Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Så blev det endelig tid til at tage hul på årets ferietur til Bohuslän. Som altid er det jo et lotteri at finde et passende hul i vejret for at komme de cirka 90 Nm fra Helsingør til slærgården begynder. Men i går så det ud som om der var en chance: Ganske vist var der kuling i Kattegat midt på dagen, men prognoserne sagde at vinden ville løje af under aften og desuden kom den fra sydøst og øst, så der blev ikke trukket så meget sø som hvis den kom fra NV.

 

Så vi pakkede og gjorde klar, læste alle tilgængelig prognoser og tog i båden fredag aften med alt klart. Og ganske rigtigt: Vinden løjede af og det gik fint. Det første lille stykke. Så var det klart, at et lavtryk havde dannet sig over Tyskland og kom stormende op over landet med endnu et kraftgt tordenvejr. Så en halv time efter start blev himlen mørk og truende og vi søgte ly i havnen Viken i Skåne. Her fik vi aftensmad mens vi ventede på at tordenvejret skulle drive over.

 

Ved 21.30 tiden var det næsten forbi og der skulle træffes en beslutning: Enten blive til næste dag eller sejle. Prognoserne for lørdag sagde 8-10 m/s fra SV så det var et let valg: Ville vi op, var det nu!

 

 

Så lidt i ti om aftenen drog vi afsted. De første halvanden time var der lys nok til at sejle hurtigt, men ved 23.30-tiden var det bare for mørkt. Jeg sejlede videre med 6 knob og Fruen gik i seng og prøvede at sove lidt.

 

De næste to-tre timer blev lidt af en prøvelse. Tordenvejret var ikke helt forbi og den ene byge efter den anden drog ind over Halland. Det var mørkt. Meget mørkt. Og jeg følte mig meget lille og ensom. Dels var der urolig sø fra blæsten i går, dels var der ingen sigt. Jeg så ingenting: Ingen lys i land, ingen horisontlinie, ikke noget. Noget stressende. Midt i det hele strejkede plotteren og ville ikke vise nogen kortdetaljer. Øerne var bare firkanter. En genstart hjalp dog. DMI-s bygeradar var en stor hjælp så jeg kunne trøste mig med at der var en opklaring på vej. Og på radaren kunne jeg se bygerne komme og gå. Det var også godt. Men det er altså meget mærkeligt at være helt alene ude i den mørkeste nat med bogstavelig 0-sigt og tordnende regn. Hvis jeg så ud af vinduet kunne jeg se den grønne lanterne farve regnen grøn. Et surrealistisk syn med grøn regn i en sort nat.

 

Resterne at et par tordenbyger ramte mig efter Morup og det var ikke særlig spændende. Men fra 0200 og frem klarede det op og blev lysere. Det var fint og det sidste stykke fra nord for Varberg til Donsö var problemfrie.

 

I Donsö gik vi ind ved 5-tiden og jeg faldt øjeblikkeligt i søvn...Efter et par timer var jeg frisk igen og vi gik til Kallö-Knippla hvor vi ligger nu. Her er det lunt, næsten lummert. 20-22 grader og en byge ind i mellem. Meget sommerstemning med mennesker i shorts og fuldt af både.

 

Jeg så to episoder, der ophidsede mig og begge involverede Nordmænd. Den første var en norsk 45 fods (eller så) sejlsbåd, der krydsede mod weekendtrafikken i det smalle sund ved Kalvsund forbi Bremers villa. Det er helt absurd. Men det halve af GBG på vej på sejlweekend den modsatte vej og færgen og med 8-10 m/s vind, hvorfor så stresse alle på den måde? start dog motoren eller gå udenom!

 

Den anden episode var da vi ankom til Kallö-Knippla. Det blæser som sagt noget og jeg skulle parkere båden helt inde i det inderste bassin. Her udså jeg mig en plads ved siden af en norsk sejlbåd. Men kraftig sidevind skabte lidt stress og problemer og vi kæmpede for at få båden fortøjet. Og hele tiden sad de to norske naboer lige ved siden af dybt koncentrerede om GP og værdigede os ikke et blik. Ikke en hjælpende hånd eller et ord. Meget mærkeligt og uvant. Jeg er jo vant til at vi hjælper hinanden. Nå, men det var nok bare et tilfælde...

 

Til slut et billede fra donsö klokken 05 i morges. fint at komme - god sommer herfra!

 

img_2094.jpg

Link to post
Share on other sites

Og hele tiden sad de to norske naboer lige ved siden af dybt koncentrerede om GP og værdigede os ikke et blik. Ikke en hjælpende hånd eller et ord. Meget mærkeligt og uvant. Jeg er jo vant til at vi hjælper hinanden. Nå, men det var nok bare et tilfælde...

 

 

Major

På vegne av oss nordmenn, og alle andre båtfarende beklager jeg. På sjøen skal vi bistå hverandre. Men vi har vel alle opplevd dette.

Jeg er heldigvis gift med en som kan si fra. Og jeg kan love dere alle, at når min kone roper (skriker) til de uoppmeksomme at "kan dere se og hjelpe til her, -dette er det værste jeg vet om!", så kommer det alltid mange løpende, litt skamfulle eller litt lattermilde! Alltid et godt utgangspunk for et hyggelig naboskap i havnen!

Redigert av Zandra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Apology accepted. I det mindste fik jeg ikke min tegnebog stjålet som Mariell fik i Danmark. :-)

 

Her i KK er der tre store motorbåde. På den ene kører generatoren hele tiden i den stille sommeraften. På den anden spiller de høj musik. Den tredje er min....

Link to post
Share on other sites

Dramatiske timer i mørket og rengnet Major Andy. Jeg føler med dere. Da er det ekstra godt å endelig komme trygt i havn, fortøye og få puste ut.

Vi ligger i Grebbestad. I går blåste det ifølge vår seilbåtnabo 28 ms rett inn i bukta.

Plakatene med svenskeflagget som sto spikret i toppen av flaggstengene her i havna, har nå faktisk begynt å lee på seg nå som vinden har løyet noe. Kanskje det alikevel er flagg som henger der oppe?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her i Knippla er det overskyet og det småregner. Skulle vist blive mere regn senere. Men lunt i luften.

 

Ja, det er noget af et "leap of faith" at sejle uden at have sigt i det hele taget. Jeg holdt mig over 3-4 nm fra kysten for at undgå de værste fiskenet men havde jeg ramt et net eller en træstamme havde jeg haft et problem. Men sådan er det.

 

Man kan ikke opleve sådan noget uden at være stum af beundring over vores forfædre, der sejlede i alt slags vejr uden moderne instrumenter og radar. Det må have krævet mod.

 

Da jeg kom frem tjekkede jeg som altid søvandsfiltre mm. Og de var fulde af et klæbrigt mix af tang og glassmaneter!

 

Vi ved endnu ikke om vi går videre i dag. Det skal jo være til et sted med god tv-modtagelse, da der er finale i aften, jo...

Link to post
Share on other sites

Nå er det havblikk og det som viste seg å være flagg henger rett ned. Vinden skal dog ta seg opp noe utover kvelden for så å løye utpå ettermidagen i morgen. Vi går vel noe sørover etter lunch. Smøgen?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi er gået fra Källö-Knippla til Marstrand. På vej gennem Albrechtssundskanalen mødte vi en armada af både der var på vej den modsatte vej hvilket fik os at tro at der var god plads i havnen. Big mistake.. Her er sejlturnering og stort set alle brygger er reserverede. Vi har fået plads til i morgen hvilket passer os fint. Der kom et ret stort regnvejr i morges men efter klokken 11 klarede det op og var dejligt indtil nu ved 16-tiden hvor der kom en lille tordenbyge forbi.

 

Marstrand ligner sig selv med leben, musik og mange mennesker. Overfor på molen ligger den største sejlbåd jeg tror man kan købe for penge. Den hedder Bramora og er naturligvis Norsk.

 

Det klarer op og Fruen er i butikker...Nu er det tid til en øl, tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Så er det tid for dagens opdatering fra Svenskekysten.

 

Der er som sagt match race i Marstrand, så bryggerne hvor vi lå var reserverede fra i morges til VIP'S. Derfor måtte vi tidligt op. Det var imidlertid ikke et problem, da det blæste 12 m/s hele natten og båden rev og sled i fortøjningerne. Vi sov begge dårligt og det blev ikke bedre af at de svenske ungdommar larmede så de overdøvede larmen fra vinden i masterne. Nå, men det er jo Marstrand. Love it or leave it...

 

Vi afsejlede lidt over ni og gik inden om Tjörn nordpå. Marstrandsfjorden var ikke spændende at krydse når vinden havde stået på i 12 timer fra SV med over hård vind. Så vi gik under Instöbroen og bag om Tjörn og derefter mellem Tjörn og Orust. Det meste af vejen med +20 knob. Da vi kom ud i havsbandet var der godt nok tryk på og det blev ikke bedre af en solid regnbyge der krydsede vores vej. Men kort efter kom vi ind i Mollösund og der blev mere stille.

 

Mollösund rummer lidt traumatiske minder for os, da det var her vi for første gang skulle lægge til med det nye fritfalds hækanker. Det gav en del underholdning for de andre bådgæster. Så i dag havde vi planlagt alt til mindste detalje. Ankeret var afsikret og klart, der var fortøjninger klar og fendre sat ud. Elegant svingede jeg rundt i bunden af havnen med den ret kraftige vind, slap ankeret og drev smukt ind på plads ved siden af en norsk Bavaria. Traditionen tro rejste ingen af de to ombord sig op for at hjælpe os, men det er vi jo vant til nu.

 

Da vi havde gjort fast kom manden imidlertid ud på dækket. Et øjeblik tænkte jeg at han ville sige goddag eller byde på en dram. Men nej.. I et forurettet tonefald fortalte han, at vi ikke måtte bruge hækanker i havnen. Der var faste agterfortøjninger. Det var så nyt for os. Et øjeblik tænkte jeg at det nok skulle passe at ankeret sad fast i de faste fortøjninger. Men heldigvis kom det op uden problemer så jeg slap for at blive til grin igen her i havnen.

 

Diesel koster 17.50 her i Tappen. Blot til advarsel..,

 

Nu er vejret smukt. Helt skyfrit og stadig lidt kold vind. Men ret flot!

 

Vedlægger lige lidt fotos også...

 

2ee6d5d5-d083-56fd.jpg

 

2ee6d5d5-d097-7bc2.jpg

 

2ee6d5d5-d0ab-ebfd.jpg

Link to post
Share on other sites

Lidt flere billeder:

 

Match race i Marstrand

 

2ee6d5d5-e69e-06e3.jpg

 

Hamnkrogens sejlende reklamesøjle

 

2ee6d5d5-e6c4-77b9.jpg

 

Et øjebliks uopmærksomhed og en tordenbyge gjorde alt dyngvådt på flybridgen. Ned med puderne for at tørre dem.

 

2ee6d5d5-e6f3-1eb8.jpg

 

Vandet i Mollösund består af 50 procent vand og 50 procent maneter.

 

2ee6d5d5-e73d-de47.jpg

 

2ee6d5d5-e7a1-b475.jpg

 

Sigurd Olssons butik har stået urørt siden 60-erne med et komplet varelager!

 

 

2ee6d5d5-e7b6-c5e7.jpg

 

2ee6d5d5-e7e8-59e9.jpg

 

2ee6d5d5-e80c-6bfc.jpg

Link to post
Share on other sites

I morges vågnede vi til fuld sol. Vi havde planlagt at blive et par dage i Mollösund, men besluttede impulsivt at gå til Käringön i stedet. Næsten 4 nm blev det til i dag.

 

Det fortryder vi ikke! Det er vores første gang her og stedet har alt hvad der skal til for at være et perfekt feriested. På toppen af det hele har det været årets første sommerdag. Sol fra morgen til aften stort set. Lidt dis og skyer inde over land, men herligt og varmt her.

 

Vi gik øen rundt og fik en is som belønning. Lidt senere står den på havskräftor og aioli fra fiskebutikken inspireret af ebonita i et gammelt indlæg i denne tråd.

 

Fuldmåne over Mollösund i går aftes

 

2ee6d074-0c22-115c.jpg

 

Käringön i fuld sommerdragt

 

2ee6d074-0c4c-2a97.jpg

 

2ee6d074-0c70-18c3.jpg

 

2ee6d074-0c7e-3d41.jpg

 

2ee6d074-0c93-97e5.jpg

 

Havnen var næsten tom da vi ankom ved 11-tiden. Nu er det stort set fuld.

 

2ee6d074-0cc6-e9ca.jpg

Link to post
Share on other sites

Endnu en herlig sommerdag her på Käringön. Lidt skyer til tider, men varmt som f... når solen er fremme. Har lavet så lidt som muligt. Hvilket er ret lidt.

 

Lidt helt ferske billeder taget for 3 minutter siden:

 

To norske både fra Sandefjord bag os. En Atlantis 42 og en Dufour sejlbåd.

 

5db32adc-7e33-0874.jpg

 

5db32adc-7e6c-8c98.jpg

 

Udsigt gennem frontruden. Vi ligger godt longside med en svensk HR på ydersiden.

 

5db32adc-7e81-c2ba.jpg

 

Nu er der middag med dagens første alkohol.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...