Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

. Er båtlivet iferd med å urbaniseres.

Vi blir vel mer og mer kontinentale her også ser det ut som

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hva legger du i kontinentalt?

 

Ingen hjelper hverandre når man legger til i gjestehavn. Store båter legger ut jolla istedenfor fendre. Båter passerer fortøyde båter i skjærgården med stor fart og bølger. Forbikjøringer skjer kloss inntil passerende båter med stort ubehag. Den nye generasjonen er iferd med å bidra til ville tilstander i gjestehavner. En natt i gjestehavn med 2 tau i ei rotten gammel brygge koster snart like mye som et hotellrom i syden med frokost , flislagt bad og luftkondisjonering. Båtlivet er på ville veier.

De fleste er nok ikke enige i din oppfatning av båtlivet, men de er vel bare noen nisser de da vel?

Link to post
Share on other sites

Ingen hjelper hverandre når man legger til i gjestehavn. Store båter legger ut jolla istedenfor fendre. Båter passerer fortøyde båter i skjærgården med stor fart og bølger. Forbikjøringer skjer kloss inntil passerende båter med stort ubehag. Den nye generasjonen er iferd med å bidra til ville tilstander i gjestehavner. En natt i gjestehavn med 2 tau i ei rotten gammel brygge koster snart like mye som et hotellrom i syden med frokost , flislagt bad og luftkondisjonering. Båtlivet er på ville veier.

 

Det er ikke i nærheten av mine opplevelser under årets ferie i Vestfoldskjærgården

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det nok det litt delt, den gamle garde ligger mye i uthavner og på svai. Veldig ofte kommer det folk å hjelper til i uthavner det er kan være litt bratt etc. Selv har jeg hjelpet flere i sommer og fått hjelp. Jeg er fortrekker svai og uthavner, det er ofte veldig mas og støy i gjestehavnene. Lite slår Kosterskjærgården i finvær som i sommer, selv Kroatia kommer til kort her.

 

På den annen side er det folk som har plukket opp båtliv der de ligger i gjestehavner, forventer wlan og ferske bakervarer og aviser levert på morgenen. Dessuten kanskje de er vant med en havnebetjent som hjelper til med å legge til, hvilket at vanlig mange steder i Middelhavet. Betalingsvilligheten er kraftig på vei opp blant denne gruppen. Dockspot nevner at det er økende etterspørsel etter full service plasser.

Dette henger også sammen med at folk tar ferie i biter, ei uke isyden, ei uke på seiltur etc. Når man er ei uke på seiltur kan man jo svi av litt penger på turen. Det er noe annet med "Tre Väckor i Bohuslän" generasjonen, vi tilbringer gjerne 5 uker ombord.

 

Dessuten vil eiere av gjestehavner gjerne ha inn så mye penger som mulig, de har jo oppdaget hvor mye de kan melke lystbåtene for. Husker jeg reagerte på at de ville ha dag avgift for å legge til etpar timer for proviantering. Strömstad er vel mest beryktet for dette.

 

Båtlivet endrer seg, det er nesten som om man føler seg gammel bade fordi man har passert 50.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Og så var vi vel fortøyd i en halvfull havn i Hunnebostrand. Turen gikk som en drøm i 20gr., solskinn med 3m/s vind fra WNW. Og selv over Humparne var det under en meter bølger, - bortsett da fra hekkbølgene etter høyhusene som fosset frem for å komme hjem til helgen. Men en vestlandsbåt som Saga27 er bygget for grov sjø! jeg glemte selvfølgelig å ta bilder derfra. Kommer tilbake med bilder herfra etter hvert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva legger du i kontinentalt?

 

Ingen hjelper hverandre når man legger til i gjestehavn. Store båter legger ut jolla istedenfor fendre. Båter passerer fortøyde båter i skjærgården med stor fart og bølger. Forbikjøringer skjer kloss inntil passerende båter med stort ubehag. Den nye generasjonen er iferd med å bidra til ville tilstander i gjestehavner. En natt i gjestehavn med 2 tau i ei rotten gammel brygge koster snart like mye som et hotellrom i syden med frokost , flislagt bad og luftkondisjonering. Båtlivet er på ville veier.

Det der høres ihvertfall ikke mye kontinentalt ut.

 

Min opplevelse fra utlandet er mindre hekkbølgeproblemer enn her hjemme, hjelpsomhet og skikkelig service i havner. Jeg ser å ikke bli tatt i mot av personellet fra marinaen når jeg legger til brygga som unntak.

Ellers er folk generelt like hjelpsomme som de er her hjemme i Norge.

 

Prisene er en annen ting, det koster like mye eller mer å legge til i en marina i de fleste andre land sammenlignet med Norge, forskjellen er at servicen nok er noe høyere ute men så betaler man jo endel også da

Link to post
Share on other sites

Og så var vi vel fortøyd i en halvfull havn i Hunnebostrand. Turen gikk som en drøm i 20gr., solskinn med 3m/s vind fra WNW. Og selv over Humparne var det under en meter bølger, - bortsett da fra hekkbølgene etter høyhusene som fosset frem for å komme hjem til helgen. Men en vestlandsbåt som Saga27 er bygget for grov sjø! jeg glemte selvfølgelig å ta bilder derfra. Kommer tilbake med bilder herfra etter hvert.

Även om du inte är intresserad av konst så tycker jag du skall gå på stenutställning som ligger 200 m norr om Bella Gästis. Ja är inte intresserad av konst men tycker det är värt ett besök.

Gick Du på insidan Munkholmen?

Link to post
Share on other sites

Ja visst gikk jeg på innsiden av Munkholmen. Og det blir vel fast rute i fremtiden. Du kan se hele ruten vi gikk med tracket vårt på Marinetraffic.

Her utsikten fra båten nå.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lå innenfor Havstensund og der var det en 7-8 båter som lå. Det var alle norske. Så kom det en båt som skulle legge til og noen fra oss andre båter gjør oss klare for å ta imot tau og hjelpe til. Da han ene fikk se det svenske flagget bak på den nyankomne båten sier han

- faen, kommer det utlendinger her også...

 

Sagt på fleip selvfølgelig, men det er utrolig mange nordmenn som ferdes på svenskekysten :-)

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Slike tips tas imot med glede. Og da kan jeg bidra med et alternativ til å gå ut Kråksundgap på vei sydover. Gå på innsiden av Bråtö.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde tenkt oss til Hønø i dag, men vi gadd ikke sitte å hoppe over lang tid. Gikk derfor til Gottskär, hvor vi ligger godt i le for vinden. Hyggelig liten havn, hvor vi tok lunsj på konditoriet oppi veien for bryggen. Her blir vi ihvertfall til i morgen, og satser på litt mindre sjø oppover.

Link to post
Share on other sites

 

Hva legger du i kontinentalt?

Med kontinentalt mener jeg at i Europa dreier båtlivet seg om å gå fra by til by, fra gjestehavn til gjestehavn og fra pub til pub. Ser du på båter som importeres fra UK og Europa ellers mangler de alle winch bak og de har ikke åpning i rekka foran slik at du kan hoppe i land fra baugen. Man bakker i stedet inn mot en trebrygge og fortøyer fra baugen mot påle eller vha. anker. Årsaken er vel ikke nødvendigvis at de foretrekker å ligge slik som sild i tønne, det er vel heller slik at de ikke har noe valg.

Norge og Skandinavia er unik med tanke på den flotte skjærgården vi har, med et eldorado av øyer og naturhavner. Lær deg å bruke denne unike ressursen. Den ligger der aldeles gratis til avbenyttelsen og gir et helt annet og rikere båtliv en hva du finner overfylte, svette og støyende gjestehavner.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kommer akkurat hjem fra halvannen uke på svenskekysten, etter noen dager i Tønsberg.

Gjestehavna i Tønsberg var den beste gjestehavna vi var i, etter vår mening!

 

Ellers var vi i Strömstad, Grebbestad, Kungshamn og Stenungsund - og de ble rimeligere

og bedre dess lenger unna grensa vi kom....

 

Det var plasser alle disse steder, eneste havn vi kom forgjeves til, var Hunnebostrand i

helga, og der hadde vi vel klart å finne plass med litt større tålmodighet.

 

Vi så at de fleste fikk hjelp til fortøyning når det var folk i nærheten, ingen dårlig erfaring med det.

 

Dette er Stenungsund, 210 SEK for plass, strøm, dusj og internett:

bilde

Link to post
Share on other sites

Her i Gottskär, koster det 250; ink. strøm, og Wifi. Tror det er inkl. dusj også.




Med kontinentalt mener jeg at i Europa dreier båtlivet seg om å gå fra by til by, fra gjestehavn til gjestehavn og fra pub til pub. Ser du på båter som importeres fra UK og Europa ellers mangler de alle winch bak og de har ikke åpning i rekka foran slik at du kan hoppe i land fra baugen.

 

Båter fra uk, har ikke vinsj bak fordi det kan være opp til 40 fot tidevannsforskjell, og da faller baug i land/anker bak bort. Det samme vil du oppleve nord i landet vårt også, der tidevannsforskjellen er betydelig. Hovedgrunnen til at vi ligger i gjestehavner, er at vi har med en jente på 15, som syns det er morsomt ar det finns butikker/liv og røre rundt seg.Dette er et hensyn vi føler at vi må ta, hvis hun i det hele tatt skal ønske å være med.

Link to post
Share on other sites

Vi var en uke på tur i sommer og vi hadde 2 netter på Resø. Det er er rolig og fin havn da det blåste ganske mye. Så lå vi 2 netter i uthavn ved Havstensund før vi hadde en natt i Fjellbacka da det var litt overskyet. Greit å ta en ettermiddag/kveld der det er litt butikker og restauranter. Det var stappa fullt i havna. Betalte 45 kr for trådløst nett der som var sykt dårlig. Fikk så vidt kontakt og det fallt ut masse. Strykkarakter! Ellers ok havn.

Vi avsluttet med 2 netter i uthavn rett syd for Fjellbacka, rett ved Hamburgsund.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Sorry, men PC'n fikk litt for mye å gjøre og gikk i 100% prosessorbruk. Har nå slått av noen andre prosesser, redusert størrelsen på bildet og kuttet ut live streaming av video. Så nå burde det virke. For oppdatering av bildet, klikk der det står at du kan gjøre det. Rapporter om hvordan det funker, er det bare å komme med.

 

Ellers fungerer både ICE og Tele2 internett her. ICE med 1,5 - 2Mbps, og Tele2 (dongle i PC'n) med 4 - 5Mbps.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...