Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Kanskje en ferievikar? Svenskene vil kanskje også ha ferie i juli?

Han Lars har gått av med pensjon. Han var innom i går. Hyggelig fyr :smiley:

 

Laholm, jeg har ingen intensjon om å nå mange, men det er godt å lufte litt :smiley:

 

Jeg opplever ikke forfall andre steder her på kysten. Tvert om har jeg hatt flotte uker her. Men Gullholmen har vært et av mine barndomsparadis, og nå blei jeg skuffa gitt.

 

Sørlandet frister ikke meg. Stedene man går til er ofte byer, og jeg synes ikke Sten og Strøm Arendal er mer spennende enn Sten og Strøm Grimstad.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Synd at Lars har sluttet, pratet mye med ham sist år. Men nykommeren lærer vel han også, - etter hvert. Ellers er jeg helt enig med det om gjestehavnene på Sørlandet som ofte er i byer. Risør og andre steder er jo koselige småbyer, men på svenskekysten er svært mange av gjestehavnene mindre steder som i tidligere tider har vært havner for fiskeriene og nå beboes av sommergjester i en fin blanding av fastboende. Og iom. at det har vært fiskehavner for den gang fiskebåtene var små, er det svært trygge og gode havner for oss med småbåter.

 

I morgen skal vi forresten ned til båten for rydding og vasking før vi også drar nedover svenskekysten for 4 uker på fredag. I dag har Trude pakket klær og sengetøy som vi tar med til båten i morgen. Og skipshunden fant ut at det var best å plassere seg i kofferten så vi ikke skulle glemme å ta med ham.

 

kofferthund.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg sjekket opp litt på uGrib for en uke fremover, og når et kraftig lavtrykk ved Island har forflyttet seg nordøstover og er fyllt, er det ingen slike markerte lavtrykk på gang. Men dessverre heller ingen markerte høytrykk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Og skipshunden fant ut at det var best å plassere seg i kofferten så vi ikke skulle glemme å ta med ham.

 

Lars H.

 

Har Jap fått en arvtager?

 

Ellers så var vi innom Gullholmen i midten av juni. Da ble vi møtt av en hyggelig havnevakt på ytterste brygge. Hulda er så stor at han ikke ønsket oss inn i bassenget. Meget hyggelig og hjelpsom. Vi spiste på restauranten som ligger i tilslutning til hotellet (eller hva det nå er), altså bygget som ligger ute på holmen der vi fortøyde. Husker ikke prisingen, men mate var alldeles førsteklasses.

 

Ut fra det Bitteliten skriver, så kan det virke som om servicegraden synker, og prisene øker når ferierushet setter inn.

 

Ellers så har Hulda lagt inn Gullholmen som første ferieby etter at vi forlater Strömstad. Gribbestad og Smögen er strøket fra listen over steder vi kommer til å stikke innom i fremtiden. På dette strekket blir det kun naturhavner. Koster har vi jo rett utenfor stuedøren, her blir det også kun naturhavner om vi skal overnatte.

 

Skagen i juni var en meget positiv opplevelse. Det samme gjelder Østerby på Læsø. Sæby mener jeg begynner å bli noe smittet av Norra Bohuslän. I fjor hadde vi et fantastisk måltid hos Frank (pakkhuset 2. etg.), i år var måltidet utpreget dyrt og av lav kvalitet. Havnen ble administrert av en tenåringspike med skyggelue. Ebeltoft var også en meget positiv plass, flott by.

 

I morra er det tre uker offshore som venter..... Og det var den sommeren. I løpet av tre uker ombord så hadde vi kanskje tre dager med sol. Enten blåste det ikke, eller så var det mer enn 10 m/s. Mye motorkjøring, nesten ikke seiling. Tror ikke vi heiste storseilet mer enn en gang i løpet av hele turen. Tåke. Radaren vi monterte i våres var en meget postiv sak. AIS'en fra Didgital Yachs fungerte prikkfritt i fire uker før den luktet brent plast og avgikk ved døden. Antennen fra samme produsent hadde periodisk feil, her var det antennepluggen som ikke var klemt fast, den ble kun holdt på plass av krymestrømpen. Men Garmin-pakken vi kjøpte kjører fremdeles prikkfritt.

Link to post
Har Jap fått en arvtager?

Ja, i høst tok til slutt gikten overhånd, og det ble tur til dyrlegen og så til de evige jaktmarker. Men etter 5 dager var det ny hund i huset, en 13 måneder gammel Cocker Spaniel som var ferdig sosialisert etter at han hadde bodd hos oppdretteren sammen med et drøss andre hunder, katter og små barn. Og som skipshund fungerer han helt utmerket, men han har vannskrekk og har enda ikke badet! Litt bilder og video av ham her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Saken var at han ikke hadde hatt anledning til å bade det første året hos oppdretteren. De pleide å ta hundene til en kulp (han kommer fra et sted i nærheten av Hvittingfoss), men der var det for mye strøm på våren. Men håper han kan svømme, for før eller siden går han nok på hodet i vannet en eller annen gang når han piler frem på dollboardet for å komme i land!

 

Men håper inderlig det er varmere i vannet enn 16 grader nedover på svenskekysten i ukene som kommer. jeg foretrekker nok 20+ før jeg hopper uti! Det hadde jo vært fint med et bad i år også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Fortsatt ledig på Käringön. Været lysner og vinden er varm. En seilbåt på 39 fot kilte seg nettopp inn ved siden av oss der vi trodde det var plass til en IF, så nå ligger vi dønn :smiley:

 

Hulda, jeg deler dine erfaringermed Gullholmen. Kroa på hotellet pleier å ha god mat. Den ytre brygga dere og vi lå på hører til hotellet og har egen havnevakt. Ordning och reda der.

Link to post

Vi forlod Skärhamn klokken 930 og gik nordpå mod det dårligere vejr. Masser med både ude og en frisk vind med temmelig pæne bølger på de åbne stykker som fx ved Kråksundsgap.

 

Ankom Grundsund klokken 1230 og her var en del pladser men nu er her fyldt. Her har vi ikke været før, så om lidt skal vi udforske.

 

En stribe blå himmel mod syd og ikke koldt.

 

Højdepunktet var dog at få vand på. Vandtanken var stort set tom efter fem dages brug. Vores toilet skyller med ferskvand så her er krise uden vand. Men nu er tanken fuld igen. Vi har badet og spulet fodaftryk fra alle de de mange udenpåliggere af.

 

Alt i alt en godkendt dag so far. :smiley:

Link to post

Legger snuta rett på Grebbestad imorgen formiddag. det er grovt ute i skagerak nå så vi venter til imorgen. Så bærer det rolig og behagelig sydover til gtb og et besøk på Liseberg for de små før vi suger til oss hele kysten oppover igjen over helgen.. Det er meldt regn og grått Lørdag og tildes søndag.. så da blir det karuseller for alle penga disse dagene.. tror dette blir en knall tur-- :pray:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Dro fra Oslo fredags ettermiddag og hadde en plan om å nå Hvaler og Strømstad. Den planen holdt på å gå i vasken... I 28 knop mellom Rauer og Hankø bremset båten kraftig opp. I refleks dro jeg ned gassen på begge motorene, og satt og lurte mye på hva som skjedde. Jeg tenkte kanskje tau i en propell, og tiltet opp begge drev og stakk hodet over kanten på badeplattformen. Med mye småbølger og skumring var det ikke lett å se propellene, men jeg kjente og snurret på alle og de virket fine. Prøvde begge maskiner hver for seg i forover og akterover og alt virket normalt, men når jeg passerte 1200 rpm på styrbord maskin så vibererte det kraftig i båten. Prøvde så babord maskin på samme hastighet og da virket alt ok. Men etter å ha tiltet motorene opp fikk jeg ned, i alle fall i følge displayet. De var spinnville.. Rederinnen ble brått enig (med seg selv) at vi skulle gå for 1 maskin til Hankøsundet, hvilket jeg gjorde. Etter noen få minutter i 3 knop så hylte alarmen og maskinen var varm... Da var det å komme seg ned i maskinrummet igjen, og forsøke å sjekke/bytte impeller, og for plast rundt drevet?... Etter litt om og men så jeg at denne impelleren så litt rar ut men jeg greide ikke å trekke denne ut. Plutselig titter jeg opp og ser et TANKSKIP!!, ja et tankskip mellom Hankø og Rauer..som hadde kolisjonskurs med oss. Jeg kastet meg over VHF'en og ropte litt av hvert men ikke noe svar. Tjøme radio ovehørte ropene og kom inn og lurte på om jeg hadde problemer. Hvilket jeg hadde... Jeg fortalte om hva som var i ferd med og skje og Tjøme kontaktet trafikksentralen for å få tankeren til å endre kurs. Noen LAAAANGE minutter senere begynte han så vidt å dreie av men det frådet rundt baugen på tankeren. De trenger kanskje litt fart for å skifte kurs slik? Jeg så det kom til å gå bra, så jeg forsatte da med å forsøke å bytte impeller. Gikk ikke. Satt dønn!

Gikk så i 2 knop med maskinene som hadde vibrasjon inn til Hankøsundet. Bel tatt godt i mot av noen som hadde hørt oss på VHF, og fikk en fin plass. Var oppe tidlig om morgenen for å prøve å finne ut hva som faktisk hadde skedd. I godt lys og klart vann oppdaget jeg en 2 tom 6 av den vasstrukkene typen på nesten høykant under styrbord drev. Etter litt tilting og jukking på drev fikk jeg tak i den fra lettbåten og hue under vann. Planken var relativt maltraktert av mine drev's forkanter og finner, og tydelig knekt av min påkjørsel. Noen sekunder senere kom broren flytende opp til overflaten. Hva hadde skjedd? Jo, jeg har truffet planken i godt driv og den har lagt seg på tvers og i forkant av begge drev. Den var ca 3 meter lang når jeg satte den i sammen igjen. Etterpå hadde disse plankene kilt seg mellom drev og transom når jeg tiltet opp. Den var såpass vasstrukken at de var umulig å se i overflaten.

 

Så var det å finne årsaken til varm babord maskin. Når motoren og impeller var kaldere kom de ut etter en del lirking. Impelleren var fin, men maglet 1 hel finne! Fant bitene etter å ha demontert litt slange. Ny impeller på plass og begge maskiner og drev maler nå som katter. Superflaks! Ingen skader...

 

Så vi kom til Strømstad på lørdagen alikevel og fikk gjort nødvendige innkjøp. Typisk "harry" varer. Vi tuslet så videre på lørdag, men vinden kom og vi kjempet oss nedover Kosterfjorden over Gule Humpen, og søkte havn i Gribbestad. Smekk fult... I dag kom vi oss videre og har funnet en flott uthavn ved Saxen utenfor Kungshamn. Setter kursen videre sydover i morgen. Sikter mot Marstrand..

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post

Etter gårsdagens middagsmisære forsøkte vi oss på Petersons Krog. Sist vi spste der syntes jeg det var oppskrytt, men de andre var fornøyde...Heldigvis hadde de ikke bord ledig i dag, så vi booket på Prästgården. Tanken var en lett middag. Men nå er vi mätta och belåtna etter tre retter. Enkel, kjempegod og prisverdt mat. Løp og kjøp! Vi drar hit igjen.

 

Nydelig vær her nå. Ungene bader og vi tar et litet lass Chablis på øvre balkong :cheers:

 

Kjäringön på sitt beste!

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ligger også i Fjällbacka ved siden av Tom Rør og får nok årtes kvote av teckno ser det ut til. I følge sikre kilider skal musikken stoppes kl. 24.00 så i får se.

I morgen går vi sannsynligvis til Väderöarne sammen med et par andre båter. har ikke vært der .på noen år så det blir hyggelig. Deretter går turen til Koster og hjem på lørdag tenker jeg.

Hilsen Ludde

 

Link to post

Ser vi på en del norske havner har disse fått oppgradert det meste og prisen er jo lavere enn i Sverige enkelte steder.

Ris til egen bak kalles dette, men det er jo fullt opp med båter så de klarer seg vel

Jevnt over lavere havneleie i Norge ja, Horten indre betalte vi 100,- (uten vann og strøm da.) På Verdens Ende er det vel fortsatt 175,-? Vi får se, drar vel dit i morgen?

Også i dagligvareforretningene er prisene i Norge lavere. Betalte mellom 8 og 12 SEK for ferske rundstykker i Strømstad, På Rema1000 i Horten koster fine rundstykker kr 1,-/stk. For grove kr 1,90/stk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...