Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

I Donsö havde de desuden en tank med farget diesel hvor der stod 8.90 / liter på! Jeg fik dog ikke spurgt om det kun var fiskebåde, der kunne tanke denne diesel eller om det også kunne tankes på udenlandske både.

 

Den er kun for registrerte fiskere eller tilsvarende yrkesfartøy. Jeg spurte damen bak disken.

Link to post
Share on other sites

Det må i såfall være Hulda. Og, dette med matlaging, Må lage maten selv, knallbra oppskrift på kjøttsuppe: Vri lokket av en hermetikkboks og tøm det oppi en kjele. Sett til vann og kok opp.

 

Håper da at vi er mange som gleder seg til ferien.

 

Loffet til Marstrand etter to blåsige dager på Käringön.

 

Her er en enkel oppskrift en ca.- 1 l vann i en kjele + litt bulijong pulver, Vossakorg i skjæres i terninger, en pose med lapskausblanding fra

frysedisken. kok opp til grønsakene er møre.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ligger på Gullholmen,møtte en sliten kar som hadde løpt bryggen rundt med voffen sin. Tilbaketuren ble nok tung da han ble slept tilbake av voffen :lol: .

 

Ble utfordret på jollekonk, men må si nei da han stiller i klasse uten propell.

 

Akkurat nå opphold :smiley:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Er det like fullt i havnene fremdeles på svenskekysten, eller har folk begynt å dra hjem?

 

Lars H.

imorgen på denne tiden er vi i båten,

klar for drøye 5 uker nedover

svenskekysten fra onsdag morgen

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er det like fullt i havnene fremdeles på svenskekysten, eller har folk begynt å dra hjem?

Lars H.

 

Eneste plassen som det ikke var fullt var i Strömstad, ellers har de andre plassene blitt tidlig fulle.

Vårt intrykk er at det er mer norske på tur sydover enn nordover, flertall av Dansker og Tyskere ser ut som om de trekker sydover.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Fikk melding fra en kompis på svensketur i dag og han kunne fortelle at havnene i Hunnebostrand og Smögen var smekk fulle.. Han gikk fra Smögen til Hunnebostrand i dag tidlig og fikk enkelt plass der pga. at han var tidlig ute - la til brygga før kl. 11.00..

Men nå i ettermiddag har det fyllt seg opp..

Link to post
Share on other sites

Det høres bra ut dersom du ikke mener at det er plasser utenpå andre båter. Det er nemlig ikke aktuelt for oss med gammel 40kg tung hund med gikt. Vi er avhengig av å få baugen inn mot brygge slik at han kan komme inn og ut av båten på egenlaget landgang.

 

Lars H.

kun få timer til vi drar til båten!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det høres bra ut dersom du ikke mener at det er plasser utenpå andre båter. Det er nemlig ikke aktuelt for oss med gammel 40kg tung hund med gikt. Vi er avhengig av å få baugen inn mot brygge slik at han kan komme inn og ut av båten på egenlaget landgang.

 

Lars H.

kun få timer til vi drar til båten!

 

Vi har fått plass med baugen inn alle plasser bortsett fra Strømstad. Var riktignok heldig på Käringön, men synes nok det er mindre båter en på samme tid i fjor.

Redigert av Magne_F (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde en fin dag fra Marartand til Kungö.

I går fikk vi se hvor internasonal båtverden er, hadde en fin dag/kveld på Kungö det startet med to svensker og vi etter hvert seg det på med båter

blant annet en Holansk stålbåt "LIBERTY" ,videre var England, to fraTyskland, en Danske og to Normenn og så kom det flere Svensker enn det var plass til.

Regner med å si takk for oss på svenske kysten for denne gang.

Hopper over til Danskekysten for en stund.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Og så var vi igang med våre 4 uker på svenskekysten. Vi ligger nå i Havstensund før vi forserer Gule Humpen imorgen med kurs mot Hunnebostrand. Idag har det passert mange norske båter forbi her med kurs nordover, men faktisk mange norske sydover også.

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten

her og her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vi ligger nå på Gullholmen etter en natt i Hunnebostrand. Det er fremdeles omtrent ikke vind og hett, opp mot 30 grader. Møtte to BP-båter idag. En vi bare vinket og tutet til, og Flid som hadde vært i Danmark og som jeg hadde en prat med på VHF'n. Det er temmelig fullt her. Imorgen blir det kort tur til Käringön hvor vi tenker å ligge over helgen. Skal ringe butikken der idag for å bestille litt rødvin som jeg da kan hente på fredag. De er ombud for Systembolaget.

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten

her og her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Nå er det endelig blitt levelig her på Gullholmen. Temperaturen er gått ned til 20gr etter noen få dråper med regn tidligere idag. Men bare den korte avstanden inn over Ellöse-fjorden regnet det godt. 30gr og vindstille blir litt mye for en gammel mann. Nå er havnen stapp full og det er musikk på restauranten. Og jeg fikk bestilt rødvin (+ litt brunt sterkt også) for levering Käringön.

 

Tidligere idag ble jeg fotografert og intervjuet av en journalist fra GP (Göteborgposten). Det var i forbindelse med at Gullholmen er kåret til årets beste gjestehavn av avisens lesere. Journalisten overhørte at jeg sto og pratet med havnekapteinen (som husket meg fra tidligere besøk) om at det kun er noen få ganger i løpet av de årene vi har vært nedover her vi ikke er innom her. Og det er 19 år siden første tur i østerled med Trudelutt.

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten

her og her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ligger i Smygehamn som er Sveriges sydligste punkt. Har hatt flaks med vinden - medvind fra Stockholm via Gotland. Brukt 10 liter diesel siden Stockholm!.

Møtt 2-3 norske båter, men masse tyske og hollandske.Ser også enkelte russiske lystbåter.

 

ICE har virket prikkfritt hele veien bortsett fra et par timer mellom Stockholm og Gotland ( 75 Nm)

Link to post
Share on other sites

Vi ankom Fjällbacka onsdag ca. kl. 16, og det var overraskende mange båter her. Men vi fant en plass longside på de ytterste bryggene. Har intet ønske om å ligge helt inne i sentrum uansett. Torsdag formiddag ble det ledig på innsiden av brygga, så vi flyttet oss dit. Jeg har snakket med flere nordmenn og svensker her som mener at det er uvanlig folksomt her til å være så sent på sommeren. Men det kan naturligvis skyldes det fantastiske sommerværet vi har hatt den seneste tiden. Vi blir uansett til lørdag, men da nærmer ferien seg ubønnhørlig slutten...

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

... så Bonus skli inn her akkurat

Riktig at vi var innom Smøgen Enzo, men vi ombestemte oss og gikk til en liten havn lenger nord. Synes det var for varmt og deilig til å ligge "innestengt" i Smøgen. Denne utrolige uken ble en bade - sole - koseuke. Strømmarne / Handelsmann Flink f.eks.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...