Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Min gode ven og gamle klassekammerat Peter er på promotion-tur langs Svenskekysten med sin kanalbåd Seacamper som han bygger og sælger.

 

Båden er tiltænkt det tyske kanalpublikum men han vil bevise dens sødygtighed oh sejler den derfor fra Berlin til Strømstad og tilbage.

 

Den er ikke til at tage fejl af:

 

 

 

573c6c16-0381-524b.jpg

 

 

Lige nu er han i Smögen. Billedet er fra i dag

 

573c6c16-046d-76cf.jpg

 

Hvis I ser ham så gør mig den tjeneste at hils på og se båden. Det vil gøre ham rigtig glad. Og hils mange gange fra mig.. Bare sig at det er mig med Nord Westen :-)

 

 

se mere på www.seacamper.net

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

573c6c16-046d-76cf.jpg

 

Hvis I ser ham så gør mig den tjeneste at hils på og se båden. Det vil gøre ham rigtig glad. Og hils mange gange fra mig.. Bare sig at det er mig med Nord Westen :-)

Den ser skam sjov ud. Den skal vi hilse på, når vi ser den!

Redigert av Salt - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Kom oss til Hærføl i går etter jobben og tok en lengrere etappe i dag og ankom Kæringøen kl. 0930. Var en ledig inn/ut plass på innsiden av brygga som vi fikk. Var noen ledige på utsiden også

Redigert av Sitrin (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg savner bilder fra hvordan det er med fulle havner nå i juli. Selv skal jeg nedover i august, og da skal dere få bilder av hvor god plass det er da.

 

Smaken er delt og vi synes det er litt stusselig med tomme havner vi da. Kun litt over en uke til vi legger baugen sydover. Synes det er hærlig å høre at det er litt liv og røre nedover jeg.

Men enig i at det savnes bilder!! :)

Link to post
Share on other sites

Ja, det er ikke fordi jeg har aktier i Seacamper eller tror at den vil slå an i Norden. Men Peter er en hårdtarbejdende entreprenør, der kæmper for at holde sin forretning i gang og den slags har jeg sans for. Så derfor under jeg ham den glæde at få lidt interesse for sin båd.

 

Hvordan er vejrsituationen deroppe? Bedre end her, håber jeg. Jeg var lige forbi havnen da et kæmpe regnvejr med torden ramte. Noget slukørede bådgæster her, synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Smaken er delt og vi synes det er litt stusselig med tomme havner vi da. Kun litt over en uke til vi legger baugen sydover. Synes det er hærlig å høre at det er litt liv og røre nedover jeg. Men enig i at det savnes bilder!! :)

Nå må dere ikke tro at jeg er asossiolal, langt derifra. Men et evig kaos med å få plass i havn med påfølgende dragshow når ankeret skal opp og fyll og bråk til langt ut på morgenkvistnen, - ja det klarer jeg meg godt uten!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ligger også i Fjellbacka nå og koser oss, forhåpentligvis sovner barna snart og da blir det bare kos i kveldsola. Hadde en mer slitsom kveld i Grebbestad i går med en gjeng godt voksne NORSKE idioter på guttetur som tydeligvis manglet antenner for hva som lå rundt dem.mer om det siden.

Dessverre går turen nordover igjen i morgen, men regner med å dra nedover igjen i siste ferie uka. Svenske kysten er alle tiders selv om sommerværet kunne vært bedre! Fortsatt god sommer!

Link to post
Share on other sites

 

Nå må dere ikke tro at jeg er asossiolal, langt derifra. Men et evig kaos med å få plass i havn med påfølgende dragshow når ankeret skal opp og fyll og bråk til langt ut på morgenkvistnen, - ja det klarer jeg meg godt uten!

 

Godt vi er forskjellig, Lars. Vi er som dere og legger ferien utenom fellesferieukene. Det har vi gjort de siste årene og kommer ikke til å forandre på dette. Vi er aldri alene på E6 nedover Bestkusten men kmpen om plassene og store muligheter til å velge hvor vi ønsker å ligge er et stort pluss.

Neste år planlegger vi sist i juli og begynnelsen av august som alternativ.

 

God ferie til dere som har valgt fellesgerien og tar trykket.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi får med oss begge deler. Hver høst går vi til Sverige for opplag, hjem igjen rett etter påske. Helt stille i havnene, nesten alene. Vakkert på sjøen, uansett vær. Dette er fra vårens hentetur, vi gikk fra Hunnebostrand,stakk til havs rett N for Väderöarna og gikk midtfjords inn Oslofjorden. Flatt hav midt i Skagerak. Ca 30 nm sør for Færder. Eneste bølgene var fra passerende fraktbåter.

 

d4b58c59-f3ff-e910.jpg

 

Også koser vi oss med masse folk rundt og mye å se på i juli. Har funnet en rytme som passer oss. Sjelden problem å finne plasser. Og vi liker livet i havnene.

d4b58c59-f5a2-0c11.jpg

 

d4b58c59-f5b7-dfd1.jpg

Dagens bilde. Denne var så bra at jeg tok den som profilbilde :smiley:

d4b58c59-f5cf-bdc3.jpg

 

Dagens triste melding er at en Resö reketråler er savnet i Kosterfjorden. Det er et litet miljø der som rammes hardt nå. Kosterfjorden er lumsk. Jeg har betydelig større respekt for den enn Gule Humpen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har de ikke funnet noe mer tegn etter tråleren?

Hørte vel bare at de så noen oljeflekker på vannet en kort tid som kanskje kunne ha noe med den å gjøre.

Triste saker når folk rammes på/av vann/sjø. Var vel en jente nettopp en jente(9) som ble funnet omkommet i Drammenselva også nå.

Link to post
Share on other sites

Admiralen og jeg har bestemt oss for å overlate svenskekysten og Danmark til barnefamilier og andre med begrenset feriemulighet i årenen som kommer. I år reiste vi fra basen i Strömstad 16.06. og returnerte 10.07.2012 kl. 06:20 i brygga. Gikk i ett strekk fra Østerby på Læsø og til bryggeplassen. Før helgen hadde vi nærmest kysten for oss selv. Etter helgen var det en kamp å få bryggeplass. Dette gjelder spesielt nordre halvdel av Jylland som ikke er pepret med naturhavner. Her i Strömstad er det nå ikke en plass ledig noe sted, man må regne med å ligge utenpå hverandre i flere rader/rekker. En del båter tar risikoen med å 'fricampe' på faste, kommunale bryggeplasser. Brekker opp strømbokser og tar seg selv til rette. Slike folk trives vel over alt uansett. Men disse parasittene er heldigvis unntak.

 

Så vi har erfart det samme som Bitteliten. Til neste år har vi allerede siktet oss inn på ferie i juni og august. Med egen plass i Strömstad, så ligger vi uansett midt i smørøyet for dagsseilaser.

 

Forresten underlig med denne fiskebåten, så vidt jeg har registrert så har det ikke vært noe stygt vær i området.

Link to post
Share on other sites

Vi kjørte kosterfjorden i dag. Den var rimelig grov. Vindmåleren i følgebåten indikerte 14,5 sekundmeter. Alle barna og konemor hadde tatt sjøsjuketablett, og de holdt seg alle sammen.

 

Forsøkte dockspot i Tanumstrand, og det har virket bra. Ganske mye båt, men fremdeles et par plasser utenpå longside båter, og et par muligheter til fortetninger med litt velvilje. Blåser godt.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Vi legger ut på tur om litt over en uke :thumbsup: Vi skal to uker sydover langs svenskekysten - reiser fra Moss (kanalen). De siste innleggene tyder på at Kosterfjorden er et OBS område. Har kjørt der de to siste årene i ok vær, men hva er vær som gjør Kosterfjorden skummel - og hvorfor er Kosterfjorden spesielt utsatt? Personlig har jeg opplevet den som en lettelse etter "helvete" ut Oslofjorden...

 

Hilsen Dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Det blir røff sjø i sørenden av Kosterfjorden. Fra Ramsø og utover. Dette ved sørlige sterke vinder.

 

Innseilingen til Havstensund blir rullete. En alternativ rute jeg bruker ser du under.

5b952d49-8a20-b883.jpg

 

Ofte er det røft fra Strømtangen til Tresten også. Vi år da gjerne innsiden av Hvaler, inn rett Ø av Papper, så følge innsiden av Hvaler til Hærfølrenna

5b952d49-8c8e-ceb6.jpg

 

Merk at rutene bare indikerer mulig led, de går over flere grunner for å få de inn på en skjerm

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for den:-) Det blåser jo nesten "alltid" fra SV... Så planen min er å gjemme meg bak Ramsø - og stikke fort inn bak "Store-Snart". Plan B er å bli på Koster og kose oss på sykkel til det blir greit uansett:-) Ny Admiral og en ny lærling blandt to erfarne dekksgutter skal ikke undervurderes :yesnod: Planen over alle planer er egentlig mest mulig innaskjærs.. Med Kjerringøen i sikte.. (så ikke din alternative rute?)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Flott og takk ! Jeg misforsto, for du tenkte jo på alternativ rute fra Moss, gitt min beskrivelse av Oslofjorden. Much appreciated :thumbsup:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...