Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Tror nok vi skal finne en plass til deg. Her er vi 3 norske motormåter pluss en svensk seilbåt! Du er velkommen til en trygg og god havn. Og vil du være helt sikker på plass, så er alle Dockspot plassene tomme, he he.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hadde vært hyggelig med besøk. Der du ligger er det vel bare Sekken å bekymre seg for? Vi drar nok nordover mot Holmsbu i morgen tidlig/formiddag. Det er jo noen timer med 7 knop.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Egentlig skulle jeg vel ikke skrive noe særlig mer i denne tråden da vi jo er kommet til Norge, men vil bare nevne at nå er olpi også ankommet fra Sverige og jeg har vært ombord til ankerdram, - den smakte godt! Nå er det faktisk flertal av baatplassen.no båter (med vimpel) her. Vi er to, og det er en annen ikke-bp båt i havnen og det er alt. Men folk fra havnekontoret har i dag gått rundt på bryggene og spylt unna all måkedritt og blåskjell før helgeinrykket de venter i morgen. Det så ganske jæv . . g ut da vi kom. Så litt service er det her.

 

Lars H.

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du denne på din saga? Har du et bilde og kan forklare hvordan du leser den?

 

For å lese den, løfter jeg blikket litt og ser på instrumentet til vindmåleren, og som bildet under viser, er det vindstille her nå.

 

 

vindmaler2.jpg

 

Hyggelig var det også med en liten prat her på Skjærhalden ikveld. God tur videre til Holmsbu i morgen

 

Riktig hyggelig var det med en prat. Vi kommer nok innom neste år også.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tenkte at det kunne være på tide med en liten oppdatering fra Bohuslän, nå som alle er så opptatte av hvor ferden går denne, og hver eneste helg. Man glemmer liksom Bohus med en gang man kommer til slutten av august.

 

Her ligger Hulda på Storö, Lotshavn:

 

bohus_121012_002.jpg

 

Båten foran baugen til røde Hulda fikset fortøyninger da jeg ankom og bød på ankerdram. Tok med tre pils til grabbarna og tutlet over.

 

 

bohus_101012_023.jpg

.

 

Solnedgangen er som den pleier å være ute på Väderöarna, Bare litt tidligere nå i oktober.

 

bohus_121012_005.jpg

 

Og der forsvinner Väderöarna i horisonten for denne gang. Men vi som lever her nede har jo fordelen at det er ikke så langt ut dit.

 

Turen går videre til Gribbestad:

 

bohus_121012_010.jpg

 

Her, som på Lotshavn, hadde innkreving av penger tatt vinter. Strømskapet åpnet for fri avnytting. Hulda var eneste båt inntil en med splittflagg la til der bildet er tatt fra. Prøvde å være hyggelig, men man snakker da ikke med folk med vanlig firkantflagg! Det får da være grenser.Systembolaget bygger om, og utvalget er akkurat nå noe begrenset. Donalda, som går i fraktfart med turister ut til Lotshavn har tatt vinteren og ligger med bøtte tredd over eksosrøret. Da jeg stod opp til morgenen i dag var det 20 grader inne i Hulda, og tykk is på dekket. Morderisk glatt.

 

Videre nordover til Havstensund::

 

bohus_121012_018.jpg

 

Ikke en turist i sikte noe sted. Men etter hvert kom det noen norske seilere sydover.

 

bohus_121012_023.jpg

 

Men seilvinden var fraværende den første delen av dagen.

 

bohus_121012_025.jpg

 

Tok en snik innom Ramsö syd på Koster, ikke en turist å se. Så turen gikk videre inn blant skjærene på Koster.

 

Neste stopp var Ursholmen. For en båt som Hulda, så er det en renne å tre kjølen ned i for å komme inn i bassenget:

 

bohus_121012_026.jpg

 

Ikke mye klaring for å få vridd seg rundt.

 

Og slik ser det ut der på høsten:

bohus_121012_027.jpg

 

 

Igjen så er Hulda eneste båten på brygga:

bohus_121012_031.jpg

 

Derfra gikk turen nordover gjennom Kostersund og til Strömstad.

 

Og nå klokken 22:46 trommer regnet på dekkket. Akk ja.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er i tvil om vi skal til Gøteborg eller lande lengre nord mot Lysekil. Noen som har gode erfaringer med gjestehavn i Gøteborg?

Lå i Lilla Bommen, Göteborg Flott havn sentralt, mener vi brukte mer penger på strøm på 3 dage enn 30 dager i Danmark, ikke billig havneavgift heller.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Lilla Bommen er grei nok, men dyr og ligger mitt i Gjøteborg sentrum

Hvis du ikke absolutt må inn til Gjøteborg anbefaler jeg herller å finne deg en gjsthavn/uthavn i Gjøteborgskjærgården.

 

http://www.havneguiden.no/id/29068?omr=19&grp=14,19

 

Har som regel krysset over fra/til Læsø fra Gjøteborgskjærgården, men også gått direkte fra Marstrandsfjorden

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

har de begynt å måle strømmen på Lilla Bommen? Lå der i fjor, og kan ikke erindre at den ble målt da. Betalte vel fast pris inkl. strørm.

Det var fast pris eksklusiv strøm, hadde de hatt måler som i Danmark hadde det hvert greit.Mener at 3 dager med strøm i Lilla Bommen ca 200krStrøm 5 dager i København 7 kr. på måler, strøm til samme batterimåler og støvsugere.

 

Ellers må strekningen Kungsö - Marstrand oppleves og nytes, mye mer dn dette.

 

 

 

 

BJÖRLANDA KILE

BOHUS-BJÖRKÖ, Fiskehamnen

BOHUS-BJÖRKÖ, SS Frams klubbhamn

DONSÖ

FOTÖ, Gamla fiskehamnen

Grötö

GÖTEBORG, Fiskebäck

GÖTEBORG, Hinsholmskilen

GÖTEBORG, Långedrag, GKSS

GÖTEBORG, Saltholmen

HOVÅS

HYPPELN

HÄLSÖ

HÖNÖ KLÅVA

KULLAVIK

KÄLLÖ-KNIPPLA

Lisebergs Gästhamn Lilla Bommen Göteborg

Nimbushamnen

RINGENS VARV AB

RÖRÖ

STYRSÖ, Bratten

STYRSÖ, Sandvikshamnen

STYRSÖ, Tången

TJÖRNEKALV

TORSLANDA LAGUN

VINGA

VRÅNGÖ

ÖCKERÖ, Fiskehamnen

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Lilla Bommen er et fast punkt på mine ture. Jeg holder af den afveksling, en tur ind til byen giver. Alene turen ind ad Göta elv forbi broerne og færgerne er en oplevelse, synes jeg.

 

Ofte forsøger vi at få det til at passe med vejret så vi tager ind hvis det trækker op til et par dage med regn. At ligge midt i byen er herligt og GBG er en stor by med virkelig meget at byde på. Shopping, teater, biograf, cafeliv og meget mere. Men havnen bliver hurtigt fuld, så der skal lidt planlægning til for at få plads i højsæsonen. Er den fuld, så er også Långedrag et godt alternativ - her går der vist sporvogn ind til byen på kort tid.

 

Ellers er jeg enig med roger-jo i at hele skærgården omkring GBG er et besøg værd. Mere stille og rolig end længere nordpå. Mere autemtisk men også lidt mindre pittoresk. Her BOR folk og det mærker man. Man sparer let 1-2 kroner pr. liter diesel. Og havneafgifterne er mere beherskede end længere nordpå hvor antallet af Nordmænd et højere...

 

Mine favoritter er Kallö-Knippla, Fotö, Björkö, Grötö, Rörö, Hyppelen. Donsø er også blevet fin mens Hönö og Öckerö er lidet charmerende. Der skulle også være en god naturhavn ved Kungsö og et par længere sydpå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Ser på maringuiden.se - på HUNNEBOSTRAND står det: "Välbevarat genuint skärgårdssamhälle öster om Göransö. Öppen 1/6-31/8, 225 platser, ankare. Djup 3-6 m." Hva betyr "ankare" på guiden? At det er mulig å ligge på svai? At det er "syden-førtøying" med anker ut - og hekken inn?

 

Planlegger turen over til sommeren og begynner å orientere meg litt på hva som finnes... Planen er å seile rundt og ta Götakanal øst->vest, svenskekysten før retur til Stavanger. Har 8 uker som skal brukes

Link to post
Share on other sites

Det er slutt på å bruke anker i Hunnebostrand. Der fortøyer en med baug eller hekk inn og i bøye i andre enden. Det er også lagt ut liner til fortøyingen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

anker ute og stevn eller hekk inn.

Ikke for å være pirkete Salt- JanP, men bare "stevn" kan vel bety både baug og akter?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...