Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Vi ligger som planlagt noen dager på Käringön, men om det blir videre som planlagt på mandag, er usikkert. Kanskje vi går tidligere eller senere. Nå har nemlig regnet kommet og vinden øker. Så langt ser det ut til at mandag blir en dårlig dag med SW 13m/s vind. Men vi har det ikke travelt og koser oss her vi er. Og idag venter jeg forsendelse fra Systembolaget!

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten

her og her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi koser oss på Käringön. Regnet har gitt seg og solen skinner, men det blåser en del. Det er fremdeles fullt av båter her, og fler blir det i kveld når en lokal regatta er ferdig. Igår ble skipshunden Japp invitert til hundeslipp. Hver kveld klokken 2100 samles fastboende og sde fra sommerhusene seg med hunder på idrettsplassen og slipper hundene løs slik at de kan få leke sammen løse. Og Japp skle rett inn i miljøet med de andre 10 - 15 hundene og koste seg. Jeg fikk kaffe og kaker av en av de fastboende.

 

Ellers er det ikke så mye som skjer, noen får seg en hårklipp på bryggen, og andre må ha hjelp av redningsskøyten. Igår var det en norsk seilbåt som kjørte seg fast i bøyer og liner da han skulle gå. Først forsøkte den lille redningsbåten Hedvig å trekke ham ut, men måtte gi opp pga. for lite motorkraft. Men da Ilse Sanne kom til, fikk de ham løs og to bøyer som hadde fastnet under kjølen spratt frem! Se dermed kunne han komme seg videre.

 

haarklipp.jpg

 

rs_hedvig.jpg

 

rs_ilse_sanne.jpg

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten

her og her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ha en riktig god natt. Slik var det i kveld her på Käringön.

 

kveld_k_oen.jpg

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten

her og her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

RØYK ! Nesten halv pris....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Strømstad: Vi har nå ligget i Strømstad i 2 døgn. Dette pga besøk av familie.

Dag 1 : tok vi colorline båten over til Sandefjord grunnet dårlig vær. Vi kom tilbake å oppdaget at noen hadde vært i båten våres å stjålet 3 flasker sprit, 8 pk røyk og en pose med øl.

Dag 2: våkner opp og ser at det ikke er strøm på lader. Grunn frastjålet landstrømkabel.

Snakket med havnekontor, de opplyste at de ikke hadde noen form for ansvar. Det er et firma som skal ha patrullerende vakter mellom 22.00 og 06.00. Vi så i går ikke en vakt eller politi fra kl 22.00 til 03.00.

Så folkens sikre verdier og gjenstander i båten (lås), i allefall når dere er i Strømstad.

Ellers er oppfattningen at det er mange "nyrike" på sjøen, som alldeles ikke burde være der. Før de evt får litt erfaring med båt, båtliv og lover/regler, samt det å kunne mestre en stOOr båt.

Link to post
Share on other sites

Vi koser oss fremdeles her på Käringön. Men vi utsetter avreisen videre sydover fra imorgen til tirsdag pga. mye vind. Solen skinner og det er 22gr, men vinden uler i de mastetoppene som er igjen her i havnen. I løpet av formiddagen var det mange som dro. Selv måler jeg opp til 13m/s her på egen båt.

 

vindfullt.jpg

 

vindstyrke.gif

 

 

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten

her og her, med ICE mobilt bredbånd

speed.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tragisk at dere opplevde sånt. Lå dere inne i havna, eller ute på gjestebryggene?

 

Vi lå inne, mellom Pråmen og Cod. Dette pga besøket vi hadde, lettere å gå rett inn på baugspyd for de over 75 ;_)

Oppdaget nå også at de har revet ned og kastet Bp vimpel`n :headbang: :headbang:

Link to post
Share on other sites

Mens vi venter på rolige vindforhold tirsdag, kan jo dere som allerede er hjemme etter en tur nedover be fruen ta en titt på bildet nedenunder her fra Käringön. Er det ingen som gjør krav på det kvinnelige plagget, går det tydeligvis til gjenvinning.

 

bh.jpg

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten

her og her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så har vi tuslet oss litt lenger sørover til Skärhamn etter noen dager med litt vel mye vind til at det fristet å legge ut fra Käringön. Dagen startet med skybrudd under frokosten, men så kom solen og null vind. Så vi skrådde inn mot Kråkksundgap og innaskjærs ved Pikeskjær (BP varden!) forbi Mollesund og Kyrkosund til Skärhamn i omtrent vindstille og flatt vann.

 

Nå minker det på båter. Her i havnen er det GOD plass. Planen videre er en tur til Dyrön og så ned mot Göteborg til Källö Knipla eller et eller annet sted i nærheten.

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten i Skärhamn

her og her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her litt bilder fra havnen her i Skärhamn i eftermiddag:

 

skhavn1.jpg

 

skhavn2.jpg

 

skhavn7.jpg

 

skhavn4.jpg

 

skhavn8.jpg

 

skhavn5.jpg

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten

her og her.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er faktisk havnen her stapp full bortsett fra et par bøyeplasser på utsiden. Og det er en uke ut i august! Vi har allerede hatt en seiler som har kjørt kjølen fast i akterlinen vår, men det løste seg etter hvert etter mye styr og balluba. Men havneverten er hele tiden tilstede og rettleder og hjelper til.

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten i Skärhamn

her og her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er godt med liner for akterfortøying her, så når det er mange båter ligger man fender mot fender.

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten i Skärhamn

her og her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå går det mot kveld her i Skärhamn.

 

kveld_sk_hamn.jpg

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten i Skärhamn

her og her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars.

Godt å se at du er på plass i høstparadiset.

Selv har jeg flere synder å bekjenne, for det første

har jeg allerede avviklet to uker ferie, på motorsykkel

i Danmark og Tyskland. :crazy:

Går ut i ny ferie i morgen, og stiger nok en gang opp

på motorsykkelen for en tur rundt på Vestlandet (Det Norske).

Etter den turen blir det båt i nesten tre uker, men da på andre

siden av fjorden (Sørlandet). :discuss: , jeg kan ikkke annet en å be om unnskyldning. :diving:

Legger vel siste delen av denne turen over til Grebbestad, for Harryforetagende.

Men jeg følger med deg der du farer.

God Prehøst hilsen Ojda. :sailing:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...