Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Det er slutt på å bruke anker i Hunnebostrand. Der fortøyer en med baug eller hekk inn og i bøye i andre enden. Det er også lagt ut liner til fortøyingen.

Eller longside. Alltid god plass i juni.

De hadde lagt ut tamper i bryggene til ankerfester da vi var der i sommer,


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det var din tolking. Er det fortøying i bøye eller line, står det de fleste stedene i Sverige ankring forbudt!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Årets første tur. Fra Vindön. Båten hentet ut av vinteropplag hos NordWest. I perfekt stand, som vanlig fra dem.

bilde

Blåser mye i dag. God kuling fra Vest, rundt 16ms max.

Gikk Nordströmmarna forbi Bassholmen for å slippe Islandsberg. Opp mot BohusMalmøn var det et par meter bølger. Gikk greit i 18-20 knop.

 

Lite trafikk, nydelig vær og like fin skjærgård som vanlig. Snart i Sotekanalen

Link to post
Share on other sites

Gikk Nordströmmarna forbi Bassholmen for å slippe Islandsberg.

 

 

Lurer en på hvor mye bølger det er ved Islandsberg, kan det sjekkes her. Nå ser det slik ut:

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det kan du vel lese om selv på adressen for tjenesten, http://www.islandsberg.angstrom.uu.se Om det finnes andre forskningsprosjekter, vet jeg ikke noe om.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På vei utaskjærs. Vinden har løya, fortsatt gammel sjø fra kulingen. Småkrapp sjø ved fiskegrunnene

bilde

 

Passert Väderøarne nå. På vei utenfor Koster.

 

Syd for Väderøarna var vi nære ved garnrester som fløt i vannet. Ca 30 m langt. Jeg varslet Sweden Rescue. Hadde vi gått i det hadde vi nok mista all fremdrift. Heldigvis var garnet oransj. Annen farge hadde vært vanskelig å se

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har trawlet meg igjennom 178 sider om svenskekysten. Som forberedelsen til vår aller første svenskekystentur har det vært veldig hyggelig, interessant og artig lesning.

Mye kostelig lesning om hekksjøgeneraler, "Narvestader", og pinnebåtfolk uten vett. :lol:

Litt skremt av rapporter om at det er vanskelig å finne plass i havner (Vi reiser fra hjemmehavn 15/16 juli)- men ellers gleder vi oss veldig. Vær, vind og trivselsfaktor avgjør hvor langt sørover vi kommer, og jeg har ett spørsmål: Hvilke havner er et greit utgangspunkt for en busstur til Liseberg dersom vi ikke seiler helt til Gøteborg? Og, er det trygt å la båten ligge en natt i gjestehavn uten oss ombord?

Mvh

Emmylou (Oslo)

Link to post
Share on other sites

Tok buss fra Lysekil til Gøteborg for noen år siden. Tok lang tid drøye 2 timer mener jeg det var.

 

Bruker yr.no, smhi.se og dmi.dk for værvarsel på Svenskekysten. Når alle 3 er enige pleier varselet å stemme :clap:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Marstrand er helt topp å reise til Gøteborg fra. Buss hver time. Tar en time. 50 meter å gå fra fergekaia.

 

Plass i havn kommer an på når du ankommer. Er du sist inn får du neppe plass. Er du tidlig ute får du plass.

 

Imponert over at du har lest hele tråden :smiley:

Link to post
Share on other sites

En eventyrlig overfart fra Langesund, flatt vann til Nevlunghavn, der kom en hekksjøgeneral smygende bakfra og snudde biten på høykant, så vi fant ut hva som ikke var sikret. En redningsskjøyte da var kl 12.00.

Siste to timene var det litt sjø som kom inn fra akter.

Ligger nu på svai ved Grebbestad.

Fikk med oppsumeringen av Norge England på tv.

En fin grillkveld på akterdekk med rødvin.

Runder av med konjakk, livet er herlig.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...