Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Det var greit å finne plass til båten i dag her i Hunnebostrand, men jeg er glad jeg ikke kom med bil og måtte finne slike steder å parkere på!

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi ligger nå i Varberg turen fra Halmstad var så der, med litt sjøsprøyt et par steder.

Begynner å bli fullt, det er 2 og 3 i bredden unntatt en båt som ikke har lagt ut fendere, gjett hvor den kommer fra.

Satser på Kungö eller en lunere ankerplass, ser ut som at det kommer litt vind på Lørdag.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hovedgrunnen til at vi ligger i gjestehavner, er at vi har med en jente på 15, som syns det er morsomt ar det finns butikker/liv og røre rundt seg.Dette er et hensyn vi føler at vi må ta, hvis hun i det hele tatt skal ønske å være med.

 

Tom Rør, vi er flere i denne situasjon. Jeg har med en 14-åring, samme grunn til at vi også alltid går i havn. Det skjer enkelt mer for dem der i den alderen.

Link to post
Share on other sites

Vi har ei jente på tre år ombord, hvis du kan gi meg en oppskrift på hvordan vi skal få hun, når hun blir eldre, til å synes det er kjedelig i havner, ja da betaler jeg godt..

Hvert i Tuborg land i snart to uker, Anholt nå, gleder meg sykt til noen dager i uthavn oppover svenskekysten.

Men hvis alle lå i uthavn, skulle det blitt trivelig når uværet kom.

Tror noen og enhver kunne blitt uglesett når man hadde trengt seg inn på lesiden av en liten holme...O:-)

Redigert av WGM36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja en ypperlig måte å gi barna en god start på et eventuelt båtliv og gode naturopplevelser.Man ligger altså 3 uker i gjestehavner, går på shopping, utstyrer barna med data, tilgang til facebook, diverse spill, mobil, tv og spiser på restaurant hver dag. Etter mitt syn en gal utvikling.

Du har klart og tydelig gitt utrykk for ditt syn på mange ting, så det tar jeg ikke helt på alvor. Du tror at du skal kunne tvinge en tenåring til å ligge på skjæret i flere uker uten kontakt med venner, mulighet til å gå i butikker etc.? sånn som samfunnet har utviklet seg, så tror jeg vi gjør lurest i å ta hensyn til de unge også, og ikke bare sitte på holmer og skjær, å tro at de også syns det er stas. Når de unge trives, så trives også de voksne.

Link to post
Share on other sites

Går det ikke an å overse denne uglen som på død og liv skal dreie denne tråden bort fra det den har vært i mange år, - en tråd der vi forteller med bilder om hvordan vi har det på båttur i Sverige, enten vi ligger i gjestehavn eller naturhavn eller er under veis?

Her et oversiktsbilde over havnen like før solen gikk ned bak Göransö.

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja en ypperlig måte å gi barna en god start på et eventuelt båtliv og gode naturopplevelser.Man ligger altså 3 uker i gjestehavner, går på shopping, utstyrer barna med data, tilgang til facebook, diverse spill, mobil, tv og spiser på restaurant hver dag. Etter mitt syn en gal utvikling.

Tror du er i ferd med å bli Uglesett her, Uglesett. Besserwissere som deg finnes det mange av men det er en lite sjarmerende egenskap. Jeg tror du vil tjene på å lytte mer og ytre deg mindre en stund fremover inntil du har opparbeidet deg en smule mer livserfaring..

Link to post
Share on other sites

Går det ikke an å overse denne uglen som på død og liv skal dreie denne tråden bort fra det den har vært i mange år, - en tråd der vi forteller med bilder om hvordan vi har det på båttur i Sverige, enten vi ligger i gjestehavn eller naturhavn eller er under veis?

 

Her et oversiktsbilde over havnen like før solen gikk ned bak Göransö.

bilde

 

Og her et bilde som vel viser at en Saga27 (dersom dere ser den der pilen peker) nok er blant de aller minste båtene nå. Og den ble reklamert med som stor, rommelig familiebåt da den kom på markedet i 1969.

bilde

Lars H.Mitt webcam

Hei Lars H.

 

Hvor er det denne plassen ligger, virket som en kjempeplass!:-)

 

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

Hunnebostrand ligger like nord for Sotekanalen. Her forresten et bilde fra Göransö hvor oversiktsbildet av selve Hunnebostrand ble tatt fra.

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Å treffa andre fra BP er alltid trivelig. Vi fortsetter sydover og blir ute denne og tre uker til. Rop oss (Trudelutt) på VHF K16.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Synes dere selvoppnevnte fantastisk korrekte "båtfolk" skal begynne å behandle UGLESETT med samme respekt som alle andre her.

 

Har ikke sett maken til hakking på et medlem på lang tid. Gode tips til alternative plasser kommer han/hun også med.

Det er vel heller mr.Ugle som forteller alle andre hva som er korrekt, så jeg foreslår at du leser uglens innlegg, før du antyder at det er vi andre som hakker på ham. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært med lenge så jeg vet hva jeg snakker om.

Det tror jeg ikke et øyeblikk på! Men jeg skal fortelle deg noe du åpenbart IKKE vet: Det er faktisk mulig å ligge i gjestehavn OG lage middag ombord i båten! Samtidig!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du behøver å gjøre deg bryet med å forstå, for jeg antar at du mislykkes. Jeg eg nå på vei oppover svenskekysten, og dro avgårde klokka 06. Jeg er i praksis helt alene på sjøen, sitter ute og nyter naturen og den friske sjølufta. Stoppet innom en liten øy, så jeg fikk tatt bilde av en selkoloni. Jeg er på vei til en gjestehavn, og jeg kan ikke si at jeg føler meg mindre båtmenneske enn deg av den grunn! Har dratt på meg flere hundre nautiske i ferien, så jeg føler meg ikke som noe mindre båtmenmeske enn noen andre faktisk !

Link to post
Share on other sites

Jeg kan love Hr. Ugle at om man har barn/ungdom i båten og gjør hva man kan for at de skal være med så er gjestehavner et must !

 

Vi har barn i følgende alder(ikke alle bor hos oss og det er mine/dere/våres): 4-12-14-17-20-21-22.

Alle disse har vært med oss i båtlivet så jeg her føler jeg at jeg har erfaring nok til å "mene noe". Behovet endrer seg med alderen og fra 5 til 10 år går det fint med uthavn, men er de yngre enn 5 er svaberg/balanse en utfordring og er de over 10 år så kommer interesser for at noe skal skje samt internett inn i bildet.

 

Vi kommer, når vi igjen får båt, til å ha med 4 åringen og de på 12 og 14(noen år til) og vi har ingen planer om gjestehavner i fremtiden. Slik sett har vi en utfordring med de på 12/14 !

For øvrig er jeg veldig enig med deg i at gjestehavner ikke er en grunn til å kjøpe båt, da kan man like godt leie seg inn på hotell.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Uglesett har ett poeng.

Båtlivet har dreid fra å være en syssel primært for de fangst/fiske, natur og frilufts inspirerte, til å innbefatte de mer Camping og luxus motiverte.

Båtene blir større og større, og bedre og bedre utstyrt.

Destinasjonene blir mer og mer tilrettelagt.

For flere og flere.

 

Men folk må da få lov å gjøre som de vil, og det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre heller, selv om man kanskje kvier seg mer for å gnu gelcoat til mange millioner opp i strandstenene enn man hadde turt med en tilårskommen sliter av en båt.

 

Personlig synes jeg at det er flott at det ikke er alt for folksomt ute på skjæra. Jeg liker å ligge helt for meg selv, så for meg er denne utviklingen bra :lol:

Men det er ikke å forakte å komme til havn å få seg en utepils , vaska litt klær og toppet tankene heller i ny og ne.

Og kanskje treffer man noen hyggelige båtfolk som mann kan slå av en hyggelig prat med :saint: .

 

Alt har sin sjarm, selv om en fin kveld i en stille bukt for seg selv der man nyter naturen og selvfanget mat etter en lang dag på sjøen, det er av de absolutte høydepunkt i mitt båtliv ihvertfall :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er trist å se slike fordømmende holdninger som Uglesett viser de som går i havn. Enhver må ha rett å gå i gjestehavn vil de det, akkurat som Uglesett & Co har rett til å nyte naturen og svabergene. For min del er utfordringen at jeg vil ikke klare å nyte naturen og svabergene alene, når ikke guttungen eller nye samboeren vil være med. Da blir det ikke båttur i det hele tatt, men er jo slik Uglesett ønsker mitt båtliv skal være. Tryggest å parkere slike som meg i hjemmehavn, og der kan båten ligge hele sesongen, i stedet for å bruke den å dra til gjestehavner. Uglesett sitt syn minner om min svigerinne (10 år eldre enn meg) som aldri skjønte hvorfor de unge skal ha Xbox og playstation. Nei brettspill og lange fjellturer, det er sunne verdier for unger. Da er det bedre å se ned på en far som lærer seg Xbox slik at man kan delta sammen med ungene, og forstår hva ungene holder på med. Noen mennesker må riste fortidens aske av seg å innse at deres verdier er flotte, men passer ikke alle i dagen teknologiske samfunn, også må de akseptere og respektere andre menneskers meninger og syn.
Jeg tror jeg på vegne av flere av oss med tenåringer kan fortelle at valget er enkelt, enten blir det en båtferie litt på deres premisser (så de kan skype og slik på kveldene med vennene) ellers får vi de ikke med ut. Alene 14 dager med tenåringen hjemme er heller ikke aktuelt, så da vil alternativet ikke bli båtferie i det hele tatt, i dette perspektivet er gjestehavner en flott løsning.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er trist å se slike fordømmende holdninger som Uglesett viser de som går i havn.

Må bare få poengtere at selv om jeg dels støtter Uglesetts observasjoner, så stiller jeg meg på ingen måte bak den tidvis arrogante og nedlatende måte han innimellom fremlegger sitt budskap.

 

Folk må gjøre som de selv vil, hvilket de da også gjør.

 

Og at urbaniseringen i mange tilfeller har gått for langt hos mange tror jeg vi finner mye bedre eksempler på på andre arenaer enn hos båtfolket som av praktiske årsaker må være litt selvhjulpne uansett hvor de foretrekker å fortøye skuta si om kvelden.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Må bare få poengtere at selv om jeg dels støtter Uglesetts observasjoner, så stiller jeg meg på ingen måte bak den tidvis arrogante og nedlatende måte han innimellom fremlegger sitt budskap.

 

Ditto !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Går det ikke an å overse denne uglen som på død og liv skal dreie denne tråden bort fra det den har vært i mange år, - en tråd der vi forteller med bilder om hvordan vi har det på båttur i Sverige, enten vi ligger i gjestehavn eller naturhavn eller er under veis?

 

Tiltredes!

Lars H er en klok og fredelig gammel ugle, slik ugler jo skal være!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...