REM Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 (redigert) Östers är privat egendom och kan bli mycket dyra att plocka. Om man gör det är upp till var och en och böterna samma som att fånga hummer på olovlig tid. Gäller inte Japanska varianten. Var nog Japanske de jeg fant ;-). I Norge er det fritt fram å plukke østers så vidt jeg vet. Jeg har ihverfall aldrig hørt noe annet, og jeg har plukket mye østers i Vestfoldskjærgården. Redigert 10.Juli.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Tom Rør Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 De østersene som er i Vestfold er visst middelhavsøsters, og de har ikke noe i våre farvann å gjøre. De ødelegger strendene, da de sprer seg som pesten. Vi oppfordres til å beskatte de over en lav sko, for å ta ut så mange som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 PS: Sto det "Made in Japan" på de du fant Sitér dette innlegget Link to post
Svensk Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Var nog Japanske de jeg fant ;-). I Norge er det fritt fram å plukke østers så vidt jeg vet. Jeg har ihverfall aldrig hørt noe annet, og jeg har plukket mye østers i Vestfoldskjærgården. Ja det framgår med all tydlighet på bilderna att detta är Japanska ostron. Dessa innehåller ett toxin som ger kraftig diarré och kräkningar efter 36-48 timmar och skall därför aldrig ätas råa. Jag bara tullar. Fiskerilagen 1993:787 reglerar osttonfiske. Fiskrätten är förbehållen innehavaren av den enskilda Vatten rätten. Där staten är ägare sker detta genom arrende. Fiskerätt innefattar 200 m från fastlandet eller ö/holme Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Ja, planen var jo at aflægge en rapport om min planmæssighed ankomst til Lilla Bommen, men den blev alt andet end planmæssig. Som billedet viser: Der var heldigvis endnu et par ledige pladser da vi ankom. Jeg svingede ind mellem broerne for at lægge mig ind ved siden af en dansk Princess og holdt god afstand til de andre både. Troede jeg. For lige med et hang jeg fast i en af de faste ankerliner. Den var ikke kommet i skruen, bare rundt om drevet, for jeg kørte kun med den motor, der var længst ind mod midten. Men fast hang jeg. Vinden trykkede mig ind mod bådene så jeg tænkte at jeg ville vende båden med bovpropellen og se om jeg kunne komme fri. Stille drejede jeg båden 180 og gav forsigtigt gas med den sb motor, der var fri. Men jeg hang stadig fast. Nu var jeg løbet tør for ideer. Jeg var hele siden ved at drive ind i en båd og hang bare fast. Forsigtigt prøvede jeg at manøvrere med den frie motor, men så skete det, der ikke måtte ske: Jeg fik tovet i den anden propeller også! Begge motorer satte ud med advarsel fra EVC'en og jeg drev ind mod en båd. Jeg klippede lige deres flagstang med mit bovspryd før en hjælpsom sjæl kom ilende og holdt båden fast. Imens sang en guitarspiller "Stand by me" meget meget højt på sejlbåden overfor og som om det ikke var nok gik der ild i køkkenet på en russisk sejlbåd lige overfor og store røgskyer væltede op af båden. Nå, men ilden blev slukket og jeg lå nu fast midt i havnen med en ankerline om begge drev. Men når nøden er størst er hjælpen tit nærmest. Og den kom i form af Thomas og Thomas fra Assens, der lå i princessen overfor. De var dagens helte. Thomas 1 rodede og regerede men tovet var kilet fast mellem den bagerste duoprop på det bb drev og sad dønn fast. Vi fik fat i havnevagten og fik tilladelse til at cutte tovet, hvilket hjalp noget men ikke nok. Jeg tror Thomas lå en time i gummibåden før han måtte give op. Han kunne ikke få tovet fri. Men igen skete det fantastiske. nabobåden som var svensk kom pludselig ombord med komplet propelværktøj til et DPH drev! Med stort besvær kom propellerne af og det sidste tov kom fri. Det på billedet. Propeller på, drev ned. Nulstille fejlkoden. Jo, det virker! Hvad skulle man dog gøre uden hjælpsomhed fra ukendte! Det hele tog to timer og nu prøver jeg at få stresshormonerne ned igen. Det er svært. Er de noget jeg bør tjekke inden jeg kører videre? Eller er det bare tut og kør? Og tak, tak tak til Thomas og Thomas fra Assens og en ukendt svensker i nabobåden , der vidste alt om hvordan man afmonterer propeller på DPH-drev og havde værktøjet til det. Goddamn jeg er træt nu.... Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Hvis det er noen trøst MA. Du er ikke den første som får fortøyningsline I propellen(e) I Lilla Bommen. Tror det skjer nesten daglig, nå I høysesongen. Har ligget der to ganger og begge gangene har jeg sett båter huke seg fast I liner. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
MajorAndy Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 "händer varje vecka" sagde en træt havnevært da han kom. Alene på min bro ligger to andre cuttede liner. Jeg er dog stadig i selvbebrejdelsesmode. I morgen må jeg se om jeg kan få båden løftet og tjekket. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Stille og rolig i Kyrkosund i kveld. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Pequod Svart 10.Juli.2014 Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Ta det med ro, om 17 dager er nok alt tilbake til det normale med kuling, regn og stappfulle havner :-) Takk, det var godt å vite....tror jeg... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Jori Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Ligger på Resø i natt. Her er det fult, men hadde nok gått noen få båter til utenpå hverandre. I går på Koster var det smellfult, men kom sent med. Prøvde både Bopallen og Vettnet. Resø overrasker veldig positivt, flott sted. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Det hørtes svært stressende ut MA, men så fort du har funnet ut at alt er ok, så legger feriemodusen seg over deg igjen. God tur videre :-) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 (redigert) PS: Sto det "Made in Japan" på de du fant Nei, men jeg er ikke født i går og hørte tydelig at de snakket japansk. Jeg har sogar gått kurs i Japansk og lært meg en del høflighetsfraser ifm. forretningsbesøk der nede. Så kom ikke her. :-) Javel Svensk, der lærte jeg noe nytt. At de ikke kunne være av samme art som de jeg normalt plukker i Oslofjorden framgikk med all tydelighet av størrelsen. Har hørt at Stillehavsøsters og sk. amerikansk Hummer også er på vei inn til Norge. I tilegg lærte jo Tom Rør oss nettopp at den østersen vi finner i Oslofjorden etter all sansynlighet er middelhavsvarianter. Snart er det vel ei diger. røre allt sammen. Fremmede arter fraktes med ballastvannet på bla. tankskip. Redigert 11.Juli.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mariell Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Mesteparten av Østersen som er I Oslofjorden er av den gode gamle nordiske varianeten. Men har kommet en ny type som formerer seg I stor fart, finnes bla en stor koloni syd på Hui I Tønsbergfjorden. Dise anbefales IKKE å spises rå, men vistnok gode dampet. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
MajorAndy Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Nå, men det bliver vist min sidste opdatering i denne tråd :-( Både jeg og båden er på land. Jeg tog i morges til Marstrand for at få undersøgt drevet, og ja, det er worst case. Mindst den ene og måske begge aksler bøjet. Mindst den ene propel skal skiftes, da vulkaniseringen er ved at slippe. Måske vand i drevet. Vi har lejet en bil og er taget på hotel, men humøret er på nulpunktet. På vej mod Marstrand Op på land Og ja, akslen målt og bøjet Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Det var triste nyheter MA. Håper det lar seg fikse rimelig hurtig. Mvh: Tom Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 MA; Dette var skikkelig trist. Skjønner godt at humøret er på et lavt nivå. Vi får håpe de får ordnet drevene raskt slik at dere får mer ut av sommeren og det fine været. Sitér dette innlegget /per Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Jeg lurte på å gå til Lilla Bommen i år. Takk for advarselen MA. Trist at dette endte slik Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Er det noen som vet om det er fullt i Strømstad? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Trist sak MA. Hvis dette skjer daglig i Lilla Bommen, må det være noe galt med linene der. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
REM Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Huff da MA, triste saker. Blir vel en forsikringsak vil jeg tro? Allikevel, sikkert vanskelig å få prioritet på verksteder nå. Føler med deg. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mariell Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Hvis dette skjer daglig i Lilla Bommen, må det være noe galt med linene der. Båtene vokser, det gjør ikke avstanden mellom bryggene eller dybden I havna. Må ha tunga rett I munnen og holde seg mitt I for ikke å komme bort I noen liner. Med 1 propel mitt under går det greit. Med to propeller blir det straks værre. De jeg har sett huke seg fast er seilbåter litt ut av rett kurs, hvor kjølen har nappet I linene. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
MajorAndy Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Tak for medlidenhed. Det trengs.., Men. Ingen er død eller har fået konstateret kræft. Det er bare min stolthed der er såret og jeg tænker konstant på hvad jeg skulle have gjort. Men det er snart over. Sidder lige nu på Havshotellet i Marstrand og har spist, drukket og set på det svenske jetset. Der er Nauticat træf overfor i havnen. Det er 24 grader og sol og jeg har intet at være sur over. Livet er godt. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Er det noen som vet om det er fullt i Strømstad? Hvorfor iklke sjekke selv? http://www.stromstad.se/funktionsmenykameramm/webbkamerabadhustaket.4160.html Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Her på Knippla-Källö er det fullt. Vi koser oss på denne kjempekoselige øya, badevannet er 20 grader og lite "brennisar". Tok ferja ut over til Resö for å gå tur på det fine turområdet. To barn på 11 og 14 har mye krefter som må ut! Disse øyene her ute får lite oppmerksomhet hjemme, det er ufortjent. Det er litt sånn "Vi på Saltkråkan" følelse. Göteborg ligger jo rett her inne, direktebuss fra Burö. Siden vi nå bare har et drev som bare (kanskje) går forover blir det ikke så mange gjestehavner i resten av ferien. Derfor blir vi her noen dager. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Horst Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Jeg skal legge fra meg båten en ukes tid fra den 25.07 og hente den senere, rundt smögen... Noen som vet hvor jeg kan legge båten mens jeg er hjemme? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.