Lars H. Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Tror nok vi skal finne en plass til deg. Her er vi 3 norske motormåter pluss en svensk seilbåt! Du er velkommen til en trygg og god havn. Og vil du være helt sikker på plass, så er alle Dockspot plassene tomme, he he. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Høres bra ut. Får se senere idag. Flott vær og sol her nå og vi ligger fint i le. Septik er ca 80% full så det holder fint til i morgen fm ;-) Enten drar vi over nå i em eller i morgrn fm. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Hadde vært hyggelig med besøk. Der du ligger er det vel bare Sekken å bekymre seg for? Vi drar nok nordover mot Holmsbu i morgen tidlig/formiddag. Det er jo noen timer med 7 knop. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Egentlig skulle jeg vel ikke skrive noe særlig mer i denne tråden da vi jo er kommet til Norge, men vil bare nevne at nå er olpi også ankommet fra Sverige og jeg har vært ombord til ankerdram, - den smakte godt! Nå er det faktisk flertal av baatplassen.no båter (med vimpel) her. Vi er to, og det er en annen ikke-bp båt i havnen og det er alt. Men folk fra havnekontoret har i dag gått rundt på bryggene og spylt unna all måkedritt og blåskjell før helgeinrykket de venter i morgen. Det så ganske jæv . . g ut da vi kom. Så litt service er det her. Lars H. mitt webcam Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Free Lillehammer Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Stor takk til alle som har bidratt på denne tråden i sommer med tekst og bilder - og en særlig takk til Lars H. Suveren tråd for oss som skal nedover både senere i høst og neste sommer. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Her i Skjærhalden har det frem til nå vært en helt vindstille kveld, men nå rørte viseren på vindmåleren seg og slo opp i 6m/s Har du denne på din saga? Har du et bilde og kan forklare hvordan du leser den? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
GURIMALLA Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 Enig med Fargo Lillehamme - flott reportasje du har laget fra sveneskekysten Lars H. Hyggelig var det også med en liten prat her på Skjærhalden ikveld. God tur videre til Holmsbu i morgen Mvh Ola Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.August.2012 Del på Facebook Svart 23.August.2012 (redigert) Har du denne på din saga? Har du et bilde og kan forklare hvordan du leser den? For å lese den, løfter jeg blikket litt og ser på instrumentet til vindmåleren, og som bildet under viser, er det vindstille her nå. Hyggelig var det også med en liten prat her på Skjærhalden ikveld. God tur videre til Holmsbu i morgen Riktig hyggelig var det med en prat. Vi kommer nok innom neste år også. Lars H. Redigert 23.August.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 (redigert) Tenkte at det kunne være på tide med en liten oppdatering fra Bohuslän, nå som alle er så opptatte av hvor ferden går denne, og hver eneste helg. Man glemmer liksom Bohus med en gang man kommer til slutten av august. Her ligger Hulda på Storö, Lotshavn: Båten foran baugen til røde Hulda fikset fortøyninger da jeg ankom og bød på ankerdram. Tok med tre pils til grabbarna og tutlet over. . Solnedgangen er som den pleier å være ute på Väderöarna, Bare litt tidligere nå i oktober. Og der forsvinner Väderöarna i horisonten for denne gang. Men vi som lever her nede har jo fordelen at det er ikke så langt ut dit. Turen går videre til Gribbestad: Her, som på Lotshavn, hadde innkreving av penger tatt vinter. Strømskapet åpnet for fri avnytting. Hulda var eneste båt inntil en med splittflagg la til der bildet er tatt fra. Prøvde å være hyggelig, men man snakker da ikke med folk med vanlig firkantflagg! Det får da være grenser.Systembolaget bygger om, og utvalget er akkurat nå noe begrenset. Donalda, som går i fraktfart med turister ut til Lotshavn har tatt vinteren og ligger med bøtte tredd over eksosrøret. Da jeg stod opp til morgenen i dag var det 20 grader inne i Hulda, og tykk is på dekket. Morderisk glatt. Videre nordover til Havstensund:: Ikke en turist i sikte noe sted. Men etter hvert kom det noen norske seilere sydover. Men seilvinden var fraværende den første delen av dagen. Tok en snik innom Ramsö syd på Koster, ikke en turist å se. Så turen gikk videre inn blant skjærene på Koster. Neste stopp var Ursholmen. For en båt som Hulda, så er det en renne å tre kjølen ned i for å komme inn i bassenget: Ikke mye klaring for å få vridd seg rundt. Og slik ser det ut der på høsten: Igjen så er Hulda eneste båten på brygga: Derfra gikk turen nordover gjennom Kostersund og til Strömstad. Og nå klokken 22:46 trommer regnet på dekkket. Akk ja. Redigert 12.Oktober.2012 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Flotte bilder fra fredelige idyller, Hulda! Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Har tenkt tanken og etter de bildene, ble ikke lysten mindre. Blir nok en uke eller to langs Nordre bohuslens kysten i Månedskifte Oktober/November hvis værmeldingene ser bra ut. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Free Lillehammer Svart 18.November.2012 Del på Facebook Svart 18.November.2012 Seiler østover fra Læsø neste sommer. Er i tvil om vi skal til Gøteborg eller lande lengre nord mot Lysekil. Noen som har gode erfaringer med gjestehavn i Gøteborg? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.November.2012 Del på Facebook Svart 18.November.2012 Er i tvil om vi skal til Gøteborg eller lande lengre nord mot Lysekil. Noen som har gode erfaringer med gjestehavn i Gøteborg? Lå i Lilla Bommen, Göteborg Flott havn sentralt, mener vi brukte mer penger på strøm på 3 dage enn 30 dager i Danmark, ikke billig havneavgift heller. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tom Rør Svart 18.November.2012 Del på Facebook Svart 18.November.2012 har de begynt å måle strømmen på Lilla Bommen? Lå der i fjor, og kan ikke erindre at den ble målt da. Betalte vel fast pris inkl. strørm. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Lilla Bommen er grei nok, men dyr og ligger mitt i Gjøteborg sentrum Hvis du ikke absolutt må inn til Gjøteborg anbefaler jeg herller å finne deg en gjsthavn/uthavn i Gjøteborgskjærgården. http://www.havneguiden.no/id/29068?omr=19&grp=14,19 Har som regel krysset over fra/til Læsø fra Gjøteborgskjærgården, men også gått direkte fra Marstrandsfjorden Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bitteliten Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Buss fra Marstrand til Gøteborg går hver time. Turen tar en time. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 (redigert) har de begynt å måle strømmen på Lilla Bommen? Lå der i fjor, og kan ikke erindre at den ble målt da. Betalte vel fast pris inkl. strørm. Det var fast pris eksklusiv strøm, hadde de hatt måler som i Danmark hadde det hvert greit.Mener at 3 dager med strøm i Lilla Bommen ca 200krStrøm 5 dager i København 7 kr. på måler, strøm til samme batterimåler og støvsugere. Ellers må strekningen Kungsö - Marstrand oppleves og nytes, mye mer dn dette. BJÖRLANDA KILE BOHUS-BJÖRKÖ, Fiskehamnen BOHUS-BJÖRKÖ, SS Frams klubbhamn DONSÖ FOTÖ, Gamla fiskehamnen Grötö GÖTEBORG, Fiskebäck GÖTEBORG, Hinsholmskilen GÖTEBORG, Långedrag, GKSS GÖTEBORG, Saltholmen HOVÅS HYPPELN HÄLSÖ HÖNÖ KLÅVA KULLAVIK KÄLLÖ-KNIPPLA Lisebergs Gästhamn Lilla Bommen Göteborg Nimbushamnen RINGENS VARV AB RÖRÖ STYRSÖ, Bratten STYRSÖ, Sandvikshamnen STYRSÖ, Tången TJÖRNEKALV TORSLANDA LAGUN VINGA VRÅNGÖ ÖCKERÖ, Fiskehamnen Redigert 19.November.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MajorAndy Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Lilla Bommen er et fast punkt på mine ture. Jeg holder af den afveksling, en tur ind til byen giver. Alene turen ind ad Göta elv forbi broerne og færgerne er en oplevelse, synes jeg. Ofte forsøger vi at få det til at passe med vejret så vi tager ind hvis det trækker op til et par dage med regn. At ligge midt i byen er herligt og GBG er en stor by med virkelig meget at byde på. Shopping, teater, biograf, cafeliv og meget mere. Men havnen bliver hurtigt fuld, så der skal lidt planlægning til for at få plads i højsæsonen. Er den fuld, så er også Långedrag et godt alternativ - her går der vist sporvogn ind til byen på kort tid. Ellers er jeg enig med roger-jo i at hele skærgården omkring GBG er et besøg værd. Mere stille og rolig end længere nordpå. Mere autemtisk men også lidt mindre pittoresk. Her BOR folk og det mærker man. Man sparer let 1-2 kroner pr. liter diesel. Og havneafgifterne er mere beherskede end længere nordpå hvor antallet af Nordmænd et højere... Mine favoritter er Kallö-Knippla, Fotö, Björkö, Grötö, Rörö, Hyppelen. Donsø er også blevet fin mens Hönö og Öckerö er lidet charmerende. Der skulle også være en god naturhavn ved Kungsö og et par længere sydpå. Sitér dette innlegget Link to post
Free Lillehammer Svart 19.November.2012 Del på Facebook Svart 19.November.2012 Takk for gode innspill! Imponerende liste, roger-jo. Om ikke Dockspot fullstendig raner oss for muligheten til å improvisere, kan vi jo også ta ting som det kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 23.November.2012 Del på Facebook Svart 23.November.2012 Vi har ligget i Lilla Bommen for mange år siden. Sentralt og godt, trikkeavstand til allverdens tilbud, ikke minst Liseberg som barna satte enorm pris på! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Free Lillehammer Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Var innom Lille Bommen i går for å kikke. Det ser ut til å være forholdsvis få plasser der tatt i betraktning av at Gøteborg må være en populær havn om sommeren? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 Ser på maringuiden.se - på HUNNEBOSTRAND står det: "Välbevarat genuint skärgårdssamhälle öster om Göransö. Öppen 1/6-31/8, 225 platser, ankare. Djup 3-6 m." Hva betyr "ankare" på guiden? At det er mulig å ligge på svai? At det er "syden-førtøying" med anker ut - og hekken inn? Planlegger turen over til sommeren og begynner å orientere meg litt på hva som finnes... Planen er å seile rundt og ta Götakanal øst->vest, svenskekysten før retur til Stavanger. Har 8 uker som skal brukes Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 anker ute og stevn eller hekk inn. Det er kanskje ikke bøyer der - husker ikke nå.Svai er nok ikke aktuelt inne i havneområdet. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Lars H. Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 (redigert) Det er slutt på å bruke anker i Hunnebostrand. Der fortøyer en med baug eller hekk inn og i bøye i andre enden. Det er også lagt ut liner til fortøyingen. Redigert 31.Januar.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
REM Svart 31.Januar.2013 Del på Facebook Svart 31.Januar.2013 anker ute og stevn eller hekk inn. Ikke for å være pirkete Salt- JanP, men bare "stevn" kan vel bety både baug og akter? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.