få set steder, vi ikke tidligere har været. Men der var traditionen tro endnu lidt drama på vejen hjem:

 

Jeg ventede fem timer i Donsö på at vinden skulle lægge sig. Så jeg tænkte, at jeg lige så godt kunne se en lidt kedelig etape af Tour de France mens jeg ventede. Men den blev ikke kedelig. Først gik Contador i udbrud. Så var der to nordmænd, der kæmpede om sejren. Og præcis da rytterne var kommet i mål lød der en sydende boblende lyd fra tv'et og billedet begyndte at forsvinde. Så kom der røg op fra bagsiden og så blev jeg nervøs.

 

Tv'et er fast monteret i forreste kahyt og er et gammelt billedrørs-TV. Det er skruet fast i et skab og er ikke sådan at få ud. Først afbrød jeg landstrømmen og så forsøgte jeg at vurdere om der kun var røg eller om der også var flammer. Det virkede ikke sådan, så jeg tog en skruetrækker og fik tv'et fjernet og op på kajen hvor det stod og røg lidt videre.

 

Jeg havde under alle omstændigheder tænkt at bytte det ud med en fladskærm, så ulykken er ikke stor, men et par minutter var jeg lidt nervøs der.

 

Klokken 1715 stævnede jeg ud fra Donsö. Det første stykke efter Valö var der stadig pæne bølger ret imod og jeg fik en lille sejr: jeg fulgtes ad med en svensk Windy 37 GM. Men da vi mødte søerne kunne han ikke følge med. Han forsøgte at lægge sig i mit kølvand men måtte opgive at følge med. Victory... :wink:

 

Jo længere sydpå jeg kom, jo pænere blev søerne. Jeg lå ikke under 20 knob noget sted og de sidste 30 nm lå jeg på 26 og det gik som i olie. Klokken var 2150 da jeg lagde til i Helsingør. Fantastisk tur med mange læriger som jeg vil skrive om i en senere post.

Link to post
Share on other sites

Kom oss endelig løs fra bøya i Stavern.

Hadde en fin tur over bedre og bedre for hver time som gikk.

Har fortøyd i Kebalviken gjort de nødvendige innkjøp og er klar for å loffe nedover kysten.

Har aldri sett så lite båter her og inne i by`n.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden...

 

Noen som har noe info om hva dette er? Ligger på Musö litt nord for Fjällbacka, litt til høyre for leden sydover. Muligens helt NØ på øya. Har funnet ut at det er fornminner, men ikke noe mer om når fra, historien bak osv. Opplevde det som veldig fasinerende da vi så det, og kunne ikke la være å stikke bortom og se da vi passerte sommeren 2010.

 

 

fjellbacka_2011_steiner.jpg

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det kunne jo have været meget værre. En NW 420 kom ind med to komplet havarerede IPS-drev!! De havde kørt på noget flydende i Norra Elv. "en flytande sten. Eller en mycket stor krabba", som Peter sagde. :wink: Det ser ikke godt ud med to sådanne drev, kan jeg sige. To flotte tulipaner. Og dyre.

I går ble det sjøsatt en nordwest 430 med nytt drev. Den hadde gått på 24 timer tidligere. Peter og hans mekanikere er alle hyperaktive, hyperhyggelige og hypereffektive. Ringens Varv er noen det er verdt å ha et godt forhold til :flag_sw:

 

Jeg ventede fem timer i Donsö på at vinden skulle lægge sig. Så jeg tænkte, at jeg lige så godt kunne se en lidt kedelig etape af Tour de France mens jeg ventede. Men den blev ikke kedelig. Først gik Contador i udbrud. Så var der to nordmænd, der kæmpede om sejren. Og præcis da rytterne var kommet i mål lød der en sydende boblende lyd fra tv'et og billedet begyndte at forsvinde. Så kom der røg op fra bagsiden og så blev jeg .....

 

Klokken 1715 stævnede jeg ud fra Donsö. Det første stykke efter Valö var der stadig pæne bølger ret imod og jeg fik en lille sejr: jeg fulgtes ad med en svensk Windy 37 GM. Men da vi mødte søerne kunne han ikke følge med. Han forsøgte at lægge sig i mit kølvand men måtte opgive at følge med. Victory... :wink:

 

Jo længere sydpå jeg kom, jo pænere blev søerne. Jeg lå ikke under 20 knob noget sted og de sidste 30 nm lå jeg på 26 og det gik som i olie. Klokken var 2150 da jeg lagde til i Helsingør. Fantastisk tur med mange læriger som jeg vil skrive om i en senere post.

det var nok bare en fysisk reaksjon fra TVen på at den danske sykkelstoltheten ble knust den dagen :flag_da:

 

Vedrørende Windyen så ser vi nå skillet mellom Båt og daycruiser :giggle: NordWestene er båter man får respekt for jo mer de brukes.

Link to post
Share on other sites

I går ble det sjøsatt en nordwest 430 med nytt drev. Den hadde gått på 24 timer tidligere. Peter og hans mekanikere er alle hyperaktive, hyperhyggelige og hypereffektive. Ringens Varv er noen det er verdt å ha et godt forhold til :flag_sw:

 

Lagt til

Og Peter er om ord hos Ludde nå. litt oppgradering. Ligger i Marstrand nå

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Neida, var bare en tur innom Peter når vi først lå her i Marstrand og fikk Peter ombord og byttet reimer på begge sider, til nye, bedre og ikke minst stillegående reimer. Fortsatt er det plasser i havna her, og det synes jeg er forunderlig, for det pleier å være ganske fullt her på denne tiden. Været er så som så, og regnet er vel rett rundt hjørnet, men koselig er det uansett. Nå planlegger Baatsmann og undertegnede med følge en liten bytur, etter at vi har gått den obligatoriske runden rundt øya. Da tenker jeg vi koster på oss en :drink: og ser på trafikken i sundet.

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...