Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Hvor langt har dere kommet Tom?

Vi gikk fra Gottskär i dag tidlig, og har nå ankommet Rørø. Gikk innom Hyppeln først, men der tok vinden noe mer, samt at det var litt for trangt for oss mellom båtene.

Vi lå på Rørø i fjor også, og der liker vi oss. Er dere utpå nå?

Link to post
Share on other sites

Nei, folk må få gjøre som de sjøl vil og hva som passer best for den enkelte. At det å ligge i gjestehavn skulle være noe moralsk mindreverdig enn å ligge i uthavn er jeg ikke med på. Kan en lokke fjortisen med 9,9 på jolla og Skype så gjør en det selvfølgelig. Alternativet er jo at poden nekter å bli med og foreldrene, hvis de i det hele tatt tør å dra ut alene, blir sittende å bite negler og være nervøse for hva avkommet måtte finner på. Sjøl hadde vi fjortiser før trådløst internett sin tid, så vi kunne ikke lokke med den slags. Ikke fantes det familievennlige gjestehavner innen rekkevidde heller, så løsningen var at krapylene ble hjemme og vi allierte oss med venner som «tilfeldig» stakk innom og sjekket. Vi tipset også politiet noen ganger når vi visste det var party på gang slik at de kjørte forbi og viste seg fram en gang eller to ila. kvelden. Som regel gikk det bra, men ikke alltid, men dét er en annen historie. Kos dere i gjestehavn med fjortisen så lenge han/hun vil være med. Om noen år vil de ikke være med uansett hva dere lokker med. Da er kanskje tiden inne til og utforske den fantastiske skjærgården vi har langs kysten vår?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Endelig innaskjærs er kommet og ankret ved Kungsö.

 

Strekningen Helsingør Kungsö er kjedelig og nesten alltid nordvest og dønninger, mulig en bør vurdere å legge ruten opp andre veien neste gang.

 

I dag var unntaket Sol laber bris fra SYD og 10cm dønninger fra Skagen.

 

Med piloten på var det bare å nyte det naturen bød på, seler, niser, fugler, tre måser hadde flyoppvisning rundt båten.

 

En sort og en hvit sommerfugl hvilte seg i noen minutter før de forsvant mot Danmark.

 

Satt og peila en seiler, fant ut at han ville krysse aktenfor, men så begynte han og presse for å krysse foran baugen jeg stoppet for å slippe han foran, da falt han av, så jeg gav full pinne 90 grader til BB og kjørte fra han og kom meg tilbake på kurs.

 

Ellers var det en herlig dag på vannet, gleder meg til grillkvelden, T-bon med grilla Asparges grilla tomater og grillet maiskolber.

 

Så får rederinnen hente fram en passende rødvin også koser jeg meg med en bayer i sommervarmen mens jeg griller..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg har gått fra Drøbak til Stenungsund i en 33 år gammel Nidelv 24 i 6 knops fart,

kan vel ingen kalle meg særlig avantgarde, men det å få tilgang på strøm, vann, trygg

forankring og kanskje internett teller nok en god del for meg.

 

Når det er sagt, hadde vi en del opplevelser i Strömstad og Grebbestad som ikke enbart

var positive, så man bør være litt selektiv når det gjelder gjestehavner. Hvis man ikke på

død og liv må ha "Tjohej hadelittan lej" bør man nok velge mindre steder, og gjerne litt

lenger syd på Svenskekysten.

Link to post
Share on other sites

Tror du virkelig at det er noen som prøver å "innføre" noe nytt? Det er ganske arrogant å påstå at de som ikke ligger på skjæret, men som foretrekker gjestehavner er noen snobbete forsøplere og det som værre er. Du er nok en bitter mann Uglesett, og når det gjelder å uglese, så virker det som om du er spesielt god der, med dine fordømmelser av vanlige folk som koser seg i f.eks. en koselig gjestehavn. :nonod:


Skikkelig trøkk på Rørø, da det er mange folk fra distriktet som kommer på helgetur. Skal ha skikkelig flaks for å få plass her nå.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uflaks mener du vel, tom.

Folk som vil ligge i havn og haste videre gjør det, folk som vil ligge i uthavn gjør det.

Hva er egentlig problemet ditt Ugle?

Mye av det du skriver er ønsketenking, jeg synes det er utrolig trivelig når det kommer ei gammel dekke

Med en god gammel en motor, men ville ikke hatt det selv, når var det egentlig båtlivet ditt ble ødelagt av forsøplende havnefolk som hater måker og haster avsted.

Kos deg i uthavn og rist litt på hodet av alle tullingene når de passerer, så kan eventuelt de hastende folk i båt riste litt på hodet av deg.

Skjønner egentlig ikke hvordan du får postet alle innleggene dine, for du bruker forhåpentligvis ikke slike høyteknologiske ting som ødelegger båtlivet..?

Eller det er kanskje lov? Det er ikke urbant å skrive på siv forum sammen med måker og makrell.?

 

Mvh Terje

Link to post
Share on other sites

Du skal nå bare være glad til du Uglesett for at majoriteten ligger i gjestehavn. For ellers så hadde du ikke hatt uthavnene for deg selv. Ser ikke helt problemet ditt.

 

Mine foreldre, i midten av 60-årene, er straks tilbake fra langturen som startet 14 juni, fra Ålesund - Grimstad - Ålesund. En uke midt inni der tok de toget til Oslo og var der en uke.

Uten gjestehavner kunne de ikke reist på tur. Helt avhengig av å ligge til brygge. Hva skal de gjøre da? holdt seg hjemme?

Nettopp det at det er gode gjestehavner, så har de muligheten til å reise på langtur. Derfor kan de også ligge 14 dager i Mandal, hvor de bodde i 20 år, fra 1970 til 1990. Derfor kan de treffe gamle venner, bekjente og kolleger. Folk det hadde vært vanskelig å møtt igjen om de ikke kunne lagt seg til i en gjestehavn. De kan dra fra sørlandsby til sørlandsby, ringe gamle kjente og by på kaffe. De får oppleve tettsteder langs vestlandskysten som de ellers ikke hadde sett. Og så har de med seg sitt eget. Kan ta en hvil når det passer. Har med seg sine egen ting. Sove i sin egen seng, ha sitt eget kjøleskap med mat. Følge sin egen rytme.

Og i noen havner kan de booke plass. Supert! Ligger de ikke inntil en kai eller brygge, så kommer ikke mor seg i land, uten å slite seg såpass ut at hun ikke kan gjøre mere den dagen.

Skal ikke de få lov til å være på sjøen? -fordi de ikke kvalifiserer til å passe inn i "den rette, urgamle måten å gjøre det på".

Campingbil tenker du da kanskje.. nei, de trives på sjøen, ved kysten, på vannet. Og måten de gjør det på er like god som enhver annen.

Link to post
Share on other sites

Vi lå på Rørø i fjor også, og der liker vi oss. Er dere utpå nå?

Da rekker dere hjem i god tid i forhold til tidsskjemaet. Vi er hjemme nå. Har akkurat hatt båten på slipp et par dager. Rakk ikke dette før vi dro avgårde på sommertur.

 

Kraftig torden og regn over Moss i formiddag.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg kunne heller tenkt meg at de ikke kastet loss og heller ble liggende i båsen hele ferien. Det hadde ikke gjort særlig forskjell for de ferierende og hadde vært best for miljøet og ikke minst for alle de små idyliske småbyene /havnene i skjærgården. De er jo helt ødelagt av pølsebuer, tecknomusikk og kaos.

 

De fastboende kunne flytte hjem igjen.

 

Når jeg kjører båten oppdager jeg plastflasker, bæreposer, bleier osv flytende i vannet og ikke for å snakke om hvordan det ser ut i strankanten. Hvor kommer alt dette søplet fra?

Du virker meget uvitende Mr.Ugle. Hvordan hadde f.eks. småbyene og stedene langs Bohuslänkysten fått inn kroner hvis de ikke hadde hatt en skarve måned med trøkk?

Landsbygda i Sverige er på konkursens rand, med massiv fraflytting og arbeidsløshet, så jeg tror de pengene vi legger igjen klirrer godt i kassa bortover. Det vannet du fyller på brygga drar vel ikke inn så mye? Dette var min siste kommentar til Mr. Ugle, da det ikke virker som at han ser realitetene i dagens måte å feriere i båt på. Fortsatt god sommer til dere som ikke irriterer dere over hva alle andre gjør, men heller koser dere der dere til enhver tid er :wink:

Da rekker dere hjem i god tid i forhold til tidsskjemaet. Vi er hjemme nå. Har akkurat hatt båten på slipp et par dager. Rakk ikke dette før vi dro avgårde på sommertur.

 

Kraftig torden og regn over Moss i formiddag.

Vi bør få til det, da vi ikke må være hjemme før om en uke :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg kunne heller tenkt meg at de ikke kastet loss og heller ble liggende i båsen hele ferien. Det hadde ikke gjort særlig forskjell for de ferierende og hadde vært best for miljøet og ikke minst for alle de små idyliske småbyene /havnene i skjærgården. De er jo helt ødelagt av pølsebuer, tecknomusikk og kaos.

 

De fastboende kunne flytte hjem igjen.

 

Når jeg kjører båten oppdager jeg plastflasker, bæreposer, bleier osv flytende i vannet og ikke for å snakke om hvordan det ser ut i strankanten. Hvor kommer alt dette søplet fra?

 

Du må være ungkar du !!!!

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vinden øker på her i Hunnebostrand også, glad jeg ikke ligger i uthavn. Det er ikke like hyggelig å styre me anker som slipper når en er pensjonist som blir 70 år om 3 md. Men Ugla kunne kanskje kommet og hjulpet til?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vinden øker på her i Hunnebostrand også, glad jeg ikke ligger i uthavn. Det er ikke like hyggelig å styre me anker som slipper når en er pensjonist som blir 70 år om 3 md. Men Ugla kunne kanskje kommet og hjulpet til?

Ikke la dere provosere av Ugla,det ligger jo egentlig i nicket hans,han går inn for å bli uglesett.

Link to post
Share on other sites

Ligger i Marstrand her blåser det 15 i kasta ellers varmt og godt. Det var en danske som våget seg ut han gikk sidelengs nedover bryggene og var borti 5 båter på vegen. Jeg satt heldigvis ute og fikk holdt han igjen i baugspydet hans ellers hadde nok påhengsmotoren min på pullpit forsvunnet. :-) trodde nesten han skulle inn til oss å ha frokost jeg.

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vinden øker på her i Hunnebostrand også, glad jeg ikke ligger i uthavn. Det er ikke like hyggelig å styre me anker som slipper når en er pensjonist som blir 70 år om 3 md.

Nei det er et Mareritt.
Er nå tryggere på svai, enn dregg og landfeste jeg, longside er tingen i uthavn da ligger en trygt.
Tre av di som lå rundt meg på svai, valgte å flytt seg å ligge med dregg og landfeste.
Våknet i firetiden av en truster og da var det kaos på de båtene som lå til land.
Fire gikk i natt og to gikk i formiddag et par båter igjen og en seilbåt har kommet og noen badebåter.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg kunne heller tenkt meg at de ikke kastet loss og heller ble liggende i båsen hele ferien.

Altså, hjemmehavnene er vel de mest øde havnene i fellesferien, anbefales på det sterkeste, Ugla ;-)

Ligger i Marstrand her blåser det 15 i kasta ellers varmt og godt.

Kom nettopp inn en her i Lysekil, hadde målt 19,7 ms i kastene ...

Når jeg kjører båten oppdager jeg plastflasker, bæreposer, bleier osv flytende i vannet og ikke for å snakke om hvordan det ser ut i strankanten. Hvor kommer alt dette søplet fra?

 

Ikke sett noe til, på de få strendene i uthavn som er her i Bohuslän finner jeg sjelden annet enn tang, tare og maneter som har drevet i land... kommer vel fra naturen alt sammen tror jeg ...

Link to post
Share on other sites

Fikk storfint besøk og da de låret lettbåten på vannet tenkte jeg et øyeblikk at vi ble bedt på kaffe og avec,

men nei lettbåten for forbi og inn på stranden.

Nå har de låret to store ribber og to snøfresere så her blir det sikkert haraball isteden, og støyen fra hjelpemotorene

begynner å irritere.

bilde

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sjelden med snøfresere på båt

Ja, det er å fornærme snøfreseren som er et nyttig redskap. Vannfreser er bedre.

 

[quote name="ToreSB" post="1476786" timestamp="1375555096" Heter Seawolf i følge Marinetraffic, og er registrert som Pleasure Boat der.

frekk størrelse på den fritidsbåten.:)

Rett, jeg glemte å skrive navnet.

Ser i dag at den har gjemt seg i Gøteborg mens det blåste så det holdt.

Og nå som det er stille og solen skinner kommer de og må bruke en svær ribb

for å lage bølger så blondinene får leke seg med vannfreserene.

Inne i lagunen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...