Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Pjat. Mine ting var småting. I år i hvert fald...

 

En anden sjov ting: Installer Marinetraffic app til iPhone eller iPad og søg på polis. Så kommer alle positionerne for de svenske politibåde op og man kan bl.a se hvor de har holdt (eller holder) fartkontroller. I går var de meget aktive i sundet mellem Björko og Hälsö. Måske godt at tjekke inden du går ud i Williams'en, Bitteliten? :sailing:

Link to post
Share on other sites

Noen som har noe info om hva dette er? Ligger på Musö litt nord for Fjällbacka, litt til høyre for leden sydover. Muligens helt NØ på øya. Har funnet ut at det er fornminner, men ikke noe mer om når fra, historien bak osv. Opplevde det som veldig fasinerende da vi så det, og kunne ikke la være å stikke bortom og se da vi passerte sommeren 2010.

(bildet av vardene på holme ved Musösältan klippet)

Ifølge Havneguiden 5 (nr 34 Musösältan, Björnåsen) er vardene nord på Björnåsen "visstnok fra nyere tid, men de gir et historisk preg over området" - og altså ikke fornminner.

Vardene er ikke i det hele tatt nevnt i havneboka "Tistlarna-Strömstad" (men Musösältan er behørig omtalt der)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Låner denne tråden...

 

Noen som har noe info om hva dette er? Ligger på Musö litt nord for Fjällbacka, litt til høyre for leden sydover. Muligens helt NØ på øya. Har funnet ut at det er fornminner, men ikke noe mer om når fra, historien bak osv.

 

Ser at på 1800-talet bedrevs viss stenindustri och även om stenen på ön inte hade tillfredsställande kvalitet är betydande ytor på ön märkta av stenarbetet.

Så mulig at noen var inspirert av Påskeøya og satte opp disse steinene artig er det.

 

Hadde en flott dag i går, ligger på svai i Vikejford rett syd for Bovallstrand fint her unntatt PØSregnet, Hørte på radioen at en Norsk seilbåt kjørte over et skjær rett nord for Hunnebostrand i gård kveld måtte ha slep.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Pjat. Mine ting var småting. I år i

. Måske godt at tjekke inden du går ud i Williams'en, Bitteliten? :sailing:

Alt er jo relativt :flag_bp:

Takk for tipset om polis tracking. Så de gjør ikke som norske kystvakten/tollbåten og skrur av ais'en når de er på oppdrag. Fint med pliktoppfyllend svensker :giggle: Vi er gode på å holde fartsgrensene, også med jolla. Men noen ganger hender det jo at vi gir på litt, feks når andre fedre med påhengsmotor på ribene skal kjøre omkapp.... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Ligger på Kjæringøen. kraftig regn i natt men opphold akkurat nå. litt usikre på hva som skjer nå for Seglarveckan er varslet hit i dag og da skal det ryddes plass til dem.

foruten at far er usikker på om vi får beskjed om å flytte oss, og mor er usikker på om hun får sove hvis vi ikke flytter oss, så er barna veldig spent på hvor mye støy Seglerveckan kan generere. man kan si de gleder seg som barn.....

Link to post
Share on other sites

Alt er jo relativt :flag_bp:

Takk for tipset om polis tracking. Så de gjør ikke som norske kystvakten/tollbåten og skrur av ais'en når de er på oppdrag. Fint med pliktoppfyllend svensker :giggle: Vi er gode på å holde fartsgrensene, også med jolla. Men noen ganger hender det jo at vi gir på litt, feks når andre fedre med påhengsmotor på ribene skal kjøre omkapp.... :giggle:

Det er ikke bare de Norske som gjør

De Tyske, Hollandske, Engelske og Franske gjorde alle dette på sin ferd langs deres kyster, Men når de krysset Trafikkseperasjonskanaler, da slo de det på. og det var da jeg så dem.

 

Luringene. jeg ble stoppa av en Tysk krysser som kom i 20 knop. Men den slo kun på AIS når den krysset Sonene.

Skal følge med hva Danskene gjør, når jeg seiler oppover der i neste mnd.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Synes det var for mye støy der, er nok blitt for gammel for Smøgen... fikk plass rett utenfor en kebab sjappe rett ved en nattklubb og dette vart midt i uken.... fikk ikke noen god natts søvn der.. Synes også hele stedet virket veldig oppkrytt... "Been there done that" er min erfaring

Enig, selv om jeg fortsatt syns det har sin sjarm å rusle rundt på brygga og titte. Når man kommer til en havn, som f.eks. Smögen, syns jeg det kan være fint å spise en bedre middag, kanskje etter noen dager i uthavn. Også dét tilbudet syns jeg mangler i Smögen, mye kebab, burger og dårlig pizza, skiller seg negativt ut i forhold til de fleste andre steder. Spa-hotellet holder brukbar klasse, så om man vil pøse på med ytterligere luksus kan det være et alternativ.

Link to post
Share on other sites

Ligger på Lilla Bommen i Gøteborg nå. Et voldsomt regnevær i natt og fikk bekreftet at kalesjen er meget lekk. Kalesjespray er kjøpt inn og skal brukes flittig nå. På grunn av det dårlige været som tilsynelatende siger inn så ligger vi et døgn eller 2 til her.

Her er helt fullt og jeg har 2 liggende på utsiden på indre brygge. Riktig nok plass til båter under 30 fot helt innerst i bassenget.

 

Lurer på å gå fra Gøteborg til Lesø i Danmark så fort været tillater det, eller er det andre plasser som er bedre å krysse i fra?

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Lurer på å gå fra Gøteborg til Lesø i Danmark så fort været tillater det, eller er det andre plasser som er bedre å krysse i fra?

Vinga-Læsø er vel den korteste overfarten - og hvis dere skal til Østerby er det sikkert en grei tur. Det er jo en del lengre til Vesterø havn. pga "omveien" rundt revet med Nordre Rønner fyr (30-60 cm dybde mellom fyret og Læsø). Men dere bør vel vurdere været først.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Enig, selv om jeg fortsatt syns det har sin sjarm å rusle rundt på brygga og titte. Når man kommer til en havn, som f.eks. Smögen, syns jeg det kan være fint å spise en bedre middag, kanskje etter noen dager i uthavn. Også dét tilbudet syns jeg mangler i Smögen, mye kebab, burger og dårlig pizza,

 

Syns ærlig talt det gjelder i de fleste havnene nedover Svenskekysten. Selv på såkalte "restauranter" er kvaliteten så som så.

Veldig mye sesong sjapper med ufaglærte sommer ansatte. Tankeganger virker å være. Sop inn så mye som mulig til en lavest mulig kostnad. Desverre er havnene så fulle av båter og andre turister, at det går år etter år.

Mulig de flinkeste kokkene og servitørene har fått seg jobb i Norge?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Lurer på å gå fra Gøteborg til Lesø i Danmark så fort været tillater det, eller er det andre plasser som er bedre å krysse i fra?

 

/Chaos

 

Etter det denne sier så er det bra i morgen tidlig.

 

http://ifm.frv.dk/in...p?USER=PLEASURE

 

og DMI er enige.

http://www.dmi.dk/dm...ark.htm?by=9940

 

Er ikke kommet lengere en til "gamle" Kungshamn.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Magasinet på Resö er bra. Samarbeider med en kjent svensk kokk - "Läxö på Resö".

Spiste på magasinet på Resø for 14 dager siden og fikk en ihjelkokt fiskesuppe, mulig det var en glipp, men selv en halvblind kokk burde ha sett at den grøten han øste opp ikke kunne serveres.

Link to post
Share on other sites

Syns ærlig talt det gjelder i de fleste havnene nedover Svenskekysten. Selv på såkalte "restauranter" er kvaliteten så som så.

Veldig mye sesong sjapper med ufaglærte sommer ansatte. Tankeganger virker å være. Sop inn så mye som mulig til en lavest mulig kostnad. Desverre er havnene så fulle av båter og andre turister, at det går år etter år.

Mulig de flinkeste kokkene og servitørene har fått seg jobb i Norge?

er fortsatt bra steder å spise, restauranten i bovallstrand, røkeriet på koster, gullholmen osv. mulig trenden er synkende .

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det høres ut som at Rødpølsa i Danmark er tryggere. :flag_da:

Da vet du iallefall hva du får.

 

I år har jeg foreløpig vært innom.

 

"Bryggekanten" i Kostesund (Påsken). Greit nok, enkel plass med enkel meny

 

"Heat" i Strømstad; (påsken)ny Thai sjappe med overaskende bra Sushi.

 

En ny restaurant borte ved den private gjestebrygga i Fjellbacka. 20.06.2011.

Ok, det var andre dag de var oppe og menyen begrenset. Men om det var det prisnivået og den mengden/kvaliteten de hadde tenkt å legge seg på, så good by.

 

Gullholmen. Restauranten i marinabygget 23.06.2011 Greit nok, men lokaliter og beliggenhet innbyr bare til så mye mer.

 

Pettersons Krog på Kjærringø.26.06.2011 Bra, Kun seafood på en Meny som er litt tynn.

Er ikke helt sikker på om jeg forstår hvorfor folk bestiller bord månedsvis på forrhånd. Så bra var et ikke.

 

Kokkenes i Skagen.29.06 Årets høydare. Lett å forstå at jeg var kommet til ett annet land.

Jensens bøfhus, Skagen. Bra, enkelt, rimelig og greit. Jensens Bøfhus rundt omkring i Danmark. Har ennå ikke sviktet meg hvis jeg får lyst på noe biffgreier.

 

Skagens fiskerestaurant (en eller annen dag under festivalen). Greit nok for en Lunch.

 

Konklusjon. Egentlig lages den beste maten ombord. Ble av forskjellige årsaker litt mye restaurant besøk den Juni/Juli turen.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...