Jump to content

Status på svenskekysten

ter-av

Recommended Posts

Trivelig med Mariell innerst på bryggen her i Fjällbacka. Det er ikke så mange båter her så vi ligger longside alle sammen. Men på Dockside bryggen er det tomt.

mariell.jpg

brygge.jpg

dockside.jpg

Litt komplisert å få skrudd på vannet, er det her.

vann1.jpg

Men det er løst på denne måten. Merkelig at en slik fin skiftenøkkel får henge i fred.

vann2.jpg

I går kveld ruslet jeg litt rundt og knipset bilder av typisk bebyggelse her nede.

hus1a.jpghus1b.jpg

hus2.jpg

hus3.jpg

hus4.jpg

Også litt annet finnes det her midt i byen.

bod1.jpg

bod2.jpg

bod3.jpg

bod4.jpg

Med hund om bord er vi ikke mye ute og spiser, men selv om det var stille her i går kveld gjorde i hvert fall kokkene seg klar som jeg fikk tatt bilde av inn gjennom vinduene!

kokk1.jpg

kokk2.jpg

I morgen får vi vel komme oss videre nordover, og jeg håper ikke Gule Humpen og Kosterfjorden blir for brysom. Planen er å komme seg over til Norge og Skjærhalden.

Lars H.

my webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Går sikkert fint. Hørte på tv4vest værmeldingen og svt1 og de melder regn fra i morgen tidlig. Vinden er vel kanskje svakest nå utovet kvelden og natten. Skal visstnok ta seg opp i morgen og enda mer på torsdag. Kanskje en kveldseilas eller tidlig morgen er best mht vind. Kan jo imidlertid ikke stole blindt på værmeldinga. Løyer ofte om kvelden selv om de melder annerledes. Uansett er det jo ikke meldt kuling før på torsdag

Heisann, heisann!

Nå ligger vi trygt og godt i Skjærhamn, så dermed er svensketuren over for oss. Som Mariell skrev (sorry at vi ikke fikk sagt "ha det", men trodde du sov), så startet vi tidlig for å komme frem før vinden skulle øke på. Men vi har nesten ikke hatt noe vind, kun 6m/s. Det vil si, med ett unntak. Midt på Kosterfjorden fikk vi brått et heftig regnvær med vindkast på 15m/s ! Vi kortet inn turen over Gule Humpen med å gå ut Munkesund og på innsiden av Klätten ved den grønne staken. Men deretter, før vi fikk dreid inn mot Havstensund, var det heftig, men uten problemer. Bølgehøyden lå jevnt på 1,5m med enkelte sværinger på 2m.

Kosterfjorden var grei med sjø rundt 1m+. Vi gikk så inn mot Strömstad og opp Norskerennen før vi krysset Sekken. Det er et drittsted! Problemer var det ikke, men når enkelte sjøer blir 1,5m på tvers i en snekke, gjelder det å ratte mye slik at ikke mannskapet får det alt for ubehagelig.

Nå har jeg hatt meg en velfortjent ankerdram, og snart skal jeg ha en til. For da vi skulle ta morgenstellet i morges, tettet dassen seg. Så den måtte øses for ikke å skvalpe over (og jeg hadde fylt den godt opp med MYE brunt!). Så nå er det snart tid for å løse problemet. Jeg håper inderlig det bare er utløpet fra dassen til slangen som går til septiktanken.

Lars H.

webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lå og slappet av til 08.00 i dag, vært oppe ved 7 tiden de siste dagene.

Var på badet når jeg hørte du fyrte Yanmaren opp.

Når jeg kom opp tuslet dere fra kai.

vi fikk jo en prat i går. Treffes nok i samme område på ca samme tid til neste år også.

Ta 2 ankerdrammer før du begynner med dritt jobben

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Fint at turen gikk greit. Som du skriver varierer vinden en god del. Snekke over Sekken i sidesjø kan være ubehagelig. Brodern pleide kjøre en del lange sikksak med Årø'n selv om veien blir lenger. Kan jo dra innenfor Tjurholmen og skrått over også. Nord for S Sandøy istedet for Herfølrenna. Dassproblemer misunner jeg deg ikke. Håper det er en quickfix løsning. Vi ligger på svenskesiden til fredag regner jeg med. Ligger på en fin plass helt i le. Lykke til med dassproblemer og god tur videre!

Spm:Skjærhavn eller Skjærhalden kanskje?

Redigert av olpi (see edit history)

Spm:Skjærhavn eller Skjærhalden kanskje? Så surret jeg igjen med navn. Selvfølgelig mente jeg Skjærhalden! men jeg klarte i hvert fall å skrive "æ" og ikke "ä". Sist jeg surret var da jeg skrev at vi var kommet til Hönö mens vi lå på Rörö!

Ellers er dassen fikset, ekstra ankerdram for jobben er innvilget av fruen og vi har hatt oss litt forsinket formiddagsmat. Nå blåser det litt mer her, så her blir vi liggende til det løyer. Men vi skulle gjerne vært i Holmsbu på fredag. Da er det Saga-båt treff der.

Lars H.

webcam

Ser ut som vinden dreier litt mellom vest og syd- syd/vest. På vest ligger du mer beskyttet på Skjærhalden. Iflg YR skal det vel blåse en del i morgen. På fredag meldes lite vind. Det er jo nesten alltid stille perioder selv når det meldes mye vind så det går sikkert greit å nå Saga treffet. Kjører vel like godt innaskjærs for Hvaler øyene og gjennom Puttesund, ut Kjøkøysund og videre... . . Løyer også nå her.

Nå er det snart vindstille her i Skjærhalden, men med god tid og mer meldt vind i morgen, ligger vi over en dag. Det pleier vi forresten å gjøre i de fleste havnene. Så med værmeldingen for fredag, blir det nok Sagabåttreff i Holmsbu. Og vi går nok også opp og bak Hvaler. det er jo i seg selv en mye finere tur enn utaskjærs. Her er det ikke akkurat overfylt i havnen. Vi er 4 norske motorbåter pluss en svensk seilbåt!

Lars H.

webcam

SMHI melder for området Måseskjær-Nord koster opp til 15m/s fra vest fra i kveld av og frem til og med natt til fredag. Da skal det løye endel.

Lørdag rolig men fortsatt fra Syd og vest.

Søndag skal den over på rolig vind fra Nord.

Dvs. Om ikke noen dramatiske forandringer i værprognosene blir jeg fastboende sør av Gula humpen frem til lørdag/søndag. Who cares. Behøver ikke være i Vestfold før 05.09 kl 09.30,.Da skal jeg til tannlegen. 06.09 skal jeg til sjømannslegen. 07.09 skal jeg på familietreff til fjells. 11.09 Skal jeg til Canada. Kanskje like greit å roen her så lenge som mulig

Glemte å nevne. Sola skinner, men vinden har begynt å dra seg til.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Må få meg ICE til neste sesong. Å holde på med mobilen blir bare dyrt og tungvint.

Tips bare. Har djuice på iPhone og fri bruk av Internett for 200 i mnd.. Bruke den som ruter hjemme nå også..

Edit. Funker kanskje ikke i Sverige.. Glemte at jeg leste svensketråden:)

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Du har blitt litt av en gjestehavn-trawler du Lars :giggle:

Har du ligget i uthavn i ferien ?

Sitter for øvrig å følger ivrig med på alle bildene. Koselig med bilder !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Du har blitt litt av en gjestehavn-trawler du Lars :giggle: Har du ligget i uthavn i ferien ?

Tidligere år lå vi mye i naturhavner, men når en blir eldre (om vel et år blir jeg 70) er det komfortabelt med gjestehavner, i august altså. Hadde nettopp en gjennomgang av loggen, og det er ikke mange gjestehavner mellom Strömstad og Göteborg vi ikke har vært i siden første gang nedover i 1989. Vi har faktisk overnattet i 43 forskjellige gjestehavner i løpet av de årene!

Lars H.

Ja, jeg skjønner godt det med komforten når det kommer til forskjellen mellom gjestehavn og naturhavn. Jeg tok også ferien i august for noen år siden og det er rett og slett veldig behagelig med strøm og en termostatstyrt ovn når det blir 10 grader på natten. En annen ting er at man slipper å bekymre seg for om det skulle blåse opp på natten. Når jeg ser du skriver om "første gang i 1989" begynner jeg å føle meg gammel. For meg hører 1989 ut som i går, men det er jo faktisk 22 år siden. Årene går alt for fort og som min snart 92 år gamle bestefar sier: bare vent til du runder 90, da føles det som et år går unna på er par dager !

Nei, dette gjør meg enda sikrere på at vi må levet livet i dag og slutte å drømme om morgendagen.....

God tur til Holmsbu på Saga-treff, om jeg ikke husker feil var det vel der vil hilste på hverandre for noen år siden.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

SMHI melder for området Måseskjær-Nord koster opp til 15m/s fra vest fra i kveld av og frem til og med natt til fredag. Da skal det løye endel.

Lørdag rolig men fortsatt fra Syd og vest.

Søndag skal den over på rolig vind fra Nord.

Sola skinner, men vinden har begynt å dra seg til.

Ja det ser slik ut nå (yr), ser at http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE bare har prognoser for

de neste 6 timer ute nå.

Er glad for at vi hoppet over på tirsdag, selv om alle meldte 1m og at det skulle bli bedre på norske siden

Det stemte det men det ingen sa var at det begynte å komme dønninger fra syd vest når vi var halveis.

4,5 mil syd øst for Tvisten var det bare å innse at å runde den var for slitsomt, så vi surfet i 8-9 knop inn mot Stavern, da vi kom til Kirkeberget hadde Rakke båene knust dønningene så vi gikk til over Nevlunghavn.

Vi hadde en fin kveld i Havstenssund søndag og en super kveld på Lindön longside mandag. der var det forresten

5 norske båter tre i bøyer og 2 longside der.

Det er sikkert ikke dumt å la nordøsten roe det ned før du setter over.

Vi måtte være hjemme søndag, ellers hadde vi tatt noen uker til.

Vil takke for oss for en fin tur på svenskekysten.

Hilsninger til alle båt frender.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Vinden er nå 8 - 10 m/s, litt av og på. Det har stort sett vært vestavind. Selv når det blåste en del som ved midnattstider så merker du sikkert ikke så mye til den i Skjærhalden gjestehavn Lars. Virker som det løyer litt etter litt. Det er nok imidlertid sikkert en del sjø utaskjærs fremdeles. Kan hende vi havner på Skjærhalden senere idag. Er vel en del båsplasser ledig ( ikke dockspot ) ?

Redigert av olpi (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...