Jump to content

Status på svenskekysten


ter-av

Recommended Posts

Östers är privat egendom och kan bli mycket dyra att plocka.

Om man gör det är upp till var och en och böterna samma som att fånga hummer på olovlig tid. Gäller inte Japanska varianten.

Var nog Japanske de jeg fant ;-). I Norge er det fritt fram å plukke østers så vidt jeg vet. Jeg har ihverfall aldrig hørt noe annet, og jeg har plukket mye østers i Vestfoldskjærgården. Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Var nog Japanske de jeg fant ;-). I Norge er det fritt fram å plukke østers så vidt jeg vet. Jeg har ihverfall aldrig hørt noe annet, og jeg har plukket mye østers i Vestfoldskjærgården.

Ja det framgår med all tydlighet på bilderna att detta är Japanska ostron.

Dessa innehåller ett toxin som ger kraftig diarré och kräkningar efter 36-48 timmar och skall därför aldrig ätas råa.

Jag bara tullar.

Fiskerilagen 1993:787 reglerar osttonfiske. Fiskrätten är förbehållen innehavaren av den enskilda Vatten rätten.

Där staten är ägare sker detta genom arrende.

Fiskerätt innefattar 200 m från fastlandet eller ö/holme

Link to post

Ja, planen var jo at aflægge en rapport om min planmæssighed ankomst til Lilla Bommen, men den blev alt andet end planmæssig. Som billedet viser:

 

jemygy4u.jpg

 

Der var heldigvis endnu et par ledige pladser da vi ankom. Jeg svingede ind mellem broerne for at lægge mig ind ved siden af en dansk Princess og holdt god afstand til de andre både. Troede jeg. For lige med et hang jeg fast i en af de faste ankerliner.

 

Den var ikke kommet i skruen, bare rundt om drevet, for jeg kørte kun med den motor, der var længst ind mod midten. Men fast hang jeg.

 

Vinden trykkede mig ind mod bådene så jeg tænkte at jeg ville vende båden med bovpropellen og se om jeg kunne komme fri. Stille drejede jeg båden 180 og gav forsigtigt gas med den sb motor, der var fri. Men jeg hang stadig fast. Nu var jeg løbet tør for ideer. Jeg var hele siden ved at drive ind i en båd og hang bare fast. Forsigtigt prøvede jeg at manøvrere med den frie motor, men så skete det, der ikke måtte ske: Jeg fik tovet i den anden propeller også! Begge motorer satte ud med advarsel fra EVC'en og jeg drev ind mod en båd. Jeg klippede lige deres flagstang med mit bovspryd før en hjælpsom sjæl kom ilende og holdt båden fast.

 

Imens sang en guitarspiller "Stand by me" meget meget højt på sejlbåden overfor og som om det ikke var nok gik der ild i køkkenet på en russisk sejlbåd lige overfor og store røgskyer væltede op af båden.

 

Nå, men ilden blev slukket og jeg lå nu fast midt i havnen med en ankerline om begge drev.

 

Men når nøden er størst er hjælpen tit nærmest. Og den kom i form af Thomas og Thomas fra Assens, der lå i princessen overfor. De var dagens helte. Thomas 1 rodede og regerede men tovet var kilet fast mellem den bagerste duoprop på det bb drev og sad dønn fast. Vi fik fat i havnevagten og fik tilladelse til at cutte tovet, hvilket hjalp noget men ikke nok. Jeg tror Thomas lå en time i gummibåden før han måtte give op. Han kunne ikke få tovet fri.

 

Men igen skete det fantastiske. nabobåden som var svensk kom pludselig ombord med komplet propelværktøj til et DPH drev! Med stort besvær kom propellerne af og det sidste tov kom fri. Det på billedet.

 

Propeller på, drev ned. Nulstille fejlkoden. Jo, det virker! Hvad skulle man dog gøre uden hjælpsomhed fra ukendte! Det hele tog to timer og nu prøver jeg at få stresshormonerne ned igen. Det er svært.

 

Er de noget jeg bør tjekke inden jeg kører videre? Eller er det bare tut og kør?

 

Og tak, tak tak til Thomas og Thomas fra Assens og en ukendt svensker i nabobåden , der vidste alt om hvordan man afmonterer propeller på DPH-drev og havde værktøjet til det. Goddamn jeg er træt nu....

Link to post

Hvis det er noen trøst MA. Du er ikke den første som får fortøyningsline I propellen(e) I Lilla Bommen.

Tror det skjer nesten daglig, nå I høysesongen.

Har ligget der to ganger og begge gangene har jeg sett båter huke seg fast I liner.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

PS: Sto det "Made in Japan" på de du fant :giggle:

Nei, men jeg er ikke født i går og hørte tydelig at de snakket japansk. Jeg har sogar gått kurs i Japansk og lært meg en del høflighetsfraser ifm. forretningsbesøk der nede. Så kom ikke her. :-)

 

Javel Svensk, der lærte jeg noe nytt. At de ikke kunne være av samme art som de jeg normalt plukker i Oslofjorden framgikk med all tydelighet av størrelsen. Har hørt at Stillehavsøsters og sk. amerikansk Hummer også er på vei inn til Norge. I tilegg lærte jo Tom Rør oss nettopp at den østersen vi finner i Oslofjorden etter all sansynlighet er middelhavsvarianter. Snart er det vel ei diger. røre allt sammen. Fremmede arter fraktes med ballastvannet på bla. tankskip.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Mesteparten av Østersen som er I Oslofjorden er av den gode gamle nordiske varianeten.

Men har kommet en ny type som formerer seg I stor fart, finnes bla en stor koloni syd på Hui I Tønsbergfjorden.

Dise anbefales IKKE å spises rå, men vistnok gode dampet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Nå, men det bliver vist min sidste opdatering i denne tråd :-(

 

Både jeg og båden er på land. Jeg tog i morges til Marstrand for at få undersøgt drevet, og ja, det er worst case. Mindst den ene og måske begge aksler bøjet. Mindst den ene propel skal skiftes, da vulkaniseringen er ved at slippe. Måske vand i drevet.

 

Vi har lejet en bil og er taget på hotel, men humøret er på nulpunktet.

 

På vej mod Marstrand

bilde

 

Op på land

 

bilde

 

Og ja, akslen målt og bøjet

 

bilde

Link to post

Huff da MA, triste saker. Blir vel en forsikringsak vil jeg tro? Allikevel, sikkert vanskelig å få prioritet på verksteder nå. Føler med deg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

 

Hvis dette skjer daglig i Lilla Bommen, må det være noe galt med linene der.

Båtene vokser, det gjør ikke avstanden mellom bryggene eller dybden I havna.

Må ha tunga rett I munnen og holde seg mitt I for ikke å komme bort I noen liner. Med 1 propel mitt under går det greit. Med to propeller blir det straks værre.

De jeg har sett huke seg fast er seilbåter litt ut av rett kurs, hvor kjølen har nappet I linene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Tak for medlidenhed. Det trengs..,

 

Men. Ingen er død eller har fået konstateret kræft. Det er bare min stolthed der er såret og jeg tænker konstant på hvad jeg skulle have gjort.

 

Men det er snart over. Sidder lige nu på Havshotellet i Marstrand og har spist, drukket og set på det svenske jetset.

 

Der er Nauticat træf overfor i havnen. Det er 24 grader og sol og jeg har intet at være sur over. Livet er godt. :smiley:

Link to post

Her på Knippla-Källö er det fullt. Vi koser oss på denne kjempekoselige øya, badevannet er 20 grader og lite "brennisar". Tok ferja ut over til Resö for å gå tur på det fine turområdet. To barn på 11 og 14 har mye krefter som må ut!

 

Disse øyene her ute får lite oppmerksomhet hjemme, det er ufortjent. Det er litt sånn "Vi på Saltkråkan" følelse. Göteborg ligger jo rett her inne, direktebuss fra Burö.

 

Siden vi nå bare har et drev som bare (kanskje) går forover blir det ikke så mange gjestehavner i resten av ferien. Derfor blir vi her noen dager.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...