Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Lars

 

Vi som er ferdige med sommerturen for i år følger dere hver dag, vi setter stor pris på jobben du gjør med bilder og koselige reportasjer. Stå på og pass deg for krokodillene! Hils til hun som holder styr på deg og Japp.

 

Kanskje OJDA kommer med en sensommerrapport fra Sørlandet...

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det er ikke fritt for at det har kommet mye vått ovenfra idag. Det kommer i bølger med sol innimellom. Og hver gang det kommer, øker vinden på og temperaturen raser nedover. Under et av skybruddene sank temperaturen ned til 11gr! Men båt og kalesje er helt tett, og vi har landstrøm og vifteovn. Og jeg klarte å komme frem og tilbake til systembolaget for mer rødt og ankerdram mellom to skybrudd.

 

Ellers er havnen nesten helt full. Det er få som har gått ut idag, men noen flere har kommet.

 

Hørte på VHF'n tidligere idag om en seiler med en Banner 33 som trengte assistanse ved Marstrand. Her har kustbevakningen stasjon, og 4 minutter etter at meldingen kom, var de på full fart (og da mener jeg FULL fart) ut med en ribb med sirene og blålys. Det gikk styggfort!

 

Imorgen er det meldt sol, varmere vær og lite vind fra øst, så da er planen å ta en kort tur til Dyrön, så følg med, følg med på webkameraet (som måtte flyttes innendørs pga. regnet idag).

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten i Skärhamn

her og her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Håper det er lesverdig. Se link.

Veldig lesverdig! Og flotte bilder. Spesielt morsomt å lese akkurat nå fordi vi dro strekningen Oscarsborg-Hankø-Strömstad-Fjällbacka i forrige uke. Vi liker oss veldig godt i Fjällbacka. :thumbsup:

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H.

Fikk fulgt deg på mye av turen i dag via kameraet ditt.

Utrolig flott :thumbsup: , selv om det går litt utover arbeidet :clap:

God tur videre :seeya:

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Artig at noen har glede av dette "tullet" mitt. Nå er vi etter drøye 2,5 timer fremme på Källö Knippla etter en rolig og fin tur. Efter heftig NW med skybrudd igår, dreide vinden til øst og sjøen la seg. Vi gikk ut ved Rönnang og inn til Marstrand og videre gjennom Albrektssundskanal og ned hit i lettskyet vær. Nå begynner det å sige inn båter, men fremdeles godt med plass, selv i indre havn.

 

knippla_havn1.jpg

 

Foreløpig har jeg kun tatt en liten rusletur med skipshunden og knipset noen få bilder. Noen liker tydeligvis å pynte huset sitt, og det er i hvert fall trangt om plassen for de bilene som kommer over her med fergen.

 

knippla_hus1.jpg

 

knippla_bil1.jpg

 

knippla_bil2.jpg

 

knippla_bil3.jpg

 

Men nå er det tid for total avslapping etter kaffe og ankerdram.

 

sove_t.jpgsove_j.jpg

 

Her har jeg grei forbindelse via ICE, men hastigheten er laber så live video herfra er ikke det sprekeste. Det er åpent WLAN for havnen med svært god hastighet, men jeg har foreløpig problem med å få utgående live video igjennom, så jeg kjører ICE enn så lenge.

 

Her ligger vi over en dag eller to, før vi vel tusler oss nordover. Vi har fremdeles resten av denne uken og to uker igjen av ferien.

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten i Källö Knippla

her og her.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Utrolig fint nedover svenskekysten vi seilet i 3uker ned til långedråg i gøteborg og nordover igjen marstrand var desidert det beste og peneste sted jeg var kjæringø var det mange som skrøt av det var ikke etter forventnigene men det er jo godt vi ikke har lik smak:-) og vannet det var klart skulle tro vi var i syden.

Link to post
Share on other sites

Enig fint vi ikke har lik smak alle sammen.

Er fint i Marstrand, men har ikke helt følt meg velkommen de 2 gangene jeg har kommet inn der med motorbåt.

Kjærringø: var utrolig nok første gang der i år. Likte meg veldig godt.

Selv om jeg syns Pettersons Krog, nok var noe oppskrytt. For all del bra, men ikke SÅÅÅÅÅ bra.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Og så var det God Natt fra oss på Källö Knipla.

 

knippla_kveld1.jpg

 

Lars H.

Webcam og live video fra båten i Källö Knippla

her og her.

(live video pt ute av drift)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I noen tilfeller har Astor rett om seilbåt men i de fleste tilfeller er nok fartsgrensen ganske absolutt og reflektererer ikke bare bølgene men også oversikt over medtraffikanter, badende osv. Har av åpenbare grunner ikke sett grisekjøring med seilbåt dersom man forutsetter at grisekjøring kun dreier seg om høy fart.

Vi var innom der på 90-tallet flere ganger. Mener å huske at det var tre livs- butikker på øya. Hvor mange er det i dag? Den gang lå vi der med vår Saga 27 etter rundtur Dalsland kanal. En tur jeg håper vi får tatt med vår GB en gang i fremtiden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå er det siste kvelden for oss her på Källö Knippla før vi vender nesen nordover. Dette er et herlig sted, og når solen skinner hele dagene, temperaturen ligger på 24 grader og enten vindstille eller et svakt mildt drag fra øst, er bare livet herlig. Og vi er ikke de eneste som ligger her nå. Havnen, både indre og ytre er stapp full av båter fra Göteborg og området rundt her. Imorgen er planen å enten å gå til Åstol, Dyrön eller Klädesholmen.

 

knippla_nisse.jpg

 

Hilsen fra Trudelutt

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Idag har vi hatt en fin tur fra Källö Knippla til Klädesholmen i lettskyet rolig vær. Startet med opp mot 5m/s fra øst som stilnet da vi kom frem. Vi gikk på nordsiden av Indstön denne gang og ikke via Marstrand, for forandringens skyld. Temperaturen steg jevnt og trutt fra 20 gr. til 26gr. for en time siden. Men da kom styrtregnet, og nå er vi nede på 20 igjen. Her på Klädesholmen er vi kun noen få båter. Imorgen går vi sannsynligvis videre nordover.

 

regn.jpg

 

Lars H.

webcam fra båten her via ICE

 

speed2.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå ligger vi på Gullholmen etter en fin tur innaskjærs via Kyrkosund. Da vi kom på formiddagen var det kun en håndfull båter her, men nå er det nesten fullt. Fatter ikke at det er så mange båter utpå fremdeles, det er tross alt den 15. august! Men de som er utpå har nok søkt seg en trygg havn da det er meldt opp til 13m/s fra SW imorgen. Vi ligger i hvert fall over til i alle fall onsdag på dette herlige stedet.

 

Men det er nogon kostiga hus her. Och innvånarne er konstiga dom och!

 

gullholmen_hus1.jpg

 

gullholmen_figur.jpg

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for fine raporter, følger med og tar en kikk innom webkameraet ditt hver kveld. (tør ikke begynne med det på dagtid og jobb for da drømmer en seg vel bort,,, :lol: )

 

Tenker også på august-tur neste år, men har det endret seg litt dette med at juli er fullt og august litt mer romslig, da jeg var på tur hele juli nå i år var det slett ikke fullt overalt men det kan ha vært vekslende vær som var grunnen og at fler har utsatt turen til senere...?

Har du/dere inntrykk av at det er blitt flere på tur senere på sommeren?

Link to post
Share on other sites

Ja, det er helt klart flere som bruker båten i august enn for bare noen få år siden. Men her på Gullholmen og sydover er det nesten ingen norske båter. I Sverige er det nå variabel start på skolene etter sommerferien, så det er fremdeles båter med barn i skolepliktig alder utpå. Men stort sett er det voksne folk uten barn, men med hund som er utpå. Og så er det mange besteforeldre med små barn før skolepliktig alder som befolker havnene.

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H.

Vi så på Hurtigruten på TV og vi ser fra kameraet ditt via nette :thumbsup:

Godt å drømme seg bort nå når ferien er over.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Idag har det som værmeldingen sa, blåst godt her på Gullholmen. Men det har vært strålende sol og 22 - 24 grader. Når jeg går opp til lotsutkikken og ser utover, bryter det godt. Men imorgen skal vinden løye, så da har vi tenkt å lure oss forbi Islandsberg og en kort tur opp til Fiskebäckskil.

 

På diagrammene nedenfor, ser en hvor lite sjø det var da vi kom igår, og hvordan det økte på. Synes jeg ser en tendens til at sjøen legger seg noe. Det blåser i hvert fall ikke like mye. Merk forskjell i skalaen på de to diagrammene. Link til diagramm for bølgehøyde ved Islandsberg her.

 

Og det er utrolig hvor mange båter det fremdeles er her den 16. august. Men i dag har nok mange samlet seg i en trygg havn pga. vind og sjø

 

boelge1.gif

 

boelge2.gif

 

gullholmen_bater.jpg

Lars H.

webcam fra båten her

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Nå har vi forflyttet oss nesten 6 nautiske mil nordover fra Gullholmen til Fiskebäckskil!

Og værmeldingen fikk rett, vinden løyet til 3m/s og sjøen la seg.

Så det ble en fin tur i sol og snaut 20 grader opp forbi Islandsberg i 10-tiden.

 

boelger.gif

 

Her er det ikke mange gjestebåter for øyeblikket, en svenske, en tysker og oss.

Har tatt en liten tur rundt i samället og knipset noen bilder av hager og hus. Nå er vel de fleste fritidshus, men før bodde det folk her. De nederste og minste husene huset fiskere og annet småfolk.

 

hus1.jpg

 

hus2.jpg

 

lenger oppe bodde skipperne!

 

hus3.jpg

 

Så ruslet vi tilbake til havnen, og fant denne idylliske parkeringsplassen/garasjen

 

bil.jpg

 

Og så måtte jo Japp hilse på Ronja i veikrysset!

 

ronja.jpg

 

Ved havnen er det lagt tilrette for de som skal handle på butikken et stykke oppi her. Gratis å låne sykkel med handlekasse.

 

sykkel.jpg

 

Men dieselen er ikke spesielt billig!

 

diesel.jpg

 

Og så var det tilbake til båten for noe kalt å drikke. Har forresten nettopp bestilt mer rødt og brunt fra Systembolaget for utlevering på ICA-butikken på Bohus Malmön på fredag.

 

 

havnen1.jpg

 

Lars H.

webcam fra båten her

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Yepp, men i år hadde vi ingen planer om Strömmarne og Bassholmen som er en fantastisk fin tur. Og stort sett ligger vi alltid over en dag eller to i hver havn. Det er noe vi trives med, og når vi som nå har denne og hele neste uke på oss før vi må være hjemme og fruen på jobb, er det ingenting som haster. Etter 19 år med båtferie her på bästkusten, har vi vært innom de fleste farvann, både langt inn i landet til Uddevalla og langs de ytterste skjær.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...